Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 13:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: PC2-667 eller PC2-800? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 December 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Har besluttet mig for (næsten) at investere i en ny lille fiks Asus Pundit P2-MA690G (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=391496). Med en 4800+ og 2x2GB ram (koster kun 200 kr. mere end 2x1GB).

Vil der være nogen som helst performance forskel på om jeg sparer 300 kr. og køber PC2-667mhz eller 800mhz?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 December 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Chipsettet understøtter DDR2 800 MHz, men om du kommer til at kunne mærke forskel skal jeg ikke kunne sige.

Du må meget gerne vende tilbage når du har fået leget lidt med ASUS'en. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor godt den fungerer.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Will do - meen jeg er endnu ikke 100 på det bliver den, da jeg har lidt svært ved, at beslutte mig endeligt.

Mangler virkeligt muligheden for at kunne udvidde med andet gfx. Hvis bare den havde haft et PCI-e x16 slot, havde den allerede stået i stuen.

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 December 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Nice idé dér, jeg er selv i gang med noget der ligner lidt, jeg samler dog hele systemet, Har lige bestilt:

Fint kabinet:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=30811&a mp;type=0

Strømbesparende CPU:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=11002&a mp;type=0

2x1 GB Ram
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=16335&a mp;type=0

Bundkort med integreret HDMI
http://www.gigabyte.co.nz/Products/Motherboard/Products_Over view.aspx?ProductID=2579

Hele herligheden til omkring 2.000 kroner.

Angående dit spørgsmål, jeg har selv valgt kun at køre med 2GB RAM, i Windows XP kan den alligevel ikke bruge alle 4, vista kan ganske vist, men om det gør en praktisk forskel ved jeg ikke...

Bundkortet var måske værd at kigge nærmere på, der er 2 PCI, 1 PCI-EXPRESSx16 og 1 PCI-EXPRESSx4 så jeg kan udvide lidt når og hvis behovet opstår.

Hvis den skal stå tændt meget var det måske en ide at vælge en strømbesparende cpu i din maskine også, for at holde el-regningen lidt nede...

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Ahh, ja. Køb endelig PC-800, prisen er til det. Ved ikke om det stadig er gældende, men hvis native bus-hastighed er 800MHz og du vælger at køre 667MHz skal rammen køre asynkront med din CPU, og det har (i hvert fald før i tiden) kostet på ydelsen.

Jeg ville i hvert fald hellere køre 800MHz og så kun 2GB RAM end omvendt.

Der er forresten ingen drev på min indkøbsliste, dem har jeg i forvejen.

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

McFrede - har selv haft en Antec Aria kabinet, har lige solgt det. Du skal være obs på at den PSU der sidder i den er umulig at gøre helt stille! Den siger ikke vildt meget, men nok til det begyndte at irretere mig.

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Hmm, ALT kan vel splittes ad og moddes...

Typisk ville jeg nok starte med at regulere ned til 7 Volt på blæseren, hvis det stadig larmer for meget skal blæseren bare skiftes til en støjsvag. Jeg har endnu ikke brændt en strømforsyning af (på grund af for dårlig køling i hvert fald...).

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Ok så har jeg været inde og købe den Asus Pundit P2-MA690G - den er nice

Den er helt fantastisk lille og utroligt stilet - konen er sgu helt tilfreds med mit valg!

Mit umiddelbare indtryk er ok, har ikke rodet meget.

Har dog ét problem, jeg har købt 2x2gb ram og vista kan kun se den ene blok! Skulle 32bit Vista Ultimate ikke kunne se omkring 3 gb?

Håber sgu ikke den ene klods er defekt.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 December 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Nej du vil ikke kunne mærke forskel, men du har potentiale til at overclocke med hurtigere ram. den højeste std fsb man kan få cpu med for tiden, er 1333mhz og det svarer til 667ram. Skal man så klemme mere fart ud af den skal man selvfølgelig have hurtigere ram for at kunne øge fsb'en
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Det er en AM2 cpu (4800+) så det er ikke en 1333mhz fsb (Det er kun C2D)

Har fundet "fejlen" mht. rammen - det var en fejl 40, den ene klods var ikke "klikket" ordentligt på plads - flot Rasmus

Så nu vil jeg til at rode lidt mere med det hele, indtil videre tegner det bestemt godt og positivt.

B0nde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Hej oo27.

Jeg er selv på markedet efter en htpc, og står mellem at købe den Asus der som du også har købt, eller også selv samle en. Har lidt trangt med plads hvor den skal stå, derfor virker den Asus umiddelbart som skabt til formålet. Hvordan kører den ? :) Det er bare bundkortet(+kabinet self) der følger med ikke ? Man bestemmer selv RAM & CPU, korrekt ? Hvilket (dvd?)drev har du i den ? Kan der kun være "laptop"-drev, slim modeller, eller kan man bruge "normale"  5,25" drev ? Håber du har tid til at besvare min spgs! :)

På forhånd tak.

- Jakob.
Til top Vis B0nde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af B0nde

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hej Bonde.

Jeps du vælger selv cpu, harddisk, ram og drev. Og ja den tager alm. 5,25" drev, selv valgt et Samsung drev der skulle være meget stille meeen syns nu stadig den er lige larmende nok.

Generelt er jeg utroligt glad for den. Det er noget af det nemmeste jeg har samlet - selv om der IKKE er meget plads til at rode i den indvendigt.

Den har bare kørt fra første dag, uden problemer. Man kan dog godt høre cpu og psu blæser, men ikke noget der er højt nok til at genere mig fra sofaen. De kan helt sikkert moddes, men gider det ikke pt.

Sørg for at købe en ok stor cpu da der INGEN oc muligheder er i bios what-so-ever.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 Januar 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Du vil reelt set ikke opnå større hastighed ved at købe 800MHz ram fremfor 677MHz.

Måske vil du se en forskel, hvis du benchmarker, men jeg tror ikke at du vil opleve forskel når du bruger computeren til spil, film, musik og hvad en computer nu ellers bruges til.

For at det skal kunne betale sig at købe ram med højere MHz end f.eks. 667, skal du overclocke hvilket jeg ikke går ud fra er tilfældet her, grundet dit kabinetvalg.

Havde du derimod valgt en Core 2 Duo/Quadro, havde det nok været en fordel med nogle ram med større hastighed end 667 MHz, da de efter sigende skulle nyde godt af en høj båndbredde.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

B0nde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

oo27 skrev:

Hej Bonde.

Jeps du vælger selv cpu, harddisk, ram og drev. Og ja den tager alm. 5,25" drev, selv valgt et Samsung drev der skulle være meget stille meeen syns nu stadig den er lige larmende nok.

Generelt er jeg utroligt glad for den. Det er noget af det nemmeste jeg har samlet - selv om der IKKE er meget plads til at rode i den indvendigt.

Den har bare kørt fra første dag, uden problemer. Man kan dog godt høre cpu og psu blæser, men ikke noget der er højt nok til at genere mig fra sofaen. De kan helt sikkert moddes, men gider det ikke pt.

Sørg for at købe en ok stor cpu da der INGEN oc muligheder er i bios what-so-ever.

Tak for svaret! :) Hvilket setup kører du med ? Kan du afspille hd-materiale med det (1080i/p)? Er der evt. mulighed for at du havde nogle billeder af kabinettet indeni så jeg ku se det ? Er der mulighed for at installere en blæser eller to til at lufte ud eller ind ?
 Jeg overvejer selv at bruge en Atholon X2 BE-2400 2,3Ghz, 2*1GB Kingston valueram (PC2-6400) og så en Western digital harddisk og så ved jeg ikke endnu om jeg vil bruge boxkøler eller finde en stille 1U køler. Lyder det fornuftigt i jeres ører ?
 Ved ikke helt endnu med dvd-drev/brænder. Findes der en guide til hvilke stille dvd-brændere som kan bruges i HTPC systemer ?

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Kører med en 4800+ (2.5 Ghz), 2x2GB DDR2-800, 500 GB Samsung T166, Samsung DVD-RW.

Har ikke rigtigt prøvet at afspille decideret BD eller HD-DVD film, syns sgu det er lidt bøvlet med alle de codecs og forskellige afspillere etc. Har afspillet nogle af de HD clips man kan hente ned fra MS side, men de er vist ikke så krævende.

Har ikke lige nogle billeder af det - du kan evt. bare google det eller alle andre pundits i P2 serien da de er identistikse indeni.

Mht. kølere bliver du umiddelbart nødt til at bruge den køler der følger med fra Asus, da den næsten rører den indpakning hvor 5,25" drev og HD er monteret, jeg kan ikke umiddelbart se andre kølere der lige kan fittes ind der?! Og nej der er ikke plads til at montere andre blæsere, det er der faktisk heller ikke behov for.

Tror umiddelbart dit setup vil virke fino, meen den BE-2400 er jo lige under de minimums krav der anbefales til afvikling af HD. Jeg ville også smide 2x2 GB i i stedet for de 2x1GB du har valgt - forskellen er jo kun et par hundrede og så er du sikker på at have nok.

Det onboard gfx der er æder jo af rammen.

B0nde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

oo27 skrev:

Kører med en 4800+ (2.5 Ghz), 2x2GB DDR2-800, 500 GB Samsung T166, Samsung DVD-RW.

Har ikke rigtigt prøvet at afspille decideret BD eller HD-DVD film, syns sgu det er lidt bøvlet med alle de codecs og forskellige afspillere etc. Har afspillet nogle af de HD clips man kan hente ned fra MS side, men de er vist ikke så krævende.

Har ikke lige nogle billeder af det - du kan evt. bare google det eller alle andre pundits i P2 serien da de er identistikse indeni.

#1 Mht. kølere bliver du umiddelbart nødt til at bruge den køler der følger med fra Asus, da den næsten rører den indpakning hvor 5,25" drev og HD er monteret, jeg kan ikke umiddelbart se andre kølere der lige kan fittes ind der?! Og nej der er ikke plads til at montere andre blæsere, det er der faktisk heller ikke behov for.

#2 Tror umiddelbart dit setup vil virke fino, meen den BE-2400 er jo lige under de minimums krav der anbefales til afvikling af HD. #3 Jeg ville også smide 2x2 GB i i stedet for de 2x1GB du har valgt - forskellen er jo kun et par hundrede og så er du sikker på at have nok.

Det onboard gfx der er æder jo af rammen.

#1 - Jamen fx denne fra Hiper http://www.hipergroup.com/English/products/hfc-20820-c1.html . Den er utrolig lille, og så tænkte jeg på at bruge det der automatiske regulering af hastigheden på cpu blæser, kan ikke huske hvad AMDs koncept hedder. Men ved ikke om det kræver en blæser med 4pins, altså en PWM.

#2 - Hm jeg synes ellers at have læst at den sagtens skulle kunne klare det. Og så er den jo utrolig drøj, strømmæssigt.

#3 - Tja, XP kan jo alligevel ikke håndtere så meget så hvorfor putte 4GB i :)

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

#1 - Tvivler på den kan være der, det er ikke så meget højden der er et problem, men tror ikke den køler Asus bruger er meget mere end 60x60mm så det bliver ikke nemt at finde en anden køler.

#2 - Der kan jo ikke ske noget ved at prøve den, hvis du køber online har du jo 14 dages retur ret til at finde ud af om den er kraftig nok. Kan ikke lige se hvad det skulle gavne at den er "utrolig drøj, strømmæssigt"?! Jo selvfølgelig hvis du tænker på strømforbruget, så er den vel lidt mindre end en cpu som min. Men med Cool-n-Quiet enablet, tvivler jeg nu på min cpu bruger ret meget strøm. Meget af tiden er den jo idle eller i standby.

#3 - Kører Vista 32bit og den kan se lidt over 3GB. Der er jo kun 2 ram slots i den Asus så kunne lige så godt smide 2x2gb i nu hvor de er så billige - ram kan man aldrig få for meget af

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes