Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Findes der software til PC'en der kan lave en alm. PAL-DVD om til 24fps, så filmen spilles ved korrekt hastighed ? Er der evt. stand alone afspillere der kan det ?
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan sagtens forestille mig at der må findes sådant software - jeg har dog ikke set det, men har heller ikke ledt efter det... 
Problemet er dog ikke kun hastigheden. For at kompensere for at filmen køre 4% hurtigere ved PAL, så er det mest almindeligt at pitche lyden så den stadig passer i tonehøjden. Hvis man speeder filmen tilbage til 24fps vil lyden derfor være for dyb i tonehøjden og skal pitches op igen. Dette findes der naturligvis også software der kan, men det er min erfaring at der med software som er til at betale for normale mennesker sker forvrængning af lyden som langt overstiger genen ved at lyden er 4% ude af pitch (eller at filmen køre 4% for hurtigt ved PAL).
Af samme årsag tvivler jeg kraftigt på at der findes afspillere der kan gøre dette, medmindre man evt. er ude i pro-grej, hvor prisen så også vil være derefter.
Edit: Det nærmeste jeg kan finde med en hurtig søgning på videohelp.com er dette:
http://forum.videohelp.com/topic166237.html __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... hvis jeg laver noget inverse telecine på R1 titler, er det måske eneste måde at afspille med 48Hz på, så der ikke kommer motion judder ? Ikke fordi jeg har voldsom mange R1 titler, men hvis en HTPC kan lave inverse telecine, så kunne det være sjovt at prøve. Ideen med PAL, kan det nok ikke svare sig at spekulere på...  EDIT: Det er vist et af de her grafikkort, jeg skal have, hvis jeg vil lave inverse telecine. Der er lidt info om emnet her. Citat:"Some DVD players, line doublers, and personal video recorders are designed to detect and remove 2-3 pulldown from interlaced video sources, thereby reconstructing the original 24 frame/s film frames. This technique is known as “reverse” or “inverse” telecine."  (Sådan en DVD-afspiller koster nok knaster)
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er såvidt jeg ved det der sker i f.eks. HD-XE1 fra Toshiba, efter at den med en firmwareopdatering fik 24fps playback. Men det virker så i sagens natur kun på NTSC discs, ikke PAL.
Jeg har ikke selv afprøvet det i praksis, så jeg er ikke 100% sikker. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søger man på 'pitch issue' i denne tråd, tyder det på at lyden på et par Studio Canal HD-DVD'er har for højt pitch. Ikke helt professionelt, hvis det er sandt. Det skulle så være fordi de har brugt lyden fra en PAL-udgivelse, på en HD-DVD der kører 24fps.
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
De har faktisk gjort det med fuldt overlæg, omend med en noget bagvendt argumentation.
Sagen er at Studio Canal som en af undtagelserne i branchen ikke har haft for vane at pitche lyden på plads efter at hastigheden var sat op med 4%. Deres argument har så været at de heller måtte sørge for at de nye HD-DVD'er havde samme pitch som DVD og VHS udgaverne - fordi det var det pitch forbrugerne var vant til... 
Havde de blot brugt lyden fra en PAL udgivelse ville den jo være "faldet tilbage på plads" ved at blive sat tilbage til 24fps.
Det de gjorde var at tage den korrekt pitchede lyd og med vilje pitche den 4% op selv om filmen havde det rigtige tempo - af frygt for kundeklager, går jeg ud fra.
Det var dog ret få titler det nåede at gå ud over før klagerne strømmede ind og det gik op for dem at det måske ikke var så smart, så deres efterfølgende produktioner skulle være ok.
Jeg mener at have set en liste over de berørte titler på AVSforum, men er ikke sikker. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt utroligt, at de ikke forsøger at komme så tæt på biografens gengivelse som muligt.  Det gør de så nu, efter at have hørt brugernes dom.  Jeg har ellers kun gode erfaringer med Studio Canals udgivelser, indtil nu.
|
Til top |
|
|
Tominta Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 73
|
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slysoft har overtaget udviklingen af programmet ReClock der netop har den funktion du efterspørger.
Så mon ikke der kommer noget fra den side i løbet af året.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tominta skrev:
Slysoft har overtaget udviklingen af programmet ReClock der netop har den funktion du efterspørger.
Så mon ikke der kommer noget fra den side i løbet af året. |
|
|
Det var da rart ! Så må vi se hvilke krav der stilles til processor og grafikkort. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt efter hvilken løsning man går efter, så forventer jeg inden for ikke alt for lang tid at lave en ændring i My Movies vedr. HD-DVD og Blu-ray afspilning, så når disse afspilles, så kan systemet automatisk skifte til 24 Hz, og skifte retur når den er færdig, fx. til 50 Hz.
Det bliver formentligt sådan at hvis man afspiller en PAL DVD, så kan den skifte til 50 Hz, hvis man afspiller NTSC kan den skifte til 60 Hz, og afspiller man HD skifter den til 24 Hz.
Det kræver blot at man har de refresh rates i Windows, eller laver dem som custom resolutions. __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
My Movies - Media Center Film Applikation
|
Til top |
|
|
Tominta Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 73
|
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Binnerup skrev:
Alt efter hvilken løsning man går efter, så forventer jeg inden for ikke alt for lang tid at lave en ændring i My Movies vedr. HD-DVD og Blu-ray afspilning, så når disse afspilles, så kan systemet automatisk skifte til 24 Hz, og skifte retur når den er færdig, fx. til 50 Hz.
Det bliver formentligt sådan at hvis man afspiller en PAL DVD, så kan den skifte til 50 Hz, hvis man afspiller NTSC kan den skifte til 60 Hz, og afspiller man HD skifter den til 24 Hz.
Det kræver blot at man har de refresh rates i Windows, eller laver dem som custom resolutions.
|
|
|
Er man i dag nød til manuelt at indstille 24 Hz når man afspiller Blu-ray fra sin HTPC f.eks.?
Det troede jeg faktisk var automatisk, hvis det ikke er ville det virkelig være supert at havde det automatiseret i MyMovies.
Omkring Reclock er det vist nok dem som sidder med udviklingen af AnyDVD som har Reclock ved siden af, hvorfor vi nok ikke ser noget nyt fra den front før bd+ er fuldt cracket.
James har en kort og præcis beskrivelse af Relocks funktion her:
http://forum.slysoft.com/showthread.php?t=2337&highlight =reclock
Som jeg læser det, er det en optimering af "Pulldown?" ifht. skærmens frekvens.
Lidt det omvendte af dit forslag Binnerup?
|
Til top |
|
|
Hitmaster Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
WinDVD har noget de kalder Pal TrueSpeed... Jeg har ikke testet hvordan det virker, men det lyder da spændende
|
Til top |
|
|