Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 10:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Mit toslink onboard virker ikke (Realtek) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mech0z
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har installeret XP pga. noget software kompalitet. Men kan ikke få mit onboard (Abit IP35 Pro) optiske udgang til at give mig surround!

Jeg har Høretelefoner i analog og optisk udgang over til mit anlæg. Men den sender det samme lyd til begge (I Vista var det adskilt så jeg havde en digital udgang og en "hd" udgang som var analog)

Hvis jeg afspiller en film med surround i så høre jeg kun front højre/venstre men ingen stemmer da der ikke kommer lyd ud af center og bag og sub. Så måske er det noget på min reciever?

Nogen der har en ide om hvordan det skal indstilles?

Software screenshot http://images.uploadimago.net/51152untitled.JPG

På min reciever står der PCM når jeg afspiller noget der har surround.

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 April 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hej

PCM er som standard 44100-192000 Hz 16-24 bit i to kanaler - medmindre det PCM 5.1 (HDMI 1.3), men du nævnte ikke noget om HDMI, så det går jeg ikke ud fra er det du bruger. Men min Denon reciever (3805) skal stå enten auto eller DTS for at opfatte mit surround signal som enten dts eller DD Live. PCM ved et DTS signal resulterer i nul lyd og nul reaktion fra receiveren hos mig. Ved ikke om det er problemet men det er jo let lige at prøve lige at ændre det.

MVH
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 April 2008 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Jeg tror lige jeg misforstod dig. Din receiver fortæller at den får et pcm signal. Det vil sige at du skal lede i din lydkortsoftware for at finde fejlen. Hvilket codec bruger du? Hvis du henter og installerer AC3codec - det er gratis, så kan du direkte i indstillingerne for det ændre dit digitale outputsignal fra PCM til DD. Jeg kiggede lige på dit bundkort og konstaterede at det var samme realtek HD, som der sidder på mit. Jeg bruger det ikke, men installerede lige software. Der er en ikke særlig tydelig indstilling under punktet "audio i/o" hvor du kan ændre antallet af højttalere. jeg kunne ikke forsøge hvorvidt det havde betydning for signalet, da jeg anvender et coax kabel fra mit rigtige lydkort - og mit realtek HD kun har 1,3 mm jack - men det vil jeg kraftigt antage medmindre dit codec automatisk laver passthrough af signalet til spdif. prøv at ændre det til 6 eller 8 hvis det ikke allerede gør det. Du kan jo checke via Realteks driver panel, der er funktion til test af surround, hvor du kan få et signal af en formentlig temmelig irriterende summende bi til at løbe mellem dine højttalere.
Ellers kan problemet ligge i enten indstillingerne for dit codec eller din afspiller. Nogle som eksempelvis VLC Player lader dig nemlig vælge om du vil have stereo eller 5.1 ud af din film. Den laver simpelthen 5.1 om til stereo hvis indstillingen er aktiveret.     
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2008 kl. 04:53 | IP-adresse registreret  

Hvilket program bruger du til at afspille DVD'er med?

Du skal i dit afspilningsprogram, sætte det op til at sende lyden ud via S/P-DIF, for at få DD og DTS lyd ud direkte fra DVD'en.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes