Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 08:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Løsning til ny HTPC søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasperinline
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Ønsker mig brændende hjælp til at lave en All-round HTPC'er ud fra dette kabinet:
Nexus Psile 10A Mini-ITX Sølv/Hvid
Nexus Psile

Problemet er bare, at jeg ikke helt ved, hvad jeg skal putte i det, og jeg tror efterhånden at jeg har stirret mig blind på rigtig
mange komponenter. Prisen spiller ingen rolle.

Skal være støjsvagt
Skal kunne trækkes af en ekstern PSU
Skal kunne klare videoredigering
Skal kunne klare nyere spil (dog ikke nødvendigvis i superopløsning og alt slået til)
Skal kunne afvikle 1080i-film. Matroska, H.264 osv.

Er der nogen, som har et godt bud på komponenter til denne lille frække sag?

Det eneste jeg ved, er at kabinettet kan indeholde et grafikkort på max 21 cm og et SSD (SolidStateDrive)

Jeg er stået af i forhold til strømforbrug på de enkelte dele, og om et Atombaseret system kan klare disse opgaver.

Er der nogen, som kan hjælpe bare en smule?
Vejledning omkring andre kabinetter m. mere plads er også kærkomne - eneste kriterie her er flot design og højglans hvid..

På forhånd tak..

Mvh. Kasper

Kommende Setup:
Nexus Psile
Pris: 1649,-
HIS HD 5550 Silence
Pris: 765,- :   Watt 45
Kingston SSDNow V-Series 64 GB
Pris: 936
Til top Vis kasperinline's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasperinline

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Det bliver nok kun en smule men jeg vil da gerne prøve at hjælpe

Hvis du skal bruge den til spil og videoredigering er du nød til at have et ret stort grafikkort. Dette plejer desvære at betyde aktiv køling og mere støj. Et seperat grafikkort vil også kræve strøm fra strømforsyningen og derved gøre det svært at have ekstern strømforsyning. Atombaseret system er smart pga størrelsen men jeg har min tvivl om hvor godt det er til 1080i/p film og er stort set sikker på at det ikke vil kunne trække de nyeste spil.

Det var måske en ide at kigge lidt på Intels i7 processor og deres Clarkdale (chipset H55, H57 eller Q57 men ikke P55) løsning som har indbygget grafik som er PAP godkendt så man kan bitstreame de nye HD lydformater, ved dog ikke om den er kraftig nok til at trække de nyeste spil. En hurtig søgning på EDB priser gav 3 ITX bundkort som måske kunne være noget http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&amp;qft= &amp;s=popularity&amp;cpath=1-2-3&amp;qt=Fql& ;amp;nf=strmatrix2%3a%5e%22Mini+ITX+%c2%a40.0000000000%22%24 %5bMultiValSep%5d%c2%a7strmatrix3%3a%5e%22Core+i7+%c2%a40.00 00000000%22%24%5bMultiValSep%5d%c2%a7specifictaxonomy%3a%5eH ardware%7c2%2fBundkort%7c3%24

Håber der er noget af det du kan bruge

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

kasperinline
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

Tak for foreløbig hjælp jisimu

Det gav mig inspiration til at søge lidt videre og jeg fandt faktisk frem til dette grafikkort, som har et utrolig lavt
strømforbrug - dog for det så heller ikke topkaraktér i ydelse.
HIS HD 5550 Silence

Fordelene ved dette kort:
Det bruger under 45 watt ved "full load"
Det er passivt kølet
Det understøtter de sidste nye standarder
Det er 18,5 cm langt.
Det er ikke nødvendigt med ekstra strøm
Det kan overclockes helt vildt, uden grafikfejl og uden synderlig ekstra varme.

Researcher lige lidt på Intels i7 processorer.

Mvh. Kasper
Til top Vis kasperinline's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasperinline

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes at du skal starte med at spørge dig selv, om det er en HTPC eller en spille PC du vil sætte sammen.
Jeg har også en HTPC og er kommet til den konklusion, at jeg skiller disse to helt fra hinanden.

Hvis du ønsker at spille og vil køre i en høj opløsning, så tror jeg ikke, at du kommer uden om aktiv køling på grafikkortet og
skal i det hele taget tænke i performance.
Hvis du går efter en ren HTPC, så får du i bund og grund rigelig ydelse fra det meste idag - jeg tror, at jeg ville kigge på et
atom setup, som jeg ved at flere bruger.
Mht. grafikkort, så har du i øvrigt fat i noget af det rigtige, da dette kort så vidt jeg husker er et af de få, som kan overføre
HD lyd...

En anden ting mht. HTPC.
For mig, styrer min HTPC alt tv, lyd etc (sandhed med modifikationer...) og hvis der kører alt for meget på pc'en, så er det
ikke altid at det hele "spiller" - jeg har derfor valgt at min HTPC kun skal have det installeret som er nødvendigt. Alt andet
har en tendens til at medføre at et eller andet ikke spiller helt...

Bare et par tanker...

Konklusion.
en ix processor og det grafikkort du nævner, kæmpe disk (eller NAS etc.) samt det løse og du vil være fint kørende.
Eneste problem du måske får, er hvis du vil spille i 1080 og med alle detaljer på max...

Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel

kasperinline
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hej Damkel

Tak for rådet ang. afklaring af, hvilken slags maskine jeg ønsker
Jeg har brugt ca. 2 mdr. på at tænke over det, og det er både og, som jeg gerne vil have. Der er selvfølgelig gået sport i det
for mig, da jeg gerne vil bruge omtalte kabinet.

Jeg er dog nok nødt til at specificere mine krav til grafikkortet, for jeg ønsker ikke at spille i 1080i - gerne i en lavere
opløsning - det ødelægger ikke spilleglæden.

Hvis jeg kunne bruge "Ret" knappen, ville jeg lige rette starttråden, men "Ret"-knappen er forsvundet. Nogen, der ved
hvorhen?

Jeg kunne bruge den igår.

Vil helt sikkert kigge noget mere på ix processorerne. Hvordan er de i forhold til varme og watt?
Hvad med processorer til Socket AM3 - er de yt?

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til Grafikkort og HD lyd så er det kun Radion 5xxx og opefter og Intels ovennævnte chipsæt der kan bitstreame de nye HD lydformater så de kan blive dekodet i recieveren.

Hvis du kan få en atom processor og det ovennævnte grafikkort puttet ned i det kabinet så har du nok en ret god HTPC der skulle kunne afspille det meste også BluRay, men jeg har min tvivl når det kommer til spil.

Lad os høre hvad det ender med og dine erfaringer så vi også kan lære lidt

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg vil anbefale dig at beslutte dig for hvad det er du ønsker, for det er utrolig dyrt at få både mc-pc og g-pc.

Store forkromede spillecomputere der intet siger er ganske tit vandkølede, og så er vi allerede ude i noget snask.

Jeg vil så derimod anbefale dig at hoppe på Intels nye Core i3, det er en cpu med indbygget gpu, denne cpu har et meget lavt strømforbrug, ikke så lavt som en atom cpu, men stadigvæk i den meget lave ende. Det betyder at den køler der følger med den cpu larmer mindre end min forholdsvis lydløse og nye hp laptop.

Jeg har valgt et Asus h55 xxx motherboard med en core i3 processor. Hertil 4gb ram, fordi at de intet koster og en lydløs 350W psu. Jeg ville godt have købt en psu med lavere max powerhandling, men prisen stiger voldsomt når man kommer under 300W. Så jeg valgte udfra prisen og måden den var bygget op, en stor 120mm blæser og hele bagdelen af psuen som et stort køleområde, hvilket giver meget lidt "luftstøj".

Computeren har nu hdmi, vga, spdif, 6 analoge kanaler, 6 usb porte, 1 1gbit lan, max 75W når man ser 1080p film. Den kan hardware dekode h.264 og de nye hd lydformater.

Så det er mit råd, gå udenom atom da det alligevel er lige lidt power nok, man vil jo godt have en lækker smooth oplevelse når man både ser film, men lige så vigtigt også bruger sin medieextender, som f.eks. win mediecenter, mediaportal, xbmc eller andre af samme type :)

Mvh.

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

kasperinline
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej endnu engang

Tak for svarene.

Er lige pt. igang med at undersøge markedet, for om der skulle være andre flotte kabinetter, i højglans hvid, men måske
evt. med plads til et micro-atx - kan bare ikke finde nogen rigtige pæne. Jeg vil rigtig gerne have, at designet er i orden.

Læser foreløbigt på mange forskellige komponenter og andres erfaringer - øv, der er vist ikke nogen løsning, som ligger lige
for. Vil undersøge Intels i3 også, men tænker stadigvæk at mediecentret, skal fungere, som både og. Som tidligere nævnt
behøver det ikke skulle afvikle nye spil med alle detaljer i 1080i. Tidligere har jeg linket til et passivt kølet grafikkort, som
ikke bliver så varmt og ikke bruger så mange watt - leder dog efter alternativer, men det ser ud til, at jeg har fundet det
bedste, som understøtter de fleste nye standarder.

Er igang med at undersøge, hvilken strømforsyning, som vil kunne passe til - men ja de er lidt dyre i forhold til en almindelig
PSU.

Er stadigvæk i tvivl mht. til CPU??? Er AMD elendige? Nogen, som har erfaringer?

Mvh. Kasper

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Altså...

Mit mediacenter er bygget op omkring Intel core 2 duo.
Der er standart blæser på cpu'en.
Jeg har et passivt kølet grafikkort, der er kraftigere end det som jeg havde indtil for nyligt i min spillepc.
Jeg har købt en strømforsyning fra Chill innovation, som er stille (stor blæser) - husk jo større blæsere jo mindre støj.
I min kabinet fra Silverstone (flotte HTPC kabinetter - i mine øjne) har jeg erstattet blæserne med støjsvage fra pabst og sat
kontroller på, så jeg kan sætte dem ned i fart.

Resultatet er, at den faktisk er lige så kraftig som min spille pc, dog kan den ikke trække fps spil i 1080 - men mindre kan
også gøre det...syntes jeg.
Den er så støjsvag, at konen aldrig lægger mærke til at den kører.
Gæsterne tror, at det er en dvd-spiller

Køb noget standart, men støjsvagt grej.
Det kan ikke gå helt galt - du kan altid skifte nogen kølere ud med nogen mere støjsvage.
Gå efter store og støjsvage blæsere og passivkøling hvor muligt.

Det var værre i gamle dage, da jeg havde en athlon 3000, som skulle vandkøles for at være lydsvag...
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes