Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Lydkort til HTPC - Hvilket M-Audio? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 04 April 2004 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har besluttet mig for at det skal være et M-Audio lydkort der skal sidde i min HTPC, men er i tvivl om hvilken model:

- Revolution 7.1 (895,-)

- Audiophile 2496 (1350,-)

- DiO 2496 (1550,-)

Jeg er ikke den store ekspert, men jeg håber der er nogen der kan give et bud på hvilken der er "bedst til prisen" ?

(forstået sådan at jeg gerne vil betale ekstra for bedre kvalitet, men hvis Revolution til formålet er stort set lige så godt som DiO 2496 er der jo ingen grund til at købe sidstnævnte)

Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 05 April 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

altså det kommer jo an på hvad du skal bruge det til! Hvis du har en ekstern AC3/DTS dekoder så skal du bare have et kort der sender der modulere det digitale information til et PCM signal (kort med SPDIF udgang). Hvis dit motherboard besidder et internt SPDIF out (4-1 pins for SPDIF out only eller 5-1 for SPDIF i/o) så kan du købe et SPDIF in/out stik (producenten er ligemeget det er et standard output) (Aopen laver det billigste mener jeg til in og out med 2x optisk og 2x coaxial til 120kr). 

Jeg har ikke kigget meget på M-Audio. Men så vidt jeg kan forstå så er grunden til folk køber M-Audio at de leverer en kraftig DSP primært til professionelt brug. Princippet med at bruge sit lydkort som DSP og så have nogle kraftige effektblokke til at fyrer den af er klart den mest fleksible løsning. De A/V receiver løsninger som har forstærker delen integreret med surround processor er jo på ingen måder fleksible. Set fra brugerens synspunkt er et køb af en sådan setup en form for "lock-in", man betaler måske 5-10k for en forstærker der skal skiftes ud efter 1-2 år hvis man vil følge med på bølgen. Det er da dumt ikke at købe et godt lydkort som DSP (surround processor) og så have 3-4 crown effektblokke til 4k stk. så kan det godt være du bliver nød til at trække et kraftkabel ind i stuen hehe. Men så har du til gengæld også 6-8x 370w rms og kan spille et højhus op. Når der så kommer noget nyt og smart kan du bare skifte det lydkort ud til 1-2k og allerede efter anden udskiftning har du hentet pengene ind igennem og dine effektblokke holder med garanti også deres pris bedre end en integreret receiver

Håber ikke det var alt for meget off topic

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 April 2004 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Det er vist en gængs opfattelse at blot fordi signalet er digitalt kan det være fuldstændig ligegyldigt hvordan lydkortet (eller bundkortet) behandler det.

Uden at være ekspert på området er det er ikke min opfattelse at ovenstående er en korrekt antagelse.

Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 05 April 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Jamen pointen er jo at lydkortet ikke skal behandle en informationen liggende på en dvd skive. Lad mig pointerer at det krævende ligger i at decode signal ikke at give det videre. Der er formentligt ikke meget varians i dit M-Audio "passthru" kredsløb og så dit trust l**te lydkortspassthru.

Jeg er 6. semester ingeniørstuderende med speciale i Tele- og datakommunikation og herunder ligger PCM også.

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes