Forfatter |
|
x-tian Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 27 November 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med "gammel" desktop pc (gerne dualcore med masse ram) en minimal ubuntu og xbmc som grafisk brugerflade har du et
velfungerende mediecenter.
eksembel på en guide:
http://wiki.xbmc.org/?title=XBMCbuntu
Det fungere ud af boksen generelt, men hvis du skal have specielle funktioner skal du igang med google og den lille indre IT-
tekniker, på div forum er der newbee tips så alle kan være med.
Bla.
https://help.ubuntu.com/
Både Ubuntu og xbmc er software der er under en fri licens og derfor er gratis at downloade og bruge (du må endda sælge
dem hvis du overholder visse regler)
Jeg bruger meget open software (Linux) og det har vist sig at det er meget stabilt og logisk når man har brugt det et stykke
tid.
Jeg har lavet flere servere bygget på en skrællet Ubuntu. og min HTPC (Ubuntu og Xbmc) med bl.a. filserver, kiss server,
FTP server, xbmc backend server. og har haft en optid indtil nu på 417 dage (dvs. uden genstart af maskinen).
Så det er bare om at komme igang og få et gratis mediecenter, og få udvidet horisonten :-)
|
Til top |
|
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
Sendt: 22 December 2011 kl. 03:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
Sendt: 22 December 2011 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik du meget buksevand i skolen Dan?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 22 December 2011 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 22 December 2011 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
er ellers klar til en gang buksevand he he bare den skide skolevagt ikke er der han hiver sgu så hårdt i øret
|
Til top |
|
|
x-tian Forum Bruger

|
Sendt: 22 December 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Dan
Du mindede mig lige om hvorfor jeg ikke skriver på div. Fora. Jeg ville bare dele en oplysning og nogle resultater jeg har
opnået, ikke starte en diskotionsklub i hvordan man skriver et indlæg eller hvordan man staver
__________________ Entities should not be multiplied unnecessarily
"Occam"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 December 2011 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
x-tian skrev:
Til Dan
Du mindede mig lige om hvorfor jeg ikke skriver på div. Fora. Jeg ville bare dele en oplysning og nogle resultater jeg har
opnået, ikke starte en diskotionsklub i hvordan man skriver et indlæg eller hvordan man staver
|
|
|
Jeg kunne ikke dy mig.  Det handler ikke om HVORDAN man skriver et indlæg, men HVAD man skriver i det. Det var så overflødigt, at fortælle os om alle de fil-servere, ftp-servere, Kiss-servere og backend-servere du kan finde ud af at lave. Og hvad skal folk bruge oppetiden på din SERVER til? Derfor kunne jeg ikke lade være med at stikke lidt til dig. Jeg mener bare at hvis folk ikke kender til xbmc og linux generelt, hvad får du så ud af at vide hvad dine tekniske kompetencer er? Jeg tænkte bare på om, man ikke kunne linke til en decideret guide for NYE LINUX BRUGERE, i stedet for en wiki? Hvor mange ved hvordan man fx bare navigere i en ubuntu terminal? "Kvantum mekanisk mattematik er nemt, bare se her" og så smid et til en wiki der fortæller lidt om hvad det er, men ikke hvordan det er. Og hvis der ikke skal mere til at slå dig ud af kurs, så får du nok svært ved at begå dig på noget som helst forum.
__________________ Dan R. Hansen
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 24 December 2011 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra forum reglerne:
Fnidder
og ævl er spild af tid. Sørg for at dit indlæg har et fagligt indhold,
og skriv direkte til den person du er uenig med, hvis dit udsagn ikke
har faglig interesse for andre. Med andre ord tænk, før du taler! Kværulerende adfærd vil ikke blive tolereret!
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 24 December 2011 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan tildeles godt følge Dan, det er offtopic og ret uintressandt.
|
Til top |
|
|
beobrian Branchemedlem

B&O
Bruger siden: 10 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 416
|
Sendt: 24 December 2011 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes det er en god måde X-tian har skrevet sit indlæg. selvfølgelig kan du forkorte indlægget, men så får du ikke personens egne erfaringer
med. Og det vejer tungere i min vurdering, hvis jeg skulle lave et mediecenter, så er det rart at komme igang hurtigt, og man nent kan vælge det
ene fremfor det andet
|
Til top |
|
|
x-tian Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2011 kl. 04:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at skrive omk. optid, og evt sideløbende servere der kører på maskinen er som indikation at det er stabilt SW,
hvor
specielt ældre versioner af windows skulle rebootes min en gang om ugen hvis de kørte mediefiler da Os'en ikke frigav
rampladsen igen.
Jeg foretrækker en mediemaskine (HTPC) som der kan levere streams / fildeling med andre maskiner i hele huset så den
skal
bare virke hvis ungerne, konen eller mig selv skulle have lyst til at se film, høre musik ell. lign. fra hvad de nu sidder med
med
en GFX-processor. Så den skal køre 24/7 i årevis uden at man bliver nødt til at reboote.
Henvisninger til andre sider, ja jeg behøver ikke at opfinde det varme vand igen. Og jeg behøver ikke at omskrive artikler
etc.
så det ser ud som om jeg er den store troldmand. Desuden er de fleste sider omk. Ubuntu / xbmc skrevet af yderst
kompatente
folk på et sprog som man kan forstå. også uden at man har gået på DTU.
Jeg kan kontaktes hvis der er nogen der har spørgsmål eller er rendt i et problem, så vil jeg gerne prøve at være
behjælpelig hvis jeg kan.
__________________ Entities should not be multiplied unnecessarily
"Occam"
|
Til top |
|
|
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
Sendt: 29 December 2011 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej x-tian. Jeg benytter selv XBMC men på windows 7, det hænder da et jeg bliver nødt til at genstarte systemet af den ene
eller anden grund, faktisk ikke så sjældent, derfor overvejer jeg at omligge til Ubuntu, men skal lige tag mig sammen først
 .
Hvis jeg får taget mig sammen, så kan det da være du får en PM, du skal i hvert tilfælde have tak for tilbuddet  .
|
Til top |
|
|
heltedellen Lukket konto

|
Sendt: 29 December 2011 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
reboot kl 4 om natten vil vel ikke være det største problem ;o)
|
Til top |
|
|
x-tian Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2011 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Toebs
Du skriver bare, så skal jeg prøve at hjælpe efter bedste evne ;-)
Jeg har aldrig haft det kørende på Win 7. så jeg var ikke klar over om de havde løst problemet tilbage fra Win 2000. og man
skal jo ikke gøre skarn uret.
Til Heltedellen
Næ så går tiden jo med det  og så glemmer man heller ikke hvor man har placeret maskinen __________________ Entities should not be multiplied unnecessarily
"Occam"
|
Til top |
|
|
heltedellen Lukket konto

|
Sendt: 29 December 2011 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
tænkte nu mere automatisk reboot og så de programmer du bruger til medieafspiller som automatisk opstart så der ikke skal rodes og aktiveres om morgenen ....ku det lade sig gøre ???
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 29 December 2011 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltedellen skrev:
tænkte nu mere automatisk reboot og så de programmer du bruger til medieafspiller som automatisk opstart så der ikke skal rodes og aktiveres om morgenen ....ku det lade sig gøre ???
|
|
|
Det kan lade sig gøre med en Windows Media server, så det kan de andre OS'er garanteret også klare :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
x-tian Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2011 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltedellen skrev:
tænkte nu mere automatisk reboot og så de programmer du bruger til medieafspiller som automatisk
opstart så der ikke skal rodes og aktiveres om morgenen ....ku det lade sig gøre ???
|
|
|
Der er en lille guide her omk. automatisk rebooting af windows maskiner her:
http://teamtutorials.com/windows-tutorials/schedule-windows- to-automatically-restart#.TvzgeDXa6Qs
Så tager du de programmer du vil have til at køre når computeren starter op og laver en genvej (pr. prog.), den/dem
trækker du så over i den mappe der hedder Start (den ligger som regel i start/Alle programmer/Start)
Og så skulle den ged være barberet. Min Windows eksepatise er desværre lidt rusten ,så bær over med mig.
Du må gerne give en tilbagemelding
Mvh __________________ Entities should not be multiplied unnecessarily
"Occam"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 December 2011 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
x-tian skrev:
Og jeg behøver ikke at omskrive artikler
etc.
så det ser ud som om jeg er den store troldmand. Desuden er de fleste sider omk. Ubuntu / xbmc
|
|
|
Du fik det ellers til at se ud, som om du gerne ville være troldmand, med alle de ekstre "fag-ord" der lige skulle blandes med i snakken. Min pointe er, at der er er mange som ikke BARE lige smider et styresystem som Ubuntu på sin maskine, fordi det er ÅH så nemt. Derfor så jeg gerne at man gjorde det mere tilgeneligt for folk, der ikke roder med den slags til hver dag. Det gør man ikke ved at fyre en masse tekniske betegnelse af, hvis man gerne vil overbevise nykommende om simpliciteten ved processen. Jeg vil dog lige sige at jeg er fuldstændig enig i, at folk bør prøve Ubuntu / XBMC kombineringen, da den er MEGET stabil, når det først er oppe at køre. Havde fx. et ION media center, hvorpå jeg både havde Windows 7, og Ubuntu. Under XBMC havde jeg problemer med at køre 1080p formater flydende, p.g.a. ressource mangel. Dette problem forekom ikke under Ubuntu, da det ikke er nær så ressource krævende. Med Ubuntu lykkedes det altså, at lave et media center, der kunne køre 1080p indhold mm. uden problemer. Og systemet brugte ikke mere end 15 watt! Igen varme og støjproblemer. Og ikke mindst billigt! Vi kunne starte en lille guide herinde, så vi på den måde kan få formidlet viden ud, til gavn for alle.?
__________________ Dan R. Hansen
|
Til top |
|
|
x-tian Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2011 kl. 02:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man bliver lidt fagidiot når man har arbejdet sammen med softwareudviklere i en årrække.
Jeg beklager hvis jeg var uklar i spyttet.
En egentlig guide ville jeg være ked af at lave (være med til) da der er en million på nettet omhandlende Mediecentre der
kører på Open Source software. Det ville være svært at lave en god allround, da forskellige, behøver forskelligt setup, Eks.
streaming, fildeling, der er også hele spørgsmålet hvilket filsystem man måske bør vælge, samkøring af fjernbetjeninger, etc
etc. og det ville hurtigt blive for omstændeligt (fagidioti igen) (og så citere idioten Occam's razor  ).
Jeg vil hellere have spørgsmål der omhandler et specifikt problem os så tage den derfra.
Desuden var meningen med mit oplæg at man skal tage en udrangeret maskine som der var på vej til genbrug og lige bruge
en weekend på at få et mediecenter op og kører, Derefter kan man så gå ud og rive en fed maskine ned af en hylle og lave
det helt perfekte mediecenter /medieserver eller tage sin windows maskine og slagte den til fordel for en Linux / UNIX lign.
distribution.
Det tager mig ca 45 - 60 minutter at få en komplet Ubuntu op og køre incl. alle opdateringer og alt HW instaleret, forleden
skulle jeg hælde en XP (til mine højttaler måle / konstruktions programmer) på en maskine og det tog over 7 timer før alt
HW var instaleret og den var fuldt opdateret, og så var kalorius tilmed også blevet utrolig træg :-( . Og det er ikke en
desideret langsom maskine. -- Så en nybegynder skulle ihvertfald kunne gøre det på under den tid det tager at reinstalere
en Win. --
Hvis du vil gå igang med at skrive en egentlig guide vil jeg da gerne være behjælpelig, hvis du syntes, med at kikke den
igennem og give min mening tilkende, og lave lidt indspark efter behov som du jo så kan sortere i :-)
Med venlig hilsen __________________ Entities should not be multiplied unnecessarily
"Occam"
|
Til top |
|
|