Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 11:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Brummen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FactOfTheDay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Status: Offline
Sendt: 25 April 2004 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Efter at jeg for nyligt fik købt mig et nyt anlæg har jeg nu fået koblet dyret sammen med min pc. Formålet med dette er, at der ikke skal rodes rundt med de kære cd'er, når der skal spilles op til gilde: Så er det nu engang lettere, om man istedet kan lave en playlist. Mit problem er, at skidtet summer, navnligt når der skrues op for volumen (dette gælder både for volumen på pc'en og på pre-amp'en). Derudover, så summer den anderledes (tydeligere) når jeg dragger vinduer og scroller m. musen.

Jeg går ud fra at det er lydkortets skyld - jeg har testet kablet med andre signalkilder, og der var ingen problemer. Der er tale om onboard fra Asus og jeg regner således med at skifte det ud snarest muligt - spørgsmålet er blot med hvad. Det skal udelukkende bruges til at afspille Windows Media-lydfiler med følgende specifikationer (siger ikke mig noget, men man ved aldrig...):

Bithastighed: 192 kbps

Størrelse på lydsampling: 16 bit

Lydsamplingshastighed: 44 kHz

Jeg har absolut ingen planer om eller penge til at udbygge til surroundsound, så det har absolut ingen betydning, om kortet kan håndtere den slags - stereo er den eneste prioritet. Hvad angår pris, så forestiller jeg mig noget i stil med 500,- - 700,- - mit anlæg m. højttalere har kostet 6 k brugt, og prisen på lydkort skulle gerne matche dette.

Håber I kan komme med nogle fornuftige bud

- Fact

Til top Vis FactOfTheDay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FactOfTheDay

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 April 2004 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

du siger onboard fra asus?

Nu aner jeg ikke hverken hvilket bundkort du snakker om specifikt eller hvilken forstærker og højttaler du har.

Jeg har selv et Asus a7n8x deluxe, dvs med onboard soundstorm på det nforce2 board. Jeg har lagt mærke til at mine ultibillige pcspeakers brummer til tider, især når jeg trækker vinduer rundt. Disse er forbundet analogt, jeg havde ikke disse problemer med nogle pc speakers der var en hundredemand dyrere (som kæresten nu har).

Jeg har aldrig haft disse problemer med mit anlæg i stuen, som er koblet til via spdif out på mit bundkort.

Derfor er mit forslag at smide det ud via spdif eller toslink, alt efter hvad du har, hvis du har denne mulighed.

FactOfTheDay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Beklager, I får lige lidt mere information:

Bundkort: Asus P4P800 Deluxe

Preamp.: NAD 114

Poweramp.: NAD 216 THX

Højttalere: Dali 909

Til top Vis FactOfTheDay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FactOfTheDay

FactOfTheDay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Du nævner spdif og toslink - hvad i alverden er det?

Jeg kan se, at jeg har en udgang ved navn S/PDIF - den ligner dog ikke lige umiddelbart noget der ville have godt af et 3,5mm stik - kræver den et andet stik eller blot en smule vold?

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 25 April 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

SPDIF er en standard for digital lyd. Toslink er optisk forbindelse.

Du har sikkert et stereo mini jack stik til din SPDIF. Her er det kun den ene kanal der er fut i! Den skal over i din coaxial indgang! 

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

FactOfTheDay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg skal altså prøve at tvinge 3,5mm stikket ind i S/PDIF - det burde kunne lade sig gøre. Men hvad er "coaxial indgang"?

FactOfTheDay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2004 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Har prøvet at bruge S/PDIF istedet for alm. udgang til hovedtelefoner. Det giver summen, og kun summen - ingen musik. Jeg har stadig ikke helt forstået hvad der menes med

"Her er det kun den ene kanal der er fut i! Den skal over i din coaxial indgang!"

Hjælp?!

FactOfTheDay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu efter råd fra en ven forsøgt at mute alt andet på min pc, det vil sige SW Synth, BassBoost, Cd-afspiller, Line In og PC Beep => ingen summen når jeg bruger den analoge udgang. Så er der måske ligefrem råd til nogle nye signalkabler istedet =D

Tak for hjælpen.

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 26 April 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Har prøvet at bruge S/PDIF istedet for alm. udgang til hovedtelefoner. Det giver summen, og kun summen - ingen musik. Jeg har stadig ikke helt forstået hvad der menes med

haha!!!

Digital lyd skal laves om til analog lyd før det kan smides ud i dine højtalere eller hovedtlf.

Forstærkere fra dette århundrede har for det meste en coaxial indgang til digital lyd. Det er i form af et enkelt phono stik med en orange farve.

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes