Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 11:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Forskel på SACD og DTS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 April 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Hej. Er der nogen der kan forklare mig forskellen (i kvaliteten af lyden) på SACD i 5.1 og DTS? Så vidt jeg ved bliver DTS-lyd lagret med mindre komprimering og burde derfor også resulterer i bedre lyd (men er det ligeså god lyd som SACD hvor det optimale jo er 24bit/192 Khz))? 

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 April 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Teknisk set kan du ikke sammenligne de to formater. Bitraten i SACD (eller DSD=Direct Stream Digital som det også kaldes) er højere end for DTS selvom udgangspunktet er sammenligneligt (24bit/192kHz). Det skyldes at DTS anvender datareduktion eller datakomprimering. Det er korrekt at DTS typisk har mindre datareduktion end DD, og dermed potentielt bedre lydkvalitet end DD.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 April 2005 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal sammenligne lydkvaliteten mellem forskellige formater er ørerne jo et godt sted at starte - dvs. ting kan lyde fantastisk på papiret men ikke leve op til virkeligheden.

Når det er sagt, så er bitraten en vigtig faktor når man skal sammenligne digitale lydformater. Komprimeringsgraden i DTS udspringer faktisk af CD formatet, hvor man har taget de 1536 kb/sek som en CD anvender til to kanaler, og delt dem ud på 5.1 (eller flere) kanaler. (Alt efter anvendelse sker der så mindre konverteringer, f.eks. fra 44.1 Khz til 48 khz, og evt. 16 til 20 bit)

Dette giver selvfølgelig en grad af komprimering/forringelse i forhold til, hvis signalet havde samme bitrate per kanal som almindelige stereo-CD´er.

DVD-Audio som jo har samme "grundstamme" som DVD-video kan maksimalt køre med en bitrate på 9,8 Mb/sek (hvoraf dog noget bliver brugt til evt. tekstinformation m.m., men det er småting) og gennemsnittet ligger nok omkring 4-5 Mb/sek, afhængig af spilletid, indhold osv osv.

SACD ligger såvidt jeg ved omkring den samme bitrate som DVD-Audio - hvis andre har mere præcis information er I velkomne til at rette mig - og dette betyder med andre ord at DVD-Audio og SACD har omkring 3 gange (og nogengange mere) så høj bitrate som DTS (og mere end 10 gange så høj som Dolby Digital).

Dette giver selvsagt "luft" til en langt højere detalje grad end DTS.

Der er iøvrigt specificeret et DTS-HD format til HD-DVD og Blu-ray som giver mulighed for 16,20 elller 24 bit lyd i 48, 96 eller 192 khz, og i princippet så mange kanaler man vil have. Jo flere kanaler, jo mere komprimering. Men ved 5.1 lyd vil det så vidt jeg har forstået være sammenligneligt med DVD-Audio og SACD i lydkvalitet.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

musifix skrev:

Teknisk set kan du ikke sammenligne de to formater. Bitraten i SACD (eller DSD=Direct Stream Digital som det også kaldes) er højere end for DTS selvom udgangspunktet er sammenligneligt (24bit/192kHz). Det skyldes at DTS anvender datareduktion eller datakomprimering. Det er korrekt at DTS typisk har mindre datareduktion end DD, og dermed potentielt bedre lydkvalitet end DD.

Hvad dækker DD over? Eller mener du DSD?

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Hvis man skal sammenligne lydkvaliteten mellem forskellige formater er ørerne jo et godt sted at starte - dvs. ting kan lyde fantastisk på papiret men ikke leve op til virkeligheden.

Når det er sagt, så er bitraten en vigtig faktor når man skal sammenligne digitale lydformater. Komprimeringsgraden i DTS udspringer faktisk af CD formatet, hvor man har taget de 1536 kb/sek som en CD anvender til to kanaler, og delt dem ud på 5.1 (eller flere) kanaler. (Alt efter anvendelse sker der så mindre konverteringer, f.eks. fra 44.1 Khz til 48 khz, og evt. 16 til 20 bit)

Dette giver selvfølgelig en grad af komprimering/forringelse i forhold til, hvis signalet havde samme bitrate per kanal som almindelige stereo-CD´er.

DVD-Audio som jo har samme "grundstamme" som DVD-video kan maksimalt køre med en bitrate på 9,8 Mb/sek (hvoraf dog noget bliver brugt til evt. tekstinformation m.m., men det er småting) og gennemsnittet ligger nok omkring 4-5 Mb/sek, afhængig af spilletid, indhold osv osv.

SACD ligger såvidt jeg ved omkring den samme bitrate som DVD-Audio - hvis andre har mere præcis information er I velkomne til at rette mig - og dette betyder med andre ord at DVD-Audio og SACD har omkring 3 gange (og nogengange mere) så høj bitrate som DTS (og mere end 10 gange så høj som Dolby Digital).

Dette giver selvsagt "luft" til en langt højere detalje grad end DTS.

Der er iøvrigt specificeret et DTS-HD format til HD-DVD og Blu-ray som giver mulighed for 16,20 elller 24 bit lyd i 48, 96 eller 192 khz, og i princippet så mange kanaler man vil have. Jo flere kanaler, jo mere komprimering. Men ved 5.1 lyd vil det så vidt jeg har forstået være sammenligneligt med DVD-Audio og SACD i lydkvalitet.

Kan du så fortælle mig lidt om forskellen i lydkvaliteten på SACD stereo kontra multichannel? Vil lydkvaliteten i den 5 kanaler (mulitchannel) være lige så god som i to kanaler (stereo)? 

Mads Doss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 April 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Kører SACD ikke kun med én bit (men til gengæld højere samplingfrekvens),  eller er der noget jeg har misforstået?

Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
Til top Vis Mads Doss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Doss

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Jo, det er der noget om - se linket herunder:

http://www.dsdproaudio.com/html/dsd_sacd_explained.html

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 April 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

for noget tid siden google jeg rundt efter noget ala det - jeg fandt

http://sound.westhost.com/cd-sacd-dvda.htm

og

http://www.deluxemedia.com/support/techdocs.xml

og

http://www.disctronics.co.uk/

Men jeg kiggede nu efter noget om DVD-A, SACD og alm. CD, ikke DTS etc.

Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

DD = Dolby Digital

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 April 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:
musifix skrev:

DD = Dolby Digital

Ja, undskyld, Rogueagent var hurtigere - jeg fik ikke lige læst mig frem til bunden af tråden

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 April 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:
[QUOTE=RogueAgent]

Kan du så fortælle mig lidt om forskellen i lydkvaliteten på SACD stereo kontra multichannel? Vil lydkvaliteten i den 5 kanaler (mulitchannel) være lige så god som i to kanaler (stereo)? 

Hvis vi ser bort fra de endeløse diskussioner af, om musik bør spilles i surround, så ja, SACD multichannel har nøjagtig samme bitrate pr. kanal som SACD stereo. Det er et ukomprimeret format, så bitraten varierer ikke fra skive til skive.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 April 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

næsten en hel bog om dvd etc.

http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes