Forfatter |
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 18 November 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endelig er det lykkedes mig at finde en DOXA... Igen. Solgte den gamle, og sjældent har jeg fortrudt noget så meget!!!
Her er et par billeder med "motorhjelmen" åben:

Imponerende simpel teknik... Hvis ikke jeg husker meget galt, så er der 6 transistorer i alt før udgangstrinnet, der består af en 3 trins darlingtonkobling, hvor driver/pre-driver kører i ren klasse-A. Lidt specielt er det, at driverne er af samme type som udgangstransistorerne. Og nå ja... så er der jo 10 udgangstransistorer pr kanal. Trafoen er på 500VA, men viklet på en kerne der er specificeret til 750VA. Alt i alt rigeligt, til de 2x70 watt den kan levere!! Lytterne er naturligvis RIFA. Hvad ellers?? Hvilken type??? PEH169 naturligvis. Fås det bedre?? Næppe! Der er 2x10.000uF i alt, hvilket er nok. Specielt fordi RIFA lytterne kan levere strøm som ingen andre. Jeg har dog snakket med Knut Lauvland (DOXA's fader). Og iflg ham løftes dens kvalitet gevaldigt af ekstra lytter. Så jeg har bestilt nogle flere. På printet er der forberedt plads til 6 stk ekstra. Dem jeg har bestilt er 22.000uF, så det ender nok med 6 ekstra af disse.
Og så lige et billede mere.
Det kan måske undre, at "motorhjelmen" er åben... DOXA'en er ikke ny, og da jeg fik den trængte den til en justering. Billederne er taget imens den står og varmer op til justeringen. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
Novisad Udelukket fra forum

Dobb.profil Sonic
Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2090
|
Sendt: 18 November 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej meget Fascinerende , ja lade kapacitet kan man aldrig få nok af...
Mvh Novisad
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 18 November 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
Det er en god sag du har finger i der, har selv haft Doxa 40, 40W i klasse A 70 i A/B, minus ved den var en kedelig kondensator på 10uF men en god Audi Note kondensator på 0,22uF kobber så skete der noget den var meget musikalsk.
Sikker dig lige en du smider flere lytter i at ensretteren kan bære det.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 November 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ensretterne skulle sagtens kunne klare det. Der sidder nogel MEGET hurtige typer på 16A. Der sidder i alt 8 stk, men i TO-220 hus med 2 stk i hver. Dvs i alt 32 dioder. Jeg mener de sidder paralelt 4 og 4. Iflg Lauvland skulle det ikke være noget problem, og der er jo indbygget softstart som standard.
Mht den kedelige kondensator du beskriver, så er den ikke så kedelig som man skulle tro. Jeg ved at Lauvland har eksperimenteret MEGET længe med netop denne kondensator, for at finde den absolut bedste. Løsningen er en paralelkobling mellem to forskellige typer. Ved at Kubik har eksperimentert med at fjerne/kortslutte denne kondensator (i en anden forstærker fra Lauvlands hånd med samme kombination), og det var iflg Kubik ganske umuligt at høre, om kondensatoren var der eller ej. Det er meget muligt at en Audio Note kan give noget musikalitet... men den gør det ikke ved at fjerne farvningen fra kondensatoren... den gør det ved at tilføje noget.
Kender ikke DOXA 40. Er det en foregænger til DOXA 70? Hvad synes du generelt om DOXA??? Det er nok ingen hemmelighed, at jeg er totalt solgt! Det har jeg jo sådan set været, siden jeg købte min første DOXA, som jeg desværre valgte at sælge (Det var dumt)! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 19 November 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Ensretterne skulle sagtens kunne klare det. Der sidder nogel MEGET hurtige typer på 16A. Der sidder i alt 8 stk, men i TO-220 hus med 2 stk i hver. Dvs i alt 32 dioder. Jeg mener de sidder paralelt 4 og 4. Iflg Lauvland skulle det ikke være noget problem, og der er jo indbygget softstart som standard.
Mht den kedelige kondensator du beskriver, så er den ikke så kedelig som man skulle tro. Jeg ved at Lauvland har eksperimenteret MEGET længe med netop denne kondensator, for at finde den absolut bedste. Løsningen er en paralelkobling mellem to forskellige typer. Ved at Kubik har eksperimentert med at fjerne/kortslutte denne kondensator (i en anden forstærker fra Lauvlands hånd med samme kombination), og det var iflg Kubik ganske umuligt at høre, om kondensatoren var der eller ej. Det er meget muligt at en Audio Note kan give noget musikalitet... men den gør det ikke ved at fjerne farvningen fra kondensatoren... den gør det ved at tilføje noget.
Kender ikke DOXA 40. Er det en foregænger til DOXA 70? Hvad synes du generelt om DOXA??? Det er nok ingen hemmelighed, at jeg er totalt solgt! Det har jeg jo sådan set været, siden jeg købte min første DOXA, som jeg desværre valgte at sælge (Det var dumt)!
|
|
|
Hej igen !
Den kondensator jeg snaker om er en 10uF Vima og den tybe er ikke lige min smag i lydvejen måler godt men lyder skidt hade ikke råd til udskifte til en ren Audio Note derfor brugte jeg så den løsning med at parellel koble 0,22, den D 40 har jeg ikke set mange stæder har desvære ingen billeder af den.
Deres efektrin er helt ok.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 November 2005 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sad der ikke en anden kondensator paralelt med denne Vima??? Det plejer der at gøre hos DOXA, og netop denne kombination har INGEN indflydelse på lyden. Man kan sagtens ændre lyden til mere musikalitet ved at montere en Audio Note... Men det er ikke fordi Audio Note'en påvirker lyden mindre... Tværtimod.
Personligt foretrækker jeg lyden fra kredsløb UDEN kondensatorer i signalvejen. Uanset fabrikat. Og når DOXA har formået at lave en kondensatorkombination der slet ikke kan høres, er jeg ganske godt tilfreds. Audio Noten påvirker til gengæld lyden ganske meget kan jeg konkludere, hvis det lyder meget forskelligt fra den originale.
Det er naturligvis et smagsspørgsmål... Som udgangspunkt kan jeg godt følge dig. Jeg kan også godt lide musikalitet, selvom det skyldes en eller anden kunstig effekt. Bl.a. har jeg altid været vild med Holfi, der er udpræget musikalsk. Her benyttes heller ikke komponenter der ikke ændrer lyden... tværtimod.... Men komponenterne påvirker lyden i en retning der er ganske behagelig. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 19 November 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen !
Du lyder som en glad dreng for Doxa, men der er du vist også , jeg mener bare at den sad i signalvejen, det er nogle år siden jeg hade den. I mine ører er Audi Note / Jensen kober kondensatore helt ok.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 November 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glad DOXA-dreng.... Jepper!!!
Jeg kender ikke ret meget til Audio Note og Jensen kondensatorer, men det er givetvis noget af det bedre man kan få. Specielt hvis man bare tager en fra skuffer og sætter i. Det specielle ved DOXA'en er, at Knut Lauvland (DOXA's fader) har siddet time efter time, dage efter dag og uge efter uge og prøvet sig frem, med forskellige kombinationer. Til sidst er han endt op med en kombination af to forskellige kondesatorer. En 10uF paralelt med en 130nF fra 2 forskellige kondensator-serier. Det unikke er, at disse to komplementerer hinanden helt utroligt. Faktisk så godt, at man iflg pålidelige kilder IKKE kan høre om kondensatorer er der eller ej. Som udgangspunkt mener jeg, at det optimale er, at der slet ikke sad nogen kondensator. Dette er ikke muligt, grundet de ret specielle og ULTRA simple kredsløb. Men når det er lykkedes at lave en kondensator-kombination, som man alligevel ikke kan høre.... så er det ikke helt ved siden af! Mit bud er til gengæld, at man sagtens kan høre forskel på om kombinationen med Audio Note er i kredsløbet eller ej.
Hvad har du i øvrigt nu, i stedet for DOXA??? Jeg har været vidt omkring, siden jeg solgte min gamle DOXA. LC Audio (The End og ZAPPulse i diverse versioner), ICEPower, diverse Holfi, NAD216, Linsley Hood klasse-A..... bare for at nævne nogle af dem. Men jeg har hver gang taget mig selv i tænke tilbage på min gamle DOXA, som et eller andet mål for om jeg var tilfreds. Og efter jeg så har stiftet lidt bekendtskab med DOXA-lyden igen, har jeg ikke været i tvivl. Jeg skulle have DOXA igen!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 20 November 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Glad DOXA-dreng.... Jepper!!!
Hvad har du i øvrigt nu, i stedet for DOXA??? Jeg har været vidt omkring, siden jeg solgte min gamle DOXA. LC Audio (The End og ZAPPulse i diverse versioner), ICEPower, diverse Holfi, NAD216, Linsley Hood klasse-A..... bare for at nævne nogle af dem. Men jeg har hver gang taget mig selv i tænke tilbage på min gamle DOXA, som et eller andet mål for om jeg var tilfreds. Og efter jeg så har stiftet lidt bekendtskab med DOXA-lyden igen, har jeg ikke været i tvivl. Jeg skulle have DOXA igen!!
|
|
|
Prøv at kik her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26121&K W=nhj4
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 November 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser da spændende ud... Har dog ikke den store erfaring med rør. Men skulle jeg nogensinde prøve noget rør-grej, ville jeg nok også satse på Audio Note.
Hvad synes du i forhold til DOXA??? Mangler du ikke dynamik og kontrol?? __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 21 November 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Det ser da spændende ud... Har dog ikke den store erfaring med rør. Men skulle jeg nogensinde prøve noget rør-grej, ville jeg nok også satse på Audio Note.
Hvad synes du i forhold til DOXA??? Mangler du ikke dynamik og kontrol??
|
|
|
Hej der !
Nej der mangler ikke noget, men der er ikke dømt disko bas men bas er som jeg mener den skal være, når jeg høre en kontra bas er det som at man stå 2 m. fra den, stemmer har en dynamik der er til at høre på i flere timer, diskandten stikker ikke af nogen stæder og jeg skal ikke spille højt for at nyde mit anlæg. Doxaen var også behaglig at høre på men ikke det store lydbilled som rør kan give nu var der også en anden højttaler dengang de var på 86db og dem jeg har i dag er ca. 92db så samlingen dem kan man ikke på samme måde. Jeg vil sige at rørerne spiller mere natur tro en en Doxaen og det gør rør bedre en transister når det er skruet rigtig sammen.
|
Til top |
|
|
moh4148 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 21 November 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hurtig.
Tillykke med din DOXA! Er selv stor DOXA tilhænger og kan bare konstatere at min forstærker nu har været en DOXA i snart 15 år og selvom jeg går klasser op i cd, højttalere og kabler følger DOXA'en bare med. Har man først fået DOXA "feberen" er der ingen vej tilbage...
Mit set-up lige nu er 2 stk. DOXA 70 Signature i kvasi-balancering, DOXA 07 forstærker (næste der skal opgraderes), Cayin CDT-17A cd og Dali Euphonia MS4 højttalere - det spiller bare for vildt (i mine ører)! Kablerne er TaraLabs Air 2 hele vejen...
Jeg fik sidste år opgraderet mine DOXA forstærkere hos Knut Lauvland (DOXA's fader) og det er nok den bedste investering jeg har gjort længe! Den grundlæggende DOXA lyd er den samme, men det hele bliver bare så meget bedre!!! Markant flere detaljer, mere musikalitet og en bas gengivelse med opløsning, nuancering og slagkraft (har ellers været et af de svage punkter hos DOXA).
Ifølge Knut er opgraderingen primært fokuseret om strømforsyningen og afkobling fra lysnettet for at undgå støj. Jeg er ikke interesseret i teknikken, men kan blot konstatere at opgraderingen virker!!
Så hvis du vil have endnu bedre DOXA lyd så overvej en opgradering!
Hilsen
DOXA fan
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 November 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
@moh4148: Du har fuldstændig ret... har man først prøvet en DOXA, kan man ikke slpiie lyden igen. Ang din 07 forforstærker, så kan den mig bekendt ikke opgraderes. Jeg snakkede for nylig med Knut, og han laver slet ike forforstærkere for tiden. Som han selv sagde: Han havde ikke lavet noget interessant de seneste år, så han ville ikke sælge noget. Det har jeg respekt for!!! Tvivler på der er mange audio-firmaer, der er lige så ærlige! De fleste ville nok bare sælge den gamle vin på nye flasker!
Hvis du skal af med din DOXA 07 så sig endelig til. Jeg overvejer en DOXA forforstærker.
Hvad med DOXA's DAC, 014??? Har du hørt den?? Den skulle være ganske vellykket. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 21 November 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke den store tekniske viden, men den ser da utrolig minimalistisk og lækker ud den ML-killer der
|
Til top |
|
|
moh4148 Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
@moh4148: Du har fuldstændig ret... har man først prøvet en DOXA, kan man ikke slpiie lyden igen. Ang din 07 forforstærker, så kan den mig bekendt ikke opgraderes. Jeg snakkede for nylig med Knut, og han laver slet ike forforstærkere for tiden. Som han selv sagde: Han havde ikke lavet noget interessant de seneste år, så han ville ikke sælge noget. Det har jeg respekt for!!! Tvivler på der er mange audio-firmaer, der er lige så ærlige! De fleste ville nok bare sælge den gamle vin på nye flasker!
Hvis du skal af med din DOXA 07 så sig endelig til. Jeg overvejer en DOXA forforstærker.
Hvad med DOXA's DAC, 014??? Har du hørt den?? Den skulle være ganske vellykket. |
|
|
|
Til top |
|
|
moh4148 Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hurtig.
Der skulle måske have stået "udskiftes" i stedet for opgraderes på 07'eren... Lige nu er jeg sikker på at det er her hvor jeg kan hente endnu mere vellyd ud af anlægget. Han har sikkert ikke gjort noget ved 07'eren men hans effektforstærkere har han gjort underværker med. Han har også lanceret en ny 150 watt'er så vidt jeg kan se på norske debat sider (den næste DOXA jeg skal prøve).
Jeg er total DOXA freak. Har både haft 014'eren og DOXA 8.1 Signature højttalere. Euponia MS 4'eren er den første højttaler jeg har hørt der spiller på samme musikalske og indlevende måde som DOXA, men med flere detaljer, bedre mellemtone og bas. Til gengæld mangler der lidt af den her "live"-stemning i forhold til DOXA højttaleren.
014'eren har været fast inventar siden 1998 og den første cd-spiller til en pris der matcher mit budget der markant har overgået den var faktisk Cayin CDT-17A. Igen har den samme musikalske og indlevende udgangspunkt som DOXA 014, men gør det bare bedre. Det er en super lille D/A konverter - du kan se en omtale på hifisentralen.no her:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb3/YaBB.cgi/YaBB.cgi?boar d=nyhet;action=display;num=1058049730
Det bedste match i form af løbeværk til DOXA 014 jeg har hørt, var en Marantz CD17.
DOXA fan
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 November 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jamen.... DOXA freak. Det forstår jeg ganske udemærket. Jeg har tidligere haft en DOXA012 forforstærker, og den gjorde det udemærket. Der er dog ingen tvivl om, at det specielt er effektforstærkerne Knut koncentrerer sig om.
Men alligevel... jeg kunne godt tænkemig en DOXA forforstærker. Så sig endelig til når du skal til at skifte.
Har du stadig din 014 DAC??? __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
Til top |
|
|
lidsmoes Lukket konto

Lukket konto efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 23 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 69
|
Sendt: 21 November 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - dejligt at opleve jeres begejstring og loyalitet for jeres Doxa'er
Jeg synes nu ikke det er ligetil at finde noget på nettet om Doxa. Vil I hjælpe med links?
På forhånd tak!
|
Til top |
|
|
moh4148 Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min 014 er solgt - der var rift om den blandt vennerne. Så desværre...
Jeg har også været forbi 012'eren, men 07'eren spiller bedre. Faktisk startede det helt tilbage i de gamle Audio 60 dage, så det blev DOXA 40 og så tre generationer af DOXA 70.
Skal nok have dig i tankerne når jeg finder en værdig afløser for 07'eren.
|
Til top |
|
|
moh4148 Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
lidsmoes skrev:
Hej - dejligt at opleve jeres begejstring og loyalitet for jeres Doxa'er
Jeg synes nu ikke det er ligetil at finde noget på nettet om Doxa. Vil I hjælpe med links?
På forhånd tak!
|
|
|
Hej.
Da DOXA er norsk og nærmest har kult status i Norge, er det her der er meget information at finde - og dele sin begejstring med. Her er nogle links:
http://www.doxa.no (sker ikke rigtig noget her, men det lader det til at der vil...)
http://www.hifisentralen.no
http://www.avforum.no
http://www.lydogbilde.no/
Er du selv DOXA fan?
Hilsen
DOXA fan
|
Til top |
|
|