Forfatter |
|
akto Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 12
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei
Jeg er en ny bruker fra Norge. Tenkte jeg skulle legge ut litt info om meg og annlegget mitt først.
Jeg er 29 år, og bor i Fetsund ved Oslo. Hovedinteresse er selvfølgelig Lyd og bilde 
Litt om oppsettet og rommet mitt:
Utstyr: Subwoofer: 1 x SVS PB12-Ultra/2 :-)
Høyttalere (7.1) 2 x JmLab Electra 936 (front) 1 x JmLab Cobalt CC901 (senter) 4 x JmLab Cobalt SR800s (surround)
Denon 2106 2 x Vincent SP 331 Supra + + +
Bilde Epson TW-600 (projektor) Barco BD801s (CRT projektor, ikke koblet opp) Lerett : Stewart AeroPlex BenQ T701 17" LCD for justering av kino Div kabler
Kilder DVD Yamaha S-2300 DVD-Audio/SACD X-Box moddet med ca 50 spill
HTPC: ASUS P4P800-E Deluxe ASUS 6600GT Accent 400 kabinett P4 3.0 GHz Zalman, silentX M-Audio Rev 7.1 win xp pro blåtann tastatur og mus Theatertec DVD avspiller
Da var jeg endelig ferdig i kinoen. Etter ca 350 byggetimer kan jeg endelig sette meg ned i en dedikert kino, hvor rommet er bygget med kun en tanke i hodet, optimalt for lyd og bilde.
Byggekostnaden har vært en del høyere enn jeg beregnet, men budsjettsprekk er jo heller regelen enn unntaket i Norge for tiden.

Rommet, eller rommene er bygget som ett rom, hvor frontveggen består av reisverk med løse paneler. Bak disse panelene kan jeg jobbe med det akustiske, uten å forandre på veggen. Det er heller ikke synlig fra kinosalen. Total størrelse er 35 m2, hvor kinorommet tar 23 m2 av arealet. Det er dimensjonert med 5 sitteplasser, hvor de bakre to plassene er 1 setere fra Ekornes Pegasus. Både sofa og stoler er i stressless utgave, med aktive nakkestøtter. Sofaen bærer også navnet Pegasus. Det sikker god ryggkomfort når man skal gjennom ett tett program med filmer. Grunnen til at det er valgt å bruke 3 seteren foran er fordi jeg skal ha ett sweet spot når man skal nyte musikk. Det er helt avgjørende for meg, musikken er viktig.
Tilbake til rommet. Rommet er hel-isolert med 10 cm glava mellom reisverk. Mellom reisverk og murveggen, som er ca 30 cm tykk, er det en 5 cm luftspalte, hvor jeg har ett lag med tjærepapp. Det tar mye av resonansen i rommet, uten å dempe for mye. Det hadde vært bortkastet å dempe mer enn nødvendig, da måtte jeg hatt mer forsterkerkraft. Nå holder det fint med 2 x 150 Watt på hver front.

Videre er det en 3 cm luftspalte mellom stoffet i taket og selve betongen. Det demper førsterefleksjoner fra samtlige høyttalere. Det er også stoff på veggene av samme grunn. Brysningspanelen er 4 cm tykk, og består av staver som går like langt ut som inn over en 5 cm lengde. Det bryter lyden på en effektiv måte, og det blir ikke slitsomt å spille 120 db her inne, selv om jeg aldri spiller så høyt normalt. Men det er gøy å kunne spille Rammstein gørrhøyt uten å få problemer med plagsom forvrengning eller ødelagt dynamikk.

Det har gått med 120 meter 2”x4”, 70 meter lekter, 80 meter listverk, 70 m2 sponplater, 60 m2 teppe og stoff, 16 m2 fløyelstoff, 200 meter kabel av ymse slag, masse el-materiell, 30 liter maling, 6000 stifter, og ett hav av skruer og spiker. Malingen som er brukt er Jotun 6500, en gråfarge som er optimal for å oppnå godt sortnivå.

2/3 av øvre sidevegger er bygget skrå, både for å ha fjernstyrt, soneinndelt spotlights, og fordi skråvegger er perfekt med tanke på akustikk. Vinduet bak i rommet har en tilpasset blendingsplate med 100% lystett stoff. Teknisk rom er også blendet, og med bakprojeksjonsplata fra Stewart vil veggen se svart ut til man setter bilde på den. Da får man en dynamikk og ett sortnivå man ikke klarer å oppnå med frontprojeksjon.
Subwooferen fra SVS står sammen med ett basstårn med 4 stk 15” fra RCF. Da blir spredningen på bassen meget god. 15” står i en åpen løsning, og går kun på tomgang. Dette er for å oppnå ett fundament i lydtrykk på film, men brukes selvsagt ikke på musikk. Der tar SVS over, for den virker sinnsykt bra på musikk. Det gjør forøvrig alle subbene fra SVS!
All elektronikk befinner seg i det tekniske rommet, for å ikke forstyrre inntrykkene man er ute etter på film. Da er det i tillegg helt stille i rommet man sitter i, det synes jeg er viktig.
Hvis det skulle være av interesse, så spiller systemet med ett utrolig lydtrykk ned til 16 Hz. Det er nok til at hele huset beveger seg, og det er ikke en metafor, men ett faktisk forhold.
Litt av elektronikken

Kabelgjennomføring til teknisk rom

Screenshot

Slik så det ut når jeg startet

| __________________ Jmlab Electra 936 | Electra 901 | Cobalt SR800 | SVS PB12 Ultra/2 | Denon 2106 | Vincent | Yamaha S2300 | Epson TW-600 | Barco BD 801s
http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/akto
|
Til top |
|
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Hold da fast - hamrende flot
|
Til top |
|
|
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Utrolig fedt og gennemført! Tillykke med det! Gid det var mig
|
Til top |
|
|
akto Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2005 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takk for det 
Jeg har visst postet i feil kategori, denne skulle vel ligget under hjemmekino, ikke stereo...
Kanskje moderator flytter til riktig avdeling? __________________ Jmlab Electra 936 | Electra 901 | Cobalt SR800 | SVS PB12 Ultra/2 | Denon 2106 | Vincent | Yamaha S2300 | Epson TW-600 | Barco BD 801s
|
Til top |
|
|
Novisad Udelukket fra forum

Dobb.profil Sonic
Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2090
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Akto alt respekt til dig og dit setup, jeg er virkelig imponeret det er meget stilfuldt og man må sige du virkelig kælet for detaljerne ...
Novisad
|
Til top |
|
|
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
*Samler sin tunge op fra gulvet*
Hold da kæft det er et lækkert setup du har fået dig der. Altid rart med nogle billeder som inspiration hvis/når man selv på et tidspunkt skal i gang
Hvad har det kostet dig ialt - altså rummet og udstyr tilsammen?
|
Til top |
|
|
Wizard Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 351
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
WOW... det er virkelig lækkert 
Kanon godt lavet  __________________ /Wizard
|
Til top |
|
|
akto Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takk for fine tilbakemeldinger folkens. Skal legge ut noen bilder fra byggeperioden etterhvert.
Jeg har ikke eksakt tall på hva det totalt har kostet meg, med rom og utstyr, men jeg har nok lagt igjen ca 300.000 NOK, som med dagens kurs blir ca 280.000,- DKK. Veiledende butikkpris blir nok det dobbelte, men Barcoen var jo fryktelig dyr når den var ny, jeg ga ikke mer enn 4500,- NOK for den. __________________ Jmlab Electra 936 | Electra 901 | Cobalt SR800 | SVS PB12 Ultra/2 | Denon 2106 | Vincent | Yamaha S2300 | Epson TW-600 | Barco BD 801s
|
Til top |
|
|
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor gemmer du al elektronikken henne? Og hvor er din SVS?
|
Til top |
|
|
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Normalt er jeg ikke så meget for snurrerundt lyd, men dit får alligevel nysgerrigheden til at blomstre lidt :)
Ser sa**e lækkert ud det der 
__________________ M.v.H Cyber-Frog
Mit Setup
|
Til top |
|
|
Luke Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Virkelig flot og gennemført

Og fine billeder i øvrigt .. __________________ /Per Røntved
|
Til top |
|
|
akto Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takk folkens.
Elektronikken er gjemt i bakrommet, sammen med projektorene og 2 stykk basstårn med 2 stk 15" basselementer fra RCF. SVSen står bak stolene, midt på veggen. Da får jeg en god og rett frekvenskurve. Klarer 120 dB på Yello's The Eye, spor 14 __________________ Jmlab Electra 936 | Electra 901 | Cobalt SR800 | SVS PB12 Ultra/2 | Denon 2106 | Vincent | Yamaha S2300 | Epson TW-600 | Barco BD 801s
|
Til top |
|
|
R.H. Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 132
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
RÅTT OPPSETT!! SKIKKELIG HIGH END!!
Får lyst til å ominnrede kjellerstua igjen nå jeg ser slikt....eller bygge på huset :-)
__________________ PBN Audio Olympia HT4 og Olympia Mini
PBN Audio Olympia L-Mini (pre amp)
PBN Audio Montana XP, Montana MRC, Montana SP3, 2xMontana SSW
Cary CD 303/300
Cary Cinema11 og Denon DVD3800BD
|
Til top |
|
|
XenoCypraZ Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 757
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Virkelig virkelig flot hjemmebio. Sådan noget kunne jeg også godt tænke mig, hvis jeg en dag fik pladsen.  
__________________ I reveal you witch now you've cast your last spell
he knows who you are you'll join him on his way to hell........
[Pyramaze - Sleepy Hollow]
|
Til top |
|
|
Kristian T Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 451
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare i orden syntes dine stole er lige i øjet det er TOP KLASSE
Kan du fortælle lidt mere om den maling du brugte til væggen? Jeg er selv igang med en klæder bio og vil gerne have en farve magen til din 
Glæder mig til at se teknik rummet og dine billeder under opbygningen.
|
Til top |
|
|
Clive Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
XenoCypraZ skrev:
Virkelig virkelig flot hjemmebio. Sådan noget kunne jeg også godt tænke mig, hvis jeg en dag fik pladsen.    |
|
|
Jeg er 100 % enig. Den er stilfuld, overskuelig og virkelg dejlig at se på! __________________ Mvh. Clive
|
Til top |
|
|
biojensen Branchemedlem

Installation/RoomAV
Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 571
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen på Hifi4all. Super flot hjemmebiograf med et meget lækkert setup
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
WOW det ser godt ud, og endelig en som har noget ordentligt at sidde i også......Ekornes! 
Hvad koster de i Norge?
I Dk er de hunde dyre
Michael
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 23 December 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
- NØØØJ, hvor er det flotte billeder. Stor hånd for et meget gennemført setup - 
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi