På mange opfordringer har jeg modificeret diskantsektionen! Jeg jo godt klar over, at der ved brug af tre diskanter vil opstå fasefejl. Jeg har smidt et filter i, som lader de to yderste spille op til 10 k og den midterste fra 10 k og op, 24 dB/oktav (Butterworth). Resultat: Klar lydmæssig forbedring og ENDNU mere silke, nu da jeg har omdøbt den midterste disk til superdiskant. Skønt og billigt
.
Her er de så, eller rettere, her er "right"-højttaleren og mit anlæg, som er et mix af en masse blandet!! Men når man nu ikke har råd til at købe nyt hele tiden, så må man jo genbruge noget af sit gamle gear!
2 x 18"
2 x 10"
3 x 3"
3 x 1" (Esotar
)
Mere tekst følger.

Fysiske mål: 200x50x60 fordelt (som man kan se) i tre moduler.
18"'ere er fra 18 Sound (18LW1400).
10"'ere er fra 18 Sound (MB600)
3"'ere er fra Dynaudio (D-76)
1"'ere er fra Dynaudio (Esotar)
Der sidder ingen delefiltre i, da alt bliver skåret elektronisk. Nå jo forresten!! Jeg har sat en kondensator i serie med Esotar, som skærer 6 dB ved 8 k. Det giver endu mere silke, end hvis jeg kun skærer elektronisk ved 4,5 k.
Og JA, de spiller selvfølgelig højt! Jeg synes at kunne fornemme, på de kommentarer, der er kommet, at enkelte mener, at det er et useriøst projekt, som næppe kan indeholde meget hi-fi
. Jeg er da udmærket klar over, at det er en utraditionel måde at bygge sit anlæg op på, men hvis man ynder at spille højt, og samtidig ønsker supersilkelyd, så er der vel ikke mange andre løsninger, er der? Jeg kunne da sagtens frembringe ekstreme lydtryk med et par PA ml.tone- og diskanthorn - de er jo bare ikke til at holde ud at høre på!!!!
Ha, ha, der er én herinde, der mener, at man er unormal, hvis man ikke kan klare sig med en enkelt 15" - TAK FOR DET
. Det er vel bare et spørgsmål om behov, right? Hvis man én gang har oplevet at få HELE orkesteret ind i stuen for fuld udblæsning, så er der ingen tvivl om, at man gerne vil opleve det igen!!
Nok om højttalerne!
Og så er der anlægget......

Til sub: Yamaha P7000 (under 40Hz: 2X800 W 6 ohm).
Til bund: NAD 208 (40-175 Hz: 2x600 W 4 ohm).
Til ml.tone: Denon POA 2200 (175-1700Hz: 2x450 W 4 ohm) ikke afbilledet.
Til øvre ml.tone: 2 stk. Rotel RB980BX (1700-4500Hz: 2x250 W 2,5 ohm).
Til diskant: 2 stk. monoblok Sugden Symetra Class A: (4500-20000Hz: (2x80 W 2,5 ohm).
Forforstærker: Sugden Signature.
Delefiltre: Behringer CX 3400 til bund, kraftigt modificeret bl.a. med bedre og mere støjfri operationsforstærkere.
Resten af systemet deles af Sentec-filtre fra Dansk Audio Teknik. Disse er ligeledes modificerede med bedre operationsforstærkere. Sentecen som styrer diskanten er desuden forbedret med Black Gates modstande osv.
CD: Vincent CD-S6.
Anlægget står i øvrigt på subben. En TCB-kasse med 2 stk. JBL 18". Den spiller DYYYYBT med NIVEAU!!
Til Surround ses et par ekstra apparater:
Til centerhøjttaler: NAD 2600 brokoboblet.
Til baghøjttalere: NAD 2400
Equalizer: Teac 2x12 ch
Dem der tror, at det må være umuligt at få det hele til at hænge sammen og gå op i en højere enhed, vil jeg sige, at det hænger forbløffende godt sammen og lyder faktisk rigtigt godt. Jeg må indrømme, at jeg har brugt for mange penge på at skifte ud, før jeg er nået til, hvor jeg er nu, og jeg er sikkert ikke færdig. Stadig går jeg og drejer på niveauerne for de forskellige enheder - det vil jeg sikkert gøre lang tid endnu!! Alle enheder spiller ikke i fase. Det lyder f.eks. bedre at vende øvre ml.tone i forhold til diskant og nedre ml.tone.

Her tilsidst et oversigtsbillede af min rodede stue med hundekurv i midten og alt. Billedet er taget skævt, så det ser ud som om, at lefte højttaler er trukket længere tilbage - det er den ikke. Som nævnt før står anlægget i baggrunden oven på subben!!