Opdatering d. 18.03.07 med nye billeder: Nye effekt-blokke, Cayin 9084D.
Her i hjemmet er der sket en del på hifi-fronten igennem de sidste par år – friværdien er et heldigt (og asocialt) fænomen, der har ramt undertegnede.

Her kommer der en lille billede kavalkade, hvor de største ændringer, og det som har betydet de største kvalitative løft, er: rum optimering – rør teknologi – effektive højtalere.
Mit dedikerede lytterum i kælderen, hvor alle tænkelige dæmpningsforanstaltninger er mulige, og mange er blevet afprøvet. Jeg er nået frem til, at filosofien om at dæmpe og diffusere i området omkring højtalerne, og lade resten af rummet spille lidt mere med, er korrekt – dog er det vigtigt også at dæmpe i hjørnerne.

Hjemmelavede bastraps – besværligt, sviner og klør….men det er besværet værd!
(Undskyld billedkvaliteten).

Sidereflektioner bliver der taget vare på af rockfonplader (dobbelt)

Loftet, mellem lytteposition og højtalere, er beklædt med et relativt nyt produkt, der hedder Troldfon (et mix af Troldtek og Rockfon).

Mine sprit nye højtalere er Living Voice OBX R2 – de har afløst et sæt Proac d38 og henvist mine Gamut L-3 til en mere sekundær rolle i en surround opstilling.
Jeg skiller mig dog ikke af med mine L-3’er, for de har altså en opløsning og generel lydkvalitet, som man skal lede længe efter. LV’erne har bare en behagelighed, en mellemtone og en tonal balance, der gør all-round og daglig lytning fornøjelig, og frem for alt, afslappet.

Her er så nogle nyerhvervede SET monoblokke, Cayin 9084D.

Jeg har stadig mine Rogue M150, men ville prøve noget andet.
Jeg har længe gået og spekuleret over, hvordan en singel ended, klasse A, triode-watt (28 W)forstærker ville opføre sig sammen med Living Voice på 94 db.
Jeg oplever egentlig ikke den helt store forskel, men de små ekstra finesser i form af miko-dynamik og detaljer, samt dynamik i overflod, er plusser i forhold til 150 Watt, der så til gengæld selvfølgelig har lidt mere headroom og "flow". Men alt i alt er vi ude i "smag-og-behag" området - alligevel altid dejligt med lidt forandring.

Her er så forstærker og DVD til surround, og her ses også noget af sidevægs diffusionen.

L-3’erne står her som baghøjtalere i et 7,1 setup, med en anden slags bastrap i hjørnet. Sidehøjtalerne er et par Snell k2.
Mit stueanlæg består af mine gode gamle Proac d15, som jeg har haft i mange år, samt en Classic 16.0 integreret rørforstærker (EL 34) og en oldgammel Marantz cd afspiller. Der er slet ikke nogen sammenligning mellem kælder- og stueanlægget, men Proac’erne gør det nu fint sammen med de bløde 34’er rør, på trods af de få watt.

Jeg føler at jeg er ”ved at være i mål” – selvfølgelig er der til stadighed en rastløs neurose, der forestiller sig store hornhøjtalere og højglinsende singelended rørtrin (som jeg altså har fået mig nu!!), spændt for lagrede sølvtråde spundet af en vis og tudsegammel japaner…….men mon ikke økonomi, realitets- og proportionssans samt livets andre forhold kræver at man holder neurosen lidt i ave. Tjahh.....helt færdig bliver man jo nok aldrig.
|