***OBS! Alt udstyret - på nær cd afspilleren ryger til en side. Der er gang i et projekt som gerne skulle munde ud i et spændende mix af forstærkere fra New Zealand, Danmark og Holland - preamp fra Norge + højttalere som ikke er helt uberørt af Scanspeak hænder + lidt elektronisk delefilter og DIY - tråden vil blive opdateret eller flyttet når der er noget endeligt at vise frem ***
Lidt nyt på side 3: Luxman og Pioneer SX-1250Det er sjovt som ens præferencer og holdninger kan skifte - og hvorledes man griber sagerne an på forskellige måder.
I mit eksempel gik jeg fra mange år, med små kompakte anlæg, hvor stereo og surround var et fedt. Musikken blev stadig nydt - ingen tvivl om det. Men måden hvormed musikken blev formidlet var jeg ligeglad med. Men for cirka et år siden, efter et besøg hos en bekendt, fik jeg blod på tanden. Han spillede på et Rega setup, og der var jo ingen tvivl om at det spillede langt bedre end det jeg havde derhjemme. Weekenden efter troppede jeg op hos ham igen med noget af mit ynglings musik, og efter et par Chimay øl, og en hel aften med musik var sagen klar - der skulle en musikalsk forandring til.
Men som det totalt uvidende menneske jeg var, ville jeg ikke bare gå ned i den første og bedste butik, og bruge xxxxxx tusinde på et anlæg. Istedet er der blevet købt lidt hist og her, ofte demo modeller fra butikker, ligeså meget som der blev købt, ligeså meget blev der solgt igen - og jeg er med sikkerhed ikke færdig endnu - men jeg er efterhånden nået dertil, hvor de næste skridt vil blive en smule mere hårde ved økonomien, så derfor ville det nok være oplagt at begynde min tråd her - og se hvilken vej tingene vil gå.
På nuværende tidspunkt består setuppet af følgende:
Forstærker: Xindak XA6800SE (Ikke i setuppet mere)
Det er faktisk en lidt sjov historie tilknyttet denne forstærker. Jeg har i længere tid været på jagt efter en ny forstærker til at afløse min Sony TA-F707ES - og der er skam blevet fundet flere mulige kandidater. Dog på intet tidspunkt har der været en som bare et stukket ud fra mængden som værende "The One". Men efter jeg hørte megen ros af Xindak kablerne, og så at Stoplite.dk havde close out sale, gik jeg på opdagelse på deres hjemmeside, og fandt da også et sæt kabler jeg ville prøve (mere om dem længere nede). Rent tilfældigvis så jeg at der var en Xindak forstærker tilsalg også, en som har stået som demo hos dem. Efter lidt mailen frem og tilbage med Jimmy derfra, blev jeg enig med mig selv om at til prisen kunne det egentligt være lidt sjovt at prøve den.
Der blev leveret sammen med kablerne igår aftes, og har kun spillet i cirka 5 timer nu, men allerede nu er jeg faktisk ganske imponeret. Der har en knusende kontol over højttalerne, men er ikke overanalytisk som jeg har lagt mærke til at flere af de nye forstærkere jeg har lyttet til har tendens til. Den spiller med en dejlig varme - og efter både Tom Petty, Mozart, Phil Collins, Carl Orff og nu min reference skive - Salif Kieta "M'Bemba" - må jeg nok erkende at jeg er overbevist. Nu er jeg bare lidt spændt på hvordan Xindak kablerne vil lyde når de er spillet til.
Cd-afspiller: Sony CDP-X707ES
Jeg er til stadighed imponeret over denne afspiller, det er utroligt hvad man kan få for 2500 på brugtmarkedet. Fra første skive røg i, og til dags dato, har jeg ikke fundet en cd som denne Sony har haft nogle kvaler med - den er fantastisk, og jeg gnider mig stadig i hænderne over den handel. Der er med sikkerhed andre afspillere outthere, som kan slå denne på de små fine detaljer, dog har jeg endnu ikke fundet en afspiller der har kunnet levere så megen "Bang for the Bucks".
Jeg går dog stadig og overvejer om der måske skal leges lidt med en DAC, mest for at se hvilken vej det vil tage lyden - men der er et par andre indkøb som skal overståes først, så det må lige vente lidt endnu.
Højttaler: Delperion Calliste
Hvis man for et års tid siden fortalte mig at en stander højttaler kunne levere rigeligt med bas og dynamik, til at gøre de fleste musikgenre ære, vill jeg nok have klasket mig selv på lårene af grin. Men idag må jeg nok anderkende at sådan en stander højttaler ikke er helt uden evner. Det eneste musik der spiller i det lille hjem som viser lidt mangel, er når der sættes noget go' gammeldaws heavy på (AC/DC og Iron Maiden for lige at nævne to) samt de mere voldsomme klassiske koncerter, så kan man godt mærke at der mangler lidt bund. Men til alt andet der høres, leveres musikken fornemt, og det dejlige er at der er ingen skinger diskant, så selv efter en hel dags konstant musik, er der ingen lyttetræthed - og det er præcis sådan jeg gerne vil have det.
Men - der er jo altid et men. Er i større grad begyndt at lytte til mere klassisk, og et godt eksempel er Carl Orff' Carmina Burana, som til tider er ganske voldsom - der mangler jeg indimellem lidt mere bund, så jagten er så småt gået ind på en gulvhøjttaler som skal tage over - men der er en igangværende process, som sikkert vil tage en del tid at få overstået.
Pladespiller: Thorens TD 160 Super
Så er der dømt retro - min første pladespiller, siden jeg som ganske ung purk, arvede et all-in-one Schneider anlæg fra forældrene med indbygget pladespiller, hvorpå der blev høvlet noget "I don't like mondays" samt hvad man nu kunne finde i de gamles reol. Den gik i stykker da mig og en kammerat så en på Zig Zag (kan i huske det program overhovedet?) tv scratche på et sæt Technics - det ville vi også, dagen efter lå Schneideren på lossepladsen, og så var den æra ovre. Men efter ganske mange år, landede der en Thorens TD 160 Super i hyblen, og glæden har siden ingen ende ville tage. Men nu står jeg med et nærmest uoverskueligt dilemma. Jeg vil have lidt mere vellyd vredet ud af mine lp'er - så enten skal der ny wireing, ny arm og ny pu på Herr. Thorens - eller så skal der købes noget nyt. Begge dele tiltaler mig faktisk. Den gamle Thorens er lidt retro lækker, og har jo noget sjæl. Men hvis man køber noget helt nyt eller let brugt, burde man kunne samle et sæt på én gang. Ligger og roder rundt i segmentet 10.00 - 15.000 for pladespiller, arm og pu. Og her er mulighederne jo intet mindre end imponerende.
Men pladespillerne problematikken bliver nok det næste der skal kigges på, da jeg må erkende mig noget hårdt ramt af vinyltism - og det lader ikke til at feberen er på tilbagetog endnu.
Kabler: Alt for mange - et miks af mange mærker pt. 
Jeg var lidt i syvsind ang. kabler, og deres indvirkning på lyden - eller mangel på samme. Dog fik jeg syn for sagen da jeg for en del måneder siden gik fra et lidt mørkt og bastungt højttaler kabel, og til et Clearwater i KvK konfig. Lyden blev meget lysere, og især bassen blev renset. Men trangen til at prøve noget nyt, trækker jo i os alle. Så da jeg så at Stoplight solgte ud af det sidste Xindak, slog jeg til. Så nu sidder der et sæt Xindak FS 3.0 og selvom de kun har spillet siden denne morgen, må jeg alligevel kippe lidt med flaget. Bassen er kontrolleret - men der hvor jeg har kunnet mærke den store forskel, er i diskanten - som er blevet mere opløst, og trækker lyden lidt frem, hvor Delperionen normalt er en smule tilbagelænet.
Jeg har i længere tid fulgt den til tider noget ophedede diskussion omkring netkabler og dennes indvirken på lyden. Så en mail til Gorm fra GM Sound, og der var et sæt DIY 2,5mm² Special
på vej sammen med en stikdåse. Om det har en speciel indvirkning på lydkvaliteten i sig selv, ved jeg ikke med sikkerhed. Men det har utivlsomt fjernet noget af den støj som jeg normalt har oplevet skabes når et netkabel ligger for tæt på signal/højttalerkablerne - så det er da yderst positivt.
Mit næste kabel projekt bliver at skifte netkabel på cd afspilleren - ikke nogen dyr operation, men er lidt i tvivl omkring hvordan det skal gøres, her tænker jeg på om der skal loddes osv. - så skal lige have undersøgt sagen, så det kan blive gjort ligeledes.
Signal kablerne er pt. lidt min akilleshæl - der har været en del igennem møllen, ligenu sidder er en kraftig fætter fra V&M - men har da lidt kig på om der også skal en Xindak ind her.
Men sådan ser det ud pt. - der vil uden tvivl blive skiftet ud i det med tiden, men som det er ligenu er det ikke helt slemt at lytte til vil jeg sige. Men som nævnt ovenover, er der lidt planer og tanker, som skal føres ud i livet her i 2007 - men mon ikke det skulle kunne lade sig gøre.
Ris og ros - og især kontruktiv kritik modtages med glæde og applaus

Jeg ved jo hvor pjattede i er med lidt foto, så tiltrods for kummerlige lysforhold, får i da lidt her og kigge på.
Har primært taget billeder af den Xindak forstærker, da i jo nok kender de andre konponenter ganske godt i forvejen - men hvis der er andet der skal taget billeder af, så sig endelig til :)

Synes faktisk de er sluppet ganske hæderligt fra denne konstruktion

Got a woody?

Efter en del timers spiller, bliver den godt lun, men umiddelbart virker det til at den varme bliver afledt ganske godt.

Når bare enden er god....

Man kunne jo næsten bygge et hus af al det træ.

Har absolut intet fornuftigt at sige til det billede - ud over at Thin Lizzy er sprødt på vinyl!

Blev faktisk positivt overrasket over Xindak kablet her. På billedet så det ikke specielt kraftig ud - de ord tager jeg i mig igen, det er mildest taget grande

Well - for en mand med 10 tommelfingre, virkede det her som lidt af en opgave...

...Men 10 minutter efter så det nu meget rigtigt ud.
Så er der ikke mere for den 25 øre - jeg vil forsøge at holde tråden opdateret løbende - hvis jeg går i stå, skal i bare losse til mig. Men som nævnt længere oppe, tager jeg gerne imod forslag til de problem stillinger jeg har nævnt, samt almen ris

og måske endda ros

Og så skal der da lyde et stort og hjerteligt God Weekend herfra !!
And pick up your pay check