Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 13:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Vis mig din rørslæde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

... Efter sigende er der nærmest revival indenfor rørforstærkere. Lad os se, hvad du har, hvad du godt kan li' ved den, hvad der er bøvlet, dine rørerfaringer etc.

Jeg faldt selv over et parti fra Kina, og har forelsket mig i denne:

-en såkaldt "Mengyue Mini". Den er ikke særskilt stor, 26 cm i bredden, leverer efter sigende 2x15W i pushpull klasse A. Effektrørene er EL84. Byggekvaliteten er intet mindre end imponerende.

Umiddelbart levede den op til alle fordommene til rørforstærkere: slaskebas, dårligt defineret dybdeperspektiv, men "naturlig" klangfarve og imponerende stemmegengivelse

Et rørskifte hos "rørdoktoren" www.tubeampdoctor.com til TAD-EL84-STR har dog hjulpet imponerende. Fint 3D og lækker bas - jeg er kort sagt en glad mand.

Jeg ser frem til næste bidrag

- et hurtigt spørgsmål på falderebet: Hvordan vurderes effekten ved opgradering af småsignalrørene kontra opgradering af effektrørene? Kan det betale sig at opgradere førstnævnte, eller er det på effektdelen at den store gevinst er at hente, i al almindelighed?

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

bigfoot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Flot amp du har der :-) Du kan garanteret vinde meget ved at skifte indgangsrør, men det er en jungle med NOS rør, og de koster ! På min Luxman MQ 70 har et par "rigtige"Siemens rør i indgangen betydet mere end i udgangen.

Her er ingen problemer med bas, den er stram og kontant. Hele anlægget incl. forstærker

er "jordet". Afkoblingsfødderne er såvidt jeg husker Black Diamond Racing cones.

Vh Freddy

Til top Vis bigfoot's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bigfoot

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 Marts 2007 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet, Freddy - men jeg kan ikke se billedet af din Luxman, øv

Jeg anvender gennemskårne styroprenkugler fra Panduro Hobby som dæmpefødder (pris 2,5 kr/stk) - og de er absolut pengene værd.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Også et billede eller to af mine rør-ib´s:

En ydmyg MingDa MC34 AII født med 2 x 6N1P (Voskod), 2 x 6N23P (Voskod) og 2 x 6N5P (MC-audio): 

Og indvendigt:

Jeg er ovenud tilfreds med dyret, som jeg har købt brugt med bare 25 timer på klokken.

Meeen rørene er ikke de bedste på denne benzinos-grå klode, på ingen måde.

Så de er skiftet ud med rør fra min (også ydmyge) rørsamling.

Småsignal/driverrørene er skiftet ud med NOS-rør ECC85/ECC88/E88CC/E188CC/E288CC fra allehånde nu for længst ophørte firmaer. (Nah; de laver bare noget andet idag)

Amperex Buggle Boy, Mullard, National, Philips Mini-Watt og SQ, Raytheon, RCA, Siemens og Telefunken er nogle af dem; jeg har sikkert glemt indtil flere "perler".

Effektrørene er udskiftet med Tung-Sol (USA) 6AS7G eller RCA 6080 (også Tung-Sol)

Som nævnt giver det mest at udskifte småsignal/driverrørene, men man må ikke undervurdere lydforbedringen ved at udskifte effektrørene. De er bare noget dyrere, og man vælger vel den billigste opgradering først?!

Til hovedtelefoner bruger jeg en sådan ib. Også en MingDa (MC66 AE) født med 1 x ECC83/12AX7 og 2 x 6N6P:

Foreløbigt bliver "russer-rørene" i dyret (6N6P), men min samling af ECC83/E83CC/ECC803(S) udvides i øjeblikket. Lorenz long plate er det nyeste "fund". 

Af hovedtelefoner bruger jeg Grado SR125, og dem er jeg også ovenud tilfredse med.

NOS/NIB/OB købes!

Og NOS er ikke en jungle; det kan sagtens læres!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

Jeg foretrækker det åbne look:

Eller sagt på en anden måde: Jeg er ikke særligt god til at få mine egne projekter gjort færdig

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

F. Christians: Lækker Ming Da - jeg ved at de er helt vilde i Norge med Ming Da generelt - inspireret af dig vil jeg udskifte indgangsrørene med nogle Tung Sol... spændende... spændende...

...Og til Mikkel: Jamen - det ser da bare spændende ud. Der er vist ikke mange lyd-degraderende komponenter - ja, faktisk er der få komponenter overhovedet. Hvorfra har du fået ideen til konstruktionen? - Og Hvordan lyder den (jeg har en skummel mistanke om at den blot spiller musik - og så er det svært at komme videre med projekterne (har jeg hørt ))?

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

jeg har, som F.Christians, en MingDa slæde.. min er godt nok kun en preamp, men den er nu ganske fornuftig alligevel. (jeg kender iøvrigt godt den MC34, og den er bestemt ikke ringe  )

jeg har desværre ikke lige et godt billede ved hånden, så det må komme imorgen. Men her er et jeg fandt på nettet:

og så er der på opfordring, udskiftet rør. Til mullard .. og det er jeg egentlig ret glad for at jeg blev overtalt til:

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Her er et par billeder af min Amplifon WT40:

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

trapez
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobbeltprofil: Slowon

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Hvordan sætter jeg billeder her?
Til top Vis trapez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trapez

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
...Og til Mikkel: Jamen - det ser da bare spændende ud. Der er vist ikke mange lyd-degraderende komponenter - ja, faktisk er der få komponenter overhovedet. Hvorfra har du fået ideen til konstruktionen?

De for hånden værende søms princip

Jeg samlede dele fra mine gemmer, printede datablade på rørene ud, og gik så igang med lineal og regnemaskine... Det blev til en SE forstærker med 6SN7 i indgangen, et kinesisk 2A3 med oktalsokkel i udgangen, og et 6BY5 som ensretter. Udgangstrafoen (til venstre) er en meget fornem dobbelt C-kærne type. Den fandt jeg i et chassis fra et Beovision 3400 - desværre har jeg ikke kunnet finde én til af samme slags...

Citér:
- Og Hvordan lyder den (jeg har en skummel mistanke om at den blot spiller musik - og så er det svært at komme videre med projekterne (har jeg hørt ))?

Måleresultaterne er elendige (som forventet), men den kan spille musik! Det eneste den ikke kan klare er musik med et meget stort dynamikområde - f.eks. meget af Verdi's musik. Så taber den pusten... Og ja, når tingene først fungerer og lyder skønt, så kommer de ikke altid så meget længere

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:

MVH
Don

Årrrh hvad den er fed! gitteret skal selvfølgelig helt af!
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
don dario skrev:

MVH
Don

Årrrh hvad den er fed! gitteret skal selvfølgelig helt af!

Hej Sjoenne.

Jamen jeg siger tak for dine pæne ord... den spiller og så godt kan du tror:-)

MVH
Don

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Her er min slæde ... en rigtig V8'er

Den spiller rigtigt godt ... god kontrol også i den lavere ende af frekvensspektret ... varmer en del for nu at sige det mildt.

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Al Bundy skrev:

Her er min slæde ... en rigtig V8'er

Den spiller rigtigt godt ... god kontrol også i den lavere ende af frekvensspektret ... varmer en del for nu at sige det mildt.

Bundy

Den ser jo fed ud... hehe bliver din også mega varmt.. min bliver så varmt at man dårligt kan rør volume knappen.. er diin en ren klasse a??

MVH
Don

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hej Don -

Kl. A - 70w ... dog målt til 78W i både 8 og 4ohm. Kører med 4 KT90 pr. kanal.

Nu er der pæn udluftning men hele konstruktionen bliver varm inkl. volumenknappen - kan kører mono 140W og som ren effekt.

Bundy

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Al Bundy skrev:

Hej Don -

Kl. A - 70w ... dog målt til 78W i både 8 og 4ohm. Kører med 4 KT90 pr. kanal.

Nu er der pæn udluftning men hele konstruktionen bliver varm inkl. volumenknappen - kan kører mono 140W og som ren effekt.

Bundy

Det er en halv kratigt fætter du har dig der!! hva vejer den fætter...? min er "kun" på 40 watt klasse A.. fedt at du kan koble den som effekt...

MVH
Don

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Den vejer 22kg så vidt jeg husker ... om denne fra EAR's hjemmeside

If ever an amplifier was all things to all men, the EAR 899 must be it. It takes as a starting point the recent EAR 890 power amplifier and builds on it with even greater flexibility of use.

The EAR 890 is itself a derivative of the famous EAR 834 integrated amp, offering a much increased output of 70W from the same chassis thanks to new output valves and detail circuit changes. The EAR 899 uses the same power amplifier topology as the EAR 890 but adds a six-input passive preamplifier in its own ‘loft apartment’. It is still possible to use the EAR 899 as a power amplifier, however, complete with true balanced inputs and the option of bridged or parallel mono operation to deliver 140W of Class A, making this one of the most easily upgraded amplifiers available.

Circuitry uses two pairs of KT90 valves per channel, giving bullet proof reliability, and construction is to the highest standards with a new departure for this range in the 19-inch rack-mounting front panel in thick and rigid anodised aluminium.

With this new amplifier, Tim de Paravicini has brought the sonic virtues of the EAR 834 to a more power-hungry audience, who can now enjoy classic EAR clarity, control and frequency extension with the added bonus of a long upgrade path ahead

Salgsgas ... men spiller det gør den.

Bundy

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Her er så min "kineser slæde" (Image 66i) (men uden kineser rør) Og da det er min første rørslæde, måtte den ikke koste for meget ect. (var ikke sikker på det var noget for mig) Men gæt selv, jeg er håbløst fanget i rørnettet

Power rørene er Sovtek KT66. Pre rør på 12AU7 er Jan Philip JG-5814A. Pre rør på 12AX7 er Lewis & Kaufman ECC803S.

Nå de skal skiftes på et tidspunkt vil jeg prøve nogle NOS rør af en art.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2007 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Det er da også en fed slæde du har dig der!!! De ECC803S rør var de ikke hunde dyre eller??

MVH
Don

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Halløj

Nu må den her misundelsesære slut ha slut her  Her sidder man og tænker NØJ hvor ku det være spændende med sådan en derhjemme..... meeen

Er der ikke snart nogen som laver en lille artikel om disse rørvidundere. Nå man sidder og læser med på sidelinien, glipper man lidt med øjende EL84    og mullard nu glipper det igen. Hva er egentlig den grundliggende forskel mellem de forskellige rørtyper (/producenter ?).

Manner det ville være fantastisk hvis der var en som ville binde an med en "Rør for dummies/ glæden ved rør artikel/guide".

Et spørgsmål som de fleste her i tråden sikkert kan svare på - Hvad kendetegner "rørlyden" i forhold til almindelig transistor forstærkere? Man høre jo tit udtrykket varmere lyd, men hvordan skal det er opfattes?

Musashi (den misundelige)

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum