Ja så skete det endeligt! Drømme højttalerne kom hjem til mig og bo. Der er tale om et par dejlige ATC scm 11!
Det er stadig den samme forstærker og cd afspiller jeg køre med:
Forst: NAD c320BEE
CD: NAD c525BEE
Min project pladespiller er lagt på lager og jeg har erhvervet mig en Thorens td 320. Men ak, da kommunen mente vi skulle have nyt
badeværelse i lejligheden, er vi blevet omhuset til en midlertidig bolig, hvor der selvfølgelig ikke er plads til mit hifi "rack".... Og endvidere skal
man passe på som bare fanden med at lave huller i vægene ol. da kommunen går helt abe amok, og man får lov til at betale grundigt for det.
Så pladespiller og plader bliver babysittet af brormand, som er vældig glad for tjansen
Men nu til nogen billeder:
Set fra lyttepositionen
Højre
Højre
Closeup af højre højtaler uden tøj på
Endnu tættere på den softdome diskant og imponerende bas/mellemtone. Begge enheder lavet inhouse af ATC
Bemærk den fine baffel ,og igen, de rigtig fine enheder
Dejligt billede af den 9 kg tunge og klistrede bas... Når man har set enheden i sin ensomhed uden for kabinettet forstår man hvorfor ATC måske
er verdens bedste højttaler, eller ihvertfald verdens bedste producent af højttalere.
Terminalerne der har muligheden for bi-wire. De er guldfarvet, ikke rigtig så meget mere at sige om dem
Forstærker og cd-afspiller
Cd-afspilleren. Den spiller, men ved gud hvor jeg savner min pladespiller...
Lige en omgang forstæker, hvis der var nogen der ikke vidste hvordan den ser ud. Den lille kasse kommer på alvorligt arbejde når der bliver
spillet musik, men mere om det senere
Og så lige et fint billede af denne fantastiske højttaler badet af det noget sjældne danske efterårs sol.
Tja, hvor skal man begynde. Der er mange ting der skal forklares, så lad os starte med det kedelige.
Min forstærker, som er på 2x50 "nad" watt i 8 ohm har rimelig svært ved at følge med ved især mere kompliceret rock og heavy, og især ved
højere lydstyrker. Dette er jo noget trist, men jeg vidste det godt og havde allerede oplevet det ved e mindre ATC scm 7'ere.
Men jeg går og spejder som en gal efter noget habil effektblok, går meget med NAD egen 2200 i tankerne, da den ligger i et økonomisk leje som
passer perfekt, bare for at få lidt mere styr på kasserne, indtil jeg har råd til ATC's egen integrede forstærker.
Men trods alt kommer der da lyd ud af kasserne, rigtig dejlig lyd.
Den anden triste ting er mit rum. Jeg har en enkelt lænestol og et tynd gulvtæppe. Der er helt bart på alle vægge, så alt hvad der hedder god
akustik herhjemme, er en by i Rusland, desværre. Men jeg må holde ud, da vi til december flytter tilbage til vores gamle lejlighed hvor der rigtig
bliver fyldt op med bogreoler og absorbanter, og min elskede pladespiller.
Så jeg vil selvfølgelig komme med en update når jeg kommer så langt.
Nu til det rigtig sjove, ATC'erne
For dem der ikke kender ATC vil jeg hurtig opridse nogen ting som de ikke kan; De kan ikke spille bas der ikke er der, de spiller kun bas, dejlig
dyb og meget hurtig bas, når der rent faktisk er blevet indspillet bas på et givent medie.
De kan ikke få dårlige indspilninger til at lyde godt, da de, igen, kun spiller det der er på pladen. Er det en møgindspilning uden dynamik lyder de
som en transitor radio. Men putter du noget velindspillet musik på lyder det himmelsk!
Altså spiller de det som er blevet produceret på pladen, en ting som jeg holder meget af, da det jo må være ønsket fra musikkerne og
produceren.
Alt i alt er ATC en dejlig højttaler, ihvertfald efter min smag. Der er tale om solidt håndværk, p***e dejlige komponenter og en gengivelses evne
jeg ikke har hørt fra andre højttalere.
To do list:
-Tilbage i det gamle skur med bedre lytterum
-Røve en bank, så jeg kan få ATC integrerede forstærker
-Pladespilleren tilbage
Og så vender jeg frygteligt tilbage med en lang historie om hvordan det var at besøge Paradis
Mvh. stineamalie