Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 20:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: JR’s blandede anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jaryo03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Har efterhånden været her i et stykke tid - så nu har jeg lånt et kamera... her er billeder af mit nuværende udstyr. Der er lidt blandet fra forskellige årtier... men det er matchet, og det passer virkelig fint sammen.

Hele setup:

Der er, sjovt nok, to Technics SB-M1000 højttalere. En Luxman PD-121 pladespiller med SME 3009.2 imp. tonearm og en Ortofon Kontrapunkt H pick-up. CD-afspilleren er en Denon DCD-1700. Tuneren er en Akai VT-04. Forforstærkeren er en Technics SU-C1000. Kassettebåndoptageren er en Akai GXC-510D. Derudover er der to Carver A-500x effektforstærkere. Ja, og lidt forskellige LP'er. Og et fjernsyn...

Anlægget close-up:

Under effektforstærkerne er der gamle High Fidelity. Forforstærkeren er i øvrigt ikke den, jeg normalt bruger. Normalt bruger jeg en Audio Mirror TPA4a - en rørhybrid med 14 rør - og en glimrende indbygget rør-RIAA, som bruger to ECC808 rør. Jeg har fået skiftet tolv af de 14 rør, og den er ved at blive justeret ved Vejle Radio. Så den er ikke hjemme. Effektforstærkerne yder 2x250W i 8 ohm (jeg mener, det er FTC-målt) - så i alt 4x250 'biampede' watt går til højttalerne. I øvrigt er tuneren overraskende god; selvom det er en tidlig digitaltuner. CD-afspilleren er okay... men da en komponent, jeg gerne så ændret. Kommer tid, kommer råd... kassettebåndoptageren er fundet til en 10kr. på et loppemarked; den er jeg glad for! den spiller godt - og det er jo lidt en klassiker.

Pladespiller og højttaler close-up:

Min pladespiller står forøvrigt på en blanding af skosåler af rent, blødt kork og bobleplast. Det afkobler den faktisk okay. Pladespilleren er også den dyreste komponent, samlet set, i mit anlæg. Højttaleren er 4-vejs. Af mere specielle ting kan nævnes, den er med en såkaldt 'superdiskant' og den har DDD bas-system; en kombination af push/pull og båndpass. Så den går fra 80kHz til 24Hz (+/- et-eller-andet antal dB).

Netkablerne er DIY. Højttalerkabler er VdH Clearwater lagt dobbelt til toppen og Kimber HT 8 til bunden. Derudover bruges der VdH Videolink til interconnect. Tuneren bruger dog et ProfiGold fra deres dyre serie. Og mellem forforstærker og effektforstærker til bassen er der et ProfiGold fra deres billige serie. Langt dyrere kabler har været sat på lige der, men det billige ProfiGolds lyd er varm og med drive, hvilket der skal til, for at få klangbalanceret højttalerne, så de er mere, som jeg vil have dem. Højttalerne er kedelige i lyden, hvis man ikke matcher dem godt; men de her er matchet godt, og de er rigtig, rigtig gode. Der var forøvrigt et problem med 'boom' i basserne - hvilket Kimber gjorde kål på - det er godt nok et kabel, som strammer op i lyden!

Lyden:

Med Audio Mirror TPA4a. Hælder til varme og sprøde. Ret detaljeret, men mangler lidt renhed. Især er cd-afspilleren lidt træls. Men der er god dynamik og godt med musikalitet. Det er ikke, hvad man i dag ville kalde 'hi-end' - det lyder mere 'som i gamle dage', med krop og sjæl. Fra tuneren får man meget rum, og fra pladespilleren meget nærvær. Kassettebåndoptageren har meget 'headroom'.

Med Technics SU-C1000 falder niveauet. Det er endnu varmere end med rør - og detaljerne er færre. Mellemtonen er lidt grov. Bassen er knapt så kontrolleret som med Audio Mirror. Lyden er tilstræbt behagelig - hvilket den også er, når man først glemmer, hvad man går glip af. Med behagelig mener jeg ikke musikalsk - der er simpelthen ikke nok drøn på transienter og andet, som driver musikken fremad. Men man kan så absolut godt nyde lyden af Technics'en. Og måske fordi jeg forventer så lidt af den, bliver jeg ofte positivt overrasket.

Et af mine yndlingsnumre at lytte til er "Brother Where You Bound" af Supertramp. - Men også "Grantchester Meadows" af Pink Floyd er ofte på spillen - numre, som udfordrer pickuppen og anlægget. Er der dynamik, kan koldsveden begynde at pible - noget som ikke kommer frem med Technics'en. Den er simpelthen for pæn. Det virker som om, rør'enes grundstøj får Carvers 'Magnified Current'-princip til at fungere bedre. Rør og A-500x er et godt match!

Så var det vist det, jeg havde at sige nu. Uploader billeder igen, når min rør(for)slæde er hjemme igen...

Til top Vis Jaryo03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaryo03

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på du ikke kunne kompresse billederne til en lidt dårligere kvalitet? Jeg får helt ondt i øjnene af den skarphed de billeder besidder!  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes