Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 12:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: En ny tilgang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 16 November 2008 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Dette er resultatet af et par års jagt og tålmodighed. En gang imellem er det jagten der er det sjove.
Jeg er nu kommet dertil hvor jeg i fred og ro kan sætte mig ned og høre musik. Uden at skulle bekymre
mig om dette eller hint nu også lyder godt nok.

Der er ikke meget der er af helt ny dato. Faktisk er det en gammel hifi interesse der fik frit løb for et
par år siden. Og det var ikke engang hifi. Det var old school B&O. Mest fordi jeg holder meget af designet.

Så det startede med 2 stk B&O MS 150.2 samt en Beomaster 6000. Der medfulgte en defekt Beocord 6002.
Kort efter kom B&O møblet til. Og så så det meget pænt ud. Men snart begyndte gamle potmetre at drille.

Jeg havde i mellemtiden fået en billig Sony CD samt en Denon DAC ,DA 500. Så faldt jeg rent tilfældigt over en
gammel Denon DP 5500 preamp. Med indbygget DAC. Det skulle prøves. En Sony poweramp TA55 blev købt.

Og så gik det slag i slag. Og det kender alle. Det må da kunne blive bedre.

Jeg er nu endt her.

Det jeg holdt meget af ved de gamle B&O MS 150.2 var deres finish.
Så da jeg fandt disse dejlige KEF 105.3, var der ingen tvivl. Da havde jeg prøvet elektrostater samt andre ting.
Elektrostater var dog ikke mig. Jeg brugte 3 mdr. på at acceptere at jeg ikke gider at side i et mikro hotspot
for at høre musik. Og da jeg heller ikke kunne give dem samme akustiske forhold ( højre-venstre )
måtte det høre op. Det her er fantastisk engelsk old school lyd. Jeg har ikke en Cube 200 til dem.
Til gengæld har jeg to Audio Pro B2-50'ere. En til højre samt en til venstre.
Disse to gamle kasser står i smuk valnøde finér. Og så spiller de så dybt at man tror det er løgn.
De leverer ikke et stort lydtryk. Men det har jeg heller ikke behov for.

Til at drive KEF'erne har jeg en EAR 202. Den blev købt efter jeg havde læst en anmeldelse her på hifi4all.
Og da den så lige faldt fra 10K til 3K hos EAR, ja så var der ikke så meget at tænke på.
Med en følsomhed på 93 dB i KEF'erne er 2 x 100W mere end ganske rigeligt. Jeg har kort sammenlignet den
med en Mark Levinson No 29. Mener jeg. Det var en gammel svedske på 2 x 50W. Og der var ingen tvivl i mine ører.

Efter jeg havde leget nok med den gamle Denon DP 5500 preamp måtte jeg videre. Det var hurtigt gået op for mig,
at der er sket for meget på den digitale side. Den analoge del i den gamle Denon var dog ok. Da jeg dog også
ville høre vinyl måtte jeg finde en anden preamp med riaa. Eller en løs riaa. Indtil da havde den gamle
Beomaster 6000 ageret riaa og tuner. Jeg faldt over en Luxman C-03.
Og det var da et løft der var til at forstå !!

På CD fronten gik det også hurtigt stærkt. Min første Sony XXX QS et-eller-andet blev hurtigt flankeret af en
Denon DAC. Men som de andre komponenter blev forbedret kom den kombination til kort. Og så må man læse på
lektien.
Det så ud som om Sony var ok. Det blev til en XA2ES. På audioreview.com ,påstod en fyr, at han ikke kunne høre
forskel på den, og så XA7ES. Nu skal man jo ikke tro på alt hvad man læser. Men den var billig så jeg prøvede.
Jeg hørte den alene og sammen med en Cambridge DAC3. Hvilket betød at der var plads til forbedring. Så jeg
fandt sådan en efter lang tids venten. Stadig var der dog noget der skurede i mine ører.
Den længste tråd i diskussions fora herinde omhandler en Rega Apollo. Jeg læste den, og besluttede det nok
var det jeg gerne ville. Og den siger da fint nok......hvis ikke det var fordi den er laaaaaaaaang
tid om at initialisere en cd. Så ud med den og tilbage med Sony/Cambridge.

I mellem tiden, en masse læsning, var jeg faldet over en Acurus RL-10 preamp. Rigtig gode anmeldelser.
3/4 Krell. Lidt søgning på nettet, og voila. Der er en fyr ved navn Ken Ealey, der modificerer disse preamps.
Og da en sådan opdatering beløb sig til 250 US dollars.....off you go.
Den lød godt før. Nu er den helt fantastisk. Så nu er Luxman C-03 blevet til riaa del.

Af kabler er jeg faldet over lidt af hvert. Jeg fandt 2 sæt Stereovox SEI-600. Billigt.
De siger helt fantastisk og fjernede det meste af det fnider jeg mener at kunne høre.
Rega Apolloen blev vekslet til et par Mictor HT kabler af sølv. Og med det forsvandt næsten den sidste rest af fnider.

Tilbage kunne der kun være kilden der ikke var god nok. Korrekt. Mere læsning og et tilfældigt kig på brugtsalg.
Der var den.
En Linn Karik cd med en Linn Numerik DAC. AL FNIDER ER VÆK. TAK TAK TAK
Det tog lidt tid at vende sig til stereo fra den kombination. Nu står alt som mejslet ud i granit. Ikke noget med
at instrumenter flytter rundt i et lydbillede.

Som tuner har jeg en Onkyo 9090 mk II. Den siger fint.

Hovedtelefonsafdelingen varetages af en Musical Fidelity X-Can v3. Hertil et par Denon AH-D5000. Den kombination
gør at jeg kan skifte mellem højttalere og hovedtelefon uden at klangen ændrer sig.

Pladespilleren er pt. en Denon DP47F. Den bliver skiftet med en Systemdek IIx inden længe.

Alt i alt en spændende jagt der har gjort at jeg kan sætte mig og høre musik uden at skulle tænke teknik.

Det er sgu rart.
Til top Vis jjsilverstone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jjsilverstone

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 November 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Dejligt, men vel også sådan lidt vemodigt at man nu har fundet det endelige . I min verden bliver man aldrig færdig, men det kan være man ændrer syn på det når man bliver 50+  

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Det er svært kedeligt, på sin egen sære måde. Men falder jeg over noget spændende og prisen
er rigtig.....ja så skal det da prøves. Jeg er bare bange for at der skal kastes urimeligt mange penge
for at det bliver bedre.....og indtil da vil jeg hellere købe noget musik. Og få lyttet til det.
Til top Vis jjsilverstone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jjsilverstone

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 November 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Har du stadig dine Beovox MS 150.2?
Til top Vis Loudspeaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Loudspeaker

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har dem stående. Begge sæt. Jeg havde på et tidspunkt både et sæt MS 150.2 og MS 150 kørende.

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv nogle Beovox MS 150, men dem skal jeg lige have renoveret. Kan du smide et billede af dine Beovox'er, både med, og uden fronter på. 

M.v.h. Loudspeaker

Ps. HER er der, et link til nogle billeder, af mit B&O.

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Jamen her er så nogle billeder af gamle B&O MS 150.2 samt MS 150.

MS 150 er også fineret på bagsiden. I 150.2 er der en anden melletone dome.

Forskellen er at 150.2 har skrueterminaler ud over DIN ht stik.

Rådne skumkanter har de dog til fælles.

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Skal du ikk' have renoveret dine?

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg skal på et eller andet tidspunkt nok ha dem renoveret. Jeg har ligeledes et par MC 120.2.

Hvis man nu tænker surround...MS 150.2 som front L-R, MS 150 til back L-R ( de kan stå så de kan ses,
da der er finer på bagsiden ) og så de to MC 120.2 som center. Det ville da se pænt ud. Og jeg vil skyde
på at man kunne undværre en sub....

Men det må komme på et tidspunkt.

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jamen så skete der lidt mere......

Jeg har tidligere skrevet at der ikke rigtigt var mere at jagte for mit vedkommende.... det må jeg tage tilbage igen.

Jeg fik fundet en Systemdek IIX i stedet for den gamle Denon DP47F. Og der fulgte en Audio Technica AT-OC7 med....
Og en Platter Matter.....
En fin opgradering.

Hertil fandt jeg en MOON LP3 riaa, til afløsning af den gamle Luxman C-03..... endnu en opgradering der var til at høre.

Den største forbedring jeg dog har foretaget, er et kabel indkøb der har gjort ting jeg ikke troet var muligt.

Jeg har tidligere skrevet om fnidder i lydbilledet. Den her opdatering var ikke rettet mod fnidder, men var et ønske om prøve at se om oplevelsen af musik kunne blive "bedre".

Jeg fandt et sæt Audioquest Sky. dog uden batteri pakker. Det til 1/4 af nyprisen. En pæn slat penge, men dog en besparelse der var til at tage at føle på. Disse afløste et par Stereovox SEI-600 fra konverter til forforstærker.

Og forbedringen udeblev da heller ikke. Dybde og bredde i lydbilledet blev klart forbedret. Det virker som om subber og højttalere arbejder meget bedre sammen. Bunden blev strammere men lyder som om den faldt en smule i niveau. Det vil jeg dog tilskrive det bedre samarbejde.

Til gengæld var det som om det hele blev meget "poleret" at lytte på.

Lidt roden frem og tilbage på nettet....og pludselig dukkede et par 72 volt batteri pakker op.... i Hong Kong. Batterier er vel batterier, så disse blev hentet hjem. I første omgang var der ikke nogen forbedring at spore. Men efter et par dage skal jeg love for at der skete noget.

Jeg har nu en fornemmelse af at kunne gå ind midt i den musik jeg spiller. Og musik er i mit univers, alt fra Mozart, Phillp Glass, Rammstein til Sorten Muld.

Det er den opdatering jeg har troet mindst på fra begyndelsen. Men jeg er overbevist. Og kan jeg finde et sæt mere bliver disse købt lige på stedet.

Så jagten må fortsætte......

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Og så dukkede der en Linn Kairn Pro op. Nu kan alt fjernbetjenes med den samme remote.......

At den så også siger godt er en ekstra bonus.

Næste nye ting, bliver en CSE RK-100 power conditioner. Den bliver hentet i næste uge.

Jeg tænker mig at bruge den til Linn Kairn preamp'en og Linn Numerik DAC'en. Så må vi se om det løfter det hele endnu mere.

Hvad skal jeg mere finde på ????

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

For nu at svare på mit eget indlæg :

Er der nogen der har prøvet/hørt Townsend Super Tweeter'en ??

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Har for sjov lavet en kalkulation af nyprisen.........22,6%........og det er uden at regne inflationen med.........

Det er ret tæt på min egen grænse, der hedder 20% af nyprisen.

Og jeg har ikke brugt 50K endnu.....endnu bedre.

Med Venlig Hilsen
Jan

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Så skete der lidt igen....
Jeg faldt over en Denon 103R. Det kan anbefales. Der er dejlig ro i lydbilledet. Og musikken overtager.
En god test er altid at sætte sig til at læse mens musikken kommer igang. Hvis man ikke kan koncentrere
sig om at læse men musikken bliver det spændende....så er man på ret vej. Og her kan ikke læses.

Så pt. ser setup'et ud som sådan :

Linn Kairn Pro
Linn Karik III
Linn Numerik
Systemdek IIX / Denon 103R
Moon LP3
EAR 202-REF
MF X-Can v3
Denon AH-D5000
2 stk KEF 105/3
2 stk Audio Pro B2-50 via high level input ( kun under 50 hz, ifølge filteret.....hmmmm...... )
Kabler er Stereovox SEI-600, Audioquest Sky, Audioquest Hawkeye (BNC) og Mictor HT kabler, alle i sølv

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Så er der igen lidt nyt under solen.

Jeg har i længere tid overvejet om der kunne være noget mere at hente ved at gå over til harddisk baseret afspilning af musik.
Efter en temmelig lang slåskamp med et Roland lydkort der ikke ville tale med min Numerik konverter, fik jeg fat i et M-Audio FW-410 lydkort.

Som musik lager har jeg en gammel PowerMac G5. På denne kører en iTunes med delt bibliotek. Som "afspiller", endnu en gammel PowerBook
G4. Fidusen ved den løsning er at der er en skærm og lydløs computer.
Den skal som sådan kun levere et firewire signal til lydkortet, som så leverer et signal til D/A konverteren, Linn Numerik.

Jeg havde ikke rigtigt forestillet mig det løft det ville give. Men endnu mere luft og ro kan vi godt lide !!!! og det kom der så rigeligt.

Fantastisk at en ellers god CD afspiller med sync til DAC'en, må se sig slået, vi taler kun digitalt signal (endnu mere skræmende), af en udbanket
gammel computer med et nyere lydkort, uden sync........ hmmmmmm......

Jeg må tilbage til musikken.....det er fantastisk !!!!!

Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen

Linn Kairn Pro preamp
Apple PowerBook G4 afspiller
Apple PowerMac G5 musik lager
M-Audio FW-410 lydkort Firewire -> SPDIF
Linn Numerik D/A konverter
Moon LP3
Onkyo Integra 9090 Mk II tuner
EAR 202-REF
MF X-Can v3
Denon AH-D5000
2 stk KEF 105/3
2 stk Audio Pro B2-50 via high level input ( kun under 50 hz, ifølge filteret.....hmmmm...... )
CSE RK-100 power conditioner
Kabler er Stereovox SEI-600, Audioquest Sky, Audioquest Hawkeye (BNC) og Mictor HT kabler, alle i sølv

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Og nu med billede.

Den største ændring i lydbilledet, er den fantastiske ro og "sorthed", hvormed musikken kommer ud.

Og den gamle PowerBook er udbanket.

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu tilbragt endnu en aften sammen med mit isenkram.

Jeg har haft lytte oplevelser der er langt ud over hvad jeg har hørt før.

Fuldstændig silkeblød top, vokaler der maser mig ned i stolen, og desværre en bund jeg ikke altid er helt tilfreds med.

Bunden er blød og lækker men ikke altid lige hårdtslående......men hvad kan man forvente af 30 år gamle sub's.

Flere gange har der været højt hår på armene.....jeg tror jeg har fat i det HELT rigtige.

Og nu snart med et Audioquest Eagle Eye fra lydkort til DAC..det bliver spændende....
Med Venlig Hilsen
Jan Jepsen

Linn Kairn Pro preamp
Apple PowerBook G4 afspiller
Apple PowerMac G5 musik lager
M-Audio FW-410 lydkort Firewire -> SPDIF
Linn Numerik D/A konverter
Moon LP3
EAR 202-REF
MF X-Can v3
Denon AH-D5000
2 stk KEF 105/3

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Sendt: 11 September 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Nice setup Jan, Kan dog se i toppen af dit indlæg, at de elektrostater ikke var nemme at opgive, og de sidder sikkert i baghovedet og venter på et comeback. Vel er de upraktiske og en helt masse andet bøvl med placering o.lign. men vi er jo nogen der ved at de kan noget som man ikke får andre steder. Hvad var det for nogen du havde?

Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Tak for de pæne ord.

Jeg havde (har stadigvæk) et sæt Acoustat Spectra 11. Jeg har ikke en stue der gør en ens placering
mulig for hver højttaler.

Og elektrostater har som bekendt den lille feature, at de også spiller baglæns.
Acoustaten er en høj smal fætter, så på afstand leverer den et
lydtryk og frekvensgang som en linearray højttaler. Det er også fint.
Gengivelse af mellemtonen er sublim. Men, men, men....og dem er der en
del af. Lækker høj top, i hvert fald i den elektrostat, er en by i Sibirien.
Bund...skidt med den, der er et par gamle Audio Pro B2-50 som jeg
holder meget af. Så længe man holder sig til piano/vokal ting er de fantastiske.

Og det faktum at de spiller baglæns er svært irriterende. Jeg arbejder også professionelt med lyd.
Her er det som regel vigtigt at minimere spild af lydtryk til alle andre sider, end fremad.
Så er der færrest mulige faktorer der spiller ind. Og det faktum at jeg ikke kan få samme lyd fra
bagsiden, (dvs. de reflektioner der opstår fra bagsiden), gør at jeg på forhånd bliver irriteret.
Ikke et optimalt udgangspunkt.

Acoustaten har derudover nok den ringeste spredning, horisontalt.
Og vi taler +/- et par centimeter, for at finde hotspot.

Den kunne være sjov i et projekt, hvor der blev fundet nogle diskanter der kunne matche den mellemtone den leverer.

Efter jeg har fået sendt Linn Karik'en på pension og er gået til harddisk baseret afspilning af musik,
har jeg igen samme ro og dybde som jeg havde med Acoustaten. Bare med en endnu bedre top.

Jeg må hellere lade være med at spænde Acoustaterne på igen...........

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Så er der kommet et Audioquest EagleEye.

Det er ligesom at have fået et forstørrelsesglas.

Detaljerne vælter ud af musikken. Det er lidt fornemmelsen af at kunne se hvor rent
eller beskidt et instrument var, da der blev optaget.

Jeg har stadig tilbage at forstå, hvordan en ledning kan have indflydelse på 1-taller og 0-taller.

Men det virker.... og det er det vigtigste.

Linn Kairn Pro preamp
Apple PowerBook G4 player
Apple PowerMac G5 music library
M-Audio FW-410 soundcard
Linn Numerik D/A converter
Systemdek IIX / Denon 103R turntable/pick-up
Moon LP3 RIAA
EAR 202-REF amp
MF X-Can v3 headphone amp
Denon AH-D5000 headphones
2 stk KEF 105/3 speakers
2 stk Audio Pro B2-50 subs
Cables : Stereovox SEI-600, Audioquest Sky, Audioquest HawkEye, Audioquest EagleEye and Mictor speaker cables

Ydmygst ( i forhold til musikken )
Jan Jepsen

Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes