Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 10:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Vintage hi fi...hvorfor det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bentand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Sikke da et hyggeligt sted at havne en ret sen søndag aften efter en del søgen på DBA og Gul & Gratis og ikke mindst efter anmeldelser af vintage hi fi-udstyr - 'sådan noget gamels bras', siger Lisbeth.

Jeg har sådan set altid holdt mig til det gamle - i mange år fordi det gamle simpelthen holdt. Og har også altid siddet foran grejet og ikke indeni det. For mig handler det om musikoplevelse...men mine ører bliver mere og mere kræsne, og så skifter man en forstærker hist, en cd-spiller her, et sæt højttalere mere. Der går også lidt sport og især en masse hygge i at søge på nettet og lede på markeder og køre til Egtved eller hvor nu en lørdag aften eller onsdag morgen og hente den nyeste uundværlige tingest - 'sådan noget gammelt bras', siger Lisbeth igen. Jeg har godtnok mødt mange hyggelige mennesker på den måde.

Er der i øvrigt nogen, der ved noget om mine Dali 15a eller kan anbefale noget bedre og gerne lige så gammelt i samme prisklasse. De er købt (for 500,-) til at give lidt fylde under loftet og imellem mine kæmpemæssige, herlige og varme og detaljerede Pioneer SA-910 (de er fra '80 og som nye og kostede 600,- på julemarked) på støbejernsstativer med stenfyld. Men de - Dali'erne - lyder godtnok lidt fesne deroppe på toppen af stigereolerne - jeg er 53, og uden stigereoler var man ingenting, da jeg var ung, og det er jeg stadig!.

Måske skal jeg også lige fortæle, at Lisbeth bestemmer alt andet herhjemme - men ikke anlægget. Vi har foreløbig haft 23 år, seks måneder, tre dage, 23 timer og 35 minutter til at enes om den fordeling.

Mvh/Bent

Mvh/Bent

Til top Vis bentand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bentand

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Januar 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Jamen velkommen til..

lyder til du har fået hifi-titis som så mange andre her - har selv, dog nyere ting, men meget få har jeg haft fra ny..

ved ikke lige noget om det du har nu, men velkommen ska du værre..

MVH

Ulrik

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Januar 2009 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Jamen herligt at læse din lille historie, og velkommen til dig blandt de gamle (apparater  )

Som Ulrik også skriver, kan jeg heller ikke anbefale dig noget konkret nyt grej. Til gengæld er det mit klare indtryk, at man får SÅ MEGET MERE for pengene ved at investere i lidt ældre grej .

Man får måske ikke de bedste specifikationer eller alle detaljer, men føj for den hvor er det da meget behageligere at lytte til, så pøj pøj med "jagten".

Bare min mening...

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

bentand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2009 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Tak for en rar velkomst. Glæder mig til en masse snak om hifititis.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Der er jo altid nogen der vil holde på, at det gamle er bedre end det nye. Jeg ser nu "vintage" Hi-Fi som udtjent grej der sagtens kan gemmes, men udelukkende for affektionsværdiens- eller historiens skyld. Det er hverken særlig godt lydmæssigt ej pænt, men det har sin charme.

Jeg har selv en gammel Luxman forstærker stående ude i mit skur. Den skal da op i mit værksted når jeg engang runder de 50 og synes det er på tide med et hus med værksted hvor jeg kan nusse med en veteran-bil, der let kan sammenlignes med gammel Hi-Fi.

Misforstå mig ikke. Det er en hyggelig hobby, men det skal ikke stå i min stue.

bentand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2009 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Næh, man skal nok have været der, mens det var nyt, for virkelig at se skønheden i det. Mine tre voksne børn synes som du - at mit anlæg er noget grimt, gammelt hippiel**t. Fjenrbetjening er der heller ikke. Men. Min modern-hi-fi-freak-søn på 22 erkender dog, at han herhjemmefra har lært noget om at lytte - og at det gamle i stuen lyder klasser bedre end hans eget mp3-doc-station + ipod-speakers. Men grimt. Det er det...måske. Det også en charme, synes jeg, at vi vintage-freaks ikke skifter bevidstløst ud, fordi der kommer noget nyt - men fordi vi finder noget gammelt, der lyder bedre - og måske endda virker.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes