Efter at have
hygget mig med opgradering af mit vinyl-setup i en periode, og nu hvor jeg kan
nyde resultatet, har jeg lyst til at præsentere både resultat og proces
her.
Mit nye vinyl-setup:
Pladespiller: Thorens TD 320
limited (mod.)
Arm: Origin Live Silver
Pickup: Shelter 501 mk2
Step up: Pure Sound T10
Riaa: Pure Sound P10

Hvor lang tid
tager det at købe en ny pickup? To en halv måned måtte jeg bruge til
prøvelytning af forskelligt udstyr, herunder udskiftning af riaa og tonearm
samt modifikation af pladespiller. Jo, vejen til vinylhimlen er lang og stenet.
Men så endte jeg så op med et vinyl-setup, som opfylder alle forventninger og
som har en lyd der virkelig får én til at føle sig hensat til koncertsalen. Desuden
er jeg så en hel del erfaringer rigere,
herunder at det ikke altid er givet at hver for sig udmærkede og topanmeldte
produkter spiller sammen og giver den ønskede lyd.
Under
processen fik jeg smag for hvor god lyd man kan få fra vinyl,
og jeg fik efterhånden blod på tanden med henblik på at få så virkelighedstro
som mulig fornemmelse af at sidde i en koncertsal. Jeg går jeg til temmelig
mange klassiske koncerter, så jeg har for det meste en reference i frisk
erindring.
Efterhånden blev
det klart at verden ikke er så simpel, at det bare gælder om at få så meget
info som muligt op af rillerne. Nogle plader er bedre indspillet end andre, og
nogle indeholder også ting man helst ville være foruden.
Origin Live
Silver + Shelter 501 og Pure Sound P10 + T10 viste sig imidlertid at være
svaret på alle mine ønsker. Når jeg hører en plade og lukker øjne, kan jeg
føler jeg mig 100% som jeg sidder i en koncertsal med den helt præcise
placering af instrumenterne, utrolig fornemmelse af koncertsalens akustik, en fantastisk
gengivelse af alle de små detaljer og sidelyde ved instrumenterne. Ved solister
føler man rigtig at der står et levende menneske og spiller.
Lidt om
projektet:
Det startede med
at jeg ikke var tilfreds med lyden fra min 20 år gamle Thorens. Den var
monteret med en Ortofon 2M Black, en SME 3009 SII Improved og spillede gennem
en LA-Audio riaa. Kombinationen gav en fremhævning af diskanten, og jeg
oplevede en generel hårdhed i gengivelsen.
For de fleste pladers vedkommende var lyden dog flot og detaljeret, men
visse ældre plader var ikke til at holde ud at høre på gennem dette setup. Det
var plader jeg holdt meget af, så jeg følte at en udskiftning af pickuppen
trængte sig på.
Jeg fandt hurtigt ud af at udvalget af pickups,
som kunne bruges til SME-arm + MM-riaa, var for lille. Så en Origin Live Silver
blev indkøbt brugt og et armboard blev tildannet i aluminium. Den originale
VTA-justering for OL-armen kræver at man skruer på en møtrik under armboard,
med andre ord skal man have bundpladen af pladespilleren for at justere
VTA. Ikke nogen holdbar løsning, så en
Pete Riggle VTAF (VTA adjustment on the fly) blev indkøbt.
En Grado
demo-pickup blev lånt sammen med en riaa. Jeg mistænkte LA-Audio riaaen for den
generelt hårde lyd, og da jeg generelt ikke vidste hvor meget den holdt
tilbage, indgik altså også en ny riaa i overvejelserne.
Det hele blev monteret og afprøvet. Mellemtone og enkeltinstrumenter lød rigtig
godt, men instrumenterne i de store orkesterværker mudrede helt sammen, og
diskanten var stadig hård. Noget måtte være galt, så lige gennemtænke det hele.
Gennemføringen i armboardet af VTAF'ens bøsning var ikke lige efter manualen.
Den skal klemme i en trægennemføring, men her var det jo en alu-plade, det er
ikke sådan lige at lave så det klemmer, og det gjorde det heller ikke. Men lidt kogeelastik omkring bøsningen skudt
op mod alupladen kunne vel hindre "rasleri", yderligere nogle
træ-beslag som klemmer om bøsningen og holder den fast. Yderligere havde jeg
længe tænkt på om det kunne være fremmende for god lyd at Thorens'
pladetallerken ringer som en klokke, når man knipser til den. I hvert fald
klisterede jeg asfalttape på indersiden af pladetallerkenen, og når jeg nu var
i gang, også på pladespillerens bundplade.
"limited"-versionen af TD 320 havde godt nok noget dæmpning af
bundpladen, men jeg fornemmede at den ikke var helt "død", så jeg
valgte at fuldføre hvad Thorens selv havde påbegyndt.
Det var hvad der
skulle til! Nu var lyden faktisk rigtig god. Engagerende og med saft og kraft.
Også mine gamle plader lød rigtig godt. For sjov lånte jeg så en Benz Glider og
installerede den. Det er jo en noget
dyrere pickup, og det var tydeligt, at her fik jeg en detajlopløsning, jeg ikke
havde hørt før og en helt anderledes "sweetness" i diskanten. Desværre var de gamle plader igen ikke til at
holde ud at høre på. Diskantflimmer trængte sig på, når kildematerialet ikke
var ok. Men det gav alligevel nyt blod på tanden og en pickup skulle findes,
som kunne det samme, men som også gjorde de gamle plader lyt-bare, om
muligt.
En ny pickup blev jagtet, og jeg lånte en Shelter 501 mk2 af High End Sound. Da
den blev monteret, oplevede jeg en fantastisk engagerende gengivelse, velopløst
og med en fantastisk sound stage og stereoperspektiv. Det var sager! Den måtte jeg have. Men øv,
den hårde diskant var godt nok blevet bedre, men rigtig godt, var det ikke. Og
lidt mere lytning afslørede også en noget hård lyd fra digitale plader.
Specielt strygerne på orkestermusik var et problem. Jeg havde nu fået et set up,
som sendte alt igennem, også digital lyd, diskantflimmer og transistorlyd fra
indspilningerne. Mine Focal JMlab
højttaleres berylliumdiskanter er jo ingen større hjælp heller til at foretage
en filtrering og blødgøring. Egentlig kunne jeg godt nyde musikken qua den
engagerende gengivelse på trods af "mislydene", og jeg overvejede om
jeg ikke nok kunne leve med det. Men jeg kender efterhånden mig selv godt nok
til at vide, at det kan jeg på langt sigt ikke.
Nå, Gert fra High
End Sound foreslog at prøve en Pure Sound P10 riaa + Pure Sound T10 step up,
som med sin bløde rørlyd måske ville kunne blødgøre sagerne lidt. Jeg fik en
demo hjem, og vupti! Alle tiders engagerende, velopløste lyd. Dejlig blød diskant på det rigtige
kildemateriale; diskantflimmer og hård og digtial lyd i kildematerialet er
stærkt reduceret; det, der er, bliver dæmpet og gengivet på en måde så det ikke
generer. Kort sagt: I MÅL!
Musik-testmateriale
Under testen af
de mange forskellige komponenter og kombinationer, nåede jeg efterhånden frem
til disse testplader, som jo altså også er nogle af mine yndlingsplader
(bortset fra Bernsteins Beethoven):
- Beethoven 9 Symphonies, Bernstein, DGG: Ikke en kunstnerisk skyskraber, men
med 100% blød lyd og nul diskantflimmer. Test for at setup'et ikke selv generer
hårdhed i lyden eller diskantflimmer, og for at instrumenterne ikke mudrer
sammen i sammensat orkestermusik.
- Beethoven Violin Concert, Kyung-Wha Chung, Kondrashin, Decca. En plade med en del digitalt præg af især
strygerne. Skøn klang og megen følsomhed i Kyung-Wha's violintone. Test for at
strygerne ikke lyder for digitalt. Får de høje violintoner den rigtige
"sweetness"? Kommer følsomheden i soloviolinen med?
- Beethoven Piano Concert no. 1, Richter, Munch, RCA Living Stereo/SD. En plade med en fantastisk soundstage, men en
lidt mærkelig klangbalance med lidt betonet diskant, samt høj slæbende
nålestøj, som pladen er født med. Test for at diskanten trods alt ikke bliver
for betonet. Er nålestøjen til at leve med?
- Mahler Symphony no. 2, Solti, Decca.
Også en plade med en utrolig flot gengivelse, men alligevel plaget af
digital lyd. Er blæsere og kor til at holde ud at høre på? Når de mange
detaljer i gengivelsen frem til højttalerne?
- Shostakovich Symphony no. 13, Rosteshvetzky, Melodiya. En fantastisk plade,
men desværre stærkt plaget af diskantflimmer. Er den til at holde ud at høre
på?
- Led Zeppelin, Whole Lotta Love, Et nummer stærkt plaget af diskantflimmer. Er
Robert Plants sang til at holde ud at høre på?
- Weather Report, 8:30, side 3: Dejlig musik, saft og kraft i instrumenterne,
dejlige attacks, men også lidt diskantflimmer.
Er diskant i trommer og bækkener passende tilbagetrukket? Gengives
tenorsax og de øvrige instrumenter med den rigtige saft og kraft, som ligger i
pladen?
Desuden kunne jeg hele tiden sammenligne med FM live-transmissioner fra P2 over
min NAD 4300 tuner - absolut nul hårdhed og diskantflimmer.
En
AHA-lytteoplevelse
Jeg kan lige tilføje en sjov oplevelse. I en passage af Mahler's 2 symfoni
synger koret meget lavt, og s-lydene dominerer meget. Jeg så Dausgård dirigere
den i Koncerthuset i februar, og så hvordan han gjorde tegn til koret om
virkelig at betone de s-lyde, at sige rigtig tysk "ssccchhh". På alle setups var de s-lyde bare nogle lidt
generende fremtrædende sibilanter, altså "SSSSSSS". Men da jeg hørte
den gennem Shelter 501, blev det opløst i de enkelte sangere, som man kunne
høre hver især sige "ssccchhh" på sin måde, på sit tidspunkt og sådan
som et rigtigt menneske siger "ssccchhh" - med lidt spyt i mundvigen
o.s.v. En virkelig AHA-lytteoplevelse!
Fremtidsplaner
1
Jeg kan ikke
registrere nogle mangler i lyden, men det er jo egentlig sjovt at pusle med sin
pladespiller. Så da jeg ved at der eksisterer flere muligheder for at tweake en
Thorens TD320, kunne det da være sjovt at se hvad det ville bringe med en anden
plademåtte, bedre motor og motorstyring, bedre centerleje, dæmpning af plint
m.v. Men lige nu bliver det ikke. Nu har
jeg testlyttet rigeligt for en periode, og trænger til at høre musik for
musikkens egen skyld.
Fremtidsplaner
2
Lyden fra min
nuværende CD-spiller til nypris 12.000 er jo næsten ikke til at leve med i
sammenligning med mit nye vinyl-setup. Jeg brugte dengang lang tid til at finde
en CD-spiller, som ikke var øretrættende og hård i liden. Men med min nye
reference er lyden altså alligevel "digital", og instrumenterne i
sammensatte orkesterværker roder meget sammen. Lyden er totalt set lysår fra
mit nye vinyl-setup. Så en opgradering på CD-fronten trænger sig på.
Øvrigt anlæg
Mine JMlab 907Be
højttalere og Electrocompaniet forstærkersæt EC4R + AW100DMB har hele vejen igennem været i stand
til at videreformidle de forbedringer jeg
har indført. Indtil videre ser de i mine øjne ikke ud til at have nogen
begrænsende indvirken på musiknydelsen.
Tak
Tak til disse,
som har været en stor hjælp under processen:
High End Sound www.highend-sound.com
Amfora Musik www.amforamusik.dk
Sound eScape www.kosow.dk
Fotos:

Nyt selvgjort armboard i aluminium. Det måtte blive lidt stort for at skjule de
efterhånden mange huller i Thorens'en fra diverse arm-monteringer.

Montering af armboard

Armboard med Pete Riggle VTAF

Thorens med OL Silver og Grado

Her er "kampen" på sit højeste.

Dæmpning af indre pladetallerken

Dæmpning af bund. Det sorte er materiale, som var monteret fra fabrikkens
side.

Træbeslagene, som danner modhold for armboard, blev tildannet på ny, så de
kunne fastholde VTAF-bøsningen. Bagved ses kogeelastik omkring bøsning.

Thorens med OL Silver og Shelter 501

Shelter 501. Desværre var jeg nødt til at indsætte et mellemlæg i hård plastik.
På et tidspunkt må jeg lave et i sort, så det ses mindre.

Pure Sound P10 riaa

Øvrige led i afspillekæden:
Electrocompaniet EC4R + AW100DMB + Focal JMlab 907Be

Det komplette hifianlæg (T10 step uppen står inde i reolen, bag kasserne med
CD'er)