Forfatter |
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad kan jeg få for 500k
Efter at have set adskillige præsentationer på dette forum, og som direkte forlængelse til kommentarerer-til-artiklen-af-
tilnærmelsesvis-samme-navn er jeg stadig forundret. Hvordan kan man frivilligt brænde så mange penge af på så lidt. Der
er ofte tale om ret så dyre og eksotiske produkter, som aldrig nærmer sig 5% af deres potentiale grundet for små lytterum,
ikke-optimale placering og elendig akustik.
Jeg har derfor besluttet at vise mit eget dedikerede lytterum. Det er indrettet således at det ikke kan fungere som stue i
almindelig forstand. Der er ikke spisepladser eller kaffebord. Men der er fantastisk lyd.
Jeg starter denne billedserie med mit gamle anlæg og stue anno 2005.
En dejlig stor vinkelstue på ca. 4x8 meter + 4x4 meter vinkel.
Surround 5.0, Snell højttalere, Pioneer DVD/laserdisc samt Sony forstærkere, DAC og TV.
Vægge beklædt med 12 mm presset pap og 10 cm isolering, gipsloft og væg-til-væg tæppe. Akustikken var fremragende og
lyden derefter.
Men huset skulle sælges og et nyt tegnes+bygges. Den gamle stues dimensioner var glimrende, dog måtte det gerne være
en anelse bredere og de otte meter var ikke strengt nødvendige. Da en kvardratmeter koster omkring 12.000 + egen
arbejdskraft er det en god ide at spare hvor man kan.
Placering af hifi gennemtænkt i designfasen. Den røde pil markerer plantænkt indbygning hifi-reol, som dog blev erstattet af
noget endnu smartere (vises senere).
Akustikken i den nye stue var imidlertid forfærdelig. Jeg havde deponeret hjernen i skraldespanden og installeret trægulv og
-loft. Mellemtonen var helt umulig.
Akustisk eksperiment for at vurdere størrelse og tykkelse af påkrævet tæppe.
Den kvikke iagtager vil måske bemærke de to LK dækplader bag højttalere. Disse giver adgang til et virvar af røde 50 mm
hulrør som forbinder fronthøjttalere, tv, evt. centerhøjttalere, evt. projektor, evt. baghøttalere og samlingspunkt i bryggers.
Samlingspunktet i bryggerset som erstatning for indbygnings-hifi-reolen. Her er der adgang til seks forskellige hulrør.
Nu: 2009
Snell E.5 og Samsung 52" M86
Surround har jeg ikke gidet sætte op selvom jeg stadig har udstyret.
Indbygningsakvariet er desværre ikke fyldt med vand endnu.
Det blev et stort tæppe fra New Zealand. Bemærk inspektionslem under skærmen og at kabler ikke er synlige.
Halvrund sofa - en vigtig del af akustikken.
Kabel: Quarian BFG9000 SPECIAL LIMITED EDITION rl. 17/39.
Forstærkere fra Rotel og en V-DAC fra Musical Fidelity.
Denon'en er en ældre DAC til tv'et, så forstærkere hverken har ikke stelforbindelse med antenne eller computer.
Ventilation, temperaturkontrol og fjernbetjenignsrepeater. Burde have købt en dyrere forforstærker med serial-indgang, men
jeg blev for nærrig.
HTPC med 16 Tb eksternt lager hvis man nu ville se en film.
Frequency responce og target kurve til digital rumkorrektion. Godt man har en flink nabo der kan hjælpe med dette (og har
udstyret).
Afspilning med foobar2000.
Hyggeligt regnestykke:
33 kvm dedikeret lytterum: 400.000
Ægte tæpper: 20.000
Sofa: 20.000
Skærm: 18.000
Højttalere: 11.000
Effektforstærker: 12.000
Forforstærker: 5.500
V-DAC: 1.500
HTPC: 10.000
Voodookabler: 0
Som det ses udgør hifi en meget lille del af den samlede pris - og jeg har endda fået det meste væsentligt billigere brugt.
|
Til top |
|
|
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker grundigt lavet. Har du virkeligt smidt 400.000 kr efter akustiske forbedringer i dit 33 kvm lytte rum? Så tager jeg sku hatten af. Er ægte tæpper bedre end almindelige uld tæpper?
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
Til top |
|
|
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
Det virker grundigt lavet. Har du virkeligt smidt 400.000 kr efter
akustiske forbedringer i dit 33 kvm lytte rum?Så tager jeg sku hatten af.Er ægte tæpper
bedre end almindelige uld tæpper?
|
|
|
Jeg forstår det som det er nybyggeri, 33kvm x 12k kr/kvm er knapt 400k kr.
sshd: Det er jo imponerende. Specielt at der er tænkt på installation af alt kabel-l**tet.
Har du en plantegning over det nye hus, så man kan se hvordan lytterummet er passet ind?
Jeg frygter lidt at et dedikeret lytte/film-rum bare resulterer i at man kun får det brugt for
sjældent (?)
mvh
|
Til top |
|
|
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Snell E.5 og Samsung 52" M86
Surround har jeg ikke gidet sætte op selvom jeg stadig har udstyret.
Indbygningsakvariet er desværre ikke fyldt med vand endnu. |
|
|
Halleluja.... __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
Til top |
|
|
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremragende sshd.
Du forstår meget prisværdigt at sætte lidt fokus på akustik, den uden samligning vigtigste tweak. Langt vigtigere end modelnumre og kabler. Forbløffende at så få lader til at forsøge og prøve sig lidt frem på dette område hvor udbyttet er så stort.
Du viser med overbevisning at det kan gøres uden at det kommer til at virke beskæmmende visuelt. Flot flot
|
Til top |
|
|
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
tilykke det ser fint ud og jeg sikker på at det er det bedste man kan gøre , når man er musik nørd.
stor respekt her fra
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bigmaac skrev:
Du forstår meget prisværdigt at sætte lidt fokus på akustik, den uden samligning vigtigste tweak. Langt vigtigere end
modelnumre og kabler. Forbløffende at så få lader til at forsøge og prøve sig lidt frem på dette område hvor udbyttet er så
stort.
Du viser med overbevisning at det kan gøres uden at det kommer til at virke beskæmmende visuelt. Flot
flot |
|
|
Netop essensen af min demonstrative indlæg.
Tak for de rosende ord.
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
Er ægte tæpper bedre end almindelige uld tæpper? |
|
|
Ja og nej. Rent akustisk kan man sikkert ikke måle nogen væsentlig forskel.
Men man betaler ikke formue for et ægte tæppe uden at kunne lide udseendet. Og med mindre man er blind eller lytter i mørke
kan man ikke undgå at se sit tæppe når man hører musik. Vi lytter selvfølgelig ikke med øjnene, men det vi ser påvirker
hjernen. Ser vi noget vi kan lide i et rydeligt lokale kan man næsten ikke undgå at blive i lidt bedre humør og en smule mere
afslappet/afstresset. Dette giver måske en bedre lytteoplevelse.
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint setup, men hvad jeg kan se/ læse så har du da ikke gjort synderligt ved akustikken i din nye stue, eller er det mig som overser noget 
Men fed detalje med dit hifiskab med indbygget ventalition  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Fint setup, men hvad jeg kan se/ læse så har du da ikke gjort synderligt ved akustikken i din nye stue,
eller er det mig som overser noget  |
|
|
Mit formål med denne tråd er, at nedbryde fordommene om, at akustiske forbedringer er grimme.
De fleste optimeringer ligger i designfasen - før huset skulle bygges.
- Planlagt placering af højttalere og sofa: Symmetri og rumstørrelse.
- Planlagt placering af vinduer - ingen generende reflektioner herfra. Det gik næsten galt ved højre højttaler. Jeg regnede
med at den skulle stå ca. 60 cm fra bagvæggen ligesom i det gamle hus. Men de nye vægge er lavenergi forskalningsvægge
med 25 cm isolering bag 12 mm fibergibs. Væggene æder bas og højttalerne skulle kun have 30 cm. Da det er en
amerikansk højttaler og den type forskalningsvægge er meget almindelige i USA er 30 cm også anbefalingen i manualen,
men den havde jeg selvfølgelig ikke læst.
- Planlagt minimering af problemer med førsteordens reflektioner fra sidevæggen: At rummet er tilstrækkeligt bredt
(afstand sidevæg til højttaler) .
- Planlagt minimering af problemer med førsteordens reflektioner fra bagvæggen: Tre meter luft bag sofa.
- Dæmpningen klares af to store tæpper og en stor sofa - de eneste åbenlyse forbedringer.
- At hifi-alteret ikke placeres mellem højttalere. Dette ødelægger stereoperspektivet og mellemtonen.
- At der ikke er noget kaffebord, som væsentlig grad ødelægger mellemtonen.
- Digital rumkorrektion.
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Mit formål med denne tråd er, at nedbryde fordommene om, at akustiske forbedringer er grimme.
De fleste optimeringer ligger i designfasen - før huset skulle bygges.
|
|
|
Og når vi i så fald snakker "ikke umiddelbart anskuelige akustiske forbedringer" hvordan konkluderer du så at de lytterum vi andre måtte tækkes med er elendige?  Det er vist et meget vagt påstulat såfremt du ikke har været tilstede med egne ører, og blot har kigget med på et par mere eller mindre afslørende billeder  Når det så er sagt, så er ser det lækkert ud det du har fået bikset sammen - og ja, jeg giver dig helt ret i at lytterummet udgør en utrolig væsentlig del af det samlede "anlæg". __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
Og når vi i så fald snakker "ikke umiddelbart anskuelige akustiske forbedringer" hvordan konkluderer du så at de lytterum vi
andre måtte tækkes med er elendige? Det er vist et meget vagt påstulat såfremt du ikke har været tilstede med egne ører,
og blot har kigget med på et par mere eller mindre afslørende billeder  |
|
|
Uden større problemer selvom jeg på ingen måde er ekspert.
Lad mig bare give et par eksempler:
En højttalers placering mod en massive væg bestemmer hvor meget bas den gengiver. Man kan hæve bassen ved at flytte
højttaleren tættere på en væg. Er den skubbet helt ind i et hjørne vil man få et kraftigt hæv. Står den midt i rummet vil man nok
føle at der mangler noget.
Sætter man den ved siden af døråbning, vil man både få et kraftig sænk i bassen og lække musik til det andet lokale, hvilket
giver en kraftig skrævvriding.
Spiller højttaleren ind i en dør eller et vindue, vil disse spille med. En vibrerende papdør eller rude lyder ikke særlig godt.
Sidder man for tæt på højttalerene får man væsentligt dårligere stereoperspektiv.
Og lad os lige tage reflektioner, efterklang og forsinkelse: Laver man en lydbølge i et rum vil denne reflekteres frem og tilbage
på loft, gulv og vægge. Hver gang den reflekteres mister den aplitude (styrke) og ringer til sidst ud (efterklang). Vi evner fint at
skelne mellem den oprindelige lydbølge og sene reflektioner af samme. Dog med forbehold for at efterklangen er i orden. Er
den for lang, kommer der ekko.
For at få et godt steroperspektiv er det nødvendigt at bestemme hvilken retning lyden kommer fra. Når vi sidder i sofaen hører
vi den direkte lyd fra højttalerne. Men vi hører også lyden reflekteret af sidevæggene, loftet, gulvet og endevæggene. Vores
hjerne kan ikke skelne mellem den oprindelige bølge og reflektioner, hvis disse kommer inden for et kort tidsrum (vistnok 20
ms). Sidder man helt op ad en hård bagvæg vil vi høre den direkte lyd og reflektionen for hurtigt til at kunne skelne dem.
Hjernen tror derfor at musikken båden kommer for- og bagfra. På samme måde med sidevæggene. Står højttalerne for tæt på
en hård flad sidevæg tror vi at musikken også kommer derfra. Disse førsteordensreflektioner skal derfor absorberes eller
diffuceres hvis de udgør et problem. Sidder man for tæt på bagvæggen, i et smalt rum eller uden tæppe på gulvet foran
højttalerne vil de ofte være et problem.
Jeg kunne nemt blive ved...
|
Til top |
|
|
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor ser det lækkert ud!

__________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
floe skrev:
Og når vi i så fald snakker "ikke umiddelbart anskuelige akustiske forbedringer" hvordan konkluderer du så at de lytterum vi andre måtte tækkes med er elendige? Det er vist et meget vagt påstulat såfremt du ikke har været tilstede med egne ører, og blot har kigget med på et par mere eller mindre afslørende billeder  |
|
|
En højttalers placering mod en massive væg bestemmer hvor meget bas den gengiver. Man kan hæve bassen ved at flytte højttaleren tættere på en væg. Er den skubbet helt ind i et hjørne vil man få et kraftigt hæv. Står den midt i rummet vil man nok føle at der mangler noget.
Sætter man den ved siden af døråbning, vil man både få et kraftig sænk i bassen og lække musik til det andet lokale, hvilket giver en kraftig skrævvriding.
Spiller højttaleren ind i en dør eller et vindue, vil disse spille med. En vibrerende papdør eller rude lyder ikke særlig godt.
Sidder man for tæt på højttalerene får man væsentligt dårligere stereoperspektiv.
Og lad os lige tage reflektioner, efterklang og forsinkelse: Laver man en lydbølge i et rum vil denne reflekteres frem og tilbage på loft, gulv og vægge. Hver gang den reflekteres mister den aplitude (styrke) og ringer til sidst ud (efterklang). Vi evner fint at skelne mellem den oprindelige lydbølge og sene reflektioner af samme. Dog med forbehold for at efterklangen er i orden. Er den for lang, kommer der ekko. For at få et godt steroperspektiv er det nødvendigt at bestemme hvilken retning lyden kommer fra. Når vi sidder i sofaen hører vi den direkte lyd fra højttalerne. Men vi hører også lyden reflekteret af sidevæggene, loftet, gulvet og endevæggene. Vores hjerne kan ikke skelne mellem den oprindelige bølge og reflektioner, hvis disse kommer inden for et kort tidsrum (vistnok 20 ms). Sidder man helt op ad en hård bagvæg vil vi høre den direkte lyd og reflektionen for hurtigt til at kunne skelne dem. Hjernen tror derfor at musikken båden kommer for- og bagfra. På samme måde med sidevæggene. Står højttalerne for tæt på en hård flad sidevæg tror vi at musikken også kommer derfra. Disse førsteordensreflektioner skal derfor absorberes eller diffuceres hvis de udgør et problem. Sidder man for tæt på bagvæggen, i et smalt rum eller uden tæppe på gulvet foran højttalerne vil de ofte være et problem.
|
|
|
Jamen alle disse ting er vi da ikke uenige om. Men kan stadigvæk ikke helt se hvor din forbedring (iforhold til andre) kommer ind. Dine væge er totalt bare, det eneste du har som dæmpning er dit gulvtæppe. Du skriver at sofaen også dæmper, ja men det har omkring 99% andre herinde også 
Ja gipsvæge er bedre en beton/mursten, men stadigvæk en hård væg som reflektere lyden.
Så har du brugt digital rumkorriktion, hvilket jeg ser som en nødløsning. Da en rigtig akustik forbedring af rummet vil give langt mere (det er min erfaring).
Det er ikke for at være negativ overfor dit fine setup eller noget, men kan bare virkelig ikke se hvad du har gjort af forbedringer akustisk set, som andre ikke også har  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Jamen alle disse ting er vi da ikke uenige om. Men kan stadigvæk ikke helt se hvor din forbedring (iforhold til andre) kommer ind. Dine væge er
totalt bare, det eneste du har som dæmpning er dit gulvtæppe. Du skriver at sofaen også dæmper, ja men det har omkring 99% andre herinde også |
|
|
Et rum skal ikke overdæmpes, så bliver det helt dødt og uinteressant. Der skal være tilstrækkeligt med absorberende materiale for at skabe en god efterklangstid.
Når dette er opnået skal problematiske førsteordensreflektioner diffuseres. De problematiske førsteordensreflektioner er dem der ankommer for tidligt med for højt
volumen, så hjernen ikke kan kende forskel på dem og den direkte lyd fra højttalerne.
Men der er ikke nogen problematiske førsteordensreflektioner fra bag- eller sidevægge. Problemet er omgået under designfasen ved at have tre meter luft bag
sofaen samt en god bredde. Der er ikke nogen døre eller vinduer som spiller med. Der er ingen skævvridning grundet assymetri - selv sofaen er symmetrisk.
Det er ting man ofte kun kan gøre når man bygger fra bunden af. Eller tage med i overvejselserne når man køber ny brugt bolig. Har man et eksisterende mindre
optimalt rum, skal man være kreativ og lave større modifikationer.
Det er derfor jeg tidligere har brugt ordet "optimeringer" frem for "forbedringer".
Digital rumkorrektion er mest for bassens skyld. Ikke nogen erstatning for god akustik.
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Digital rumkorrektion er mest for bassens skyld. Ikke nogen erstatning for god akustik.
|
|
|
Jamen vist du skal bruge digital rumkorriktion på bassen, så har du da også et akustik problem  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
- At hifi-alteret ikke placeres mellem højttalere. Dette ødelægger stereoperspektivet og mellemtonen. |
|
|
Den er jeg med på og mit udstyr er også placeret udenfor perspektivet. Men hvad med et såkaldt tv-bord? Ikke nødvendigt med vore dages fladskærm, men vores blev stående til opbevaring af film m.m. Det er 40 cm i højde/dybde men begge ht flugter med møblets forkant, så jeg vil da mene, lyden slipper "udenom" møblet.
sshd skrev:
- At der ikke er noget kaffebord, som væsentlig grad ødelægger mellemtonen.
|
|
|
Er det uanset materiale? Og uanset mellemtone på ht er i ørehøjde? __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Jamen vist du skal bruge digital rumkorriktion på bassen, så har du da også et akustik problem  |
|
|
Bas har den store fordel at man ikke kan bestemme hvilken retning den kommer fra. Derfor er det oplagt at benytte digital
rumkorektion til at justere de problematiske frekvenser. Den rent akustiske løsning er store basfælder eller skæve
vægge/lofter. Ikke lige min stil.
Mellemtonen lader sig ikke manipulere på samme måde.
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev:
sshd skrev:
- At hifi-alteret ikke placeres mellem højttalere. Dette ødelægger stereoperspektivet og
mellemtonen. |
|
|
Den er jeg med på og mit udstyr er også placeret udenfor perspektivet. Men hvad med et såkaldt tv-
bord? Ikke nødvendigt med vore dages fladskærm, men vores blev stående til opbevaring af film m.m. Det er 40 cm i
højde/dybde men begge ht flugter med møblets forkant, så jeg vil da mene, lyden slipper "udenom" møblet.
sshd skrev:
-
At der ikke er noget kaffebord, som væsentlig grad ødelægger mellemtonen. |
|
|
Er det uanset materiale? Og uanset
mellemtone på ht er i ørehøjde? |
|
|
Er kaffebordet lavet af et hårdt materiale såsom træ, sten eller glas, vil det give generende førsteordes reflektioner. Jo
mindre et bord jo bedre. Jeg har så valgt en blød puff istedet og tager en lille træbakke med ind hvis der skal nydes noget.
Dette tweak er dejlig nemt og gratis at prøve.
Jeg har ingen praktiske erfaringer der kan give dig et fornuftigt svar på den lave reol. Men teoretisk set er det nok meget
bedre at den er så lav som muligt.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
floe skrev:
Og når vi i så fald snakker "ikke umiddelbart anskuelige akustiske forbedringer" hvordan konkluderer du så at de lytterum vi
andre måtte tækkes med er elendige? Det er vist et meget vagt påstulat såfremt du ikke har været tilstede med egne ører,
og blot har kigget med på et par mere eller mindre afslørende billeder  |
|
|
En højttalers placering mod en massive væg bestemmer hvor meget bas den gengiver. Man kan hæve bassen ved at flytte
højttaleren tættere på en væg. Er den skubbet helt ind i et hjørne vil man få et kraftigt hæv. Står den midt i rummet vil man nok
føle at der mangler noget.
Sætter man den ved siden af døråbning, vil man både få et kraftig sænk i bassen og lække musik til det andet lokale, hvilket
giver en kraftig skrævvriding.
Og lad os lige tage reflektioner, efterklang og forsinkelse: Laver man en lydbølge i et rum vil denne reflekteres frem og tilbage
på loft, gulv og vægge. Hver gang den reflekteres mister den aplitude (styrke) og ringer til sidst ud (efterklang). Vi evner fint at
skelne mellem den oprindelige lydbølge og sene reflektioner af samme. Dog med forbehold for at efterklangen er i orden. Er
den for lang, kommer der ekko.
For at få et godt steroperspektiv er det nødvendigt at bestemme hvilken retning lyden kommer fra. Når vi sidder i sofaen hører
vi den direkte lyd fra højttalerne. Men vi hører også lyden reflekteret af sidevæggene, loftet, gulvet og endevæggene. Vores
hjerne kan ikke skelne mellem den oprindelige bølge og reflektioner, hvis disse kommer inden for et kort tidsrum (vistnok 20
ms). Sidder man helt op ad en hård bagvæg vil vi høre den direkte lyd og reflektionen for hurtigt til at kunne skelne dem.
Hjernen tror derfor at musikken båden kommer for- og bagfra. På samme måde med sidevæggene. Står højttalerne for tæt på
en hård flad sidevæg tror vi at musikken også kommer derfra. Disse førsteordensreflektioner skal derfor absorberes eller
diffuceres hvis de udgør et problem. Sidder man for tæt på bagvæggen, i et smalt rum eller uden tæppe på gulvet foran
højttalerne vil de ofte være et problem.
|
|
|
Spis nu brød til... Ovennævnte beskrivelse passer udmærket til en almindelige kassehøjttalere, mens helt andre forhold (fordele!) gør sig gældende ved f.eks meget høje elektrostatpaneler. = Noget der nærmer sig en linesource. Sådanne højttalere "ser" slet ikke omgivelserne i en grad som almindelige højttalere gør. Og derved kan bl.a de sædvanlige tidlige reflektioner ikke gøre nogen større skade. Bare til orientering...  Mvh. Niels
|
Til top |
|
|