Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 15:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Rega 3 signalkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 September 2010 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft min Rega Planar 3 i mange år, men den har ikke været tilsluttet længe. Nu er den så endelig igen kommet op og sidde på sin væghylde (den der passer til) i en solid ydrevæg.

Pick-uppen er den her røde MM sag fra Denon, som Hi-Fi klubben i sin tid anbefalede som en fornuftig pick-up til prisen (som jeg ikke kan huske hvad var). Den fungerer stadig, men jeg tror dog at jeg vil købe mig en Elys 2 og samtidig få den monteret og hele apparatet justeret af en pro.

Signalkablet er dog for kort til at nå forstærkeren - der mangler 1-1½ meter. Jeg har tit tænkt på om der ville være noget at vinde ved at udskifte signalkablet (som jo er af standard kvalitet) med et bedre. Er der det, eller er det bare at bruge et standard 2 meter signal forlængerkabel?

Til top Vis rosie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rosie

rosie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 September 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Jeg fik et (super) svar på mail direkte fra Rega som jeg lige vil gentage her hvis andre kunne bruge det:

"En af de mange ting der gør, at Rega RB 300 armen har været referencen i mange år, er at du kun har 3 lodninger i signalvejen. Første lodning er de små stik der skal sættes på pick uppen (Tacs) næste lodning er nede i bundproppen og den sidste er ude i phonostikket. En normal arm har mellem 4 og 6 lodninger i signalvejen. Tricket er, at man fører det eksterne signalkabel op i bundstykket, hvor det bliver loddet til de interne armkabler og det er her problemet med tykke "kvalitetskabler" opstår, fordi du ikke kan mingelere dem op i bundproppen. Det efterlader 2 dårlige muligheder, enten lodder du bundproppen af og på de små fine interne kabler der nu stikker en cm ud af bunden i armen, pålodder du så det nye kabel. Det er svært, at gøre, men endnu mere svært, at sørge for, at det ikke knækker, når trækket fra det eksterne kabel skal aflastes. Den anden mulighed, er, at du lodder hunstik på de samme små tynde armkabler og derpå sætter et almindeligt signalkabel, men her er der, udover "knækfaren" også lige påført 2 ekstra stik og 1 ekstra lodning i signalvejen. Vi laver mellem 20 og 30 arme hvert år, fordi folk har forsøgt sig med udskiftning af kabler. Først betaler de for, at få ændret noget velfungerende, så betaler de for, at få det bragt tilbage i original stand. Læg dertil, at Rega, når de lodder gør det ordentligt, hvilket en ansèelig del af modifikationisterne ikke gør (1/20) og så kan du godt se, hvor vi ender. Hvis du ikke kan leve med det kabel der sidder på og som er en del af en arm der stadig er unik på markedet, så vil det være billigere ! at skifte til en RB 301 (2495,-) der har bedre vertikale lejer, en bedre kobling til plinten og et bedre eksternt kabel. Jeg vil anbefale dig, at lade det hvile og være glad for, at du har en velfungerende arm, der er lavet perfekt til det job den skal udføre. I 80`erne og 90`erne var markedet fuld af arme, der som eneste salespoint havde, at der sad et eller andet eksotisk kabel i, de er alle mere eller mindre væk i dag, fordi de ikke var lavet ordenligt på de fundamentalt vigtige ting."

Den er i øvrigt netop nu kommet op og spille (havde et 2 meter standard forlængerkabel) med den gamle Denon pickup. Fedt at høre nogle af de gamle skiver! Jeg vil dog nok investere i at få sat en Elys 2 på og få "det hele" justeret korrekt (apparatet har været gemt væk og er blevet flyttet rundt på en del).

Jeg har en Onkyo TX-SR805 receiver. Det er jo på ingen måde et high-end stereo produkt, men den fik nu udmærkede anmeldelser også på phone delen. Spørgsmålet er om jeg med en Rega MiniFono RIAA-forstærker til 595 kr. vil opnå væsentlig hørbar bedre lyd? Måske man kan låne en og lytte lidt på det inden man bestemmer sig...

Til top Vis rosie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rosie

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 September 2010 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mulighed for at lytte til Elys før du køber, er det nok en god ide.
Den er under alle omstændigheder meget anderledes end din Denon DL-110, som er en høj-output moving coil type til, så vidt jeg husker, 6 eller 700 kroner dengang.

Elys er væsentligt fyldigere, mørkere og måske mere dynamisk. Den lidt beherskede diskant ender så i en lidt spidst lydende øverste diskant, som måske skyldes egenresonansen i det bevægelige system.

Jeg vil ikke kalde den neutral, og derfor er det vigtigt at høre, om den passer til resten af systemet.
Hvis du har et anlæg, som i sig selv lyder lidt for fyldigt, med meget bas, og måske også lidt til den mørke side, så passer en Elys nok ikke ret godt, da den vil trække yderligere i den retning.

På den anden side, hvis dit anlæg er lidt tyndt, med en lys lyd, så passer den måske meget bedre end din DL-110.

Held og lykke med det.

Jeg baserer dette på mit kendskab til Elys gennem årene. Jeg har selv en, som lyder på den måde.
Jeg er ikke klar over, om der er sket ændringer med lydfilosofien i de seneste 5 år.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 September 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger den pickup-forstærker der er i din forstærker, vil du få klart bedre lyd hvis du køber en rimelig ekstern. Måske kan du endda placere den tættere på pladespilleren, så du slipper for et forlængerkabel.

Om forskellen vil være speciel stor på din indbyggede RIAA og en ekstern til 595,- kan man måske stille spørgsmålstegn ved. Hvis du ofrer det dobbelte (ca. samme pris som elys2) burde der være tydeligt forskel. Især hvis du køber brugt.

Måske en lettere brugt Parasound kunne være interessant?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 September 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Rega Elys pick uppen eller Elys 2, som den hedder nu, er så noget anderledes end Klogesens Elys. Jeg har nu aldrig observeret, at den gamle havde en spidst lydende øverste diskant, men jeg hører også kun op til 19KhzSmile på en god dag forstås !

Den nye Elys 2 er en anden pick up med en anden spoleopvikling, 30% mindre spoletråd og et andet og bedre cantilevergummi, hvilket selvfølgelig giver sig udslag i en bedre og mere neutral gengivelse.

I gamle dage var opgaven lidt mere tricky, når man lavede en pick up. Dengang skulle en Elys eller Bias, ofte spille sammen med relativt billige japanske forstærkere, hvor det bestemt ikke gjorde noget, at de var lidt klangmæssigt mørke. Idag og tak for det, er billige forstærkere blevet lidt mindre sterile at høre på, hvorfor det nu er hensigtsmæssigt, at gå efter neutral og dermed optimal gengivelse.

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes