Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. maj 2025 | 23:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Vobbel’s skrammel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej!

Så er tiden inde, til at få oprettet en tråd igen. Efter en længere tids pause fra hifi, så er jeg vendt tilbage. Dog ikke i helt samme klasse som før, men jeg er selv rigtig godt tilfreds.

Målet var at holde systemet enkelt, men funktionelt. Derfor faldt valget bl.a. på Stello's Ai500 forstærker, som har indbygget DAC. I øjeblikket er min primære (og eneste) kilde streaming. Det tager min trofaste Apple AirPort Express sig af, og min Macbook med iTunes agerer musik-server.

Højttalere:
Højttalerne er et sæt Harbeth Super HL5. En meget ligetil højttaler, som ikke har nogen særlig imponator-effekt, hverken hvad angår lyd eller udseende. Det er en en relativt ærlig højttaler, men så alligevel ikke. Der er nogle monitor-lignende træk, men er alligevel rundere i bunden og en smule mere afdæmpet i toppen. Mellemtonen er en smule tilbagetrukket, hvilket måske kan bidrage til de monitor-lignende træk. Det er på ingen måde en såkaldt "hifi-højttaler", for det er tydeligt, at der er lagt vægt på andre parametre. Men til gengæld er de underholdende - især over tid. Jeg har efterhånden haft dem i en små fire måneder og de har endnu ikke skuffet mig. Jeg er stadig super tilfreds.

Standerne er de såkaldte Tom Fletcher stands. De minder mest af alt om en lille sortbejset træskammel, som efter sigende skulle være lavet af noget meget let afrikansk træ. Mellem højttalere og standere bruger jeg VT Feet.

Forstærker/DAC:
Forstærkervalget faldt, som tidligere skrevet, på Stello's Ai500. De fleste kender den nok, takket være én bestemt person (hej M4L). Jeg var tæt på at vælge rør, da Harbeth går rigtig godt i spænd med sådanne forstærkere. Men jeg frygtede, at jeg ville komme til at savne transistorens værdier - og så er de generelt nemmere at have med at gøre, end rør. Ai500 er ikke nogen udpræget neutral forstærker. Den har et lille hæv i den nedre mellemtone, hvilket klæder mine SHL5'ere godt. Den lægger også en smule til i bunden, hvilket heller ikke gør mig noget.

Kilde:
Min AirPort bliver koblet direkte til Stello'ens indbyggede DAC, hvilket fungerer smertefrit. På sigt kunne jeg dog godt tænke mig et SONOS system og måske et drev af en art. Alt mit musik er rippet i ALAC (Apple Lossless Audio Codec) og er lagret på min Macbook, hvor iTunes får lov til at håndtere det. Via min iPhone har jeg mulighed for at styre det hele. En fremragende løsning, især til de dovne.

Kabler:
Højttalerkablerne består af japanske Canare's 4S11 kabel. Det er et rent kobberkabel, som består af fire interne ledere på hver 14 AWG (~2mm²). Kablerne er lavet som en biwire konfiguration, altså to stik i forstærkerenden og fire stik i højttalerenden. Der er brugt LOK Rhodium stik, bananer til højttalerne og spader til forstærkeren. Efterfølgende er kablerne blevet betrukket med TechFlex, så de ser lidt pænere ud.

Strømkablet består af tre ledere på 2.5 mm2 med kobberskærm, og er termineret med et Schuko stik og et 90 graders vinklet IEC 320 stik. Ikke noget fancy, men jeg har endnu ikke lært at høre forskel på strømkabler, så no worries.

Akustik:
Jeg har, langt om længe, fået sat et par GIK basfælder op. Det er første gang, at jeg har foretaget akustiske ændringer (udover gardiner og tæppe), og det må siges, at være en af de bedste investeringer jeg har gjort, hvis man ser på pris kontra ydelse. Der skal gøres lidt mere ved akustikken, bl.a. er der lidt problemer med efterklang, da jeg har mange store bare flader, men på sigt er planen at få lavet nogle absorbenter og/eller diffusorer, hvilket burde kunne afhjælpe det.

Så systemet ser altså således ud:

Højttalere: Harbeth Super HL5
Standere: Tom Fletcher stands
Amp/DAC: April Music Stello Ai500
Kilde: Apple AirPort Express / Macbook / iPhone
Digitalkabel: ClickTronic mini-toslink -> toslink
HT-kabler: Canare S411 (DIY)
Strømkabel: DIY

Men nok ævl, her kommer lidt billeder...

Som i kan se, så er de desværre ikke blevet lige gode alle sammen, da det er et helvede at tage billeder i modlys ( ). Men mon ikke de kan bruges alligevel...
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Ser nu ret så godt ud...

Kender ikke så meget til trådløs HiFi, hvordan forbindes din iPhone til din DAC?

Og fine billeder... En lidt større blænde på nærbilledet af dine højttaler kabler så begge sæt havde været i fokus, men nu er jeg også til store blænder ;-)

Et stativ er guld værd

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Coach-Z skrev:
Ser nu ret så godt ud...

Kender ikke så meget til trådløs HiFi, hvordan forbindes din iPhone til din DAC?

Og fine billeder... En lidt større blænde på nærbilledet af dine højttaler kabler så begge sæt havde været i fokus, men nu er jeg også til store blænder ;-)

Et stativ er guld værd

Min iPhone er ikke forbundet direkte til min DAC. Jeg bruger udelukkende min iPhone som remote til iTunes, som streamer til min AirPort. Man kan dog godt streame direkte fra iPhonen til AirPorten, så man kan afspille det musik man har liggende på den.

Og du har helt ret angående billedet, men jeg er desværre ikke særligt skarp til at tage billeder.

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Fedt setup, specielt ht er lækre, rigtig retro guf. Fedt det er så enkelt. Sikker på det lyder godt. Har selv Spendor på stander, og kigger også selv lidt efter noget afkobling til dem. Du nævner Vt feet. Har du god effekt af dem? Jeg ville have placeret dem under standeren, men det er måske helt tosset?? Men tillykke med det, mvh S
Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Med både en vis persons nævnelse (M4L) ser det nu ikke aller værst ud med den sammensætning.

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Flot!

Harbeth skriger næsten på at det skal gøres enkelt. Jeg er selv ved at "drosle ned" og vil eksperimentere med de små enkle
engelske forstærkere.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

sborup skrev:
Fedt setup, specielt ht er lækre, rigtig retro guf. Fedt det er så enkelt. Sikker på det lyder godt. Har selv Spendor på stander, og kigger også selv lidt efter noget afkobling til dem. Du nævner Vt feet. Har du god effekt af dem? Jeg ville have placeret dem under standeren, men det er måske helt tosset?? Men tillykke med det, mvh S

Ja, retro kan man vist godt kalde dem. Jeg havde selv kig på Spendor, da jeg skulle vælge højttalere, men fik aldrig lyttet til dem. Men de ser fede ud!

Jeg synes mine VT Feet gør det fint. Der er ikke kæmpe forskel, men der bliver strammet lidt op, når de er i brug. SHL5 er en relativt let højttaler (ca. 17 kg. pr. stk.) og kabinettet er ret levende i forhold til mange andre højttalere, så måske det er derfor, at forskellen ikke er så stor. Jeg har førhen oplevet større forskelle, især med mine tidligere Dynaudio C1. Der var det et must, at have noget blødt til at afkoble med, men det lader ikke til at være tilfældet med mine Harbeth - her er det mere i småtings-afdelingen.

Jeg har fået at vide, at det fungerer bedst at placere dem direkte under højttaleren, men må være ærlig og indrømme, at jeg ikke har prøvet at placere dem under standeren. Lige nu er der smidt nogle filt-fødder under standerne, men det er nu bare så jeg ikke laver mærker på gulvet.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Friisand skrev:
Flot!

Harbeth skriger næsten på at det skal gøres enkelt. Jeg er selv ved at "drosle ned" og vil eksperimentere med de små enkle
engelske forstærkere.

Jeg havde selv både Naim og LFD med i overvejelserne. Begge dele skulle jo gå godt i spænd med Harbeth. Meld gerne tilbage, hvis du får prøvet det af.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt på Harbeth ved en der boede i en lejlighed med trægulv. Han havde standere med spikes, og det gav en tydelig hørbar forbedring at stille en flise under disse standere.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

Jeg har hørt på Harbeth ved en der boede i en lejlighed med trægulv. Han havde standere med spikes, og det gav en tydelig hørbar forbedring at stille en flise under disse standere.

Det har jeg allerede overvejet at prøve, men jeg skal bare lige have taget mig sammen...

Jeg mener mine standere kommer med pre-made gevind til montering af spikes, så det ville jo være oplagt at eksperimentere med det.

Goodie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 November 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Dejligt musikanlæg

Godt at se at mine gamle basfælder er kommet godt på plads

Jeg har netop købt lidt af det højttalerkabel du har, skal lige prøves, nogen påstår jo at det kan udspille både Valhalla og andre fine sager

Lækkert ser det ud

Til top Vis Goodie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Goodie

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
sborup skrev:

Ja, retro kan man vist godt kalde dem. Jeg havde selv kig på Spendor, da jeg skulle vælge højttalere, men fik aldrig lyttet til dem. Men de ser fede ud!

Jeg synes mine VT Feet gør det fint. Der er ikke kæmpe forskel, men der bliver strammet lidt op, når de er i brug. SHL5 er en relativt let højttaler (ca. 17 kg. pr. stk.) og kabinettet er ret levende i forhold til mange andre højttalere, så måske det er derfor, at forskellen ikke er så stor. Jeg har førhen oplevet større forskelle, især med mine tidligere Dynaudio C1. Der var det et must, at have noget blødt til at afkoble med, men det lader ikke til at være tilfældet med mine Harbeth - her er det mere i småtings-afdelingen.

Jeg har fået at vide, at det fungerer bedst at placere dem direkte under højttaleren, men må være ærlig og indrømme, at jeg ikke har prøvet at placere dem under standeren. Lige nu er der smidt nogle filt-fødder under standerne, men det er nu bare så jeg ikke laver mærker på gulvet.
Hej igen.

Hvor har du købt standerne. Har prøvet at søge lidt men har ikke rigtig fundet noget på dem. De er ret lækre. Har selv Adeptus stands; de er ok lydmæssigt, men synes de halter lidt i finish, mvh S

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto
Sælger i Fona - Lukket eget ønske

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Lækkert anlæg. Kan godt lide det med forholdvis store højtalere og en lille fortærker

Men er ikke Mac-fan, så det syntes jeg ikke er så fedt hehe. Ej, gas. det en smags-sag

Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Goodie skrev:

Dejligt musikanlæg

Godt at se at mine gamle basfælder er kommet godt på plads

Jeg har netop købt lidt af det højttalerkabel du har, skal lige prøves, nogen påstår jo at det kan udspille både Valhalla og andre fine sager

Lækkert ser det ud

Ja - og tak for handlen. De bliver brugt flittigt.

Jeg er på ingen måde kabel-fanatiker, så jeg vil lade det være op til dig selv at bedømme. Og undlade, at farve dig yderligere, med en masse ævl om hvor fantastisk det er.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

sborup skrev:
Hej igen.

Hvor har du købt standerne. Har prøvet at søge lidt men har ikke rigtig fundet noget på dem. De er ret lækre. Har selv Adeptus stands; de er ok lydmæssigt, men synes de halter lidt i finish, mvh S

Standerne er købt hos Amfora Musik, formentlig samme sted som du har købt dine Adeptus standere.

Der findes vist ikke noget konkret info omkring standerne. Jeg ved ikke om Troels er stoppet med at sælge Fletcher standerne længere, men ellers kan du prøve at forhøre dig hos Lydbutikken på Frederiksberg. De sælger dem også.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:

Lækkert anlæg. Kan godt lide det med forholdvis store højtalere og en lille fortærker

Men er ikke Mac-fan, så det syntes jeg ikke er så fedt hehe. Ej, gas. det en smags-sag

Højttalerne er heldigvis let-drevne, så de behøver ikke noget powerhouse af en forstærker, for at spille ordentligt.

Jeg er både til PC og Mac, så jeg får det bedste fra begge verdener.

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hey!

Flotte billeder.

Har været så heldig at høre de Harbeth ved amfora, de spiller sku godt, stelloen kender jeg også, og den er ikke lille som ham happydude skriver, den er jo lige så store som en fortovsflise, og spiller endnu større.

Them Crooked Vultures lp´en mangler da en pladespiller?

ch

Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Det ser godt ud, og ret fede højttaler.

Det med at den 500 ligge lidt til det ligger i D/A dele, og det høre man tydligt når man smider en CDA500 på.

Kan du huske om din har U2 indbygget.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
sborup skrev:
Hej igen.

Standerne er købt hos Amfora Musik, formentlig samme sted som du har købt dine Adeptus standere.

Der findes vist ikke noget konkret info omkring standerne. Jeg ved ikke om Troels er stoppet med at sælge Fletcher standerne længere, men ellers kan du prøve at forhøre dig hos Lydbutikken på Frederiksberg. De sælger dem også.

He he. Ja de er også købt hos Amfora. Fik dem sendt da jeg bor i Kbh. Men tak for info

Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Fedt setup!

Overvejer selv den forstærker og de kabler. Har du lyttet til andre forstærkere inden valget faldt på Stelloen?

Højttalerne har jeg desværre ikke råd til, så dem må jeg drømme om nogle år endnu
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes