Forfatter |
|
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
Sendt: 22 December 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har længe gået med tanker om at skulle bygge en klasse A forstærker. Da jeg ikke er specielt meget elektronik-haj, har jeg været en hel del på nettet for at søge oplysninger omkring et sådant projekt. Jeg har fundet en hel del tegninger til pass labs aleph forstærkerne, og jeg regner med at det bliver sådan en fætter jeg vil lave. I første omgang satser jeg på aleph4, men hvis økonomien løber løbsk, kan det være at det ender med aleph5.. Jeg har gjort mig nogle overvejelser med hensyn til kabinet, og har besluttet mig for at bygge mono-blokke. Disse bliver fremstillet i 12mm aluminium med køleprofiler på siden. Jeg regner med at det kraftige kabinet kombineret med køleprofilerne er nok til at lede varmen fra transistorerne væk. Jeg har ingen data på køleprofilerne, men hvis de bliver for varme, må jeg udskifte dem til nogle bedre. Til strømforsyningsdelen har jeg indkøbt nogle Philips elektrolytter på 6800mF. Der kommer til at sidde 16 i hver mono-blok, det skulle give en ladekapacitet på omkring 108000 mF. Ladelytterne er med 4 printben, hvor kun de 2 skal benyttes. Jeg har endnu ikke taget stilling til om jeg skal lave en kobberplade til at sætte under printet som leder, for at kunne klare strømmen, eller jeg bare skal nøges med printet. Trafo har jeg ikke taget stilling til endnu.
Inspiration har jeg hentet fra : http://users.bigpond.net.au/mefinnis/passlabs/aleph4.htm
Mine kabinetter kommer til at se således ud:

Håber på kommentarer, idéer og evt kritik... Mvh og glædelig jul
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 22 December 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget spændende.
Kølepladerne bør dog "stå op", da luften så bedre kan komme til at føre varmen væk. Varme stiger som bekendt til vejrs (op)  .
Husk kølepasta __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

|
Sendt: 22 December 2004 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bo
Ja, jeg var også næsten sikker på at der var nogen der ville kommentere lige netop dette, og det bliver sikkert også lavet om senere. Men køleplader er ikke billige, og disse havde jeg til at ligge i forvejen, så i første omgang bliver det dem....
mvh
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 22 December 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har haft nogle de var bygget af en her i byen han bygget en amp på 70w også , de spiller sådan set godt , kun bunden der hang lidt .
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1379
|
Sendt: 22 December 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser nu godt ud.. har os selv overvejet aleph konstruktionerne.. har
aleph p1.7 preamp og ku godt tænke mig at lave en aleph 5 en dag... har
køleprofiler liggende der ka klare det...
men lige nu spiller min mirand glimragende så ingen grund til at bygge nyt
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2004 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Tak
Det er nu heller ikke fordi jeg absolut skal have en ny forstærker at jeg vil bygge. Det er mest for "hyggens" skyld, hvis man kan sige det sådan.. Et vinterprojekt, der måske kommer til at strække sig over meget lang tid.. De lange kolde aftener skal jo gå med et eller andet...
Jensen: Lyder spændende.. Hvordan mener du at bunden hang?? for lidt strøm eller????
mvh
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt nyt fra "byggeriet"...
Her ses min print før ætsning. Som man sikkert kan se, er de håndtegnede. Jeg synes at det var lidt skægt selv at lave dem, frem for at lave fotoprint. Selvom fotoprint helt sikkert havde været pænere, så synes jeg da at jeg er sluppet helt godt fra dem..

Her ses hovedprintet

Hovedprint igen, men efter ætsning og med påbegyndt montage. Jeg starter med standerd komponenter, da dette er mit første seriøse selvbygger projekt.. Det er også fedt at kunne opgradere til noget bedre når man, eller rettere hvis man, nu får skidtet til at spille....

Dette var ordene for denne gang.. Håber på at kunne få råd til transistorer og trafoer inden så længe....
Ris og ros modtages med kyshånd...
Mvh
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
 til de printplader!
Har du selv alt udstyret hjemme til sådanne print, eller må du i byen og "låne"?
- BR
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak tak..
Ja, jeg har købt noget ætsebørge så jeg kunne ætse dem selv.. Men vi havde også noget ude på job, så det var lige det nemmeste. Men ellers ville jeg ha' gjort det her hjemme..
mvh
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
Ja, jeg var også næsten sikker på at der var nogen der ville kommentere lige netop dette, og det bliver sikkert også lavet om senere. Men køleplader er ikke billige, og disse havde jeg til at ligge i forvejen, så i første omgang bliver det dem.... |
|
|
FEDT projekt.
Så vidt jeg kan se har du monteret kølepladerne på nogel deciderede sideplader (af god tykkelse- super). Men ville det så ikke være muligt at save kølepladerne midt over og placere de to halvdele lodret ved siden af hinanden?
Det bør du virkelig overveje, for med klasse A har du brug for AL den køling du kan få. Rejser du dem op kan roligt køre 2x30W.
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker..
God ide med kølrepladerne.... Får måske nogle andre køleplader om et stykke tid, så må jeg se om ikke de er bedre..
mvh
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
yep yep
....det er også hårdt arbejde at save sådan nogen sager over, men ud fra resten af kabinettet at bedømme, så er det ikke metalsløjd man skal belære dig om 
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig flot kabinet du har lavet der, og dine print er da bare super, det bliver spændende og følge dette projekt.
Du må se at blive færdig så vi kan få høre hvordan de spiller. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2005 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan går det med projektet???
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er da godt det ik er opgivet.. flot print i øvrigt..
hva er det for nogle køleprofiler??
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak tak..
Det er nogle fra nogle kasserede thyristor udrustninger.. Jeg har været ved at lave nogle nye sider til kasserne, så jeg kan få monteret ribberne anderledes. Håber på at kunne sætte dem lodret.
mvh
|
Til top |
|
|
Chewbacca Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 255
|
Sendt: 05 Januar 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan går det med projektet?
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ssscchhhhhh ikke så højt!!!! Har dælme ikke fået lavet noget, det er også noget skidt. Er blevet far, så al min tid er inddraget til bleskift og lign.. Men projektet er ikke opgivet, bare sat på stand-by i en tid... Har også gang i et stort projekt med et nyt lytterum....
mvh
|
Til top |
|
|