Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 06:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Delefilter--forskel..? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 December 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Her er 2 måder at impedans korrigere på men hvilken er bedst…?

Hvad er forskellen…?

M.v.h.

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 December 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Nr. 2 virker ikke imod enhedens stigende impenads som følge af svingspolen, det gør nr. 1....

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Nr. 2 virker ikke imod enhedens stigende impenads som følge af svingspolen, det gør nr. 1....

Tak for dit svar...

Kan du svare på hvad jeg skal ændre i mit delefilter,,, fordi jeg synes at de dybe mande stemmer i mine DIY højtalere lyder tilbagetrukket i forhold til alle andre stemmer...?

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

Tuxer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Sendt: 29 December 2004 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Hej Christian.

I det første diagram bruges kondensatoren, som har en lav impedans for høje frekvenser, til at "kortslutte" de høje frekvenser, så wooferen kun forsynes med de lave.

I det andet diagram bruges spolen, som har lav impedans for lave frekvenser, til at lede de lave frekvenser igennem wooferen. Det er forskellen.

Både kondensatorer og spoler er såkaldte ikke Ohmske komponenter, da deres impedans varierer med frekvensen. Deres modstande er givet ved R(spole)=2(pi)fL og R(kond)=1/(2(pi)fC), hvor C er kapaciteten og L er induktansen. Altså er R(spole) proportional med f og R(kond) omvendt proportional med f. De to komponenter har dermed forskellige måde, at lede forskellige frekvenser på, og hvilken een du fortrækker, afhænger helt af din højtaler. jeg mener dog ikke at der ville være noget i vejen for, at du kunne benytte en kombination af de to. Dette vil give din woofer et mere præcist arbejdsområde.

Til top Vis Tuxer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tuxer

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Tuxer skrev:

Hej Christian.

I det første diagram bruges kondensatoren, som har en lav impedans for høje frekvenser, til at "kortslutte" de høje frekvenser, så wooferen kun forsynes med de lave.

I det andet diagram bruges spolen, som har lav impedans for lave frekvenser, til at lede de lave frekvenser igennem wooferen. Det er forskellen.

Både kondensatorer og spoler er såkaldte ikke Ohmske komponenter, da deres impedans varierer med frekvensen. Deres modstande er givet ved R(spole)=2(pi)fL og R(kond)=1/(2(pi)fC), hvor C er kapaciteten og L er induktansen. Altså er R(spole) proportional med f og R(kond) omvendt proportional med f. De to komponenter har dermed forskellige måde, at lede forskellige frekvenser på, og hvilken een du fortrækker, afhænger helt af din højtaler. jeg mener dog ikke at der ville være noget i vejen for, at du kunne benytte en kombination af de to. Dette vil give din woofer et mere præcist arbejdsområde.

Tak for svaret...

Men jeg var mere ude for at høre om der var nogen fordele ved at bruge den ene fremfor den anden konstruktion.

Min bas er en SS 18w/8545

Mit DIY-Højtaler

Luffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 December 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

hej

i diagram II, har du en modstand i serie med enheden, og den vil æde noget af den værdifulde effekt. Men hvilken enhed er det en diskant, for så kunne man netop bruge en modstand til at dæmpe den, hvis den spiller højere end de andre enheder, elers skal man prøve at undgå modstande.

Til top Vis Luffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luffe

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Luffe skrev:

hej

i diagram II, har du en modstand i serie med enheden, og den vil æde noget af den værdifulde effekt. Men hvilken enhed er det en diskant, for så kunne man netop bruge en modstand til at dæmpe den, hvis den spiller højere end de andre enheder, elers skal man prøve at undgå modstande.

Undgå modstande...? der er modstande i begge konstruktioner...!

Jeg er mere interesseret i lyd forskellen mellem korigering med spole kontra kondensator.....!!!!!!!!!!!!!

Mit DIY-Højtaler

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 December 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Eksempel 1 er jo et standard 12db filter til afskæring opefter af bassen, det du forsøger at flytte rundt på er vel kun impedanskorrektionsleddet, men uden at regne på det ligner eksempel 2 et 18db filter m. variation (modstanden)

Sonus Faber Extrema - svjh - , konstruktøren skulle være allergisk overfor  kondensatorer i signalvejen, der deles vist m. 6db, og i stedet for den sædvanlige serie-kondensator til diskanten skulle der i stedet være anvendt en parallelkoblet spole. For ikke at kortslutte forstærkeren er den (heldigvis nødvendige) dæmning af diskanten foretaget med en enkelt meget kraftig (W) modstand i serie.
Så her er der da nogen, der helt klart foretrækker en modstand i signalvejen frem for en kondensator.
Hvordan man så lige beregner det, - det er vel til at finde ud af

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 December 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hvis du mangler niveau på mandestemmer og også måske lidt tynd lyd generelt, kan de være fordi du ikke har korrigeret for forpladens indvirkning på frekvensgangen.

Det bliver tit glemt på DIY højttalere

Nr. 2 i din tegning kunne være sådant en kompensation (i den punkterede cirkel).

Så svaret på hvilken du skal bruge kunne være begge

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar...

Jeg har i dag prøvet at trimme mit delefilter og jeg fandt ud af at min impedans korrigering (eks1) havde alt for stor indflydelse på dette lyd område jeg savnede.

Har ændret dens indvirkning ved at øge serie modstanden i eks. 1 

Se side 3 nederst : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16457&K W=cst1967&TPN=3

Mit DIY-Højtaler

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes