Forfatter |
|
Buhl Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|

Lige et par pics fra kælderen - ligger og venter på dæmpemateriale og kabler.......Enheder er SS8535 og SS9500 - kabinet og filter er Dr. Troels', så der er faktisk kun tale om "medbyg" og ikke rigtig DIY ;)
|
Til top |
|
|
Buhl Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er kabler og dæmpemateriale på plads - kabler er NKT 2,5 mm2 og 1,5 mm2, dæmpemateriale er MDM 3 fra Monacor - det med 2/3 fåreuld (lettere at købe end at karte det selv ;-) og det hvide er fra Biltema.
|
Til top |
|
|
Buhl Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er "limpressen" i brug, i mangel af skruetvinger må 150 kilo salt gøre det ud for en nogenlunde erstatning. Limen anbefaler 1-5 kg pres pr. cm2 - her er 440cm2 per baffel, så der "burde" være mellem 440 og 2200 kilo ovenpå baflen !!!!!
|
Til top |
|
|
Buhl Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et sidste pic for denne omgang - filteret, der lige mangler lidt flere strips for at være helt ryste og "fumlesikkert" - så mangler vi bare at få fineret kasserene og få gang i overfræseren ;)
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1379
|
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
ser lækkert ud... glæder mig til at se det færdige resultat
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Er det SP95 ? Den har jeg stående derhjemme lige nu og spiller på. Den tror jeg du bliver glad for. Du skulle da næsten lige linke til Troels's side, og der hvor du har købt tingene, så folk kunne følge efter hvis de ville. (Admin, det er ikke ved mig)
Det ser godt ud, men hvorfor har du valgt MDM-3 og ikke æggebakkeplader som dæmpning?
|
Til top |
|
|
Buhl Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det er en Proac 2.5 med andet filter og ss9500 diskant, i et kabinet med andre dimensioner - så det er sådan set ikke ret meget det har med proac at gøre mere. Jeg gik igang med dem, fordi jeg skyldte mig at gøre det - jeg har hørt de "rigtige" 2.5 på en ML331 og Proceed CDP med MIT750 kabler, og det lød utroligt godt - kunne godt lide den fuldtonede klang fra 8535'eren. Har senere hørt klonen på lowfi-gear, og her faldt diskanten lidt igennem syntes jeg, og den gode bund var for mudret. Da andre også kritiserer diskanten, valgte jeg at snuppe 9500 istedet for 8513 - om så nogle af de andre dyder fra den orginale også forsvinder - det må vi se (høre) om et par uger.
Jeg linkede ikke til Troels' side, da jeg gik ud fra at alle herinde vidste hvem han var ?? ellers burde de lære ham at kende: http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/
Min specifikke konstruktion kan ses her:
http://www.troelsgravesen.dk/diy_loudspeaker/2.5_Clone.pdf
Jeg skal trække dem med to Nelson Pass Monoblokke på 60-100 watt klasse A (alt afh. af bias og temp. i min stue). Pre er også NP, DAC er modificeret Cambridge DAC 3 og Sone cdp-xa 20es som drev. Kabler er flettet CAT5 og kimbrer PBJ.
Træ er købt hos silvan i aalborg - det var meget dårligt skåret ud, og gutten i savværket fortalt godt nok også om at han var i byen dagen før - jeg råder alle til at tage tommestokken med, og være træls, hård og pernitten hvis de saver forkert - der er federe ting i livet end at spartle og slibe !!!!
Ledning er fra en byggeplads - bitumen fra harald nyborg, Filterkomponenter fra Frequence - ikke de billigste, men god nem online-bestilling - kvaliteten hører jeg snart. Enheder købt brugt, for 2200,- ialt. - det kan betale sig at være vaks ved havelågen på div. køb og salg sites.
Jeg bruger MDM 3, fordi jeg har erfaring med fåreuld som utroligt godt dæmpemateriale i mellemtonekamre, og derfor ville jeg bruge det bag bas/mellemtoneenheden, for at minimere reflektion fra bagpladen. Resten bliv så brugt de andre steder i kabinettet. Æggebakkeskum....tjah, nu blev det det her, valgt ud fra kravet om dæmpning umiddelbart bag basmellemtone. Hvis jeg skulle gøre det om, ville jeg nok sætte en 45 graders afstivning bag bas/mellemtonen for at bryde lyden fra bagsiden af membranen.
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot ser det ud!
Er det ikke en skam at bruge NKT-kabel til indvendig kabelføring når du
nu er gået i gang med et så fint projekt? Jeg havde fortrukket noget
højttalerkabel af en god kaliber.
- BR
|
Til top |
|
|
Buhl Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skam og skam - jeg hælder mere til overbevisningen om at det mere er måden hvordan kabler er skruet sammen fysisk end hvad de koster. Jeg har skrottet mit Kimbrer 8vs til 125,- meteren for noget CAT5 kabel som jeg har skuflet gratis på mit institut - og kimbrer-kablet har afløst noget audioquest til 400,- meteren - god kaliber afhænger af mange ting - NKT kabel er absolut rent kobber - ligeså rent som i kabler til 1500,- meteren - om det er 99,9 eller 99,99% - det mener jeg ikek spiller megen trille.
Tværsnittet er 2,5mm2 til bas og 1,5 mm2 til diskant - kablet er snoet for at minimere interferens og indstrålet støj, på samme måde som lederne i netværkskabel - det er fysik og ikke religion/smagsdommeri, hvis man skal bruge en regeringspopulær frase.
Jeg begyndte at fuske mere med den slags "left-overs" da jeg erfarede hvor godt CAT5-kablet egentlig var. Kobber er kobber - forskellen er dimensionerne og konstruktionen. Prøv det selv:
http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html
Mvh.
Hans
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke sket mere med de højttalere her??? Kunne da være spændende med et slutresultat  __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
Chazz Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
Sendt: 13 November 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|