Forfatter |
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Ja - så er Bechs projekt jo helt færdig - og delefilteret inde i højttaleren - så ikke flere justeringer her .
Så må jeg jo igen med noget nyt - og et 3-vejs projekt er allerede igang - såååå.
Nå - men følgende postulater startede et nyt projekt.
- 2-vejs højttalere er ofte 3-vejs ht overlegne mht. sammenhæng specielt i det vigtige dybe herrestemme område.
- 1 stk. 6½" basser kan ikke spille tilfredsstillende bas og dynamik.
- 2½ vejs dur´ ikke pga. faseproblemer i store dele af mellemtonen.
- En D´appolitto højttaler bliver f...... høj hvis den skal være ordentlig.
Løsning:

En 2-vejs med 8" bas ! For 10 år siden var det jo nærmest standard - men i dag bliver de jo alt for brede ! Af samme årsag bliver denne højttaler lavet med et smalt hovedkabinet og en ekstra frontbaffel - lidt a la Dynaudio.
Enhederne bliver Focal T 90 TD5 inverteret titaniumdome og Audax HM 210 CO (Storebror til HM 130 CO) - delefilteret deler under 2000 Hz med 18/24 dB/Oktav.
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver garanteret spændende det her...
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder rigtigt spændende.
Audax laver nogle gode enheder til yderst fornuftige priser.
Bliver spændende at følge __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
anderspj Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt projekt - hvordan er du kommet frem til designet? Beskæftiger du dig med den slags som arbejde?
Glæder mig til at følge processen....
|
Til top |
|
|
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spænende projekt, men jeg har lige en ting jeg undrer mig over. Er du
ikke bange for lydbilledet bliver lidt ude af sammenhæng når der går
fra diskant til 8" bas. Som om der vil mangle noget kraft i mellemtone
området?
Kan du så ikke lige forklare mig hvad en D'appolito højttaler er, da jeg har mødt det udtryk før, men aldrig vist hvad det var.
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
anderspj skrev:
Fedt projekt - hvordan er du kommet frem til designet? Beskæftiger du dig med den slags som arbejde?
Glæder mig til at følge processen....
|
|
|
Tak tak - men det drejer sig om at tegne 20-30 forskellige design - så dukker der med lidt held noget brugbart op - Lidt ligesom 100 aber, der maler et billede - ét af dem risikerer at være godt 
Processen komme nok til at være lige så lang som Bechs - altså 10-11 mdr 
Så jeg håber du hænger på så længe 
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
FreZh skrev:
Spænende projekt, men jeg har lige en ting jeg undrer mig over. Er du ikke bange for lydbilledet bliver lidt ude af sammenhæng når der går fra diskant til 8" bas. Som om der vil mangle noget kraft i mellemtone området? Tak for spørgsmålet - det var jo lige det jeg ventede - og det er også en af idéerne med projektet - vise at en 8" sagtens kan spille en super mellemtone, hvis delefilteret laver rigtigt. Det skal dog også siges, at Audaxen er i en liga for sig selv for 8" bas/mellemtoner. Testede den op i mod en 8" Vifa - svarende til den, der gør det rigtig rigtig godt i snell E - Fy for pokker !
Kan du så ikke lige forklare mig hvad en D'appolito højttaler er, da jeg har mødt det udtryk før, men aldrig vist hvad det var.
To bas/mellemtoner med en diskant i mellem. Diskanten skal være lige i ørehøjde - derfor bliver en D´appolitto højttaler minimum 120 cm høj, hvis du bruger 6½" basser.
HIlsen
Nørd
|
|
|
|
Til top |
|
|
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
berndchen Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser utroligt spændende ud. Design er lidt efter Audiodata avance ?!?!(www.audiodata-hifi.de).
Spændt på at se det endelige resultat.
Hilsen
Berndchen
|
Til top |
|
|
SteenS Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)
Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad hedder bas og disk i sårn en Snell E sag?
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håbede du ville lave en opdateret Snell E-6 "Nørd Edition", altså en stor bred og firkantet kasse, 8" bas og 1" diskant, basreflex med bagudvendt port tæt på gulv....
Hvordan vil du beskrive lyden fra Audex til Vifa (Snell typen)?
Hvis Peter Snell skulle vælge Vifa i dag ville han så tage fra PL serien? Og en XT25 diskant? __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
SteenS skrev:
Hvad hedder bas og disk i sårn en Snell E sag? |
|
|
Hej
Nu kan jeg ikke huske det helt 100% - men jeg mener det er M21WN-xx-08.
Du kan også bruge en C20WJ-xx-08.
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nørd.
Jeg kan ikke finde en HM210C0 på audax hjemmeside, har du evt. et link ? __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Diskanten i Snell E III er en vifa D26TG05
Tidligere modeller anvender Tonegen.
HIlsen
Nørd
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Jeg håbede du ville lave en opdateret Snell E-6 "Nørd Edition", altså en stor bred og firkantet kasse, 8" bas og 1" diskant, basreflex med bagudvendt port tæt på gulv....
Jeg er ved at lave en "Snell E minor" med 6½ bas og 3/4" diskant - jeg kan lige oprette den som et nyt emne.
Audaxen er meget mere detaljeret og mange flere "lag" - hvor Vifa lyder mere overfladisk. I kraft af mindre forvrængning er den samtidig mere behagelig.
Hvis Peter Snell skulle vælge Vifa i dag ville han så tage fra PL serien? Og en XT25 diskant?
Måske og Nej.
Peter Snell var generelt til lette membraner og små magneter. Mange nyere enheder er mere "ryk håndbremsen og træd på speederen" - altså en tung membran og stor magnet. PL18 er ikke helt tosset - men sikkert i en version med mindre magnet !
Snell brugte diskanter med liv i toppen - hans brugte bl.a den gamle version af D19TD0506 - så jeg er sikker på han ville have syntes, at XT25 er for død !
Mine bud ihvertfald.
Hilsen
Nørd |
|
|
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Hej Nørd.
Jeg kan ikke finde en HM210C0 på audax hjemmeside, har du evt. et link ?
|
|
|
Nej
De har verden dårligste hjemmeside 
Jeg har kun et produktblad på papir 
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
Groove skrev:
Jeg er ved at lave en "Snell E minor" med 6½ bas og 3/4" diskant - jeg kan lige oprette den som et nyt emne.
Audaxen er meget mere detaljeret og mange flere "lag" - hvor Vifa lyder mere overfladisk. I kraft af mindre forvrængning er den samtidig mere behagelig.
Hvis Peter Snell skulle vælge Vifa i dag ville han så tage fra PL serien? Og en XT25 diskant?
Måske og Nej.
Peter Snell var generelt til lette membraner og små magneter. Mange nyere enheder er mere "ryk håndbremsen og træd på speederen" - altså en tung membran og stor magnet. PL18 er ikke helt tosset - men sikkert i en version med mindre magnet !
Snell brugte diskanter med liv i toppen - hans brugte bl.a den gamle version af D19TD0506 - så jeg er sikker på han ville have syntes, at XT25 er for død !
Mine bud ihvertfald.
Hilsen
Nørd
|
|
|
|
|
|
En ny lille Snell E, jeg kan ikke vente   __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 03:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
For god ordens skyld bør det nævnes, at der er mere ved en ægte D'Appolitto, end blot det at anvende én diskant, anbragt mellem 2 ens bas/mellem-enheder. Delefrekvensen skal være så lav, at de to bas/mellem stadig kan 'se' hinanden, rent akustisk, ved denne frekvens. I praksis stiller dette store krav til især diskanten, men osse til filteret - og det kræver omhyggeligt udvalgte enheder generelt. På en måde er en D'Appolitto et forsøg på at lave en dual concentric konstruktion vha. 3 enheder... .
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
|
|
Hej
Selve grundidéen med højttaleren var at lave en simpel og billig ht som kan spille bas og sætter musikalitet højere end den allersidste detalje. Den er ikke til Hård rock (Ligesom Snell E) men henvender sig til folk der spiller Jazz, pop, blues o.lign. Den skal kunne spille på billigt udstyr - men følge pænt med, hvis der kommer dyrt udstyr på. Så den udvikles på en NAD 3020i
Okay - En Snell E (III) Minor er jo store ord - og det er svært at ramme det mærkelige noget der hedder musikalitet, som Snell E har i spandevis !
Så slå lige koldt vand i blodet Jeg er lige startet på projektet, men det begynder at have de rigtige takter.
Trin 1 er jo at vælge de rigtige enheder. Og der har jeg valgt de enheder som jeg TROR Peter Snell ville have valgt til en lille Snell. Så det blev Vifa TC18WG6908 som har en meget let membran og relativ lille magnet. Diskanten er også en Vifa... TC20TD. Det er nok ikke ultimativt den enhed, som PS ville vælge, men den minder meget om D26TG i spillemåden. Så det er altså en Snell E III Minor mere end en Snell E II Minor Jeg tror PS ville vælge f.eks. en Visaton G20SC8 den virkelig har luft og dynamik. Men jeg foretrækker en lidt mere omgængelig enhed, som lettere kan spille sammen med billigt udstyr.
Trin 2 er at afstemme bassystemet rigtigt. Her har jeg valgt et 30 liter stort kabinet med basrefleks i bunden. Det virker knaldgodt. Jeg har eksperimenteret en del med dæmpningen for at finde den rigtige balance mellem dynamik og kontrol.
Trin 3 er delefilteret. Det er det der tager længst tid - og det er der jeg er nu . Det overrasker mig altid, at jeg skal starte "forfra" hver gang - selv med en to-vejs. Forstået på den måde, at en korrekt kurve i CALSOD ikke altid giver den rigtige balance i HT. Det skyldes at CALSOD ikke kan medtage den dynamiske balance. Alt efter hvor dyb og hvor præcis bassystemet er skal der arbejdes med forskellig hældning i forløbet af mellemtone og diskant.
Dimensionerne er bxdxh = 20x27x95 cm.

Det er højttaleren til højre !
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende....
Når du lytter på kabinet og afstemning inden du har delefilteret på plads, har du så slet ingen delefilter på?
Hvorfor bruger du en 6,5" når du skriver at den er for lille til ordentlig dynamik?
Hvorfor er 2,5 vejs et problem?
Delefilter processen....er det CALSOD...og så trimning med øret? Og så CALSOD igen til verifikation? Eller hvordan....?
Takker for det spændende indlæg!

__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|