Forfatter |
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Vi er ved at sælge hus, og skal sandsynligvis flytte i noget mindre.
Så jeg vil forsøge at benytte mine eksisterende enheder i dette projekt.
Jeg har pt. en 2 vejs højttaler med Thiel C22 diskant og en Skåning basenhed.
Jeg har lavet ny membran og trådophæng til basenheden, men desværre er der en rimelig kraftig resonans omkring 1500Hz, hvilket jo ikke hænger helt sammen med et 2 vejs system.
Mine gamle kabineter har efterhånden over 10 år på bagen så det er vist også tid til udskiftning .
Jeg har kun et enkelt billede af højttalere, hvor der er lidt rodet og beskidt . Men man kan vist ane designet, og at kabineterne efterhåndet er ved at trænge til en udskiftning.

Jeg vil nok snart vende tilbage med lidt arbejdstegninger, og nærmere beskrivelser af projektet __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
anderspj Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LGrau
Det virker som et rigtig spændende projekt som jeg glæder mig til at følge med i. Jeg har selv designet en del af slagsen, men har ikke fået bygget nogen af dem endnu - så det bliver spændende at høre erfaringer om fx. de problemer der kan opstå ved bassen når højtaleren kommer tæt på væggen.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg håber ikke at det bliver et problem med bassen tæt op af væggen.
Hvis man udnytter gainen væggen giver burde det føre til lavere forvrængning, fordi membranvandringen bliver mindre for at danne samme lydtryk. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glemte lige at nævne at den gyselige lyserøde radiator skulle afmonteres så vi kunne få lavet en terassedør, derfor har vi ikke gjordt noget ved farven den havde da vi flyttede ind .
Nogen som kender sider med DIY væghængte højttalere ? eller nogen med lidt teori ?
En af gundende til at jeg gerne vil lave væghængte ht. er også at man ikke skal kompensere for baffelstep . __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har i dag prøvet at lege lidt med room gain program
http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm
Ser ud til at placering klods op af væg ofte giver en meget jævn roomgain med et svagt hæv i bassen.
Det ser faktisk bedre ud end hvis man flytter højttalerne en meter ud fra bagvæggen .
Starten på projektet bliver nok at få lavet nogle nye membraner til mine højttalere.
Jeg er blevet lidt inspireret af kurt kubiks anlæg tråd, så jeg tror at jeg vil prøve at lave dem så lette som muligt. Det er en 6" bas med 77mm svingspole jeg har. Så jeg vil forsøge jeg kan få "støvkappen" skåret væk og få lavet en form for phaseplug. Jeg vil nok også lave en sandwich membran som jeg har nu, blot med to membraner, hvor den ene er skåret ud i stjerneform for at få et bedre kraft arm forhold. min nuværende sandwich membran er lavet af polypropolen og glasfiber. Standard membranen skal selvfølgelig også afprøves.
Så må målinger/lytteforsøg afgøre hvilken membran der er bedst.
membranen bliver næsten helt sikkert trådophængt igen. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
anderspj Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
100% respekt! Det er godt nok hardcore at lave selve membranerne selv - hvordan får du limet det hele sammen med ophæng og gummibølgen ?! 
Jeg glæder mig utrolig meget til at se billeder fra projektet! Har du en ide om hvordan kabinetterne skal se ud?
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anders.
Det er nu ikke så hardcore som jeg måske antydede. Jeg snyder ved at få nogle løse membraner fra Audiotechnology, derefter leger jeg såmend bare lidt Jørgen Klevin..
Jeg har lavet nogle skitser over kabinettet men har ikke helt besluttet mig for designet. Jeg hældet pt. til et lidt kantet design .
Kabinettet skal være med mindst mulig dybde, og jeg regner med at det bliver en form for matrix kabinet. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
anderspj Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, men alligevel..
Når du siger matrix, tænker du så på afstivningen inde i kabinettet ala B&W? Hvis du har lyst til sparing omkring designet, skal du være velkommen til at fremvise dine skitser.
Du kan se på min hjemmeside hvorfor jeg er så interesseret i netop dén del af projektet...
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg viser skitser så snart jeg har noget klart.
Ikke dårligt hvis jeg kan få hjælp af en designer 
Ja når jeg siger matrix så er det noget ala B&W, jeg tror dog at jeg vil lave afstvningen mere "tæt", den kommer også til at virke som en slags akustisk labyrint. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
anderspj Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kommer bare an - så ser vi på det . Der er sikkert også mange andre herinde der har gode ideer at øse ud af...
Akustisk labyrint -> transmision line? Der er det nok en god ide at lave nogle prøvekabinetter eller måle på det. Transmision line skulle vist være ret tricky at få fintunet. Jeg har dog set andre her i forumet der har lavet den slags, så måske de kan hjælpe.
Når kabinettet er meget fladt er det vigtigt med god dæmpning lige bag ved enheden (måske ved du det i forvejen) for at undgå at enheden "får rikochetteringerne af sine egne bølger i nakken".
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er de første par spæde designs.
Jeg kan ikke scanne mine håndtegninger ind så i må nøjes med disse skrækelige skitser laves i paint .
Først det kantede design, som jeg umiddelbart foretrækker(også fordi det er nemt at lave )

En mere rund variant, den er helle ikke så tosset endda :

Målene er ikke fastsat endnu, så det er kun løse skitser.
Mht. til indvendigt design, bliver det et lukket kabinet. så det burde være rimeligt forudseeligt hvordan resultatet bliver. Så det bliver nok ikke nødvendigt med et prøvekabinet.
Jeg er klar over problemet med at enheden får bølgerne tilbage i nakken . Problemet er også tilstede selvom basenheden bruges alene, fordi magneten bagpå faktisk er bredere end selve membranen... jeg ved ikke helt hvordan jeg vil løse det. Men jeg tror det bliver noget med at indsætte en kegle på magneten så bølgerne ledes ud til siden.
igen en lille amatøragtig skitse af hvordan jeg forventer at det bliver løst :

__________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
anderspj Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, fin start - Det kantede er lidt i stil med B&W FPM højtalere... Hvis du har nogle mål, kan jeg evt. prøve at knalde det lynhurtigt og klampet ind i et 3D program...
Det er utrolig nytigt til at få en ide om hvordan resultatet ender med at blive..
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
FPM højttalerne er nok en del tyndere end mine.
Jeg har ikke umiddelbart nogle mål, men de bliver nok ca. det kvadratiske stykke h*b*d 90*25*15
De skrå sider skal så bare laves med 45 graders vinkel.
Kan du tegne det ? 
Og hvilket program bruger du ? __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
anderspj Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder bare rigtigt godt, tak.
Du må gerne ændre på målene så de bliver æstetisk pænere. Målene er bare nogle jeg slyngede løst ud, men kabinetet skal nok være i den størrelsesorden.
Forpladen bliver plan hvilket ikke er helt optimalt da enhederne centrum helst skal ligge på linje. Men jeg forventer at der skal køres med elektronisk delefilter, og at jeg på sigt kommer til at køre med to konvertere, så jeg kan tilføje lidt digitalt delay på bassen, så fasen bliver i orden.
Filteret skulle gerne blive et 12db akustisk linkwitch riley. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
anderspj Forum Bruger

|
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lennart
Her har jeg lige prøvet at lave noget hurtigt ud fra dine skitser...

|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er imponeret over kvaliteten.
Det er meget lette at bedømme designet med så fine modeller.
Men de er ikke helt som jeg forestillede mig det. Men det var nok ikke så nemt at læse ud fra min beskrivelse.
De skrå flader skulle gå helt ind til væggen, eller ca 2 cm fra væggen, og derefter skal der nok gå en "skumkant" lige ned de sidste 2 cm..
Måske skal vinklen også være over 45 grader men der er nok lettest at se på modellen.
De ser ellers godt ud, men jeg tror at diffraktionen bliver lidt for stor :-).
Gid jeg også kunne lave modeller i lignede kvalitet hurtigt  __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers er det selvfølgelig helt korrekt med terminalerne skjult på bagsiden.
Jeg regner med at højttalerne skal hænges op med gummiringe på bagsiden så højttaleren ikke kommer til at røre væggen direkte. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
meget interessant tråd. Stor baffel - ingen kanter - Hmmm!
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
meget interessant tråd. Stor baffel - ingen kanter - Hmmm!
mvh Steen Duelund
|
|
|
Ja, projektet blev skudt lidt igang af absolut fase tråden hvor baffelstep problematikken blev diskuteret lidt.
Det var egntlig meningen at det skulle være et båndprojekt, men min kone vil helst ikke flytte med mine store højttaler endnu en gang, så pga. tidspresset bliver denne løsning med Thiel diskant og Flex unit bas valgt. Se evt. lidt om båndprojektet her : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3194&KW =klasse
Jeg kan ikke helt se hvilke negative akustiske egenskaber der er ved at montere højttaleren på væggen(hvis der er nogle). Men jeg vil meget gerne have det klarlagt.. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|