Forfatter |
|
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
Sendt: 14 April 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har nu i et stykke tid tænkt på at begynde med en lille DAC projekt.
Ved i måske hvor man kan få lidt hjælp med at bygge sådan en, måske nogle diagramer osv.
Jeg kigger specielt på et eller andet baseret på en PCM1704 dac, sammen med en DF1704 digital filter, men det er kun en ide. andre forslag er også velkommen.
Hilsen
Panos
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 14 April 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 14 April 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 14 April 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, igen.
Tak, det ser lovende ud. Jeg har dog et problem Jeg kan ikke finde de TDA 1543 kredse der skal bruges.
Er det en venlig sjæl der ved hvor man kan få fat i sådan nogen her i dk?
Hilsen
Panos
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 14 April 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at PB LGrau, han ved det måske.
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 14 April 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
Sendt: 15 April 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 15 April 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvid det har interesse, så har jeg lavet en DAC som hovedprojekt på min elektronikuddannelse.
Den er baseret på Crystals modtagerkreds CS8414, som vel er en af de mest benyttede til High End-brug. Selve DAC-kredsen er ligeledes fra Crystal, nemlig CS43122. Jeg har personlig haft ret gode erfaringer convertere fra Crystal. Deres data er ganske fremragende, men vigtigere er det, at de ofte er hamrende musikalske!!
Analogdelen er 100% modkoblingsfri, og der er INGEN kondensatorer i signalvejen! Heller ingen DC-servoer. Der er 100% hul igennem.
Konstruktionen er gennemarbejdet, og ubetinget stabil. Og så har jeg naturligvis en fyldestgørende dokumentation. Desuden har jeg lavet printudlæg, så man uden videre kan gå i gang.
I forbindelse med print, kan du kigge hos www.olimex.com Jeg mener det er ca. 250 kroner alt incl for at få produceret print til en "prototype". Det er BILLIGT!
Du kan sende en privat besked hvis det har interesse.
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
Sendt: 16 April 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 20 April 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der kommet komponenter der hjemme .
Jeg er ved at bygge den her konverter. http://diyhifi.230v.dk/
Jeg kan forstå at det er mange der har bygget den alerede.
Nu mangler jeg bare at bygge en lille kasse til den og få fat i den ene traffo, da den jeg bestilt ikke var den rigtig... Det er altid godt at man har et par laboratorie PSUer liggende derhjemme .
Hvordan spiller den så? Tja, det må vi vente lidt indtil den har fået en kasse så den kan flytte permanent i stuen. Det eneste jeg fik afprøvet idag det var om den virker, og det gør den. De få minutter jeg har lyttet til den virker meget lovende...
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
Sendt: 21 April 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Hvid det har interesse, så har jeg lavet en DAC som hovedprojekt på min elektronikuddannelse.
Den er baseret på Crystals modtagerkreds CS8414, som vel er en af de mest benyttede til High End-brug. Selve DAC-kredsen er ligeledes fra Crystal, nemlig CS43122. Jeg har personlig haft ret gode erfaringer convertere fra Crystal. Deres data er ganske fremragende, men vigtigere er det, at de ofte er hamrende musikalske!!
Analogdelen er 100% modkoblingsfri, og der er INGEN kondensatorer i signalvejen! Heller ingen DC-servoer. Der er 100% hul igennem.
Konstruktionen er gennemarbejdet, og ubetinget stabil. Og så har jeg naturligvis en fyldestgørende dokumentation. Desuden har jeg lavet printudlæg, så man uden videre kan gå i gang.
I forbindelse med print, kan du kigge hos www.olimex.com Jeg mener det er ca. 250 kroner alt incl for at få produceret print til en "prototype". Det er BILLIGT!
Du kan sende en privat besked hvis det har interesse.
|
|
|
Hej Hurtig,
er det muligt at få et "kik" på analog-delen? __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 21 April 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det blevet lyttet en del. Den spiller bedre end min makkers ny Dac1 konverter som han lige har købt for 9k (han er ikke glad lige nu..:):):)

Jeg har prøvet at lave en input skift således at jeg kan vælge flere kilder, men det ser ud til at lyden bliver meget dårligt hvis jeg kører den digitalt signal igennem en kontakt. Er det noget bestemt jeg skal passe på? Hvordan kan jeg få lavet en input skift på den uden at det gå udover lyden? Jeg har fundet ud af at alle mine enheder bliver betydeligt bedre hvis de kører igennem konverteren. Det er CD, SAT box, Minidisk, dab radio. Alt bliver mere levende, musikalsk, det hele. Konverteren virker sgu..:):):):)
Jeg vil også benytte lejlighedet for at takke Lars for en fornemt design, jeg er sikker på at alle dem der har give sig tid til at lave den, få glæde af den.
Hilsen
Panos
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 22 April 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det gået en dags tid siden den blev færdig, og mange musik timer....
Konklutionen er meget simpelt....
BYG DEN, BYG DEN . Min makker siger at han vil prøve at sælge sin Dac1 som er en uge!! gammelt og koster 9k for at købe sådan en... Han har også tilbydt mig at bytte, men næææææ
Nøjjjjj.... Min Sony DVP-9000ES som drev og den bag på.... Jeg har ikke hørt noget der kan slå den endnu... meeeen det kommer helt sikkert..
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 23 April 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos skrev:
Hvordan kan jeg få lavet en input skift på den uden
at det gå udover lyden? |
|
|
De gange jeg har set folk bygge dig. input omskiftere har de normalt
brugt enten relæer eller IC-baserede omskiftere
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
Sendt: 23 April 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
panos skrev:
Hvordan kan jeg få lavet en input skift på den uden at det gå udover lyden? |
|
|
De gange jeg har set folk bygge dig. input omskiftere har de normalt brugt enten relæer eller IC-baserede omskiftere
/U. |
|
|
Hvorfor ikke bare bruge gates med output enable? Så for du også "rettet" det digitale signal op... __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
Til top |
|
|
blaaberg Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 24 April 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Kan der sættes en fin volume kontrol på sådan een, så jeg kan køre
direkte ned i effektforstærkeren fra CD spillen - vil det kunne fungere?
Venlig hilsen Jan Jensen
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Det med volume control er da muligt, og det kan blive rigtig godt endda. Potmeteret skal bare ikke ligge imellem udgangen og effekt trinnen, da dette vil påvirke lyden, men den kan bruges som belastning til en fast modstandt, således at når potmeterne nå 0 punktet, bliver modstanden kortsluttet i forsærkerens ende og derfor kommer det ikke noget lyd. Jeg har prøvet det i en anden forbindelse med gode resultater. Husk lige din impedance matching når du leger med modstande på denne måde.
Ang. min input kontrol. Jeg tænker på at bruge en 7409 (eller to) således at signalet kommer ind i den ene ben på dens AND gate og den anden ben styres med en kontakt, udgangen selv. forbindes til DAC'en. Er det ikke måden at gøre det på?
Hilsen
Panos (jeg er i athen lige nu, derfor tidsdelayet på mine svar. )
|
Til top |
|
|
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
Sendt: 25 April 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos skrev:
Så er det blevet lyttet en del. Den spiller bedre end min makkers ny Dac1 konverter som han lige har købt for 9k (han er ikke glad lige nu..:):):)

Jeg vil også benytte lejlighedet for at takke Lars for en fornemt design, jeg er sikker på at alle dem der har give sig tid til at lave den, få glæde af den.
Hilsen
Panos
|
|
|
panos skrev:
Så er der kommet komponenter der hjemme .
Jeg er ved at bygge den her konverter. http://diyhifi.230v.dk/
Jeg kan forstå at det er mange der har bygget den alerede.
Nu mangler jeg bare at bygge en lille kasse til den og få fat i den ene traffo, da den jeg bestilt ikke var den rigtig... Det er altid godt at man har et par laboratorie PSUer liggende derhjemme .
Hvordan spiller den så? Tja, det må vi vente lidt indtil den har fået en kasse så den kan flytte permanent i stuen. Det eneste jeg fik afprøvet idag det var om den virker, og det gør den. De få minutter jeg har lyttet til den virker meget lovende...
|
|
|
Guderne skal vide, at den Lars Nielsens DIY DAC lyder godt - i forhold til kostprisen. Stor scene, kulsort baggrund, megen ro og samtidigt live-fornemmelse så man ikke kan lade være med blive imponeret. Stemme gengivelsen er også i særklasse, hele lydbilledet er i mine ører fremragende!
Stor ros til Lars for et stort stykke arbejde, solidt og sundt konstrueret og med tanke for ægte kvalitet. Jeg kan kun anbefale den  __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
Til top |
|
|
Mumrik Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 161
|
Sendt: 29 April 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er jeg den eneste der ikke har kunnet åbne http://diyhifi.230v.dk/ de sidste mange dage? jeg er ellers interesseret....
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 29 April 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, den er ned.
Jeg har downloadet det meste, jeg finder lige ud om det er OK at sende det videre...
|
Til top |
|
|