Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 10:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Blaaberg Zappulse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 April 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hej,

Så blev det min tur til at fremvise Zap projektet.
Det er netop stemplet som værende færdigt. Siden billederne blev taget er den blå folie fra BC kondensatorerne på modulet blevet fjernet, og ersattet af bomulds garn + linolie, fastholdt af en strimmel malertape.
  Det er et nemt og effektivt tweak syntes jeg. Subjektiv fornemmer jeg mere musikalitet, samt lidt større præcision i lydbilledet. Det er næsten et "must do" tweak!

Ellers er der bygget med lidt god dimensionering på de enkelte dele.
2 stk. monoblokke, hver bygget med:
-Zappulse 2.3SE moduler fra LCaudio
-Trafo: 800W/42VAC fra ELFA,
-Lytter: BC serie 154 fra Schuro.de
-Ensretter: Std. 35A fra LC
-Kabling power: 2 kvadrat installations kabel
-Linie signal: Håndvalset sølvtråd (2,5mm x 0.3mm) fra ANKU med bomuld + -Linolie
-Kabinet: 2mm elloxeret aluminium, lavet af en god ven.
-Forplade: 20mm marmor (konen er ikke imponeret!)

Hele strømforsyningen er samlet og afkoblet efter beskrivelserne på http://www.zero-distortion.com/start.htm
"Designing your own power supply". Jeg har valgt sidste løsningsforslag, med dobbelte ensrettere, afkoblet osv.
  Jeg har dog ikke afkoblet lige inden modulet, da dette ikke skulle være nødvendigt, da modulet selv sørger for dette. Men jeg må nok lige prøve en dag.... :-)
  Jeg har ikke indbygget nogen form for DC spære eller softstart. Blot jeg tænder dem enkeltvis virker alt fint uden brændte sikringer. De er næsten tændt hele tiden, da de er billige i drift. De bliver højst 40-45 grader varme.
  Der er lidt brum fra den ene trafo. Ikke meget, men det kan høres med øret helt henne ved kabinettet.
Ligeledes er der lidt støj/sus i diskanthøjttalerne. Er jeg 20-30 cm væk kan det ikke høres, så det er ikke noget som generer i det daglige.

Stumperne er valgt ud fra at det skal kunne leverer fuld effekt i lave impedanser. Jeg leger lidt med bånd, og skulle det ryge ned på 1-2 ohm, må det gerne virke alligevel.
  Om jeg har 200W eller 275 W i 8 ohm betyder ikke noget videre for mig.
Jeg har desuden læst mig til  at modulerne lyder bedst med de 42VAC bla. her: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&t hreadid=45696&perpage=10&pagenumber=1
Jeg har dog ingen personlig erfaring med dette.

Det hele spiller skønt. Jeg mangler lige en runde til vennerne for at sammenligne, men der syntes ikke at mangle noget.
  Det hele skulle indspilles i ca. 500 timer, for at alt faldt på plads. Det er lang tid, men nu er den jo gået :-)

Spil bare ind, hvis I har lyst. Uddybende svar gives også gerne til alle.

Venlig hilsen Jan Jensen

Til top Vis blaaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaaberg

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 April 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Meget meget flot!
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 April 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Det ser jo helt fint ud.

Hvis du en anden gang vil fjerne plastik mm, så prøv at bruge Garnstudio`s 100% silkegarn som erstatning for bomulden, samt vigtigt påfør noget jomfrueligt linolie(1.pres)på garnet. 
Plastikken på din trafo, samt det indre kabinet  tager heller ikke skade af lidt linolie, men vær opmærksom på, at det ikke kommer i kambolage med nogle bevægelige dele, da linolien jo bliver hård, når den er hærdet. 

Mvh Basil
Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

kampko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2004
Sendt: 23 April 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

virkeligt flot

hvad måtte du give for den forplade ?

mvh kampko

Til top Vis kampko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kampko

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 April 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Meget flot.

normalt ville så stramme ledninger (dem fra forsyning til print) give problemer. men det er det jo nok ikke fordi de ikke bliver ret varme.

men det ser sgu proft ud

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Masti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2003
Sendt: 23 April 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Tja, gid min så sådan ud

Virkeligt flot og gennemført arbejde!

kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 April 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Flot arbejde.

Håber du finder ud af hvorfor der er sus og ikke mindst brum i den ene side.

Superkabinet.

Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
Til top Vis kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaer Besøg kjaer's Websted

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 April 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Flot

Er det en marmorplade der er sat på som frontplade?

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

kampko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2004
Sendt: 23 April 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

-Forplade: 20mm marmor (konen er ikke imponeret!)
mvh kampko
Til top Vis kampko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kampko

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Tak for alle de rosende ord :-)

Marmor forpladerne kostede mig 100kr/stk hos den lokale stenhugger. Så var de i rigtig størrelse, samt affaset på alle kanter.
  Lavede forøvrigt en lille dumhed ved opmålingen på denne. Jeg brugte en spritpen, hvilket viste sig umuligt at fjerne igen! Hverken sprit eller fin slibemiddel kunne klare det, måske det trænger ned i marmoren, hvad ved jeg. Godt sidder det i hvertfald fast.

Jeg har ingen problemer med tilførings kablerne fra lytter til modul.
Målet var kun at lave dem så korte som muligt i den nævnte kvalitet.

Lytterne er hver på 33.000 yF, dvs. der er 132.000 yF til rådighed pr. monoblok.
Efter at der er slukket for strømmen, spilles der lystigt videre i et lille minut, hvorefter modulerne selv lukker sig ned, når strømmen bliver for svag.

Alle skruer og bolte er skiftet ud med rustfrit pga. af deres uvilje mod at blive magnetiske. Jeg troede egentlig også at alluminium var ideelt til kabinet, men har siden læst, at det er det kun næsten :-)

Fint tip med silke i stedet for bomuld :-)
Bomulden (Anoraksnor) var blot lige for hånden, da jeg bakser lidt med noget sølvtråd til signalkabler. Jeg bruger selvfølgelig koldpresset jomfru linolie :-)
   Man kan garanteret gå helt amok overalt, med dette Duelundske vidundermiddel, hvis det skulle være. Det var ihverfald nemt at udføre på modulerne, og gevinsten lå lige for :-)

Ifht. sus, tror jeg det følger med. Helt tyste kan modulerne ikke blive i min udgave. Der kan købes en lownoise, med en lavere indgangs impedans iflg. LC Audio`s hjemmeside. Om der er bivirkninger ved jeg ikke noget om, men det er den "støjende" udgave som sælges. Støjen er nu ikke noget problem, og ret afdæmpet.
  I starten brugte jeg det medfølgende parsnoede kable fra LC Audio til intern kabling som senere blev skiftet ud med sølv. Sammen med skiftet til sølv (kun let snoet) + anoraksnor og linolie, kom der lidt mere støj og brum, men også noget mere "hul" igennem, sååå........
  2.3 SE modulerne er forøvrigt "hærværks sikret" på alle måder. De kan kortsluttes med fuld volume, slukkes og tændes for, stik på og af, uden at der sker noget overhovedet. Allerhøjest lid små skrat i højttalerne, som ikke forskrækker nogen :-)

Jeg er godt tilfreds med lyden. Det hele spiller langt bedre end min gamle Electrocompagniet AW100. Lige så musikalsk, men langt mere præcist og detaljeret. Der spilles med en varme og glød som kan virke meget vanedannende. Måske kan det blive mere vægtløst i diskanten med eksotisk klasse A, men det her er en rigtig god start for mig. Modullerne kan nemt skiftes, hvis noget meget bedre dukker op, så lidt fremtidssikring er der bestemt indbygget i de rummelige kabinetter.
  Projektet har kostet mig ca. 7500 kr., og jeg føler der er fuld valutta for hver investeret krone. Det har været sjovt at udtænke, forberede og lave, selv om det er mit første projekt af denne slags.
  Jeg kan på det varmeste anbefale alle disse moduler :-)

Venlig hilsen Jan Jensen

T2Madsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 April 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Meget flot arbejde! ... Jeg er speciel vild med dine "lufthuller", og den måde de er placeret på! 

Hvis du er træt af at dine forstærkere spiller videre når du slukker dem, kan du montere et omskifter-relæ der, når du tænder forstærkerne, fjerner stel fra st.by, og omvendt igen lægger stel på st.by når du slukker. Ved dette lille indgreb har jeg fuldstændig fjernet alle "mislyde" ved tænd/sluk på mine Zap's!

TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
Til top Vis T2Madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T2Madsen

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 April 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

ja men det ser da fint ud nu er du foran  lille mig i dit projekt meeeen jeg skal da nok følge efter he he hvad måtte du slippe for lytter ...
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 April 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Ja , flot er det men er din pris ikke højere end nævnt for mamor pladen syntes jeg du skal få lavet en ny.

Ingen grund til ærgelse over tusch pen hvis det koster 100 kr. Når resten er så flot!

Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
Til top Vis kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaer Besøg kjaer's Websted

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 April 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dem, flot håndværk !

Har du overvejet nogle 'ultrafast ensrettere' ?

Har du udglødet sølvet efter valsningen ?

Hvorfor har du pakket elektrolytterne ind igen ? Jo mere køling desto bedre performance.

Du er den første jeg har hørt om som har knas med en af elfas 800VA'er ? Prøv at kontakte dem angående ombytning, den er jo rimligt pebret i forvejen så der burde ikke være noget brum til den pris.

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hej Kedde,

Tak skal du ha`.
Du var en af dem jeg kikkede meget efter i planlægningsfasen :-)

Jeg overvejede Schotty ensrettere, men gik fra det igen.
De tradiotinelle skulle lyde bedre! -både iflg Nielson Pass, samt flere på
http://www.diyaudio.com/forums/
Under alle omstændigheder er de ikke bøvlet værd, blot de traditionelle afkobles som jeg skriver i beskrivelsen.
Snakker vi derimod forforstærkere og lign, er Schotty oplagt.

Jeg har ikke udglødet sølvet fra ANKU, har du?
Har ellers en keramikovn til rådighed, ved ikke om den kan klare jobbet, eller der skal andre metoder til?

Ladelytterne er ikke modificerede, det er de små blå BC`er på modulet som skrevet. Alt er foretaget efter at fotografen var på besøg :-)

ELFA trafoerne brummer ganske svagt, fysisk, fra selve trafoen. Det er ret lavt, og næsten ikke værd at reklamere over, hvis det ikke bliver værre. Det var ret svært at få bøjet de tykke kabler til, og få loddet guld skoene på, sååå.....

Venlig hilsen Jan Jensen

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

blaaberg skrev:
Hej Kedde,

Tak skal du ha`.
Du var en af dem jeg kikkede meget efter i planlægningsfasen :-)  åhr jeg ber

Jeg overvejede Schotty ensrettere, men gik fra det igen.
De tradiotinelle skulle lyde bedre! -både iflg Nielson Pass, samt flere på
http://www.diyaudio.com/forums/

Der er en svensker som sælger nogle print til ensretterbygning, de kommer ihvertfald i mine næste mono'er som jeg så småt er ved at handle ind til....men jeg sidder lige i 'fast' i udlandet i 4 mdr. endnu

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/rfb01/index.html

De ser for mig totalt kompromisløse ud.

Under alle omstændigheder er de ikke bøvlet værd, blot de traditionelle afkobles som jeg skriver i beskrivelsen.
Snakker vi derimod forforstærkere og lign, er Schotty oplagt.

Jeg har ikke udglødet sølvet fra ANKU, har du? Nej den rulle jegkøbte hos dem er jeg ret sikker sikker på bare var valset og så var den historie slut... men jeg leger lidt med tanken om at prøve det i den næste Zap.
Har ellers en keramikovn til rådighed, ved ikke om den kan klare jobbet, eller der skal andre metoder til? Hvis du har ovnen stående klar er det jo bare at komme igang

Ladelytterne er ikke modificerede, det er de små blå BC`er på modulet som skrevet. Alt er foretaget efter at fotografen var på besøg :-)

De små på Zappen kan nu ellers også blive små-lune skal jeg lige love for, men jeg har ikke haft lejlighed til at prøve dem fra BC.

ELFA trafoerne brummer ganske svagt, fysisk, fra selve trafoen. Det er ret lavt, og næsten ikke værd at reklamere over, hvis det ikke bliver værre. Det var ret svært at få bøjet de tykke kabler til, og få loddet guld skoene på, sååå..... He he, ja det kender jeg kun alt for godt...næste gang bliver der lidt mere albuerum i kabinettet.

Venlig hilsen Jan Jensen

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

blaaberg skrev:
Hej,

Jeg har desuden læst mig til  at modulerne lyder bedst med de 42VAC bla. her: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&t hreadid=45696&perpage=10&pagenumber=1
Jeg har dog ingen personlig erfaring med dette.

Venlig hilsen Jan Jensen

Jeg kan ikke få dit link til at virke, men de erfaringer jeg har læst inde på DIY har typisk hængt sammen med at de er gået drastisk op i Ampere så det kunne naturligt være en forklaring.

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 25 April 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Linken til diytråden er her:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=45696&perpage=10&pagenumber=1 Jammen har ikke jeg kommentert litt der også...

Ellers så vil jeg anbefale schottcy ensrettere til zappulse. Det gir mye bedre lyd. Jeg har prøvd det meste når det gjelder zappulse. I tillegg så er de elfa 800va trafoene meget gode til zappulse. Mine første zappulse brukte jeg en 500va fra lcaudio og den brummet. Når jeg gikk over til de 800va så ble alt meget bedre. Til lykke. Flott prosjekt.

Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo

HPH Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hej Blaaberg.

Det ser rigtig godt ud.  Det er altid godt at se andres setup.

Det ser rigtig interessant ud med afkobling.

Jeg vil tilslutte mig Basils forslag med silkegarn i stedet for bomuld, da bomuld reagerer på elektrisk strøm. Du kan selv prøve at se ved at binde et stykke bomuldsgarn på + siden på RCA stikket og lade være med at binde den anden (korte) ende til - siden, og så se hvad der sker når du kobler strøm til.

Kommmer der eventuelt flere billeder ?

blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Hej,

Ok, jeg lavede kabler af sølvtråd puttet i en anoraksnor (bomuld). Det hele er gennemvædet i jomfruelig linolie og bagt i ovnen. Det stinker i hele huset, de 3 dage det står på :-)
Er netop ved at bage nogle 2m signalkabler, så forstærkerene kan flytte ned på gulvet ved siden af højttalerne. Der er indkøbt Bullet Plugs, så alt skulle være i den fineste orden. Ligeledes indkøbt silkegarn, regner med at omvikle kablerne med det til sidst for bedre beskyttelse, samt finish.

Næste gang jeg har åbnet kabinettet, kan jeg da skifte bomulden, på BC kondensatorerne på printet, ud med silke. Så må vi se om der er forskel at høre.

Jeg nænner næsten ikke at fjerne plasticken fra de store ladelytter. De er rigtig smarte som de ser ud. Måske når der er gået  et stykke tid ;-)

Hvad kunne du tænke dig af suplerende billeder. Syntes næsten det hele er kommet med :-)
Mangler der noget tæt på, skal jeg nok finde kameraet frem.

Venlig hilsen Jan Jensen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum