Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 14:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Fuldtone uden korrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 24 April 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er igang med opbygning af lidt DIY hifi. Højttaler skal denne gang være et fuldtoneprojekt.

Jeg har undersøgt markedet grundigt, og der findes mange gode men også dyre løsninger.

Jeg er ikke interesseret i passiv korrektion, men da mit nye anlæg er PC baseret, kan digital korrektion herfra komme på tale.

Ønske enheden/erne kan dog spille 100% uden korrektion. Kabinet vil jeg umiddelbart helst have lukket.

Mine egne kanditater er:

Fostex: F200A, FX200, FX120, FF85K (med sub) (http://www.spectrumaudio.de/)

ligeledes diverse Tangband og HiVi enheder (fra samme hjemmeside).

Fostex har flere modeller med god ret frekvensgang og helt op til 8" enheder der ikke behøver understøttelse af diskant.

Tangband kan dog ikke kombinere en rimelig bas og diskant på samme tid.

HiVi har alle grimme pukler der sandsynligvis skal korrigeres.

Jeg er ikke nødvendigvis bundet af ovenstående, men vil meget gerne have snævret mulighederne ind til en lille håndfuld. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 April 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Hvad med Jordan enheder?

http://www.ejjordan.co.uk/drivers/

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 April 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart vil jeg mene at alle højttalerenheder i et kabinet skal korrigeres, eller assisteres...

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 25 April 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

At slippe helt uden korrektion beskriver jeg også som en ønskesituation.

Dog har jeg set at netop Fostex 8"erne oftest anvendt helt uden komponenter, og med alle kabinettyper (Dipol, refleks, lukket, Transmission line, horn).

Eneste ulempe er prisen (dog er FX200 til at købe - 12-1300 kr, hvor F200A koster små 4000 kr.)

Jeg vil bygge lukket og med bred frontbaffel (man skal jo være med på noderne herinde), for at undgå baffelstep korrektion, en enhed med glat frekvensgang uden opbrydninger mv. er også ønskeligt således sugekredse i serie kan undgåes.

Frekvenskorrektion nedefter og opefter kan så evt. foregå via PC'en og evt. trådophæng. Trådophænget kommer nok i første omgang an på enhedens pris (tør sgu ikke eksperimenterer med en enhed til 4k).

Sjorslev: Jordan enhederne har jeg skam kigget på ligesom Bandor, men priserne på de små sataner er alt for høj. Sådan en lille 12cm koster rask væk 7-900 kr.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft mulighed for at eksperimentere med et par kvartbølge hørn monteret med fostex 164 enheder helt uden korektion.

Hvis du stiller sådan en fætter som en normal højtaler med fri placering kviterer den med en tynd nasal lyd, men træk dem ud i hjørnerne af rummet, og de kviterer med en lyd der langt overstiger det mange almindelige dødelige enheder kan prestere med et delefilter, faktisk er der næsten intet tilbage af baffelsteppet, når de står her.

Det værste ved dem er at når du først har hørt de fordele der er ved en fuldtone uden noget der forstyrer i signalvejen er det svært at vende tilbage til de normale højtalere, fks trommer og gitarer lyder fantastisk realistisk.

Man kan jo også sætte en ekvaliser på til at rette frekvensganen op med, eller måske en takt.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 01 Maj 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

R.P.:
Tak for input, og dejligt at høre det kan lade sig gøre. Har du eksperimenteret med baffelstepkorrektion på den samme højttaler ift. hjørneplacering uden korrektion?

Da mit hifi udelukkende går via min bærbar, vil det være nærliggende at bruge softwarebaseret digital korrektion. Herudover bliver kabinettet enten en del af min bagvæg, eller med bred baffel - netop for at undgå baffelstepkorrektion.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Nej. det har jeg ikke eksperimenteret med, for så ryger lidt af iden med fuldtonen, for en korektion er jo også et delefilter i princippet, så det vil også give faseproblemer.

Fint med iden om at lade kabinettet indgå som væg, det har været en del i tankerne her også.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes