Emne: en eller to enheder i min sub ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
11Fenris11 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heysa allesammen
Jeg skal igang med et projekt og er kommet i lidt af et dilemma...Jeg ved ikke helt hvad fordelen ved at bygge to enheder i en sub i forhold til en. Kan ikke rigtig se om der i bassen er brug for stereo lyd...
Kan i hjælpe mig lidt på vej???
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 07 Maj 2005 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis vi nu går ud fra to forskellige højtaler (da jeg selv har arbejdet med det)
Hvis du har en højtaler med 1x 15" i
Og en anden hvor der anvendes 2x 10"
Ville der i den med 2x 10" være en del mere dynamic, da 2x 10" er hurtiger og lettere end én 15" (hvis vi går ud fra almindelige enheder)
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 05:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"Ville der i den med 2x 10" være en del mere dynamic, da 2x 10" er hurtiger og lettere end én 15"
Nej - selv store basenheder med tunge membraner kan sagtens 'følge med' i bassen. Der er så mange andre faktorer, der spiller ind på den oplevede 'hurtighed', at generelle udsagn er nytteløse. Der kan være praktiske grunde til at bruge to mindre enheder, fremfor én stor, det være sig økonomi eller enhedernes egenskaber - eller hvis man foretrækker to mindrer bokse fremfor en stor.
Af konstruktionstekniske grunde er det lettere at få en stor enhed til at gå dybt, end en lille - især når prisen kommer i betragtning. Men igen, det er meget generelt.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Citat:"Ville der i den med 2x 10" være en del mere dynamic, da 2x 10" er hurtiger og lettere end én 15"
Nej - selv store basenheder med tunge membraner kan sagtens 'følge med' i bassen. Der er så mange andre faktorer, der spiller ind på den oplevede 'hurtighed', at generelle udsagn er nytteløse. Der kan være praktiske grunde til at bruge to mindre enheder, fremfor én stor, det være sig økonomi eller enhedernes egenskaber - eller hvis man foretrækker to mindrer bokse fremfor en stor.
Af konstruktionstekniske grunde er det lettere at få en stor enhed til at gå dybt, end en lille - især når prisen kommer i betragtning. Men igen, det er meget generelt.
|
|
|
Hmmm okay, men jeg har haft den oplevelse, at da jeg benyttede 2x 18" basser, var der jo knal på. men da jeg prøvede med 4x 15"
Var der ekstrem meget knal på, og jeg fyldte nærmest jeg blødte ud af ørende så meget dynamic der kunne være, iforhold til 2 støre enheder.
jeg har kørt mobildiskotek i nogle år, der har vi altid benyttet rigtig mange 15" da der er pænt knal på iforhold til få store enheder.
1 stor enhed virker meget sløv, og ikke lig så dynamiske som hvis man benytter 2 mindre enheder
men hvis det ikke forgår sådan i teorien, kan det jo være ligemeget hvis det lyder til det i praksis, da det er det man lytter på!!
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"men hvis det ikke forgår sådan i teorien, kan det jo være ligemeget hvis det lyder til det i praksis, da det er det man lytter på!!"
Øh ja. Men, har du taget enhedernes data og deres opførsel i boksene i betragtning? Faktisk er teori særdeles brugbar i basområdet, blot man tager hensyn til alle faktorer. Jeg benægter bestemt ikke dine erfaringer, DJgreen, det ville være absurd. Men hvis du ikke har/havde et særdeles godt kendskab til de omtalte enheders data, og konsekvensen mht. deres opførsel i en konkret boks - så kan din argumentation ikke bruges til noget.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du prøver at forklare mig......
Er det at jeg ikke skal udtale mig om noget i praksis hvis jeg ikke kender til teorien bag det, Mollecon??
eller var det bare kretik til min formulering i (men hvis det ikke forgår sådan i teorien, kan det jo være ligemeget hvis det lyder til det i praksis, da det er det man lytter på!!) ??
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kritiserer ikke din formulering - selvom jeg synes den ignorerer et par ting i min argumentation.
Lad mig prøve sådan: Du nævner (i din respons til mit første svar), at du har prøvet 2 X 18" i forhold til 4 X 15" - og at det sidste var bedre. OK - den køber jeg. MEN! Hvad kender du til de anvendte enheder, mht. data? Jeg går ud fra, at du kender boksenes størrelse, eftersom du har nok har haft fornøjelsen med at slæbe dem... Men kender du deres konkrete volumen og 'tuning'? Igen: Jeg drager IKKE dine erfaringer i tvivl - jeg mener bare ikke du kan drage så vidtgående konklusioner på dem.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 02:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
@11Fenris11
Der er mange forskellige grunde til enten at bruge én eller to enheder, og det har ikke nødvendigvis noget med stereo at gøre.
Mange taler ofte om fordele ved f.eks. to mindre enheder i stedet for én stor, men i en subwoofer er mindre enheder ikke nødvendigvis bedre. Hurtig bas er en myte, for ved dybe frekvenser har "hurtigheden" ikke noget at sige i praksis.
Grunden til at mange oplever to mindre enheder som bedre en en stor, kan være at én god 15" bas kan koste mere end to gode 12", og så har mange en tendens med til at sammenligne to forskellige typer enheder, der ikke matcher hinanden kvalitetsmæssigt. Ser man på nogle af de gode 15" derude, f.eks. JBL GTI (kan ikke lige komme i tanker om andre...), så er de ret kostbare, og bliver af den grund sjældent brugt. Så bruger man istedet Cerwin Vega, der er glimrende enheder til prisen, men næppe kendt for high-end HiFi lyd.
I forbindelse med HiFi er udvalget af 15" heller ikke nær så stort som 12" og 10", hvilket også påvirker prisen.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mollecon - Din nye forklaring på problemet kan jeg godt følge dig i nu, så nu er det bare op til mig om jeg vil følge det eller ikke
jeg trode lide du var en der bare skulle til at hakke ned på mig med det samme, bare fordi jeg ikke LIGE havde så meget tjek på enheder
som du har (kan jeg høre). 
Nå nok om det ..... 
Daniels - din forklaring der er jeg støt på mange gange 
jeg kan komme med et eksempel...
jeg skal fx. have mig en ny subwoofer, jeg var inde i Hi-Fi klubben, for at lytte på nogle stykker.
Jeg fik det intryk at mindre enheder som 8 - 12 ikke gik så langt ned i frekvensområdet som fx. nogle enkelte 15" medeller
men af lige vel er alt relativt, for nogle af B&W 10" og 12" sub modeller, gik ekstremt langt ned, men prisen kom også der efter så det kan lade sig gøre, hehe.
men da jeg er lidt af den økonomiske type kan jeg godt lide ekstrem bass, hvor det fanme også skal lyde godt, og den skal også kunne gå pænt ned i frekvens området, til en rimelig pris.
så fant jeg lige den her Dali sub.
http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/aktiv_sub woofer/detail/DALI_Suite_S15_subwoofer.htm?id=5614
Det er en som jeg syntes er rimelig til at betale for, den spiller fanme godt (syntes jeg) og der er pænt med dynamic, mere end hvis jeg tog 2x 12" af de mindre modeller, så derfor kan jeg godt forstå din forklaring 
så jeg har så valgt at købe én nu, og om et par måneder når jeg har penge til det, køber jeg én mere så jeg har 2, for så for jeg den der stereo effekt istedet for jeg nærmest kan høre/fornemme hvor sub´en er, når den pumper over i et jørne, hehe 
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|