Forfatter |
|
Bach-Rock Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 46
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er den egentlige effekt af en affasning af kanterne på et kabinet?
Hvis man nu antager en "reol ht'er" med front mål på 30 x 19 cm - hvad er forskellen så på skarpe kanter og kanter hvor man lige har kørt en overfræser med en R10-15mm hen over (radius 10 - 15 mm) ?
Mvh
|
Til top |
|
|
d!esel Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 48
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm.
Hvis du har savet dit kabinet med en skarb sav står alle hjørnerne knivskarbt. Derfor knækker de let og bliver flossese. Derfor affaser (knækker) man lige kanten. Enten med et stykke sandpapir, en hånd høvl eller som nu hvor de er så billige - en overfræser.
Formålet er altså rent estetik. ikke noget lydmæssigt
Anders
|
Til top |
|
|
Bach-Rock Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du helt sikker på det?
Jeg er temmeligt sikker på at nogle herinde er uenige i det rent estetiske... Jeg leder efter noget fakta omkring hæv/drop rent målebart og ikke mindst hørbart.
Hvis man kigger på div. kit og selvbyg projekter står der jo at man faktisk fraråder at ændre radikalt på placering af enheder i bafflen osv...
Hvis det det ikke er tilfældet at det betyder noget rent lydmæssigt kan det jo være ligemeget om jeg har en frontbaffel der er 30 x 19 cm eller 40 x 100 cm...
Jeg siger ikke at du ikke at du ikke har ret - jeg leder bare efter fakta på området.
B.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu også der er noget lydmæssigt i det.
Hvis kanterne er afrundet, så ændrer det jo baffelhævet (?)
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
Bach-Rock Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja som dit illustration viser er der bølger fra kanter (diffraktion?).
Men er det et hæv eller drop? Er der nogen facitliste mht. hvordan det virker hvis man tager en eksisterende konstruktion og ændre den (mere eller mindre radikalt) ved at lave radius 15 på front pladen?
Er der evt nogen der har en formel (matematisk?) der kan hjælpe mig lidt på vej sådan rent teoretisk?
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bach-Rock skrev:
Ja som dit illustration viser er der bølger fra kanter (diffraktion?). |
|
|
Ja, diffraktion.
Bach-Rock skrev:
Men er det et hæv eller drop? |
|
|
Begge dele. Det kommer an på afstandene mellem kilden og kanterne og dermed faserne af det udsendte signal og det "diffrakterede". Se her.
Husk også på, at "diffraktionerne" set på DanielS' billede kun viser det ene resultat med én kant. Dertil kommer "diffraktionerne" fra de andre kanter. Ser man højttalerne forfra, vil "diffraktionerne" ligne noget a lá at lade en dråbe vand ramme noget vand i en firkantet spand.
Bach-Rock skrev:
Er der nogen facitliste mht. hvordan det virker hvis man tager en eksisterende konstruktion og ændre den (mere eller mindre radikalt) ved at lave radius 15 på front pladen? |
|
|
Nej. Det er der nok for mange konstruktioner til. Men der er visse, der har gjort eksperimenter: Google.
Bach-Rock skrev:
Er der evt nogen der har en formel (matematisk?) der kan hjælpe mig lidt på vej sådan rent teoretisk? |
|
|
Findes nok ikke, da det jo kan gå hen og blive ret komplekst. Jeg har i hvert fald ikke set noget. Andre? __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
Bach-Rock Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for informationerne, det var lidt af en mundfuld at gå igang med... Jeg var ikke klar over at google indeholdt så mange hits på det emne - jeg må nok ha' stavet noget forkert da jeg søgte på det.
Men det er sådan lidt en trail and error ting jeg er igang med altså? Jeg kunne godt finde på at køre en overfræser over alle kanter på min forplade, men jeg har ikke måleudstyr til at se forskellen. Er der nogen der har målt sådan noget?
Anyway tak for vejledningen indtil videre.
Mvh Bach.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det afhænger igen af enhederne du bruger og størrelsen på bafflen.
På True Audio's hjemmeside, er der formler for at kompensere for baffeldiffraktion i delefilteret. Men ændrer du på din baffel, så er det ikke til at forudse diffraktionen. Så SKAL du bruge måleudstyr, for at gøre det ordentligt.
Jeg har ellers måleudstyr stående, men har ikke fundet ud af at bruge det endnu, men når jeg gør, er du velkommen til at teste din konstruktion her.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nårh, jeg kan ikke finde True Audio's artikel om sagen på deres hjemmeside. Det står fint beskrevet i deres bog "Introduction to Loudspeaker Design", men det hjælper så ikke dig lige nu.
|
Til top |
|
|
d!esel Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 48
|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon så ikke lige tiden er kommet til at undskylde min uvidenhed.....
Misforstod spørgsmålet......
Anders
|
Til top |
|
|