Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 21:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: akustiske ventiler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hey alle! Jeg er ved og bygge nogle nye fronter. Så har jeg hørt noget om at akustikventiler kan sænke ens Q i en kasse.. Er det sandt? Og skal man bare proppe dem i og så klare de selv det hele??

/Andreas
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

I princippet ja, men i praksis ikke.

Der er fordele og ulemper ved en akustisk ventil - lige som en refleksafstemning er enheden udæmpet under systemresonansen og kan provokoeres til voldsomme udsving. Der er ikke nogen egentlig basforstærkning, men du sænker systemet Fs samt Qt en smule. Den væsentligste fordel i mine øjne, er at du får en mere linieær og ofte også lavere impedans nedefter, som kan være mere forstærkervenlig.

Problemet ligger i afstemningen og her er der ingen vej uden om måleinstrumenter. Selv anvender jeg Clio og justerer dæmpninge i ventilen til de 2 impedanspukler er lavest og helst lige store. I stedet for een ofte meget voldsom peak fra det lukkede system, får du så to mindre over og under i frekvens.

Jeg har aldrig anvendt et sådant system til egentlig bas. Men til nedre mellemtone, som skal dele lavt kan det have fordele - også i forbindelse med filteroptimeringen.

Nej - der findes intet simpelt ved højttalbygning!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juli 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har med stor succes brugt to akustiske ventiler i en isobarisk subwoofer, og her virker det rigtigt godt.

Men som @janils er inde på, så er det ikke til at regne sig frem til hvad de akustiske ventiler præcis vil gøre i det enkelte tilfælde. Jeg måtte ty til målinger for at tilpasse systemet. Det lader til at enheden(erne) ser kabinettet som større end det egentlig er, og det kan godt ses som en sænkning af Q'et. Men det er ikke her jeg ser den største gevinst (hvis de tilpasses korrekt). Det er i forbindelse med udjævning af impedansforløbet og begrænsning af membranbevægelse, denne trykudligning giver fordele. Det giver mulighed for lidt dybere bas, og lavere forvrængning.

En fingerregel siger:
0-50 liter = 1 ventil
50-80 liter = 2 ventiler
80-+ = 3 ventiler

Min erfaring siger dog mig, at bruger man ventilen(erne) i for lille et kabinet, så kan der opstå en basreflekseffekt, og så ryger alle fordelene, og der kommer uønskede peaks i frekvensgangen.

Jeg har før prøvet akustisk ventil til bas/mellemtonen i en lille 2-vejs, og vandt lidt dybere bas, men synes at tabe lidt af mellemtonens attack. Men dette er ikke en erfaring der opleves i alle løsninger, kun i den specifikke jeg havde fat i.

En anden ting jeg har bemærket er, at fodrer jeg min subwoofer med et 20Hz signal, så "blafrer" ventilerne, lidt i stil med en port med for lille diameter i en basrefleksløsning. Denne støj er dog ret begrænset, og overdøves hurtigt af blot lidt musik. Heller ikke i film med kan dette høres. Desuden er det ret begrænset hvad der er af output ved 20Hz i musik. Måske også et lidt ekstremt tilfælde.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes