Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. maj 2025 | 22:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Luxman Lv-105u får nye rør. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 06 November 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har placeret mit rør skift under DIY projekt, for noget af et projekt blev det!

Af med "skjoldet" og 6 skruer, 3 i toppen, 3 i bunden skrues ud for at få frontpanelet af efterfølgende. Trods den dårlige billedkvalitet, kan det(forhåbentlig) ses at der hersker en god orden indvendig...

Volume og tonekontroller er trukket af, for at frontpanelet endelig kan trækkes af...det tog lidt tid, for jeg var ikke nemt... 3 clips holdt panelet godt på plads, men efter lidt trækken OG det skal gøres vandret ikke brække ned af m.m. der skulle lægges godt med krafter i, men så kom det af og uden skader!!

Det store print(til venstre i billed) foran printkortet med rørene trækkes forsigtigt ud af 2 stik,  2 skruer skrues ud af printet med rørene.

og 2 skruer på fronten(beklager billedkvaliteten)skrues ud og så er printet med rørene fri

der er de så...

Rørene er pillet af og lodningerne til soklerne bliver lige frisket op!

Nye rør fra Silvertone placeres i soklerne, ingen fedtfingre på glasset da det svækker glasset og røret springer højst sandsynligt når det bliver varmt.

Ja så var det bare at samle det hele igen, og den spillede lige så fint da den blev tændt, om lyden er blevet bedre er svært at sige så kort efter(rørskift  igår lørdag) men jeg bilder mig ind at det allerede lyder bedre(renere og klarere)....

Håber denne lille billedserie kan være til inspiration

Til top Vis Jdluxe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jdluxe

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 November 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Hej Jdluxe

Jeg har selv en 105u. Hvad var dit problem inden du skiftede rørene. Hvordan kunne du høre at de skulle skiftes? Hvor har du købt rørene henne - jeg tror måske min egen mangler den samme reperation.

Var der nogle problemer under vejs og komden til at spille bagefter?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 November 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Altid sjovt at se udstyr indvendigt! 

Lidt omstændigt, men småsignalrør holder jo som regel også længe, da de ikke køres hårdt.

Men... Det med at rørene springer hvis man rører ved dem er vist en skrøne og da slet med småsignalrør, for så varme bliver de slet ikke - de fleste kan tages direkte fra drift uden man brænder fingrene. En alm. 60 w pære bliver meget varmere, men den rører man jo gladeligt ved

Nej, det det stammer fra er fra biler. Deres halogenpærer bliver noget varmere også end alm. 60 w pærer, men stadig hører det til de absolutte sjældenheder de springer. Nej, årsagen til at man ikke skal røre dem med fingrene er at den smule fedt man efterlader på pæren vil fordampe og sætte sig på indersiden af parabolen - ikke heldigt i en lygte!

Så det er ikke ikke derfor, man ikke skal røre dem med fingere - men vi kan da blive enige om at det ikke ser pænt ud med fingeraftryk, men de kan nu sagtens tørres af igen

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

mr highend skrev:

Hej Jdluxe

Jeg har selv en 105u. Hvad var dit problem inden du skiftede rørene. Hvordan kunne du høre at de skulle skiftes? Hvor har du købt rørene henne - jeg tror måske min egen mangler den samme reperation.

Var der nogle problemer under vejs og komden til at spille bagefter?

Jeg havde/har ikke problemer med den, jeg vidste ikke hvor meget rørene havde kørt...og jeg vidste derfor ikke præcis hvordan den skal lyde. Og ja så besluttede jeg mig for at købe de bedste rør til den, og den lyder bestemt godt efter skiftet også, måske når rørene er spillet til at der er lidt bonus...

Som nævnt tidligere var det svært at få fronten af, så her skal der bruges lidt muskelkraft, men IKKE brække kun TRÆKKE, ellers var det faktisk lige til

Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

Lidt omstændigt, men småsignalrør holder jo som regel også længe, da de ikke køres hårdt.

Men... Det med at rørene springer hvis man rører ved dem er vist en skrøne og da slet med småsignalrør, for så varme bliver de slet ikke - de fleste kan tages direkte fra drift uden man brænder fingrene. En alm. 60 w pære bliver meget varmere, men den rører man jo gladeligt ved

Nej, det det stammer fra er fra biler. Deres halogenpærer bliver noget varmere også end alm. 60 w pærer, men stadig hører det til de absolutte sjældenheder de springer. Nej, årsagen til at man ikke skal røre dem med fingrene er at den smule fedt man efterlader på pæren vil fordampe og sætte sig på indersiden af parabolen - ikke heldigt i en lygte!

Så det er ikke ikke derfor, man ikke skal røre dem med fingere - men vi kan da blive enige om at det ikke ser pænt ud med fingeraftryk, men de kan nu sagtens tørres af igen

Jeg har ikke den store viden om smårør men har fulgt anvisninger fra en der har arbejdet med rør i forstærkere i mange mange år, så jeg har bare taget mine forholdsregler og lidt påpasselighed er vel på sin pladsMen ellers vil jeg give dig ret mht. autopærer

TUBA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 November 2005 kl. 06:26 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

skal lige korrigere dig en smule...halogener fordamper lidt glødetråd ud på glasset når de bliver varme og regenerer når de bliver kolde, fedtede fingre "limer" det fordampede materiale fast og hindrer regenereringen, og derfor springer en halogenpære hvis den ikke er fedtfri

Til top Vis TUBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TUBA

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 November 2005 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

@Tuba

Har godt nok aldrig været ude for at en fedtet halogenpære har gjort den er gået hurtigere. Nok køler fedtet da glasset en mikro smule, men det er kun indtil det er fordampet.
Af samme årsag forkortes halogenpærers levetid - modsat andre glødepærer - ved at dæmpe dem, men meget af deres tabte levetid kan geninvindes ved at give dem fuld blus en gang imellem.

Det skal hertil siges at når vi i denne tråd har sagt "springer", så mener vi revner - altså glasset der går i stykker.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes