Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 17:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Hjælp / ideer søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nonamehifi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 November 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Først. Jeg er ganske ny og ikke expert i dette, så jeg vil prøve at forholde mig udmyg!

Men jeg overvejer at bygge et sæt højtallere

Jeg vil nok prøve at holde mig "nogenlunde" til disse tegninger

På Scan-Speak Reference Plus

http://www.audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/t ekening/ref-plus_1.htm

http://www.audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/t ekening/ref-plus_2.htm

http://www.audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/t ekening/ref-plus_3.htm

http://www.audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/t ekening/ref-plus_4.htm

http://www.audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/s canspeak-reference_eng.htm

Af enhedder ville jeg nok prøve flg. af

Scan-Speak R2904/700009

Scan-Speak 18W/4531G00

Så her kommer de første spørgsmål

Jeg jeg holde mig til 2 stk mellemtone/bas enhedder

eller skulle jeg prøve en mellemtone + en bas ?

Har i nogle råd til intern kabling, kan jeg bruge "alm" HT kabel?

Hvilken slags Lim bruger i? ( vel ikke trælim? )

Nok for nu jeg kommer med flere spørgsmål senere

Ps. Når jeg en dag går i gang, skal jeg nok poste tonsvis af billeder/info

Vh.

Michael

Til top Vis nonamehifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nonamehifi

Monolith-III
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Sendt: 09 November 2005 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Kære ven

Hvis du ikke har gjort dig nogen tanker om delefilter vil jeg nok anbefale at tale med folk som lever af at sælge byggesæt. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men tag ind og snak med Dansk Audio Teknik, hvis du bor i nærheden af Kbh.

Hvis du uden videre forudsætninger bare monterer enheder i en lækker kasse og smækker ledning på, futter hele herligheden af inden du kan nå at sig *.*

Ellers nogle lækre kasser du har fundet.

mvh Asger

Til top Vis Monolith-III's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monolith-III

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 November 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Det er spændende at bygge selv - god ide !  Men inden du begynder, skal du vide at ; HT-enheder, delefilter, kabinettype og kabinetvolume hænger nøje sammen.

Hvis du vælger højtalere og bygger et pænt kabinet, må du have specielt designet delefilter. Så enten skal du have udmålt dine´HTére eller købe en pakke-løsning med HTére,delefilter- og kabinet- tegninger ! Så ved du at højtalerne yder deres bedste. Det er kedeligt, at bruge tid og penge på noget, som ikke er i orden.

Vdr. dine spørgsmål: Jeg vil foretrække et 3-vejs system, det giver flest detaljer, og mindre forvrængning i mellemtone området.

Brug det bedste kabel du kan finde.  

Ja    trælim

Delefilter komponenterne skal helst være af bedste kvalitet, jeg anbefaler Duelunds kondensatorer ( alu eller kobber ) og grafitmodstande til serieforbindelse med diskanten.

God fornøjelse !

Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

nonamehifi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Sendt: 09 November 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Tak for info

Jeg har ikke en brik forstand på delfilter........! ( ved dog godt at der er forskel på gode/dårlige komponenter og at det skal hænge sammen med enhedder og Kabinett ) 

Så jeg havede regnet ud, at jeg skulle ha hjælp enten hos D.A.T. eller Q-sound mf. Så nej jeg ville ikke bare sætte nogle enhedder i. ;-)

Angånende Kabinett design,  vil jeg prøve at tweake det sådan at det kommer til at ligene en clonning mellem Scan-Speak Reference Plus og Gamut T-5

Når jeg har lavet en en tegning /design vil jeg skaffe hjælp til delfilter, og så kan jeg jo nå at justere designet til, hvis det skal til

Ang. Delfilter komponenter er  Duelund halt klart på listen over emner.

Men vil veldig gerne ha flere foreslag/ider

Vh.

Michael

Til top Vis nonamehifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nonamehifi

martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 November 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Trælim! Prøv at trække noget fra hinanden der er limet på den måde. det flækker før limen. Held og lykke med projektet -det er kraftigt vanedannende

Til top Vis martin hj2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin hj2

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 November 2005 kl. 04:09 | IP-adresse registreret  

De enheder ville jeg nok holde mig fra - og med andre enheder passer filteret ikke længere
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 04:28 | IP-adresse registreret  

undskyld! - kan se at du allerede har valgt andre(gode) enheder - men så passer filteret altså ikke.

Hvorfor har du valgt en 4ohms bas - jeg ville vælge 2 stk 16ohm i paralel - som en ren 2-vejs.

Så får du bedre udbytte af diskanten - og kan muligvis være heldig med et simpelt filter.

Husk at diskanten SKAL trækkes tilbage til samme dybde som bassens centrum(ca.) - evt. som hældende forplade - men det kan gøres bedre.

Filterkomponenters kvalitet ville jeg ikke bekymre mig om - det er langtm vigtigere at "finde" de rigtige værdier - faktisk kan en bipolar også fungere - et lille tip er aldrig at paralelkoble flere kondensatorer.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 06:16 | IP-adresse registreret  

Vedr. hjælp fra "professionelle" skal du nok ikke satse for meget på det - min erfaring er at man ikke kommer i mål ad den vej.

Man skal være indstillet på SELV at arbejde for sagen - indhente viden og lære - og bruge lang tid på det - MEGET lang tid - lære at lytte og vurdere de ændringer man laver hen ad vejen.

Som dit første projekt vil det være en god ide at lave et "fornuftigt" kabinet som er nemt at arbejde med og dermed også giver mulighed for ændringer og eksperimenter.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Eller hvad med at bygge et bagladehorn/quaterwave med en god fuldtone - det er sjovt og billigt.

Og der garanti for en vis succes.

Kan evt. udbygges med en god diskant til den øverste top.

En "dille" i udlandet er STORE(effektive) basenheder og EN fuldtone - igen det er meget systembetinget.  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes