Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 12:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Dantimax ChipVol1 pre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 18 November 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

29-12-2005
Gnask gnask...

Så er den praktisk talt færdig.
Egentlig mangler der bare et UV-blokkerende displayglas og så lige de interne ledninger, som jeg dog ikke vurderer er noget der haster at lave om - de er nemlig meget korte.

Resultatet. Ja, selve udseendet er jeg i hvert fald rigtig godt tilfreds med.
Jeg er dog ikke så tilfreds med displayet, så det kan være det ryger sig en tur til et blåt/hvidt eller alm. kedeligt grønt. Det er flot med rødt, men det er ikke specielt tydeligt og betragtningsvinklen er ikke optimal.

Så' der lyden. Med alm. effektblokke er den rigtig fin. Der er bare forbindelse hele vejen igennem
Hvad jeg derimod ikke er tilfreds med er baggrundsstøjen. Den er lige en tand for høj til at kunne benyttes med Bofa'erne, som jo er extremt følsomme.
Så jeg spekulerer lidt på hvad jeg skal gøre nu. Jeg tror i første omgang jeg prøver at lodde en spændingsdeler ind i Bofa'erne helt inde lige inden signalet går i det første rør. Det kan jeg jo pludselig gøre nu, da forforstærkeren er aktiv. En dæmpning på ca. 15 dB og en total impedans i spændingsdeleren på 25 kOhm tror jeg vil være passende. Men det bliver ikke i dag jeg når så langt

---------- Oprindeligt 1. indlæg ----------

Halløj i kaninhullet

Jeg har det sidste stykke tid ledt og ledt efter en forforstærker. Den skal i første omgang bruges til mine Bofa'er, men må gerne være så "universel" at jeg også kan bruge den med min Quad 303 og andre mere almindelige effektforstærkere.
Jeg har ikke fundet nogen købe-ekvivalent, der har kunnet opfylde mine kriterier samt leve op til en hvis kvalitet og ikke koste kassen (nej, jeg tager IKKE i Kvickly og køber én ). Sjovt nok vrimler det med forforstærkere der opfylder mine kriterier når prisen nærmer sig de 20 k - og så meget vil jeg altså heller ikke give for en forforstærker.
  • Ikke benytte potentiometer, da Bofa'erne er ret følsomme og derfor stiller store krav til et potentiometers højre/ventre præcision i det kritiske nedre område når der blot skal hyggelyttes. Dvs. enten relæer eller chip-regulering.
  • Være fjernbetjent.

Forforstærkeren
Efter intens søgning efter både færdige og kits, blev resultatet at jeg bestilte et kit - eller rettere en mængde moduler fra Dantimax. Bestilte onsdag aften og havde dem allerede i dag fredag. Lynhurtigt og alt som det skal være - Tak til Mikkel fra Dantimax for det!

Jeg har bestilt følgende:
  • Control2 - C2Panel2 (to rotations-encodere i stedet for trykknapper) + sort LCD-display m. rød tekst.
  • ChipVol1 - benytter den roste BurrBrown PGA2310 - faktisk en komplet forforstærker (kræver dog buffer hvis kildens udgangsimpedans er over 600 ohm). Jeg valgte udgaven med buffer (OPA2134 konfigureret til 0 dB), men den kan nemt bypasses hvis jeg finder ud af jeg ikke kan lide bufferen. Egentlig bestilte jeg den med buffer mest for at den skal beskytte den dyre PGA2310 mod uheld som f.eks. en spasser + en PC. Kan med få ændringer også benytte PGA2311 (tåler ikke så høj spænding), som skulle være en tand bedre end PGA2310.
  • Input1 - alm. phono in/out board.
  • Universal remote. Ved dog ikke om jeg bestiller en med fuld betjening når jeg har fået samlet det hele, for pågældende har vist ikke mulighed for balance og mute. Balance bruger jeg nok ikke, men mute er da rar at have.
  • Trafo - det skal jo også have noget power.
De viste dele beløber sig op på 1470,- inkl. porto.
Jeg har en idé om at jeg vil kunne lave den for omkring 3000 kr. i det hele.

Ja, alt skal jo starte et sted - og her starter dette projekt. Jeg vil efterhånden som jeg får samlet delene og fundet et kabinet løbende komme med opdateringer - så stay alert!

Dog skal jeg have bestilt andre elektrolytter og enkelte IC-sokler. De medfølgende kondensatorer er plain standard, så de skal selvfølgelig skiftes til hhv. tør-aluminiums (hvor muligt/til at skaffe) og lav impedans 105 grader typer til resten og evt. højere kapacitet til i strømforsyningen. IC sokler fordi det er pænest de alle bliver af "tulipan"-typen - der er nu kun tulipan på volume-kortet, dvs. i lydkredsløbet. Man er vel bare en smule perfektionist

Btw. hvis nogen har gode forslag til et kabinet, så lad mig endeligt høre
Hvis der findes nogle med udskæringer til 16*2 LCD display vil det være fedt, men ellers har jeg da adgang til en (er det overfræser det hedder?) - ligner lidt en avanceret standerboremaskine i overstørrelse - den vil sikkert kunne lave et pænt hul til displayet.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 November 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

HTPC kabinetter fås efterhånden ret billigt - alternativt, men alligevel...

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:
HTPC kabinetter fås efterhånden ret billigt - alternativt, men alligevel...

What?
Nu er det altså en forforstærker og ikke en 6 kanals effektforstærker jeg er ved at bygge
Selvfølgelig kan man da bruge kabinettet, men må nok tilstå at det hverken er det mest oplagte eller det mindste kabinet man kan finde. Der bliver vist ingen problemer med at finde plads til 3 el. 4 små printplader + en lille trafo i et sådan kabinet

Har faktisk allerede bestil et kabinet (plus andre dele jeg mangler):

Standard rack-kabinet,  4,4 * 43,2 (48,3) * 13,7 cm.
Synes ikke der var nogen grund til at vælge et dybere kabinet, da alt sagtens kan være i det. Har jeg brug for at stille noget ovenpå, må jeg lave en klods med udskæring til kablerne.
Desværre havde leverandøren ikke kabinettet på lager, men håber det er der i næste uge.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 November 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Disse kabinetter er ganske flotte. Faktisk er kvaliteten utrolig, prisen taget i betragtning.

Model

Dimensions

LxPxH

mm

Front Panel Colour & dimensions

mm

Rear Panel

Colour & dimensions

mm

Net weight Kg

packaging

dimension

Euro unit

Italia & CE

Tax included

Euro unit

Extra CE

Without Tax

GX 143 Internal 124 x 73 x 40

only Silver

mm 127x44x3

only Black

124x40x3

0,380 130x80x20 14,64

12,20

GX 147 Internal 124 x 170 x 40

only Silver

mm 128x44x3

only Black

124x40x3

0,700 175x130x15 18,00

15,00

GX 247 Internal 230 x 170 x 40

only Silver

mm 234x44x3

only Black

mm 230x40x3

1,300 235x175x15 21,24

17,70

GX 243 Internal 230 x 230 x 40

only Silver

mm 232x44x3

only Black

mm 230x40x3

1,350 235x235x15 21,96

18,30

GX 248 Internal 230 x 280 x 40

only SIlver

mm 234x44x3

only Black

mm 230x40x3

1,600 285x235x15 19,90

19,90

GX 347 Internal 330 x 170 x 40

only SIlver 332x44x3

only Black

mm 330x40x3

1,400 335x175x15 25,20

21,00

GX 343 Internal 330 x 230 x 40

only SIlver

only Black

- - 25,92

21,60

GX 348 Internal 330 x 280 x 40

only SIlver 334x44x3

Only Black

mm 330x40x3

2,100 335x285x15 27,24

22,70

Jeg er med på at bestille et par stykker, så vi kan dele portoen.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

@Hurtig

Tak for tippet! Det må ikke siges at være galt - især ikke når man ser på hvad Elfa tager for kasserne (præcis de samme).

Men nu har jeg som sagt bestilt, så det er ikke så aktuelt længere. Selvom det er jo altid lidt et dilemma, skal man tage en smallere kasse eller skal det være en standard-bredde...

-----

Seneste nyt:

Så er printpladerne næsten klar. Der mangler lige de sidste komponenter, men jeg håber de snart kommer.
Desværre havde min leverandør ikke elektrolytter til strømforsyningen af PGA-kredsen i tilstrækkelig stor kapacitet forudsat de skal sidde på printet i en 1U højde kasse. Så der nøjes jeg med standardtyperne foreløblig selvom det jo nok er dem der betyder mest for lyden. Men de kan jo altid skiftes senere, det er klart bere nemmere at lodde de ønskede ting i fra starten

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 November 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt spændt på at høre hvad du synes om lyden fra Chipvol

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

@soxen
Det kan jeg godt forstå - det er jeg nemlig også selv
Jeg skal nok poste mine indtryk her i tråden når den engang er moden til det - men det bliver nok ikke før den er i kasse og det hele er klar.

-----

YES, så er der da en form for liv i den
Volume-modulet er dog ikke sluttet til, men det betyder ikke noget, for det er envejskommunikation.
Nu mangler jeg bare lige en kasse og at en meget travl morfar kan hjælpe til med kassen, hvori der skal fræses hul i til displayet.

Synes nu godt displayet kunne have været tydeligere, men billedet snyder også lidt, da det er taget her til aften uden blitz og da jeg ikke lige gad sætte kameraet fast på ét eller andet er der brugt kort lukkertid, men synes nu alligevel godt det kunne have været lidt kraftigere. Måske jeg lige skal have målt hvor meget strøm baggrundlyset får (kunne sikker godt få lidt mere sovs) og evt. se om kontrasten kan stilles højere.
Men flot er det da alligevel!

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Halløj i buret

Så er er der ved at ske lidt. Det længe ventede kabinet, som var i rest-ordre er dukket op

Så stay tuned!

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Halløj i ninusburet

Herligt! Så er hullerne i for- og bagplade boret. Nu mangler kun hullerne i bunden.
Men det bliver ikke i dag

Hvis jeg selv skal sige det synes jeg faktisk det er blevet ret godt indtil videre

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 04 December 2005 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtig flot ud McAllan, glæder mig at høre hvordan det spiller sammen med Bofa'erne.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 05 December 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Nydeligt, Nydeligt

Men hvordan lyder det ??

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Rolig nu

Man kan jo ikke have lige så travlt hver dag som i en weekend.
Men lidt har jeg da fået lavet, nemlig boret hullerne i bunden.

Jeg skal nok komme med min vurdering af lyden - men det må lige tage den tid det tager.
Det er jo et projekt det her og ikke en anmeldelse

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 05 December 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Va'fann er den ikke færdig , vi venter.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 December 2005 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Dog skal jeg have bestilt andre elektrolytter og enkelte IC-sokler. De medfølgende kondensatorer er plain standard, så de skal selvfølgelig skiftes til hhv. tør-aluminiums (hvor muligt/til at skaffe) og lav impedans 105 grader typer til resten og evt. højere kapacitet til i strømforsyningen.

Lige en advarsel. Du skal passe på med at lave dem større. Hvis du bruger højere end 10µF skal du montere nogle beskyttelsesdioder også. De 10µF lytter der fulgte med burde være 105° lav-ESR typer. Var de ikke brune?

Hvad er der for nogle Bofa forstærkere i øvrigt? Den eneste type jeg kender er "Udgang V60"

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 December 2005 kl. 02:40 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Kan med få ændringer også benytte PGA2311 (tåler ikke så høj spænding), som skulle være en tand bedre end PGA2310.

Lige et lille spørgsmål. Er der nogen der har sammenlignet 2310 og 2311? 2311'eren har lidt bedre data i databladet, men de er målt ved et lavere signalniveau, så jeg tror egentlig 2310'eren er lige så god...

Da 2311'eren kun kan bruges med lave signalniveauer, har jeg aldrig prøvet den. Man kan sagtens komme ud for signalkilder med udgangsspændinger over 3V...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg vidste faktisk ikke at der var forskel på målemetoderne, men jeg ville til hver en tid vælge 2310'eren pga. det større spændingsområde (=
mere fleksibilitet og bedre headroom) Jeg har set mange som argumenterer for at 2311 er bedre end 2310, men der er ingen der kan
dokumentere det (andet end med databladet).

/U.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Lige en advarsel. Du skal passe på med at lave dem større. Hvis du bruger højere end 10µF skal du montere nogle beskyttelsesdioder også. De 10µF lytter der fulgte med burde være 105° lav-ESR typer. Var de ikke brune?

Jo, du har helt ret - lige netop dem var low esr. Men de der tøraluminiums er altså endnu bedre Kort sagt lidt som at tage fordelene fra elektrolytter og tantaler, men uden ulemperne. De er samme værdi som de oprindelige - ellers blev de også fysisk for store

mcs_5 skrev:
Hvad er der for nogle Bofa forstærkere i øvrigt? Den eneste type jeg kender er "Udgang V60"

V60 er til fronthøjttalerne, mens mine V15 er til baghøjttalerne - altså det var hvad B&O brugte dem til dengang de stod for teknikken i biograferne
Du kan se dem i linket i min signatur.

mcs_5 skrev:
Lige et lille spørgsmål. Er der nogen der har sammenlignet 2310 og 2311? 2311'eren har lidt bedre data i databladet, men de er målt ved et lavere signalniveau, så jeg tror egentlig 2310'eren er lige så god...

Da 2311'eren kun kan bruges med lave signalniveauer, har jeg aldrig prøvet den. Man kan sagtens komme ud for signalkilder med udgangsspændinger over 3V...

Elektor har en konstruktion meget lign. din ChipVol1, der i deres version bygger på 2311'eren - men siger selvfølgelig også hvad der kan ændres til 2310, for 2310 fungerer vist også fint i deres konstruktion, men naturligvis med spændingen som begrænsning.

CarrotMan skrev:
Jeg vidste faktisk ikke at der var forskel på målemetoderne, men jeg ville til hver en tid vælge 2310'eren pga. det større spændingsområde (=
mere fleksibilitet og bedre headroom) Jeg har set mange som argumenterer for at 2311 er bedre end 2310, men der er ingen der kan
dokumentere det (andet end med databladet).

Ville nu også meget gerne prøve 2311. Jeg kan ikke rigtigt forestille mig kilder større end 3 v.... I hvert fald ikke hvad jeg lige kender til.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

What's up Doc?

Ja, såmænd ikke andet end at jeg i denne travle tid er kommet lidt videre
Som i ser er 220 v delen nu på plads og de fleste lakridskabler er kommet på plads.
Der mangler nu lakridskabel til volume/input, kabler til mellem input og volume-board, infrarød modtager samt strøm fra trafoen.
Derudover skal jeg have fundet ud af hvordan displayet skal sættes fast samt hullet til displayet skal lige finpudses med noget fint smergel eller vandslibepapir sat fast på en pind.

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 December 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Hej McAllan,

Fantastisk projekt du har gang i. Så vidt jeg kan se, er du da meget nær færdig. Det bliver spændende at høre hvad du synes om den når den spiller.

Mht. hullet til displayet, blev det ikke lavet med en fræser? Eller er det noget jeg har læst i en anden tråd? Hvis det blev fræst med en fornuftig tilspænding, så burde det da have givet en pæn overflade. Eller er det fordi du vil have skarpe hjørner?

Fortsat god arbejdslyst

/hansson

Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2005 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Hej hansson

Tak tak

Jo, hullet blev fræst, men det var med en ret lille fræser, for at hjørnerne ikke skulle blive alt for runde. Dog kunne de godt have været mere runde uden at det gjorde noget, men sådan er det nu engang. Den lille fræser, der blev brugt har gjort at kanten er lidt rillet - det ses naturligvis ikke på de billeder jeg har posted indtil nu. Det er jo sådan, at jo mindre diameter fræseren er, jo større ujævnheder - og det var jo ikke ligefrem en "fin-fræser" til model-motorer jeg havde adgang til.

Kan for sjovt skyld nævne at hullet til powerstikket faktisk blev så pænt som hullet til displayet burde have været, for der blev brugt en større fræser, da stikket har meget runde hjørner

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes