| Forfatter |
|
Gaba Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen
Jeg har et problem med mine hjemmebyggede SS højttaler. Jeg er blevet anbefalet at lave et 6db seriel filter til disse, men har problemer med hidsig mellemtone, det lyder som om enheden peaker og lyder grimt ved guitar og stemmer og lignende, tror bas/mellemtonen spiller med for lange op.
Jeg har på fornemmelsen, jeg skal prøve et filter med skarpere deling, men hvilket, jeg bruger 2 stk 18w8546-02 og en 9900 i dali trim, med dobbelt magnet osv. Hvad kunne budet være, jeg har kigget lidt på Miju forslag med det er jo ikke helt samme enheder, nogle der har lavet lignende?
Filteret er lavet med gode komponenter fra Frequence, gode spoler mox modstande og div, jeg er ingen filter expert, men har dog noget teknisk forståelse, det jeg godt kunne bruge er direkte filter løsninger.
Jeg har brugt Adam Audio monitor som grundmodel:

|
| Til top |
|
| |
Lars E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gaba
Er bas/mellemtone enhederne koblet i parallel? Hvis ja, har du så husket at filteret ser en impedans på den halve værdi? (f.eks. to 8 Ohms enheder bliver til 4 Ohm, når du kobler dem i parallel).
Hvad er diskantens følsomhed og impedans? Så kan jeg lige prøve at komme op med et filterforslag 
mvh. Lars
|
| Til top |
|
| |
Gaba Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars
Ja det er korrekt, basserne er parallel, jeg tror der er taget hensyn til det, men det er ikke mig der har designet filteret, men vi rettede en fejl på impedanskorrektionen til bassen som vi ændrede fra 27uf til 10uf, hvilket også var bedre, men ikke godt nok.
Med hensyn til diskanten har jeg ikke de nøjagtige data, men enheden er en opgraderet version af den kendte 9900 som er 6 ohm og har en følsomhed på ca 91db måske måske
Vh
Gaba
|
| Til top |
|
| |
Lars E Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Ok, prøv lige det her parallel og IKKE serie filter som du har nu (består kun af 4 komponenter).
- Én spole i serie med de to parallel koblede basser på 0.82 mH (1. orden)
- Til diskanten laver du et 2. ordens filter med en kondensator på 4.7 uF og en spole på 0.56 mH. I serie med kondensatoren placerer du så en modstand på 4.7 Ohm.
HUSK at polvende diskanten (plus til minus og minus til plus )
Håber det virker bedre....?
mvh. Lars
|
| Til top |
|
| |
Gaba Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for hjælpen Lars
Jeg skal ud og handle til nye filtre, så jeg skulle helst være sikker på at jeg nogenlunde rammer det "rigtige"..
Andre der eventuelt har et bud, måske med lignende konstruktion.
|
| Til top |
|
| |
Lars E Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Hmm, jeg havde lige et spilt sekund glemt , at når basserne sidder parallelt spiller de tilsammen 6 dB højere. Derfor har jeg her et par ændringer til filteret:
- Én spole i serie med de to parallel koblede basser på 0.82 mH (1. orden)
- Til diskanten laver du et 2. ordens filter med en kondensator på 6.8 uF og en spole på 0.82 mH. Modstanden skal ikke være der alligevel.
Diskanten skal stadig polvendes
/Lars
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor ligger din delefrekvens nu, og vil du fortsætte i serie filteret, eller har du mod på andre typer filtre.
|
| Til top |
|
| |
Gaba Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Lars: Jeg er blevet gjort opmærksom på det fra miju, via pm, jeg kigger på lidt forskellige filtertyper.
Til Gorm: Jeg har næsten opgivet 6db da den bliver ved med at skrige i mellemtonen, jeg har skrevet lidt med Miju på sidelinien, han har også rodet en del med disse enheder, men jeg er helt klar på gode bud 
Hele pointen er at prøve at samle dygtige mennersker erfaringer, og så putte dem ned i mine højttaler. Mange har jo brugt hele livet på at studere filter, jeg har brugt mit på at sælge HIFI/tv, har været i branchen i 7 år, men er begyndt at interresere mig for det igen efter jeg er stoppet med at arbejde med det.
Gaba
|
| Til top |
|
| |
Gaba Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og dele frekvensen ligger ved ca 22-2300hz
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 25 November 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg har Clio 7.0 i Randers. Jeg lavede filter til Witzel og Bjarke.
Sig til hvis jeg kan hjælpe.
|
| Til top |
|
| |