| Forfatter |
|
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 30 November 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Jeg har bygget et par ganske velspillende Heil'er her i sommers og er nu i gang med mark2 udgaven.
Der har været flere på dette forum der har kredset lidt omkring muligheden af selv at bygge dem. så måske disse billeder kan få nogle igang.

Lidt Beskrivelse.
Magnetsystemet er inspireret (læs tyvstjålet) af en flink fyr fra Skanderborg og er baseret på gamle magneter fra mine kuldsejlede 80'er lafolia plus noget vinkeljern,fladjern i 5mmtykkelse. Magnetsystemet udgjorde ikke noget større problem at lave bortset fra at det har taget tid.
Det svære er membranerne. Hvis man har bygget lafoliaerne ved man lidt om hvor tidskrævende det kan være at skære-lime-membraner af alufolie og en eller anden plastfilm. Præcisionsarbejde hvor man hele tiden er i fare for at ødelægge flere timers arbejde med et fredigt men forkert snit.
Disse Heil-membraner ( de første) er lavet af en stegepose til ænder pålimet med 14my tyk alufolie.Ledermønsteret er tapet op med 6mm afdæknings-tape hvorefter herligheden er ætset i jernklorid. Bagefter er afdækningstapen trukket af igen og membranen foldet. Denn proces sparede mig for skalpelshowet. Til gengæld havde jeg temmelig gule fingre i sommeren 05.

Hvordan lyder de? Bedre end forventet og de måler ligeledes fint dog er effektiviteten ikke som på købemembraner. Men mine er bestemt mindre resonante end den original jeg også har lyttet og målt på.
Med venlig hilsen Per
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser spændende ud har du nogle målinger ?
Hvor langt ned i frekvens kan de benyttes ? __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg har lavet målinger. Jeg mangler lige at finde ud af at få dem over på .jpg-formatet så sætter jeg dem ind i denne tråd.
Jeg bruger dem selv med 2' ordens filter ved 1400 Hz uden problemer. Mine første membraner har ikke så meget bund som de originale membraner ( de gule). Men deres bund ser dog også ud til at være skabt af en kraftig resonans lige oven i deres afrulning. En kort prøvelytning mellem de 2 uden filter af nogen art gjorde at både mig og en kammerat foretrak lyden af de hjemmelavede.
mvh Per
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er frekvensgangen.

Håber det ikke er alt for utydeligt.
Der er 10 dB mellem de vandrette streger. Den sorte kurve er min membran og den røde er en af de originale.
Som det ses kan følsomheden slet ikke følge med på mine men husk at originalerne også ligger højt 96-98 dB så vidt jeg husker.
Der er målt på aksen cirka i 2m afstand. Nærfelt og 1m giver nogle ret underligekurver. Sikkert pga af at den 15cm høje membran virker som linesource tæt på.
Afrulningen nedad som starter lidt tidligt skydtes sikkert den dipole konstruktion. Faktisk er jeg gået i gang med at lave en Heil med neodyniummagneter og lukket bagside (mere om det senere).
Impedanskurven:

Ja. Billedet er sgu for ringe men alligevel!
Der er en inddeling på 20 ohm lodret så det man aner er en impedans der stort set bare er en streg på 3.2 ohm for originalerne og 2.8 ohm (ikke vist) på mine.
mvh Per
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
De måler da ikke så ringe enda, hvis man lige ser bort fra billed kvaliten .Hvis jeg ellers ser
rigtigt falder de af omkrig 1 kilo
Er spændt på at se når du når til en version med neodymium.Det vil nok kunne få
følsomheden gevaldigt i vejret.  .
MVH
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja de falder af deromkring. Jeg har prøvet med en lukket papkasse med glasuld, tapet bagpå Heilen. Det hjælperbåde på nedre grænsefrekvens og jævner også lidt ud i uroen. Men åben eller lukket ender jo i sidste ende som en smagssag.
Følsomheden er halter lidt. Det skyldtes at de originale har lederen forbi 2gg på hver membranfold. Lederen er således ungefair 1.5 mm bred med en afstand indbyrdes på 1mm. Altså ikke lige et job for de fumlefingerede. Jeg har kun en bred leder på hver fold 6mm men håbede på at kunne indhente det tabte BL produkt ved en bredere fold kombineret med flere foldninger. Det vil man selvfølgelig også kunne, problemet er bare at jeg ikke har andet end alufolie i 14my hvilket gør at flere foldninger automatisk udløser en højere ohmsk belastning, dermed lavere spændingsfølsomhed. .
I øjeblikket venter jeg på en leverance af tykkere alu som allerede er lamineret på en polyplasthalløjfilm. Så vil jeg forsøge mig med 2 ledere pr fold vha belysning og ætsning ligesom printplader.
Neodynium systemet er mere let og elegant, men jeg mener at have hørt engang at det er det felt der kan transporteres i jernet der afgør sagen og ikke kun magneterne altså flaskehalsproblemer så længe man anvender alm jern.
MVH
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan købe alu der er 7my, i den lokale føtex.Det har papir på den ene side.Dette kan vaskes af med sprit/vand.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender godt dette alupapir fra lafolia dagene. Men mit problem er det omvendte jeg mangler tykkere aluminium for at nedbringe modstanden ved smallere og længere lederbaner.
Så fik jeg iøvrigt lavet nogle kurver der er meget mere læselige.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9411
|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med kobberfolie? Ved ikke hvor meget det vil give, men lidt har vel også ret.
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil give lidt men ikke alverden. Problemet består for mig mest i at finde materialer i den gængse handel fordi det gør dem billige. Og lige mht alufolier er der åbenbart ikke nogen der har behov for at pakke madpakken ind i noget der er tykkere end 14my. Kobberfolie? kan man få det?
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per.G skrev:
Det vil give lidt men ikke alverden. Problemet består for mig mest i at finde materialer i den gængse handel fordi det gør dem
billige. Og lige mht alufolier er der åbenbart ikke nogen der har behov for at pakke madpakken ind i noget der er tykkere end 14my. Kobberfolie?
kan man få det? |
|
|
Det tror jeg nok. Du kan ihvertfald få kobbertape men det er  dyrt
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror at kobber er for tungt. Men det må da kunne lade sig gøre at finde tykkere folie.. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes noget husholdnings folie til et eller andet formål, som jeg mener er noget kraftigere end almindelig madpakke folie.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og der findes selvklæbende alufolie i en bredde svarende til brun pakketape. Men, det er næppe bredt nok?
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at huske, at der var noget 18 my alufolie, der gik under navnet "Grill-folie" - også i dagligvarebutikker. - Irma, måske. Men det var også den gang...
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der nogle flere billeder.

Membranerne er 13cm gange cirka 25cm hvilket jogiver et imponerende areal for en diskant, uanset at det hele ikke er effektivt areal. Den øverste af de 2 er en kikser af den første generation jeg lavede. Dem med 6mm lederbaner. Nedenunder en mere sofistikeret udgave med meget tyndere ledebaner (i bredden altså). Hver leder har slids i midten på 0.5 mm i håb om at øge flexibiliteten under bevægelse X-maxx!?

Herunder 3 færdige membraner:
Yderst til venstre købeheil med tolv foldninger.
Midterst den der er målt på øverst i tråden (20 foldninger)
Nederst den der ligger og venter på mit neodyniumsystem (26 foldninger 8 ohm). Det fremgår ikke rigtigt af billedet men den sidste her er faktisk meget homogen i sin udførsel. Desværre går der jo en del spændingsfølsomhed tabt ved de 8 ohm så jeg skal have fat i noget tykkere alu samt nok til at arbejde med at få lederen igennem feltet 2gg ligesom originalerne.

Herover Neodynium systemet forfra.

Herover Neosystem bagfra.

Plus et kig ind fra oven

En waveguide som jeg skal bruge for at trække diskanten ind på aksen i kombination med en 10' tommer.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kobbertape er forholdsvis dyrt. Det benyttes ofte i forbindelse med EMC afskærmning.
Jeg har måske en anden løsning, hvis kobebr er interessant, nu hvor du snakker om at ætse ligesom print. Der findes jo fleksibelt print, der i bund og grund bare består af noget tyndt poly-et-eller-andet og et lag kobber. Jeg skal lige smutte en tur på loftet i aften. Mener nemlig stadig jeg har nogle prøver til at ligge i en kasse. Jeg arbejdede en del med det for nogle år siden, i min tid hos Bang&Luffe.
Så vidt jeg husker har jeg et par forskellige typer liggende Men kigger lige efter. Jeg ved at det findes i et hav af forskellige størrelser og tykkelser. Hvis ikke jeg tager meget fejl, så har jeg nok fået det i 35um kobber.
Jeg havde egentlig gemt det fordi jeg havde en ide om, at man kunne benytte det til at lave nogle bånd. Jeg har bare ikke fået taget mig sammen. Men hvis du vil eksperimentere med det, kan du bare få det. Det er ikke sikkert tykkelsen er optimal, men du kan da eksperimentere lidt. Og hvis det virker, kan du jo prøve at skaffe noget i den korrekte tykkelse.
Du kan sikkert være heldig at få en prøve hos et printfremstillingsfirma. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som noget der er brugbart. Jeg vil meget gerne prøve det af. Håber du finder det deroppe på loftet. Ved du hvormeget bedre kobber leder end aluminum?
MVH
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke huske hvor meget meget bedre kobebr leder end alu. Men jeg kan lige prøve at undersøge det. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg været på loftet... men jeg kan ikke finde folieprintet. Det irriterer mig faktisk en del, da jeg ved jeg gemte det til præcis sådanne formål!!
Til gengæld fandt jeg noget kobbertape. Hvis du vil have et "stykke" og lege med, så send en PB med din adresse. Så skal jeg sende et stykke til dig.
Jeg leder lidt videre efter folieprintet. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |