Forfatter |
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den gamle er er en af mine første forstærkere som jeg lavede da jeg var 15 år. Den har holdt utrolig godt og virker stadig her 35 år efter. Det er en singelended pentode forstærker med modkobling lavet af rør fra medio 1935 i en kombination som indeholder en enkelt triode som spændingsforstærker og udgangspentode. De øvrige rør er spændings stabiliseringer og ensretter.
Her er så et billede af min seneste rørbaby. Den yder 85W pr kanal 8ohm og 120W 4ohm samme udtag. Da jeg konstruerede den fokusererede jeg på at den skulle kunne drive vanskelige højtalere og ikke max effekt som mange gør. Flere udtag på en udgangstrafo gør den endvidere usymmetrisk. Rørene jeg anvender er beregnet til drift ved lav spænding og tåler ikke godt spændinger over 400V
Driftspændingen er derfor kun 300V og son følge deraf er omsætningsforholdet i transformatoren lav. Jo lavere jo bedre trafo. Dette kan lade sig gøre pga. de særdeles strømstærke rør. Op til 2A i spidsstrøm har jeg målt på disse rør. ( PL519 )
Den også strømstærk 18A 2ohm og har ret lav udgangsimpedans 0,26ohm som giver en dæmpningsfaktor på 30/8ohm. Båndbredde 15Hz-60Khz,THD 30Hz-20Khz 0.3%ved 80W. Lyden er stram i bassen åben i mellemtonen og lækker ubesværet diskant .

(billeder tilføjet af witzel, 1.3.06 kl. 21.43) __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil vi da gerne men det kræver lidt et billede!
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig; vi kan ikke se billederne! 
Din første rør-ib kunne jeg godt bruge som hovedtelefon-forstærker, måske! (Billeder og diagrammer, tak!) 
|
Til top |
|
|
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania: Hvorfor har du slettet første indlæg??
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi venter bare på et nyt billed-opload! Det er søndag og så holder vi fri!
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan du ikke komme med en beskrivelse af hvilket slags projekt det er og senere nogle billeder?
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er der billeder
|
Til top |
|
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
flotte specs der mania..hvilke udgangstrafoer bruger du?
mvh/onslow der undrer sig over "ubesværet diskant" fra pl519 der i EAR aldrig har budt på go lyd!
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
flotte specs der mania..hvilke udgangstrafoer bruger du?
mvh/onslow der undrer sig over "ubesværet diskant" fra pl519 der i EAR aldrig har budt på go lyd!
|
|
|
Traffoer får jeg trillet efter egne specs hos VRT og der af den ubesværede diskant. At EAR ikke har det skyldes deres udgangstraffo og ikke rørene. Forklaring: De kører med meget høj forsyning (550V) Og deraf følgende højt omsætningsforhold i traffoen og det er ikke godt for overføringskarakteristiken som nok er pæn,men opnået med kraftig modkobling. Hvorfor de kører sådan aner jeg ikke, men det virker som om man har kigget på data for 6550 og kørt efter det, men det er slet ikke optimalt for PL519. Håber dette kaster lys over sagen.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
bortset fra vrt ikke har præsteret en go udgangstrafo jeg har hørt (og jeg har hørt en del..) og det faktum at pl 519 er en pentode,og hvilke andre pentoder end el84 og r120har nogensinde leveret velopløst diskant? - kan det med impedans da godt kaste lidt lys,omend parallelkoblede rør ikke bidrager til go diskant! - må jeg spørge hvad udgangstrafoerne har kostet?
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
bortset fra vrt ikke har præsteret en go udgangstrafo jeg har hørt (og jeg har hørt en del..) og det faktum at pl 519 er en pentode,og hvilke andre pentoder end el84 og r120har nogensinde leveret velopløst diskant? - kan det med impedans da godt kaste lidt lys,omend parallelkoblede rør ikke bidrager til go diskant! Øh de er ikke paralelkoblet - må jeg spørge hvad udgangstrafoerne har kostet? Ja det må du godt . Ca 2500 stk.
mvh/slowon |
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak
troede iflg specs for pl 519 de var parallelkoblede jvf den udgangseffekt du opgir.
anyways er det jo en pentodepushpuller - og jeg har aldrig hørt sådan en spille diskant så ubesværet som en singleended triode - har du?
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
tak
troede iflg specs for pl 519 de var parallelkoblede jvf den udgangseffekt du opgir.
anyways er det jo en pentodepushpuller - og jeg har aldrig hørt sådan en spille diskant så ubesværet som en singleended triode - har du?
mvh/slowon
|
|
|
Jeg synes godt om både singelended triodeforstærkere og pushpull pentode, men mener der er så stor forskel på disse forstærkere at det næsten ikke går at sammenligne dem. Den første er bedst i sammenhæng med følsomme højtalere. Den anden er til tunge højtalere. Jeg har begge dele. Et sæt magnastater som ikke kan drives med den første og et sæt high fidelity gulvhorn til den singelendede med 6AS7G rør og det hele lyder godt, men ikke ens. Hvis jeg f.eks.sætter den store til hornhøjtalerne lyder det ikke godt, men den lyder utrolig godt på magnastaterne. Derfor tror jeg ikke man direkte kan sammenligne, men må afinde sig med at forstærkernes egenskaber gør at de skal bruges i den rette kombination. Diskusion udover dette risikerer at bide sig selv i halen.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
fair nok!
glemte at sige dit diy projekt er blandt de smukkeste jeg har set godt gået
mvh/slowon der leger med diy 845 se
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=slowon]
fair nok!
glemte at sige dit diy projekt er blandt de smukkeste jeg har set godt gået
mvh/slowon der leger med diy 845 se
[/QUOTE
Mange tak
845! Hvor høj spænding skal du så bruge?
m:v.H
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
bruger en 2 gange 1250 vac med midterudtag - 2 gange parallelkoblede ensretterrør (u19) og chokeinput..choken knurrer godtnok en del (vrt!!) og nettrafoen bliver meget varm trods den er en 350w (vrt igen!!) - drivertrinet forsynes med ca 620vdc fra en 500 - 0 - 500vac cool running lubcke for at få sving nok til udstyring af 845èrne.
det interessante ved set og få watt er selfølgelig lyden - med de rette højtalere hører man (jeg) detaljer som hverken pushpull eller pentoder/tetroder kan levere.så din konklusion er god nok,med den lille hage at højeffektive højtalere sladrer om fejl i store forstærkere - fejl der ikke eksisterer i velkonstruerede singleendede triodeforstærkere!
mvh/slowon
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da en skam du har så dårlig erfaring med VRT, men også jeg har prøvet at smide et par udgangstraffoer i skraldespanden. Det er dog mere end 20 år siden og der har ikke siden været problemer med dem. jeg har over nogle år fremstillet mere end 30stk af disse forstærkere til venner og alle virker endnu til stor tilfredshed. Den ældste er 24 år gammel.
Jeg tror tråden i din nettraffo er for tynd til enkelt ensretning.
Selvom du med din kobling får fuldbølgeensretning skal der alligevel dimensioneres som til enkeltensretning. Det er jo bare 2 gange enkeltensretning. Hvordan laver man en god singelended udgangstraffo med stort omsætningsforhold isoleret til mere end 2500volt?
Husk på at forstærker og højtaler udgør et interaktivt system. Derfor passer noget sammen andet ikke, men det betyder ikke at noget er fejlbefængt. Der er mange veje som fører til god lyd. Heldigvis! M.V.H.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg bad vrt specifikt være opmærksom på hvad nettrafoen skulle bruges til..men da der ikke er en kondensator mellem ensrettere og første choke,er det ægte chokeinput - hvilket nærmest sætter vindingerne på trafoen i serie med choken..
hvordan man laver en god singeleended udgangstrafo må du spørge de producenter der har held med projektet - det er vel ingen hemmelighed at fx audio note går for at fremstille den slags? her i huset har der stået adskillige diy med diverse udgangstrafoer - og med 96db pr watt har jeg mulighed for at bruge de watt jeg syntes bedst om hvad skal jeg med 100watt hvis den første lyder af l**t? - som du siger er samspillet mellem amp og speaker interaktiv - husk det når du måler forvrængning over en modstand!
mvh/onslow
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Der burde ikke være problemer men, sådan kan det gå.
Jeg måler ikke over en modstand, men et kredsløb som imiterer en højtaler.
|
Til top |
|
|
webercarbmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tube Mania
Spændende forstærker du har bygget med PL519 rør. De transformatorer du bruger, er det nogen du har data på så de kan bestilles hos VRT? Der er noget med at alle de transformatorer VRT manden laver, får et internt nummer. Jeg kunne godt få lyst til at bygge en slæde..... Vi du være behjælpelig med diagram / data?
MVH Peter Jensen
|
Til top |
|
|