| Forfatter |
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har med succes kørt med et 9 V batteri i mit diskantfilter i flere år, formålet er forladning af de bipolare kondensatorer. Kan varmt anbefales, se medfølgende illustration.

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du indberegnet batteriet som en konponent i delefiltret eller hvad? Forstår fint teorien med at have forspændt kondensatorene, men selve batteriet må jo virke som en kondensator i sig selv også...
|
| Til top |
|
| |
Hackenberg Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej John Kramme.
Batteriløsningen er absolut en god ide !
Man kan jo tænde og slukke for strømmen og lytte på forskellen. Selv har jeg brugt gode lytter (polare, også med forskellige værdier) med de negative poler forbundet til minus på batteriet.
I større filtre kan man bruge samme batteri til alle kondensatore ved at bytte om på batteri og modstand (i forhold til tegningen) En modstand til hvert kondensatorpar. Batteriet kan så monteres udenpå sammen med terminalerne.
Kondensatorenes kvalitet spiller dog stadig en stor rolle for lydkvaliteten og man må opveje forbedringen mod den dobbelte pris og sammenligne med EN kondensator til den samme (dobbelte) pris.
Venlig hilsen. __________________ Hackenberg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moderator, administrator ...vil i venligst slette de tre indlæg hvor der ikke er noget indhold ...tak ! ( hvis i kan )
micma18 skrev:
|
Har du indberegnet batteriet som en konponent i delefiltret eller hvad? Forstår fint teorien med at have forspændt kondensatorene, men selve batteriet må jo virke som en kondensator i sig selv også...
|
|
|
15 k ohm modstanden sørger for at batteriet ikke fungerer som en decideret kondensator ( nødvendig begrænsning ), men i teorien har du ret.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hackenberg skrev:
|
Hej John Kramme.
Man kan jo tænde og slukke for strømmen og lytte på forskellen. Selv har jeg brugt gode lytter (polare, også med forskellige værdier) med de negative poler forbundet til minus på batteriet.
I større filtre kan man bruge samme batteri til alle kondensatore ved at bytte om på batteri og modstand (i forhold til tegningen) En modstand til hvert kondensatorpar. Batteriet kan så monteres udenpå sammen med terminalerne.
Kondensatorenes kvalitet spiller dog stadig en stor rolle for lydkvaliteten og man må opveje forbedringen mod den dobbelte pris og sammenligne med EN kondensator til den samme (dobbelte) pris.
Venlig hilsen.
|
|
|
Hej
Havde ikke lige tænkt på ideen med alm. elektrolytter, men så længe samme polarisering vender imod hinanden vil det jo bare blive en bipolar, så fint nok . Mht pris kvalitet, har jeg ikke regnet på, vi snakker også marginaler af bedre lyd, men den er der ...no doubt 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hackenberg skrev:
|
Hej John Kramme.
Venlig hilsen.
|
|
|
Nysgerrighed, hvor stor en modstandsværdi har du imellem batteriet og kondensatorerne ?
Selv har jeg tænkt på at udskifte 15 k ohm til eks. 4,7 k ohm, da der er utrolig lang levetid på batteriet. ( mere end 1 år ) 
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg bruger 8 stk duelunds 1 uf i parallel og det lyder da milevidt bedre end det der!!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at forspæde Duelunds filter? f.eks. med 2 x 8 x 2 uF og 9V i midten - der skal måske 8 stk. 9V til?
Det kunne jo være skægt at prøve
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har prøvet med de sorte Mcaps og batteriet i midten - konklusionen er som anført..de duelund giver en nærmest vægtløs diskant uden opstart eller slip markeringer...by the way koster dit forsøg en mindre formue...
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
|
jeg bruger 8 stk duelunds 1 uf i parallel og det lyder da milevidt bedre end det der!!
mvh/slowon
|
|
|
Lidt fantastisk at konkludere at noget lyder "milevidt" bedre end noget andet du ikke har hørt. 
|
| Til top |
|
| |
Hackenberg Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Jeg skulle lige en tur i arkivet for at finde mine noter til batteriforspændingen. Det viste sig at være 1Mohm modstande jeg brugte. Værdien var et tip jeg fik fra en ven og det virkede.
Ang. lydkvaliteten kan jeg sige at de benyttede, rimeligt billige, lytter lød lige så godt som div. "supercaps" til 10x prisen. Problemet blev værdierne!!! Der er store spring mellem de værdier der kan realiseres med to alm. lytter! De blev derfor brugt til at erstatte store, dyre kondensatore (over ca. 20 mF) Løsningen lød (og lyder stadig) bedre, fylder mindre og er billigere.
Med hensyn til Duelund-lytter og dito modstande så er det noget af det bedste jeg har arbejdet med, nogensinde! Men jeg mener faktisk at f.eks. kobberfolielytter eller tilsvarende kvalitetslytter vil kunde give et næsten lige så godt resultat med forspænding. Der skal bare eksperimenteres med en masse typer. Desuden afhænger det jo af de valgte højttalerenheder, hvilke lydmæsige karakteristika delefilterkomponenterne skal have, for helt uden bidrag kan de nok aldrig fås.
Mvh. __________________ Hackenberg
|
| Til top |
|
| |