Jeg anvender speakerworkshop fra audua og er ganske godt tilfreds med det. Programmet er gratis og virker fint og de fejl der er kan jeg som regel komme omkring uden større problemer.
Egentligt er et meningen at man skulle komme igennem målinger med lydkort og forskellige kabler til hhv impedans, frekven, kalibreringshalløjet. Men som det er anbefalet af flere så kan man også bygge det hele ind i en boks og spare sig for meget ulejlighed senere hen. Det gjorde jeg for flere år siden og har ikke fortrudt.
Et billede af mit setup:

Pc plus m-audio lydkort.
Ekstern forstærker: Sort kasse bagerst (hjemmebygget).
Omskifterbox: Sort box.
Ekstern microfonforstærker: Blank metalkasse med byggesæt fra monacor.
Det virker sådan set fint men ind imellem er jeg ved at gå til i ledninger og når tingene virkeligt har drillet, ja så er fejlen alligevel min egen, da et eller andet er tilsluttet forkert. Jeg er derfor så småt ved at starte op på at lave en og kun én box der rummer det hele altså med kun 2 ledninger til at forbinde hele herligheden.
1 netstik til forsyning af indbygget forstærker og micforstærker og 1 usb kabel til at forsyne det i kassen indbyggede lydkort.
Jeg har 2 mikrofoner en behringer 8000 plus en panasonic kapsel koblet op efter en anvisning på linkwitz hjemmeside. De kører begge men jeg har været lidt i tvivl om hvor ens de egenligt måler, så idag testede jeg dem også med henblik på om jeg skulle satse på dem begge i den nye box.

Ideen var at lade dem måle i samme punkt cirka og så med speakerworkshop trække dem fra hinanden for at se forskellen.
Opstillingen så sådan her ud:

Og resultatet:

Sort streg udgør forskellen i db mellem de to mikrofoner. De plus 2.5 dB er følsomheden der er i behringerens favør. Kurven er vel til at regne med ned til ca 300 Hz. En lille niveau forskel plus fase-forskel helt oppe er vel til at leve med.
Hva med bassen?
Ny opstilling:

Med en ny kurve:

Som det ses ikke rigtig nogen forskel før under 20-30 Hz. Hvilken en der gør det rigtigst eller om det overhovedet har noget med lydtryk at gøre dernede ved jeg ikke. Men om ikke andet kan jeg da konkludere at de 2 mikrofoner er rimeligt ens og der vist ikke rigtigt er en der er bedre end den anden. Så de må begge have en indgang på min nye box.
mvh