| Forfatter |
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har valgt at lave et projekt med Fountek NeoCD3.0 enhederne, da disse er forholdsvis lette at arbejde med, og samtidigt er temmeligt vellydende. Som Bas/mellem enhed faldt valget på Peerless, da deres 6,5" HDS Nomex enhed er hurtig og vellydende samt har en sprød mellemtone der passer godt sammen med bånddiskanten. Efter at have sammenlignet HDS Nomex enheden med mange andre enheder, faldt valget på denne enhed, da denne lød klart bedst i mine ører.

Peerless 6,5 HDS Nomex enheden er lavet af Nomex filt.

Kabinetterne er lavet af 19mm spåndplade, og frontbaffelen er lavet af 19mm spåndplade + 19mm MDF. Jeg har til prototypen snydt og beklædt denne med selvklæbene folie i træ look.

Kabinettet er afstivet med en spåndplade hvor i der er savet to firkantede huller. Kabinettet er er fyldt ca. 20% med en kombination af skum, fåreuld, aqustilux og en lille smule bitumen.

Her er enhederne så monteret.

Porten er bagudvendt, da jeg bedst kan lide denne montage af porten, for at undgå lyde fra denne generer lyden fremad. Kabinet og port er afstemt til 47Hz, og kabinettet er 15,9 liter stort.

Lige nu forsøges der med lidt delefilter opstillinger på fumlebrædtet, mens enhederne spilles til, de har nu spillet i ca. 50 timer, og delefilteret er begyndt at tage form.

Således ser filteret ud indtil vidre, og ja højttaleren spiller faktisk rigtigt godt, der er væsentligt mere bund i Peerless enhederne end jeg havde regnet med.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Ser spændende ud. Har du nogle målinger ?
Hvis du har nogle rå (uden filter) målinger (freq og imp) af hver enhed, på 1m, så kast dem lige forbi. Kunne være sjovt at lave et foreslag hvis du er frisk på det.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 29 Marts 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Syncroniq
Ja jeg har nogle målinger, både rå uden filter samt nogle med filter, jeg linker dem lige op en af de nærmeste dage.
Og ja, jeg er selvfølgelig frisk på input´s, det kunne jo være det var noget jeg kunne bruge
mvh.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 30 Marts 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kanon. Glæder mig. Der er ikke noget mere hyggeligt at side og lave filtre 
Hvis du kan expotere de rå uden filtre, til txt clio format vil det være super.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
De rå kurver for enhederne, når de er monteret i kabinettet uden filtre ser således ud, ikke de smukkeste men ok.

For Peerless 6,5" HDS Nomex enheden, kurven ser noget anderledes ud monteret i kabinettet, på grund af kabinettets smalle baffel.

Og for NeoCD3.0 Båndet ser kurven heller ikke ud som på målebladet, på grund af den smalle baffel, en smal baffel giver en masse diffraktioner.

Men efter enhederne så er tilsluttet et passende delefilter, er kurven blevet ganske fornuftig, dog på bekostning af lidt følsomhed, systemfølsomheden bliver på "kun" 85dB.
Men lyden kan der tilgengæld ikke klages over, den er yderst tilfredsstillende, og med en overraskende god bund, man må give at Peerless kan lave gode enheder til fornuftige penge.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser flot ud, og lidt hovedregning siger mig den ikke er sindsygt dyr at bygge. Der er en ting der undre mig noget ved små bånddiskanter, hvorfor laver de forpladen så tyk. Her er et billed af et bånd fra www.raalribbon.com det syntes jeg ser mere fornuftigt ud. Kunne være sjovt at se frekvensgangen på fountek, med en lignende forplade.
MVH

|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan der være noget om, men forpladen på Fountek båndet er 5mm tyk, men det syner tykkere fordi hullet er skråt skåret, virker lidt horny :-)
Men det kunne da helt sikkert være ok at prøve lidt eksperimenter med tyndere forplader, lign det du linker til Andre.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 02 April 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
På deres side kan du se hvordan de måler, og de måler faktisk meget lig dem i dette projekt. Så jeg tror ikke det har den store betydning.
Hvordan passede min simulering i lspCAD ?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 02 April 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke prøvet dine bud på et filter endnu Syncroniq, men det vil jeg gøre i løbet af ugen.
mvh.
|
| Til top |
|
| |