Forfatter |
|
Rocco_Siffredi Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 39
|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey, tænkte at Jer der har erfaring med byg-selv højtalere kunne hjælpe mig her. Jeg har et sæt JBL LX800 højtalere hvor den ene bas-enhed er revnet rundt i kanten. Jeg har søgt og søgt og søgt både herinde og på google og det ser simpelthen ikke ud til at man kan købe en enhed til denne højtaler længere.. Men kan jeg så skifte begge bas enheder ud i begge højtalere? Hvordan finder jeg ud af hvilken type enhed passer ind lydmæssigt? Kan man se det på delefilteret eller hvordan?
På forhånd tak.
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Har du kigget på http://www.basrep.dk/ ???
De fleste enheder der har symptomer som dine, kan repareres..
mvh
|
Til top |
|
|
sHaCk_kO Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1488
|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
vis det er kant ophænget som er gået i stykker, så er www.basrep.dk den helt rigtige side for dig __________________ Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Hejsa
Har du kigget på http://www.basrep.dk/ ???
De fleste enheder der har symptomer som dine, kan repareres..
mvh |
|
|
Dem har jeg ringet til for noget tid siden. Historien er at der for nogle år siden(De har sået på et loft i en tid hvor jeg ikke havde plads til dem) faldt en persienne ned i enheden og slog 2 huller.. Pga. dette er de ved en fest(der blev spillet højt hele natten) blevet spillet løs rundt i kanten.. Og er ikke interesseret i at få dem lavet hvis det stadig går ud over lyden.. Så hellere skifte begge enheder og er dette for dyrt så købe et nyt sæt højtalere.. Det er kun hvis lappe løsningen reelt kan betale sig i pris og i form af IKKE tabt lyd... Lige nu lyder de ad helvede til.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det er ikke kun kanten der er løs. Der er 2 huller(aflange) på 2-3 centimeter der løbet ind mod centrum af enheden.
|
Til top |
|
|
Dare_Devil Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 162
|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du skal gøre er at gå ind på Monacor.dk, derinde kan du finde et sæt 8" enheder. Du skal have fat i 2 stl. SPW-205/8. De koster 219 kr. pr. stk, hviket bliver 440 kr. i alt. Så skifter du enhederne ud i BEGGE højttalere og vupti er du kørende igen ;)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Det du skal gøre er at gå ind på Monacor.dk, derinde kan du finde et sæt 8" enheder. Du skal have fat i 2 stl. SPW-205/8. De koster 219 kr. pr. stk, hviket bliver 440 kr. i alt. Så skifter du enhederne ud i BEGGE højttalere og vupti er du kørende igen ;) |
|
|
Aahhhh, tusind tak. Det vil jeg fluks gøre. Lyder de nogenlunde som de der sidder i ved du det? Men uanset, du har lige løst et problem jeg har forsøgt at løse de sidste mange år.
|
Til top |
|
|
Dare_Devil Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, det var godt :).. De enheder, jeg har skrevet om, er nogle aldeles udemærkede universalenheder. De er rimelig kraftige, så de burde kunne dække dit behov. Jeg kan dog ikke udtale mig specifikt om din højttaler, da jeg ikke kender den vildt godt :) - men sad lige og tjekkede nogle specs igennem og så vidt jeg kan se, passer de enheder jeg har valgt fint ind i højttaleren ;)
|
Til top |
|
|
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der er hul i hovedet  
Med så lidt viden, eller stor mangel på samme- vælg selv - er der kun én af to ting at gøre.
1) Få basserne repareret. De er de eneste, der uden beregninger/målinger/ombygning af delefilteret vil passe til resten af højttaleren. 2) Sælge højttalerne, defekte som de er, og købe noget helt andet.
Har du først startet ombygningen/modifikationerne forsvinder enhver rest af værdi. Bare at klappe en eller anden tilfældig basenhed i er 99,9999% dømt til at mislykkes. __________________ Kim
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Det der er hul i hovedet  
Med så lidt viden, eller stor mangel på samme- vælg selv - er der kun én af to ting at gøre.
1) Få basserne repareret. De er de eneste, der uden beregninger/målinger/ombygning af delefilteret vil passe til resten af højttaleren. 2) Sælge højttalerne, defekte som de er, og købe noget helt andet.
Har du først startet ombygningen/modifikationerne forsvinder enhver rest af værdi. Bare at klappe en eller anden tilfældig basenhed i er 99,9999% dømt til at mislykkes. |
|
|
Jamen, vil der ikke komme en lydforringelse ved rep. af den ene basenhed? Så er det da ligesom at vælge imellem pest eller kolera. Og det var også for at få dem til at spille lidt endnu. De skal udskiftes indenfor overskuelig fremtid.
|
Til top |
|
|
Dare_Devil Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der vil da komme langt bedre lyd med 2 splinternye, gode enheder, som dog ikke passer HELT perfekt ind i højttalerens konstruktion, end hvis han lapper den gamles ophæng også spiller med den med huller i!? DET ville da være HELT ude i skoven.. ;).. Og de har da også en større salgsværdi efterfølgende, hvis han kan fremvise et sæt højttalere uden huller i membranen :P
|
Til top |
|
|
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et sæt højttalere, der afviger kraftigt fra "originalen" pga. et sæt tilfældige erstatningsbasser vil være absolut nul-og-nix værd efter endt udåd. Selvfølgelig vil en repareret original-enhed ikke spille nøjagtigt som dens tilspillede makker, men forskellen vil udlignes med tiden. Det optimale må være at få "repareret" begge enheder, både den defekte og dens makker.  Tag dog kontakt til fx. Basrep og få et tilbud. Eller sælg højttalerne til nogen, der vil sætte pris på dem....  __________________ Kim
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Et sæt højttalere, der afviger kraftigt fra "originalen" pga. et sæt tilfældige erstatningsbasser vil være absolut nul-og-nix værd efter endt udåd. Selvfølgelig vil en repareret original-enhed ikke spille nøjagtigt som dens tilspillede makker, men forskellen vil udlignes med tiden. Det optimale må være at få "repareret" begge enheder, både den defekte og dens makker. Tag dog kontakt til fx. Basrep og få et tilbud. Eller sælg højttalerne til nogen, der vil sætte pris på dem.... |
|
|
Hmm, okay. Jeg taget kontakt til basrep, inden jeg foretager mig videre. Har bare forsøgt at sælge dem tidligere uden held..
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg mener også at der er danske firmaer der tilbyder at recone jbl enheder, prøv at google. Det er ikke helt billigt, men så skifter de jo også hele membran og ophæng. Jeg tilslutter mig også indlæggende omkring det usmarte i bare at klaske nogle "lignende" enheder i dine jbl'er. Man skal ikke have arbejdet ret meget med diy htbyg for at finde ud af at der ikke er noget der hedder universalenheder.
mvh. Per.
edit: http://www.jjteknik.dk/main.htm
|
Til top |
|
|