Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 03:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Dipole / Downscaling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Har i foråret været igang med et nyt dipole project men samtidig også en form for downscaling fra det tidligere fuldt ud dipole design. Der ekperimenteres stadig med filter designet men har pt et meget brugbart resultat - der er vel også grænser for hvad der kan trækkes ud af dette DAC/forstærker setup: Behringer DEQ2496 + NAD 3020i !
Lyngdorf TDA2200 står snart til indskiftning.

Der er flere detaljer på: http://home10.inet.tele.dk/dion/diyuk06.htm

Og her kommer nogle billeder:

Signal vej: Classic b01 - Behringer deq2496 - NAD 3020i - DIY dipole & Hypex DS2.0 - TACT W210

Bagstøtte ligger klar, alt er lavet ud af en køkken bordplade

Udskæring til basenhedens magnet system.

Udfræsning til enhederne - Det er ikke nemt med Flexunits !

Check om enhederne nu passer i hullerne, læg mærke til det hvide chassi - det har jeg efterfølgende sprøjtelakeret silkemat sort, jo der blev brugt rigeligt malertape mm !

Jeg har aldrig forstået hvorfor folk lakere når det er så nemt med olie - Junkers rustik

Diskanten Fountek monteret

Færdig finish + monteret enheder kabler mm

MVH

Til top Vis Dion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dion Besøg Dion's Websted

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

cool - hvordan lyder det ?
Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Yes The Sound - Dion

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Ahhhh Flexunits. Det er bare de mest gennemførte enheder, og så er de danske

Superflot projekt Dion.

Haugaard 

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Er den der Flexunit tilpasset åben baffel - høj Qt - eller kører du med aktiv korrektion?  Der kan da ikke komme meget bas ud af det der, men du gemmer jo også en sub eller 2 et eller andet sted (kan se den ene på billedet). Du må dele forholdsvis højt????

Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har i tidligere dipole konstruktioner benyttet mig af ScanSpeak 21W8554 men der manglede noget og da jeg fandt disse Flexunit brugt på nordfyn til menneskepenge slog jeg til, nej den er ikke tilpasset den er med helt normalt Qts ca 0,30 og Fs på 37hz.
Jeg kører lige nu med en Behringer DEQ2496 mellem CDen og forstærkeren her hæver jeg ved 100hz med 9dB faldende til 1 dB ved 500hz. Der deles ved ca 120Hz passiv med et lille snedigt filter mellem for og effektforstærkeren (hentet fra Linkwitz.com) http://home10.inet.tele.dk/dion/images/diy/2006/dip2006x2.jp g som virker forbløffende godt - Ham Linkwitz er simpelthen ham som satte hele denne dynamiske dipole bevægelse igang og det er utroeligt lærerigt at læse om hans teorier og den åbenhed og afmystificering han lægger for dagen ved højttaler konstruktioner.

Jo der bruges sub 2 stk TACT W210 se her: http://home10.inet.tele.dk/dion/diyuk06.htm de er ikke org. men ifølge ham jeg købte dem af i Kolding er de lavet som et kit direkte fra TACT medfølgende enheder, port mm

Lyden er åben som kendetegnet ved dipole og der er nul mumleeffekt på herre stemmer som tit kan være et problem i mit lytterum og jeg føler selv jeg har fået styr på delingen over til Fountek diskanten som vhj af en lille dæmpning ved 10k gør den utroelig frigjort jeg forstår ikke at der ikke er flere som har åbnet øjnene op for denne store bånddiskant. 

Lige nu står det lidt stille da forstærker delen halter håbløs bagefter - den er også kun sat ind som midlertiddig - Lyngdorf TDA2200 RP står lige nu højest på ønskelisten ...

Til top Vis Dion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dion Besøg Dion's Websted

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

OK Dion, betyder det så at du har brug for en meget stærk/kraftig amp til at styre den åbne "ht'er" eller skal det forståes på en anden mådemen hammer lækkere er de htrespekt til dig Dion

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Hej Dion

Super fedt projekt, som er fyldt med spændende løsninger

Jeg forstår dog ikke hvorfor at du (og TACT) har valgt en refleks løsning til sub'erne. Det meste af deres arbejdsområde (<70Hz) kommer outputtet jo fra portene - giver det ikke problemmer med fase/delay? (men det er måske derfor at du ønsker dig en TDA2200 RP?)

Hilsen LAST

PS: fed hjemmeside, med masser af inspiration til DIY-folket

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Hej Dion!

Fedest!! Det er godt nok nogle af de cooleste diy højttalere jeg har set! Flot.
Jeg har dog lige et par spørgsmål. Når du hæver med ca. 9 db, skal der så ikke bruges en del forstærker kraft? Og kan en 3020 virkelig sætte fut i den Flexunit?
Jamo's lignende model (ikke nær så flot som din ) benytter vist en 15 tommer bas (hvad er din flex, 8") var det ikke med at knalde en basse i, f.eks 15" el. 18", du deler dybt så det kunne vel lade sig gøre?
Ikke fordi jeg har en fis forstand på det...

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2006 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Åbne konstruktioner kræver såmen ikke speciel store forstærker og 3020i klare det fint ved normale lydtryk. husk også at flexunit har en følsomhed på ca 92 dB.

Jeg har altid holdt mig til lukkede sub systemer og der er også stor sansynlighed for at jeg lukker portene på disse her, de er jo designet til at spille i hjørnet og så kan man jo lige sågodt udnytte dette fuldt ud - men jeg tror lige så meget at det er af markedsmæssige årsager at TACT har valgt refleks da de så målemæssigt går længere ned end en lukket udgave.

Jeg har selv haft 4x12" pr side altså det samme membran areal som Jamo og det var den bedste bas jeg har hørt i mit rum nogen sinde - men men de krævede utroelig meget plads helt små var de ikke og ikke specielt kønne - low WAF... Dipole bas har en frigjorthed som jeg ikke tror findes i nogen som helst anden konstruktion men man når meget langt med en god EQ i bunden - mange burde få øjene op for Behringer DCX2496 eller DEQ2496 som jo nærmest foræres væk prismæssigt.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hej Dion,

Bestemt flotte sager 

Et spørgsmål til dit Behringer grej. Du nævner selv at de er billige det får mig til at spørge til hvordan du kobler dem sammen. Er det digitalt mellem CD og EQ'eren? Kan Behringerens dac lydmæssigt følge med den der sidder i din CD maskine?

Grunden til mit spørgsmål er at jeg også tænker i de baner (Behringer 31 bånd EQ).

Hilsen Flemming

Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Ja de kobles sammen digitalt. DACen kan godt følge med den der er i Classic den er en anelse mere pågående eller dynamisk men samligningen er lidt svær da dette her setup netop kræver EQ. De ting som den gør af fejl overskygges fuldstændigt af de fordele det medfører.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Den ser jo temmelig godt ud det der. Har selv sat et par højttalere op i en papplade for at prøvet dipol princippet, og selv det var meget interessant. Jeg var da overrasket postivt og kom alt for sent i seng den aften.

Gilbert Briggs har skrevet et kapitel om dipoler i sin klassiske "Loudspeakers" 5 udgave, 1958. Der ligger en indscannet version her:

http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=hug&n=10 7861&highlight=briggs&r=&session=

Hvad Briggs blandt andet nævner i sin bog er, at det er bedst at enheden bliver placeret asymetrisk. Den dårligst placering er i centrum af en cirkulær plade. Der findes et freeware program man kan lege lidt med: http://www.tolvan.com/edge/

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Sendt: 12 Juli 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det ser knageme godt, bliver man inviteret til en lytter??

Mvh.

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hej Michael

Ja der er kommet nyt liv i dine tidligere Skaaning enheder ...
Lad os finde på noget efter sommerferien + ny forstærker, de sidste kr. skal lige spares sammen og jeg har på fornemmeren at der nok lige er nogle SW opgraderinger på Lyngdorfen før den bliver helt ok

christian m
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Sendt: 13 Juli 2006 kl. 04:50 | IP-adresse registreret  

fydaføj den er  fed

Til top Vis christian m's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af christian m

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Flot

Skal du ikke dæmpe den ca. 4 db lidt længere op i frekvens vel et sted i området 300-600?

Bruger du 4 ordens til bassen?

Hvis du ikke har set det har linkw. et helt nyt skriv om tilpasning til lukkede subs...

Jeg vil gerne høre dine erfaringer ift. problematikken omkring psyko acoustic dip - hvis du har eksperimenteret med det?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 06:31 | IP-adresse registreret  

Hej Dion

De højttalere du har fået lavet, ser virkelig godt ud. De ligner jo en hel million!!!!

herfra

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Sendt: 03 September 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hej Dion

Har du fået dipolerne og subwooferne til at spille ordenligt sammen?

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Projektet: højttalere + forstærker ligger lige lidt stille, der kom en Squeezebox i vejen ...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes