| Forfatter |
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nok en fare for at tråden lukkes, da der ikke er tale om en hifi højttaler.
Prøv at oprette tråden på www.soundcheck.dk
Min største anke er nok om en 12" er kraftig nok på en scene med trommer og to elguitarer. Jeg tror du skal op i en 15" eller 2 stk 12"
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst i forskellige forum på soundcheck og det virker ikke som om folk egentlig lader til at vide hvad de snakker om når det kommer til højtalere. ihvertfald ikke i en hifisammenhæng.
De taler meget omkring farvning af lyden via forskellige guitarforstærkere og vi ved jo alle at det langt fra er hifi.
Mit projekt går jo netop ud på at lave en hifihøjtaler der kan tåle den belastning der er under koncertlydtryk.
Men tak for advarslen 
Iøvrigt glemte jeg at sige at jeg har 2 af hver enhed så jeg ville bygge 2 højtalere.
Så kan man også køre det i stereo med en god chorus pedal.
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
|
Jeg har læst i forskellige forum på soundcheck og det virker ikke som om folk egentlig lader til at vide hvad de snakker om når det kommer til højtalere. ihvertfald ikke i en hifisammenhæng.
De taler meget omkring farvning af lyden via forskellige guitarforstærkere og vi ved jo alle at det langt fra er hifi.
Mit projekt går jo netop ud på at lave en hifihøjtaler der kan tåle den belastning der er under koncertlydtryk.
Men tak for advarslen 
Iøvrigt glemte jeg at sige at jeg har 2 af hver enhed så jeg ville bygge 2 højtalere.
Så kan man også køre det i stereo med en god chorus pedal.
|
|
|
Du skulle tænke lidt i compound højtalere, dog skal du have to enheder mere, et compound system kan laves halt så lille som et tilsvarende basreflex system, ulempen er at du mister 3 dB i følsomhed, men det går nok da dine højtalere har en høj følsomhed i forvejen.
Jeg har for et par år siden designet et sådan system til en ven, har aldrig hørt det men han siger at huset er ved at brase sammen når han spiller højt.
Mvh,
Torben
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skulle tænke lidt i compound højtalere, dog skal du have to enheder mere, et compound system kan laves halt så lille som et tilsvarende basreflex system, ulempen er at du mister 3 dB i følsomhed, men det går nok da dine højtalere har en høj følsomhed i forvejen.
[/QUOTE]
Hvad er compound højtalere (link?) 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spiller du alm. el-bas, vil du ikke have det store behov for, at din højtaler går dybt. Selvom den dybeste grundtone i en firstrenget bas ligger på ca. 42 Hz (den løse øverste streng), er niveauet meget lavt, ikke til at høre. Når man alligevel 'hører' den rigtige tone, skyldes det simpelthen, at vores hjerne gendanner den uhørlige grundtone ud fra overtonerne. Typiske, moderne el-bas bokse er lavet med ml. 4 - 8 10" enheder. De siger intet i dybbassen, men kan smække seriøst ud i området over 80 - 90 Hz, hvilket præcist er, hvad man har behov for .
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min bas er en 5-strenget bas med et dybt H/B og det er lidt dybere end et E, jeg ved ikke hvilken frekvens det ligger på.
Jeg var jo mere interesseret i en hifi højtaler til bas som er lidt atypisk sammenlignet med hvad du, mollecon, beskriver omkring en 4-8 10"enheder.
Jeg er intereseret i en linær frekvenskurve gennem hele det hørbare spektre.
Ud fra de parametre mine indkøbte højtalerenheder har (jævnf. starten af tråden) er jeg bl.a i tvivlt om hvor vidt det skal være et lukket kabinet eller et basreflex.
Nogen som kan hjælpe mig?
Tak for jeres indlæg! håber der kommer flere.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvad med at lave fronthorn
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Men hvad med at lave fronthorn
|
|
|
I'm listening ..
Hvordan?
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg burde måske lige fortælle lidt omkring mine designmål.
Jeg havde forestillet mig at lave 2 højtalere med de enheder jeg har indkøbt.
De skal være så linære som muligt og så naturtro som muligt, som en hifihøjtaler.
Lyden skal hellere være meget kontant og punchy end utrolig dyb.
De må gerne være kompakte og skal højst sandsyngligt have den samme form som alm. gulvhøjtalere altså en slags tårne, med 2 hjul på bagsiden så jeg kan tilte dem og trække dem afsted som sådan en bedstemorvogn.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
Jeg burde måske lige fortælle lidt omkring mine designmål.
Jeg havde forestillet mig at lave 2 højtalere med de enheder jeg har indkøbt.
De skal være så linære som muligt og så naturtro som muligt, som en hifihøjtaler.
Lyden skal hellere være meget kontant og punchy end utrolig dyb.
De må gerne være kompakte og skal højst sandsyngligt have den samme form som alm. gulvhøjtalere altså en slags tårne, med 2 hjul på bagsiden så jeg kan tilte dem og trække dem afsted som sådan en bedstemorvogn. |
|
|
Det du beskriver er ligenetop det som et normalt baskabinet til Scenebrug skal gøre.. Jeg kan ikke se hvorfor du vil have det mere "hifi"..
Skal du have fed live lyd, nytter det ikke at du har et ineffektivt "hifi" system. Du skal nok nærmere have kig på noget lignende dette: http://www.thomann.de/thoiw12_artikel-175481.html
Altså flere større enheder(feks. 4 x 10"/12") kombineret med evt et kompressionsdiskanthorn til de højere frekvenser.
Har du evt. snakket med andre musikere der er vant til at spille live?
Jeg arbejder til dagligt med PA-lyd, og kender problematikken mht lydtryk når man har trommer/masser af guitar osv.. Lyden kommer aldrig i nærheden af HiFi, når det skal foregå med lydtryk omkring 110db peak, og al energien ligger i 50-300hz.
Men derfor kan det godt lyde "fedt"
Mvh
Lars
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars
Tak for dit indlæg!
Jeg har ikke rigtigt snakket med andre musikere om det ud over dem jeg spiller i band med.
Ideen med kabinettet er heller ikke at det skal spille vildt højt.
De steder hvor jeg kommer til at spille lige foreløbigt kommer nok til at være små klubber/scener og øvelokaler. Så jeg tænkte at de 2 12" højtalere ville kunne spille rigeligt højt, men jeg ved det ærligt talt ikke. -Hvad tror du Lars?
Årsagen tila t det skal være mere "Hifi" er at jeg har spillet på en masse basanlæg men har fundet ud af at jeg bare bedst kan lide lyden af min bas gennem et sæt højkvalitets åbne hifi hovedtelefoner.
Nogen foreslag til kabinetstørrelser, basreflex vs. lukket og andet?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 03:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok overveje at montere begge basser "horisontalt" i ET kabinet, og resten i et andet for sig - så er det mere flexibelt hvis du finder på at ændre, og mere PA rigtigt
Umiddelbart ville jeg nok foretrække lukket kabinet, men er ikke sikker på det er sagen til elbas, og det er nok bedst med en eller anden form for "ventilering", men til gengæld tror jeg også ligeledes her at basrefleks er svært at afstemme, og der er ikke noget værre end mudret bas
Man kunne lave et par simple "spalter" og lukke dem med "skumgummi"
Men jeg kunne måske have en fornemmelse af at du måske også vil bruge dem til hjemmestereoen ?
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Men jeg kunne måske have en fornemmelse af at du måske også vil bruge dem til hjemmestereoen ?
|
|
|
Hehe..
Ej, Dog ikke, der har jeg snart mine sprit nye Epos ELS 3 
Jeg havde overvejet at jeg kunne bruge dem som PA højtalere på at tidspunkt og af den grund tænkte jeg at det ville være smart at lave 2 identiske højtalere.
Plus at jeg så også vil kunne vælge om jeg ville slæbe rundt på begge kabinetter eller om jeg bare skulle bruge det ene. Det kunne fx. være i en øve situation..
Jeg har også tænkt på et lukket kabinet, hvor mange liter vil du tro det skal ha' for en 12"?
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Fine enheder!
Hvis du vægter impulsvillighed(transient) meget højt er det et lukket kabinet du skal have. Der findes udmærkede programmer her på nettet og de enheder du har, giver oplysninger nok til at kunne skruet et sådan sammen. Men du skal have masser af effekt og som mollecon nævner er det nok også fra 60 - 80 Hz du får noget ud.
Er det en rør-bas amp. der skal trække læsset? Ellers vil jeg foreslå de såkaldet Hypex forstærkere, hvor det kun er pengepungen der bestemmer effekten 
Kommentar til: "Tråden bør lukkes". High Fidelety betyder høj troværdighed og netop i denne sammenhæng vil en såkaldt Hi-Fi højttaler stå måbende tilbage og se sin svingspole rullet helt ud i bestræbelsen på at følge med. De her enheder vil levere varen med høj troværdighed!! Så naturligvis er det et relevant forum.
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
|
Hejsa,
Fine enheder!
Hvis du vægter impulsvillighed(transient) meget højt er det et lukket kabinet du skal have. Der findes udmærkede programmer her på nettet og de enheder du har, giver oplysninger nok til at kunne skruet et sådan sammen. Men du skal have masser af effekt og som mollecon nævner er det nok også fra 60 - 80 Hz du får noget ud.
Er det en rør-bas amp. der skal trække læsset? Ellers vil jeg foreslå de såkaldet Hypex forstærkere, hvor det kun er pengepungen der bestemmer effekten 
Kommentar til: "Tråden bør lukkes". High Fidelety betyder høj troværdighed og netop i denne sammenhæng vil en såkaldt Hi-Fi højttaler stå måbende tilbage og se sin svingspole rullet helt ud i bestræbelsen på at følge med. De her enheder vil levere varen med høj troværdighed!! Så naturligvis er det et relevant forum.
|
|
|
Tak! -Jeg ville også selv mene at det var nogle fine enheder, har dog ikke været sikker.
Har du evt. nogle links til disse beregnings programmer?
Lige pt. har jeg ikke råd til en forstærker men jeg har en meget gammel trace elliot basforstærker som nok kommer til at trække læsset.
Har tænkt på en hifi-forstærker, jeg har et Hypex Active Home 3-way / 2-way modul liggende men det er nok ikke kraftigt nok.
Mht. delefrekvenser hvad ville i så tro var godt?
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det ser meget interessant ud, det er ihvertfald meget rart at se andre der også har valgt at bygge selv
Men det er ikke helt den løsning jeg søger, det er et meget standard bas setup.
For mig betyder den hurtig og kontant bas mere en en utrolig dyb bas.
Jeg overvejer dog om mellemtoneenhederne som jeg har købt overhovedet er nødvendige.
Så vidt jeg kan se kan mine 12" kan nå op til diskanterne.
Hvad siger i?
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
|
Har du evt. nogle links til disse beregnings programmer?
|
|
|
Yep, et voldsomt regneark. Har du en mail adr. det fylder 3.5 M sååå..
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er svært at sige. Men der findes mange typer baskabinetter, så jeg vil mene du bør gå ud og lytte lidt.
Mht. om 12" er nok, er jeg stadig skeptisk. Selv på små spillejobs, er musikken omkring dig høj. Et trommesæt spiller ikke lavere fordi det er et lille sted, tværtimod står du typisk lige ved siden af trommeslageren, og vil derfor have svært ved at høre dig selv.
De helt dybe toner er ofte ret lave, og vil derfor drukne i den scenestøj der altid vil være. Du har enhederne nu, så det er bare med at komme igang, og få prøvet dine idéer af i praksis, hvis ikke det virker har du har kraftig hifihøjttaler (glem alt om PA højttaler med kun 12" i bunden)
|
| Til top |
|
| |