Forfatter |
|
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 22 April 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen.
Jeg havde egentlig droppet surround setuppet, men er blevet lidt lun på det igen.
Men da jeg har solgt mine bag-ht'ere, så må jeg jo bygge nogle nye!
For at gøre det så småt som muligt har jeg kigget på fuldtone enheder, specielt Tang Bands W3-871S, som vist er ret populær.
Jeg har søgt lidt på enheden herinde, men synes ikke lige jeg fandt nogle guldkorn (da mange af trådene er fra 2005).
Kabinetterne skal være lukkede og små, og de fleste design med nævnte enhed er for det meste store transmissions line ht'ere. Da mine skal
hænges på vægen, er det ikke rigtig en mulighed for mig.
Så til at starte med har jeg lige nogle spørgsmål:
- Hvor stort kabinet skal enheden spille for at give en acceptabel lyd som bagkanal i et surround setup? 100 Hz (-3dB) er helt fint, måske endda
lidt højere (satser på omkring 6 liter brutto, hvilket vel giver omkring 4-5 liter netto.
- Er tang band'en bedre end Hi-Vi's B3N? Eller er der andre enheder man heller skulle vælge? (i samme prissegment, under 200kr/enhed)
- Der bliver skrevet en del om et Notch filter til disse enheder, er der én der lige
kan forklare hvad det er, og hvilke komponenter det består af.
/Hansson
|
Til top |
|
|
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
Sendt: 22 April 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver spændene at følge med i denne tråd, jeg har lidt samme tanke, så jeg håber ikke det gør noget jeg lige hænger på
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
Sendt: 22 April 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Her er lidt læsning :
http://www.zaphaudio.com/minitest/
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/ct209.ht m
Jeg bruger selv 5stk TB W3-871S, og de spiller fremragende, meget bedre end prisen antyder, med et notch filter som tyske Klang Und Ton har lavet, det er en korrektion på frekvensgangen, som flader nogle peaks ud, som enheden har, de spiller i 1,2liter lukket kabinet, -3db omkring 150Hz. Så en sub er selvfølgelig nødvendig. I skal være velkomne på Fyn for et lyt
Skal også snarligt have prøvet Hivi B3N enheden til en kammerat, med notch filteret fra tråden i ovenstående link.
Mvh.
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
Det bliver spændene at følge med i denne tråd, jeg har lidt samme tanke, så jeg håber ikke det gør noget jeg lige hænger på

m@dsen |
|
|
Du kigger bare alt det du vil
Lige pt har jeg lidt travlt med studiet, så jeg ved ikke hvor hurtigt jeg kommer igang med byggeriet, men da det forhåbentlig bliver en ret simpel
konstruktion, burde det jo ikke være noget der trækker tænder ud
/Hansson
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Migo skrev:
Hej.
Her er lidt læsning :
http://www.zaphaudio.com/minitest/
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/ct209.ht m[/
P]
Jeg bruger selv 5stk TB W3-871S, og de spiller fremragende, meget bedre end prisen antyder, med et notch filter som tyske Klang Und Ton
har lavet, det er en korrektion på frekvensgangen, som flader nogle peaks ud, som enheden har, de spiller i 1,2liter lukket kabinet, -3db omkring
150Hz. Så en sub er selvfølgelig nødvendig. I skal være velkomne på Fyn for et lyt
Skal også snarligt have prøvet Hivi B3N enheden til en kammerat, med notch filteret fra tråden i ovenstående link.
Mvh. |
|
|
tak for lidt gode links. Jeg fatter bare ikke en sk*d tysk.
Jeg kan se at Zaph foretrækker HiVi's enhed, men det virker mest som om det er fordi den er endnu billigere end W3-871S. Dog foretrækker jeg
hans kommentar til 3W-871S:
Tangband W3-871 - Ah yes, everyone's old favorite. How did it hold up? Pretty damn well. It's reputation is earned. Very smooth response with
Only a little raggedness in the top octave. The top octave breakup was high enough in frequency that I don't feel the need to filter it out.
Reasonably low distortion. And lets admit it folks, as a bonus it looks cool.
Mht. sådan et notch filter, så tror jeg også at jeg vil begynde uden, også se om det ikke kan spille uden. Så kan man altid eftermontere hvis det
bliver for skingert.
Du siger du har en -3dB ved 150Hz, men det bliver vel dybere med større volumen? Mit nuværende design ligger på omkring 5 liter.
Og hvad med dæmpning inden i, bruger du noget?
/Hansson
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
Sendt: 22 April 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Velbekomme.
Ved ikke om det bliver ret meget dybere, måske får de et -3db omkring 120Hz i 5ltr.. Jeg deler med min sub på 120Hz nu, og det lyder og ser fornuftigt på en måling, og min sub er stadig ikke hørbar mht. placering.. Bruger du 5liter, kan du dele din sub omkring 100Hz, så mødes på pænt, vil jeg tro.. Har kun spillet i 1,2ltr, og er 'p****' glad for dem.. Men filteret er nødvendigt, syntes jeg, det giver noget ro og ingen lyttetræthed overhovedet.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 22 April 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Har selv overvejet disse enheder - det er jo billigt!
Har tænkt på en "infinite baffel" eller hvad det nu hedder...  Altså f.eks. en plade på ½ x ½ meter med, ja et hul til enheden. Er det en mulighed, eller vil "bassen" udfase sig selv??
Mere fordi jeg ikke har værktøj/evner/plads til at lave kasser!
Mvh.
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Migo skrev:
Hej.
Velbekomme.
Ved ikke om det bliver ret meget dybere, måske får de et -3db omkring 120Hz i 5ltr.. Jeg deler med min sub på 120Hz nu, og det lyder og ser
fornuftigt på en måling, og min sub er stadig ikke hørbar mht. placering.. Bruger du 5liter, kan du dele din sub omkring 100Hz, så mødes på
pænt, vil jeg tro.. Har kun spillet i 1,2ltr, og er 'p****' glad for dem.. Men filteret er nødvendigt, syntes jeg, det giver noget ro og ingen
lyttetræthed overhovedet.
Mvh. |
|
|
Med det design jeg har vil jeg have mere besvær ved at lave dem mindre end omkring 5 liter, så det kan jeg jo ligeså godt gøre.
Da de skal bruges som bagkanaler er 100-120 Hz helt fint med mig. min sub deler jeg ved ca. 50-60 Hz til mine fronter.
Milu skrev:
Hej.
Har selv overvejet disse enheder - det er jo billigt!
Har tænkt på en "infinite baffel" eller hvad det nu hedder... Altså f.eks. en plade på ½ x ½ meter med, ja et hul til enheden. Er det en mulighed,
eller vil "bassen" udfase sig selv??
Mere fordi jeg ikke har værktøj/evner/plads til at lave kasser!
Mvh.
|
|
|
Jeg ved ikke noget om den infinite baffle. Men ja, super billige enheder. Totalt yndlings som studerende.
Der kommer nogle billeder af mit design imorgen.
/hansson
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 23 April 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hansson, hvorfor ikke prøve med basrefleks
Milu, hvis du vil lave en dipol med den Tangband, ville jeg overveje at kombinere den med en bas som denne - men bafflen må gerne være lidt større, men synes iøvrigt det er en god ide med en dipol og hvis TBen ikke skal spille bas vil den sikkert have endnu bedre top med mindre forvrængning og større belastbarhed
http://www.alphateknik.dk/default.asp?Pri=19&Sek=299& ; ; ; ; ; ;data=101100
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2007 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Hansson, hvorfor ikke prøve med basrefleks
|
|
|
Fordi det er jeg ikke særlig god til at regne ud.
Men hvis du har nogle gode argumenter for, og kan hjælpe med diameter og længde mål, så er jeg frisk.
/Hansson
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi kan prøve, jeg melder mig senere - men har selvfølgelig kigget på det og det virker absolut rimeligt
Næsten uanset, har vi jo allerede overskredet enhedens VAS ganske betragteligt - men jeg tænker det er OK, da det jo er en meget lille enhed
Så vidt jeg husker vil et mindre kabinet medføre en ret lang port (16cm) som kunne udføres som "spalte" port, men er så et "one shot", da porten selvfølgelig ikke kan ændres og iøvrigt for lille til den længde
Men et lidt "større" kabinet som du påtænker vil medføre en kortere port på ca 6cm/Ø35 hvilket virker ganske fornuftigt - foruden en lavere frekvens giver det et mildt hæv op til 200hz, som givetvis vil være gavnligt (BSC)
Men jeg kigger lige nærmere på det
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg kigget på det
En størrelse på netto 3-3.5liter virker rimeligt - det vil sige at dit kabinet skal være ca. 4liter (max) - så er der taget højde for den volumen som enhed og port optager
Porten har jeg kalkuleret til en konisk Ø30mm fra Frequense som skæres til ca 6cm længde - hvis du er lidt snild kan du med fordel montere et stykke plade indvendig i kabinet, i plan med porten indre åbning (gerne med afrundede kanter)
Til indvendigt fyld vil jeg anbefale lidt tjæret hør fiber som fås i tømmerhandel - men du kan sikkert få lidt hos en tømmer/snedker
Hvis højtaleren skal hænge på væggen vil porten fint kunne placeres i bunden - asymetrisk og endelig ikke i midten
Da enheden er lille, kan det være en fordel at montere den indvendig på inderside af front - kanter rundes selvfølgelig - dvs. at bagplade skal kunne afmonteres (monteret på lister) - men hvis der bruges tyndere plade er det ikke så nødendigt, men i så fald bør enhed undersænkes
Kabinet kan med fordel være "fladt" med indvendige mål på f.eks. 20x20x10cm - enhed monteres lidt asymetrisk (vigtigt), med forskellig afstand til alle kanter - husk derfor at lave spejlvendte stereo sæt
Jeg skal gerne lave lidt illustrerende tegninger hvis noget virker lidt uforståeligt og omstændeligt, men det er jo der man skal hente det sidste
Nå så fik jeg alligevel lavet en skitse - men jeg skal jo ikke tage alt det sjove arbejde
http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2& ; ;loadid=41279&noresize=yes
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg skal da lige love for du fik regnet lidt på det.
Jeg kan lige starte med designet, som er færdigt - Nåede ikke lige at lave de tegninger, som jeg vist lovede, men de skal nok komme.
Pga. pladsmangel, så har jeg lavet et trekantet design, med enheden pegende 45° nedad. Den lodrette og vandrette plade bliver lige lange på
150-200 mm. Af hensyn til designet har jeg valgt at lade alle tre enheder dele kabinet, dog adskildt af interne vægge naturligvis.
Jeg havde forestillet mig at lave det i 12mm MDF, mest fordi jeg har en plade liggende af lige netop den tykkelse.
Enhederne bliver undersænkede, og jeg vil prøve at få rundet den invendige kant lidt.
Tjæret hør fiber - det har jeg aldrig hørt om, men det lyder da festligt. Glæder mig til at se udtrykket på manden i tømmerhandlen når jeg
spørger om det.
Har du evt. en kurve over de beregninger du har lavet?
Og et Notch-filter er der vel stadig brug for?
/Hansson
|
Til top |
|
|
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
Sendt: 24 April 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2007 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg kender godt hans side.
Jeg er nu ret sikker på jeg vil holde mig til Tang band'en, men den er vildt flot den CSS.
Derudover, så vil jeg da lige teste den model som musicus har udregnet.
/hansson
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 274
|
Sendt: 24 April 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har brugt tjæret værk til at tætne mellem vindue og murværk. Det har en umiskendelig lugt af tjære, så jeg ville ikke have lyst til at bruge det i en højttaler med port.
Men smag og behag er forskellig. Det kan tilbringe en ny dimension når man sider og mindes fiskelejet mens man spiller. Jo højere der spilles jo mere realistisk bliver "duften"
Jeg købte det i Østerbro Tømmerhandel.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, men det giver en meget naturlig mellemtone og bedre end alt andet jeg har prøvet - ganske lidt som findeles, men da jeg er opvokset ved et fiskeleje nyder jeg tjærelugten som duften af forår
Jeg mangler stadig at teste noget "træuld" - det fås nemmest hos "ligkistemanden", hvor det bruges i bunden af kisten

|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis lugten ikke generer er jeg sikker på at tjæret værk kan bruges. Det er rimelig fast i strukturen og vil ikke drysse så meget som stenuld - og så er det væsentligt rarer at arbejde med.
Jeg kan ikke udtale mig om hvad der lyder bedst (tjæret værk eller træuld) - det må i høj grad afhænge af hvor meget der bruges og hvor meget det bliver findelt. Umiddelbart ville jeg tro at tjæret værk absorberer bedre end træuld.
Der er plads til mange gode eksperimenter.
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bliver nok nødt til at tage en prøve-sniffer før jeg vælger at komme det i min højtaler.
Men nu er det en lille port, og det er jo ikke sådan at enheden har en Xmax på 40 mm, så det er vel begrænset hvor meget luft der bliver flyttet.
Men hvordan er konsistensen på det her fiber-værk, og hvor tæt skal det pakkes? Er der evt. et billede af det?
/Hansson
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som musicus har skrevet er tjæret værk rimelig fast i konsistensen.

Jeg fandt et billede og fik det reduceret i størrelse så jeg kunne få lov til at uploade det.
|
Til top |
|
|