Emne: Squeezebox reguleret forsyning ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Jonnravn Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 473
|
Sendt: 28 April 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg efter mange overvejelser og megen læsen på nettet (her og på andre fora) besluttet mig for at købe en Slim Devices Squeezebox (når vores hus byggeri er færdigt kommer der nok flere til, så jeg kan streame musik og radio til både køkken/alrum, opholdsstue og selvfølgeligt media stuen).
Men man er jo ikke ordenligt nørdet hvis ikke man skifter den horible switsmode forsyning der følger med ud, med en fornuftig liniær forsyning, så det skal selvfølgeligt også gøres. Jeg har været ved at tegne lidt diagram over en simpel lille forsyning der burde kunne gøre det fornuftigt.

Jeg er meget åben overfor eventuelle forslag til forbedringern/forandringer.....men husk nu at det helst ikke skal gribe for meget om sig (blive alt for komplekst), det skal være både fornuftigt, kompakt og ikke koste en halv arm.
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 28 April 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ikke ud fra du selv har fundet på diagrammet... Opsætningen af LM317 ser noget bekendt ud.... Jeg ville ALDRIG benytte en trimmer på P1's position! Hvad sker der hvis denne trimmer mister forbindelsen??? Og ja... det gør trimmere i ny og næ. Resultatet er at spændingen stiger til ca. Vin - 1.25 volt. Altså noget over de 5 volt. Og det tager formentlig livet af en Squeezebox.
Jeg ville ALTID lave reguleringen med faste modstande, med mindre jeg virkelig ikke kunne undgå en trimmer. Men det burde ikke være et problem i denne applikation. Og skulle jeg bruge en trimmer, ville jeg placere den således, at hvis den slipper forbindelsen, vil spændingen falde i stedet for at stige. Altså på R1's plads. Evt som en finjustering over en fast modstand. Jeg ville IKKE benytte en tantal til C4. Jeg har haft lidt dårlige erfaringer med tantaler, så jeg skal lige komme mig. Find en rigtig god switch-mode elektrolyt med lav impedans.
Ellers synes jeg kredsløbet ser OK ud. Dog vil jeg nok mene, at kondensatorerne C8, C10, C11 og C12 er lige voldsomt store. Ved ikke hvad strømforbruget er, men 220nF ville jeg ikke bruge til den slags low-power udstyr. Jeg ville nok nøjes med 1nF. Husk, det skal ikke bruges som udglatning, men KUN til at kvæle ret højfrekvent HF støj fra diodestrækningerne. Her gælder IKKE reglen om at større er bedre.
C5 kan være en fin ide. Men 220nF er nok igen lidt i overkanten. Hvis du virkelig vil filtrere, bør du nok hellere benytte et rigtigt filter, hvor du udover paralell-impedansen har nogle serie-impedanser at shunte støjen igennem. Det er MEGET mere effektivt! Eks et dobbelt-T filter.
Man kan diskutere om en LM317 er god nok som regulator. Det er ikke verdens mest støjsvage. Men på den anden side gør den det ret godt. Jeg har faktisk ganske gode erfaringer med den. Og specielt når man afkobler den godt både på input og output, kan det give ret gode resultater. Jeg ville sætte en 470nF-1uF plastic og en 10nF keramisk på begge sider af den. Desuden ville jeg helt klart montere en lokal afkobling inde i Squeezeboxen. Gerne en stor lyt på 2200-4700uF og en god plastic-type på ca. 470nF-1uF, med mindre det allerede sidder originalt i Squeezeboksen. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 29 April 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu godt nok selv tegnet diagrammet....men selvfølgeligt må jeg indrømme at jeg taget udgangspunkt i det de foreslår i datasheet'et fra national og så bare puttet lidt på her og der hvor jeg syntes.....det ville jo være tåbeligt ikke at lytte til de råd der er i databladet (med mindre man er elektronik gud) det er jo trods alt dem der har lavet komponenten der laver databladet....og de ved jo nok bedst hvordan den funker.
De råd omkring trimmere er taget til efterretning.....takker.
jeg er gennerelt ikke vild med filtre, der for den ensomme C5 grunden til den højere værdi er at det er den værdi jeg har haft bedst resultat med i andre projekter.
angående de 4 kondensatorer omkring ensretteren så vil jeg da prøve nogle mindre størrelser (indrømmet tallet 220nf er rent gætteri jeg har ikke undersøgt det nærmere)
Tak for rådene
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 April 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du risikerer faktisk at kondensatorerne omkring ensretteren giver flere problemer end de gavner, hvis du laver dem for store. De begynder jo at lede en del af AC-strømmen direkte igennem.... Altså lige det modsatte af ensretteren. Selv når ensretteren er i spærreretningen, vil kondensatoren jo lede strømmen. Er kondensatorerne for store, vil deres ledeevne ved 50Hz være tilstrækkelig stor, til direkte at overføre en del af den ikke ensrettede strøm. Altså direkte brum. De sker næppe med 220nF, men du vil nok alligevel opleve en effekt.
At National Semiconductors og alverdens andre producenter af LM317 viser en applikation med en trimmer på P1's position skal ikke ses som en endelig applikation. Det er for at illustrere, at R1 bør have en værdi i den størrelsesorden der er angivet for at få tilstrækkelig strøm gennem modstandsnetværket, og at det er P1 man skal ændre for at opnå den ønskede spænding. Men det skal ikke gøres med en trimmer, men med en fast modstand med den korrekte værdi. Det er egentlig lidt misvisende.
Men ellers tror jeg på ideen om en lineær forsyning. Switch Mode egner sig efter min bedste overbevisning ikke til Audio endnu. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 29 April 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor sidder R2 der?
Men jeg ville bytte rundt på C3 og C7 rent fysisk, så den hurtige afkobling kommer så tæt ind på regulatoren som muligt.
Og som Hurtig skriver, så begræns kapaciteten i selve strømforsyningen, og flyt den istedet op så tæt på selve squeezeboksen som muligt, da en lang ledningføring(induktans) sammen med en stor kapacitet i strømforsynings-enden vil skabe en støj og ripple. Og i det hele taget begrænse DC lednings føring så meget som muligt! 
Som regultator kan du vel bare finde en zener diode der passer, du ved jo den skal køre 5v. så justering er vel ikke en nødvendighed...
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 29 April 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig: Grunden til jeg havde puttet et pot ind istedet for en fast modstand (P1), var så men bare for at kunne ramme de 5v så præsis som muligt, Jeg ved godt at den endelige modstand i P1 bliver omkring 500ohm....men bare rolig jeg har besluttet at sætte en almindelig modstand ind istedet for.
Mener du jeg helt skal fjerne de 4 kondensatorer omkring ensrettenere eller er det bedre bare at bruge de 68nf jeg har fundet til at erstatte de 220nf?
Angående dit syn på switchmode forsyninger...ENIG!
Micma18: R2 danner sammen med C7 et Rc led og det sidder der for at afhjælpe lidt af kondensator induktansen.... det er måske lidt overdrevet i dette tilfælde (man ser det mest i effekttrin hvor er der brugt mange lytter i forsyningen), da der jo ikke er mange lytter i denne lille forsyning....men jeg kunne se jeg havde stumperne liggende, og så tænkte jeg "tja' det kan vel ikke skade".
Angående det med lange kabler, jeg ved det, men det kan desværre ikke undgå at blive bare en smugle langt da det er planen at bore huller i vægen bag hvert apparat (ud til el lille rum på den anden side) og så fører alle kabler ud og ind til de forskellige apparater på den måde....yderligere vil alle apparater (incl. denne forsyning) der ikke har nogle funktions knapper/fjernbetjeninger blive sat i rummet på den anden side af vægen...det burde kunne give en sobert og stilrent udtryk i media stuen......puha det var en lang forklaring bare for at sige at DC ledningen fra forsyning til squeezebox bliver længere end godt nok er.
Ville det måske være en ide at sætte en 150n kondensator ind lige efter lm317?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 April 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville ikke fjerne de 4 kondensatorer omkring ensretterne. Jeg ville bare nøjes med 1nF. Og så ville jeg vælge nogle super lavimpedante og hurtige keramiske typer. Glem alt om fin plastic... her har du ikke brug for linaritet, men evnen til at shunte HF. Og det er keramiske typer altså ret gode til! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 29 April 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonnravn skrev:
Micma18: R2 danner sammen med C7 et Rc led og det sidder der for at afhjælpe lidt af kondensator induktansen.... det er måske lidt overdrevet i dette tilfælde (man ser det mest i effekttrin hvor er der brugt mange lytter i forsyningen), da der jo ikke er mange lytter i denne lille forsyning....men jeg kunne se jeg havde stumperne liggende, og så tænkte jeg "tja' det kan vel ikke skade".
|
|
|
Du har intet ud af det RC led, hvis du ikke tager dit ouput i midten af det...?
Jeg ville komme RC leddet ind, før regulatoren. For spændings faldet over modstanden er afhængig af strømmen, som nok godt kan variere lidt... Hvis du sætter det ind før regulatoren, og bare sørger for at have mindst 6v. eller mere på indgangen af regulatoren hele tiden, så ville det jo kunne bruges, uden at det går ud over udgangs spændingen, og tildels heller ikke udgangs impedansen.
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|