Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 20:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ny analog del til Denon DSD S10 Mk.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 30 April 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

For dem som efterlyser en god forforstærker og som er nem at lave, kan jeg kun anbefale denne, som jeg selv har lavet. På bagsiden af printet sidder et 10 Kohm potentiometer fra Alps, samt 4 ganske gode lytter. På oversiden sidder en 78L12, en 79L12, to 220 KOhm modstande til at holde input benet mod stel, hvis potentiometeret skulle svigte og så AD8066 koblet som ren buffer, semt afkoblingerne bestående af 4,7 nF NPO i parallel med 10uF tantal.

DC på udgangen er under +/- 1mV.

Seneste projekt jeg har lavet var en ny analog del til min Denon S10 MK I. Konstruktionen er lige så simpel. I til V konverteringen klares af 2 stk AD826, derefter tager en AD8066 over koblet som differentiel forstærker. Modstandene er på 1,8 Kohm henholdsvis 5,6 Kohm begge af typen 0,1% MELF / induktionsfrie. Kondensatorerne er 220pf henholdsvis 470pf NPO. Sidstnævnte bør nok skiftes til bedre typer, men det var hvad jeg lige havde adgang til.
De jeg pillede de 4 originale opamps ud monterede jeg sokler i stedet for, da trinnet er lavet så printet passer lige ned i disse. Signal og forsyning kommer dermed direkte gennem soklerne og trinnet er let at pille ud og kigge på. Afkoblingen består af 4 stk 4700uF elektrolytter, 2 stk 470 uF lytter af rimelig kvalitet, derpå 10 uF tantaler med 4,7nF NPO’er tæt på hver opampene.

Det virker som om diskanten er mindre aggressiv nu (høje kvindestemmer er mindre skingre) og perspektivet er klart mere præcis. Selv bassen er endnu mere fast og der var jeg ellers glad og imponeret i forvejen.
Ledningen på billedet er kun til test. Bedre er monteret nu

DC på udgangen er +4,1 mV og -2,1mV.
HF filtreringen er meget begrænset og 30 KHz nåes næsten uden dæmpning.
Ved 300 KHz er dæmpningen ca. 12 dB. Det er ikke meget, men det virker faktisk meget godt.

Jeg har læst både godt og skidt om AD8066, men jeg kan godt lide den. Det kan være konstruktionerne vil kunne yde mere med andre opamps, men jeg har ikke prøvet (endnu)

Jeg havde overvejen bl.a. AD812 til I til V konverteringen og LM4562 til det øvrige, men sådan blev det ikke i første omgang.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Kan det lade sig gøre at få lidt diagram over forforstærkeren der...? Og måske en "indkøbs-liste" hvis ikke det er til for meget besvær...

Ellers fint projekt!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Maj 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Printet ser noget svedent ud... Hvad har du loddet det med??

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Neon^ skrev:

Kan det lade sig gøre at få lidt diagram over forforstærkeren der...? Og måske en "indkøbs-liste" hvis ikke det er til for meget besvær...

Ellers fint projekt!

Det er egentlig ikke så vildt, som du kan se.

AD8066'eren (jeg har ikke forsøgt andre, men ved LM4562 også har høstet en del ros) er free-sample fra Analog.com, kondensatorene havde jeg i skuffen. 470uF'erne er ultra low ESR, 10uF er SMD tantaler og 4,7 nF er keramiske NPO dimser. De 50 ohm ud af opampsne er 'kabel tilpasning'. Dog ved jeg ikke helt hvad mine kabler er på, jeg har heller ikke prøvet at ændre på dem. De gør dog også jobbet at trække kablerne lettere for opamp'en.
Når jeg ligge kigger på mit eget print, mener jeg at 1000uF'erne sidder på forsyningen sammen med 4700uF og at det er ydeligere 470uF de lilla dimser der sidder i paralel med 1000uF'erne.

Hurtig skrev:
Printet ser noget svedent ud... Hvad har du loddet det med??

Jeg tror det er flus midlet du ser (blitz genskær), men er self’ ikke sikker. Jeg besidder desværre ikke SMD venligt udstyr herhjemme. Jeg er gået hen og blevet arbejdsløs, så nu går den vilde jagt på et nyt sted at være.

Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Maj 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Hvilket formål tjener de 100K??

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hvis det uheldige skulle ske' at potmeterets midterpind slipper kulbanen, så svæver indgangen på opamp'en ikke og dermed undgåes at der pludselig er +/- 10V på udgangen

Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

ahh.. selvfølgelig.. den missede jeg vidst lige.. godt med en lille "sikring"

Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

jeg er tilhænger af dit minimalistiske design, men er 1gg nok til at smide 0.775v/0dB ud?

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

De fleste CD afspillere smider jo ca. 2.0 Vrms ud, så der burder der ikke være noget problem. De fleste effektforstærkere har også rigelig gain, men ellers er det jo uhyrer let at tilføje to modstande mere og så få lidt gain også.

Jeg mærker ingen problem her, på nær at nu skal den lige stå 2 grader højere end da der var 6 dB gain i den.

Jeg brugte også tid på at overveje en superbuffer, men var for doven tilsidst

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Fandt lige et par citater om AD8066'eren. Jeg er vild med når de modsiger hinanden, hvilket viser at man bør skaffe en masse opamp's og så skifte og lytte til man finder lige den man bedst kan lide, eller som jeg gjorde og bare vælge en god en, og så nyde resultatet:

AD8065x2 was smooth but a bit boring, lacking bass dynamics.

What I like most from AD8066 is the BASS. It has excellent bass, bigger than the OPA2228 and AD8620, and it goes lower.

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2009 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Herunder ses det gamle filtet basseret på THS4052 + LM4562.
bdef skrev:

Jeg havde overvejen bl.a. AD812 til I til V konverteringen og LM4562 til det øvrige, men sådan blev det ikke i første omgang.

Nu fik jeg så endelig taget mig sammen til at komme videre. Denne gang blev filteret faktisk lavet med AD812 til IV konverteringen og LT1208 som differentialforstærker. Ligeledes kom der et sæt 7815/7915 på til at sikre ren (næsten da) forsyningsspænding, godt støttet af 4 * 4700uF (et sæt 'low cost' og et sæt ulta low ESR fra Panasonic)
Begge opamps er valgt fordi deres open loop forstærkning først begynder at falde efter 5KHz (LM4562 når her 10Hz) Derudover så er AD812'ernes setling time ekstrem lav.

Konstruktionen er fuldt ballanceret, selvom jeg desværre ikke har muligheden for at udnytte det.

Alle modstande er 5% kulfilm typer, men jeg har målt dem ud så de er ens med alle de cifre der er på mit ohm meter. De valgte værdier er 1,004 Kohm, 2,18 Kohm, 219ohm, 804ohm. Filter kondensatorerne er 1%.

Første lytteindtryk (her kl. 1:04) er dømt efter Cæcilie Nordby, Green Day, Bryan Adams og Marilyn Manson. Lyden er klart renere end før og jeg syns at fornemme flere detaljer end før. Lydbillet er mere roligt og det er nemmere at skille instrumenterne fra hinanden, samt fornemme deres placering.

Jeg tror dels at det skyldes at nu har mine opamps ikke 20cm ledning og printbane til en 7812'er som bruges af andre komponenter, men har deres egen forsyning. Dels at jeg fik fjernes to kondensatorer og en modstand som stadig sad på Iout på PCM 1702'erne. Jeg havde misforstået og troet det var afkoblinger og havde derfor ikke fjernet dem sammen med de gamle opamps.
Dels er kondensatorerne i filteret ikke keramiske, men styroflexere, som skulle lyde ganske godt.

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Sendt: 12 December 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

ser godt ud 

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

priboj skrev:
ser godt ud 

Tak tak .... Lyder også godt. Nu er komponenterne ved at være varmet igennem med lækre toner og mellemtonen er ved at være god. Helt ren og intet skarpt eller skærende. Jeg havde ellers opgivet at få mere ud af afspillerens 4 stk PCM 1702'ere, men lidt mere kunne der komme ud.

Tror jeg bare stopper nu, hvor det hele virker

Næste projekt må være en ekstern DAC. Helt fra bunden, men ved ikke om det bliver til noget. Der er andre steder i lydkæden, som måske halter mere.

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Sendt: 15 December 2009 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:
priboj skrev:
ser godt ud 

Tak tak .... Lyder også godt. Nu er komponenterne ved at være varmet igennem med lækre toner og mellemtonen er ved at være god. Helt ren og intet skarpt eller skærende. Jeg havde ellers opgivet at få mere ud af afspillerens 4 stk PCM 1702'ere, men lidt mere kunne der komme ud.

Tror jeg bare stopper nu, hvor det hele virker

Næste projekt må være en ekstern DAC. Helt fra bunden, men ved ikke om det bliver til noget. Der er andre steder i lydkæden, som måske halter mere.

god ide , ja og god ide lol håber det bliver noget vi andre kan lære noget af

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes