Forfatter |
|
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu i et godt stykke tid lyttet til Optimo, en ScanSpeak konstruktion fra DIY siden
http://www.humblehomemadehifi.com/Optimo.html
Jeg har benyttet et gammelt kabinet der tidligere fungerede som basmodul til HF-sattelitter.

Her har jeg sat en frontplade med samme mål som i Optimo konstruktionen for "lige at høre" hvordan det spiller. Optimo er egentlig en form for TL, men den udgave jeg har benyttet ind til videre har værer med ca. 22L basrefleks (det var det kabinet jeg havde, og det passer også meget godt til den valgte enhed).
Efter en laaang tids tilspilning er lyden nu egentlig godkendt, så nu må jg se om jeg også kan få lavet et kabinet med en tilstrækkelig høj WAF værdi.
Jeg har også valgt at skifte kabinetkonstruktion, til den samme som i den oprindelige konstruktion, en slags TL. Jeg er egentlig meget tilfreds med bassen fra den nuværende BR, men der er måske noget at hente længere oppe i mellemtonen og bassen kan vel altid blive bedre 
Delefilter er originale (seriefilter) fra Optimo'en Jeg syntes fakstisk det lyder helt ok.
Nå, men nu til billederne, jeg er langt fra færdig og jeg har ikke sat nogen egentlig tidshorisont på. Jeg er bestemt ikke håndværker, så tingene må jo tage den tid de tager.

Her udskæres den første plade.
For at prøve noget nyt har jeg valgt at prøve en sandwich konstruktion, hvor kabinettet bygges op af identiske plader der stables, med inspiration fra Magico Mini (se bl.a. den udmærkede besøgsartikkel "spidskompetence fra Hørning")
Jeg skal "bare" op i godt og vel. 1 mtr. i højden, så med en pladetykkelse på 21mm skal der skæres nogle stykker . Jeg er nu heller ikke sikker på at finishen når de samme højder.
Den indvendige "tunnel" bliver noget der ligner cirkelrund.

- den ene indvendige tunnel (før spartelmasse).

Her kan der måske anes hvordan højtalerne er tænkt, med svagt buede sider.
Så er jeg jo beskæftiget et stykke tid med slibning, slibning og atter slibning. Jeg hører musik i høreværnene mens jeg sliber, så mon ikke på et tidspunkt DAD kommer med "I'm slibing my Day away" 
Ill be back!
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1379
|
Sendt: 01 Juni 2007 kl. 05:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
spændende ser det ud
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der sket lidt mere:
Grovslibingen er ved at vælre færdig, og formen er næsten på plads. MDF-frontpladen får en tynd 1,5 mm pladedæmper fra T-hansen på hele bagsiden, islagsmøtrikkerne er fastgjort på frontpladen, for at lave en slags "flydene ophæng" med pladedæmpemåtten som eneste kontakt mellem forplade og kabinet.
Wuffer: Det var rart der var een der havde set det, tak for det 

|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser da godt ud  . Har du gjoret dig nogen tanker om hvordan den vil lyde med runde kanaler i steden for 4kante?
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wuffer: Det var rart der var een der havde set det, tak for det
det skal du ikke være ked af det er heller ikke så mange der skriver i min
|
Til top |
|
|
meil Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 158
|
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen nu må du ikke misforstår den manglende respons.
Det er jo rimelig selvforklarende det du skriver og du har billeder med til at
dokumentere det. Så det er rigtig godt.
Jeg nyder at følge sådanne projekter fra
sidelinjen.
Er dog lidt forbavset over at du allerede er
kommet så langt som du er.
Mit eget tilsvarende projekt strakte sig over
næsten et år.
Og ja, jeg kunne også synge med på ”I’m slipping
my days away”
Keep up the good work.
Meil
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55: Tjah det giver vel en "mere afrundet lyd" , nej faktisk læste jeg engang om nogle ekperimenter med udførelsen af TL "tunneller". Og så vidt jeg husker var konklusionen at netop den runde tunnel var at foretrække".
Meil: Jamen det kan da også sagten være at mit lille projekt kommer til at tage ligeså lang tid, jeg har desværre ikke helt den tålmodighed der gør at jeg kan lade projektet stå UDEN at det skal spille. Tænk nu hvis det ikke lyder godt, så vil al den slibning jo være spildt.
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes tiden var inde til at høre lidt musik, så efter fodboldkampen lørdag og familien var lagt i seng, slæbte jeg kabinetterne ind og fandt loddekoben frem.

Som det ses, er de langt fra færdige endnu, men dog spilleklare.
Jeg havde egentlig ikke de store forventninger til forskel i lyd, men blev meget overrasket. Det lyder meget bedre end jeg havde regnet med og en del anderledes end før og ikke bare bassen.
Så det giver jo lyst til en gang slibning mere for at få udseendet med også.
Frontpladen er lige nu skruet på med asfaltplade som mellemlæg mellem resten af kabinettet. Det virker meget godt, men jeg ved ikke helt om det bliver den endelige løsning.
Planen er at de skal spille en 14 dages tid hvor jeg evt. vil ændre lidt på mængden af uld/akkustilux i den første del af linien. Men der skal lyttets lidt mere inden jeg begynder på det, for lige nu der virker det helt over forventning  
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvis du vil have målt dem igennem på Clio, så sig til. Jeg bor nær Randers, så der er jo ikke så langt.
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey "Syncroniq"
Takker for tilbuddet, som jeg gerne vil gøre brug af. Det kunne også være særdeles spændende at høre den sammenlignet med din egen udgave, bl.a. for at høre forskellen på en toptrimmet og vellydende basreflex som din konstruktion og en slags TL som Optimoen.
Inden jeg er klar til dette skal jeg dog lige have eksperimenteret lidt mere med hvor meget (og placering) af dæmpemateriale. Det kan der jo gå lang tid med 
Jeg har lige en lille udfordring med signalkilder, min HTPC er i kælderen og skal lige "bygges" igen, forhåbentlig i en mere lydløs udgave, min NLE pre er på vej til at blive en passiv, der skal dog lige loddes et par stik.
Så lige nu hører jeg musikken via Marantz CD 73 SE igennem min Yamaha SS Reciever som pre. Som effekt bruger LC 2.3 SE som efter at jeg fik Gert fra LC til bygge den, lyder LANGT bedre end før, hvor jeg selv havde klattet lidt med loddetinnet
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille update:
Har nu fået spillet en del musik, - ja det er rent hårdt arbejde men nogen skal jo gøre det 
Lytteindtrykken er lige nu
1. Med rimelig fyldt halv linie "fra enheden og ned" er bassen knas tør. Efter at have nydt det et stykke tid melder tvivlen sig. EWr den ikke "for" tør og med for lidt output?
2. Ud med noget dæmpemateriale så der lige nu kun sidder noget bag ved enhederne. Lyden ændrer sig markant, primært opleves lyden som om den øverste bas "svømmer lidt"
3. I med en lille "løs" tot uld der helt dækker udgangen, lyden ændrer sig igen, men ligner dog mest den fra 2, dog med lidt mere fast grund under den øverste bas.
Det er fakstisk ganske underholdende - men min næste forplade skal enhederne først i når malingen er HELT tør, lige nu sidder basserne fast i malingen . Jeg har belsuttet mig for at den fronplade der er på lige nu kun er til test, så det fixer jeg lige i den næste. Så indtil jeg har sat en ny forplade på foregår "afstemningen" gennem hullet ind fra diskanten.
Jeg bliver nok ikke færdig foreløbig, det har jeg egentlig heller ikke lyst til, for det er fakstisk ganske sjovt, og uanset havd jeg gør er højtalerne bestemt værd at høre på, "Keith don't go" lyder jo godt på de fleste højtalere men lige her er der dømt gåsehud 
Lou Reeds transformer i remastered lyder nu heller ikke så ringe, "Walk on the wild side" er f.eks. i mine øre produceret bedre end meget af det der kommer på CD i dag !
Jeg bruger lige nu en passiv pre baseret på en NLE 11. Den har tidligere spillet sammen med en NLE 12, med hvad jeg syntes var god lyd. Jeg har tidligere prøvet mig frem med passiv pre, også med en Yamaha MVS-1 der idag spiller i mit kontor setup, og det har i sammenligning med brug af buffer givet en lyd der var "tyndere". Det kan godt være at jeg skal have en nyt buffer/pre ind omkring, inden jeg afstemmer transmissionslinien "endeligt".
Jamen er det ikke en herlig hobby.
Lydkilden er min helt ny HTPC, nu uden den dybt irriterende knitren jeg oplevede fra "det andet" bundkort. Terratec har også opdateret deres drivere til 24FW kortet som jeg bruger. Dette sammen med det nye lydsvage setup giver altså utrolig meget lyd for pengene.
Men jeg har vist et par CD'ere jeg skal have rippet forfra, det står jo mejslet ud i "granit" når der er "fejl" i optagelsen eller flac'en.
Billeder kommer senere.
|
Til top |
|
|
dantax thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
sprøde højtaler de ser virklig fine ud
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo tak,
Fine og fine, de ser faktisk en del bedre ud i virkeligheden, overfladen på siderne er fakstisk allerede blevet blevet rimeligt pæne, selvom de ikke er finslebet endnu. Den bedre halvdel har faktisk ikke brokket sig endnu , - og det plejer ellers ikke at tage så lang tid, når der er kommet et "projekt" indendørs.
Men finish er jeg slet ikke nået til endnu, jeg skal lige have lyden på plads først.
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juni 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Transmissionslinie, - nu med bas!!
Efter en at have hældt dæmpemateriale ind og ud i et betragteligt antal gange (og jeg har fået basserne af igen), hver gang på jagt efter mellem og/eller dybbas.
Lige nu spiller de absolut som det bedste (indtil videre) hvor der er en rimelig afstemning mellem tør (knastør) bas og volumen
Jeg har dog opgivet at bruge den passive pre, og er gået over til at bruge Yamaha snurrerundt som pre, det går klart ud over detaljerne i toppen, men til gengæld er der mere smæld i bassen.
Der er for alvor dømt udkig efter et nyt "buffer trin".
På trods af Yamaha'en, nyder jeg dog aligevel musikken, letflydende og dejligt, når musikken (og optagelsen) er til det.
Filteret der bliver anvendt giver en meget flot overgang mellem de to enheder, det er egentlig ikke noget man tænker over når musikken spiller. Det lyder som fra en enhed, - og det er vel ikke så ringe enda .
Så må jeg jo til det igen. Der skal slibes og lakeres, der skal findes materiale til en ny frontplade, så jeg kan komme med flere billeder af mit lille diy projekt.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Hvordan går det med projektet?
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Det ser sku godt ud. Men jeg tænker lidt på, at den typisk transmissionsline har en enhed med et højt Q....hvis jeg altså husker rigtigt? Lidt modsat din SS?
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik,
Det går sådan lidt frem og tilbage, men lige nu har jeg valgt at sætte min gode gamle subwoofer Swa 12 til at støtte lidt i bunden. Det har spillet en ca. ½ time sammen, og jeg flyver lidt rundt i musik samlingen for at høre om det er det der skal til
Når jeg har dæmpet forskelligt kan vælge mellem at få meget bas, på bekostning af lyden i mellemtonen, eller jeg kan få en fast bas og tør og dejlig mellemtone, men her syntes jeg så der mangler lidt "bund".
Så lige nu kører jeg med ret fast dæmpning i den forreste del af tunnellen, og knap så hård dæmpning i den sidste del af t-linien. Det giver bedre samlet lydbillede når jeg sætter sub'en til.
Swa 12 er en lukket konstruktion, og med indbygget filter så fronterne ikke spiller med i laveste frekvenser. Det lyder faktisk meget godt sammen med TL'erme, - når det lige er stillet rigtigt ind.
Men ellers kører projektet videre, jeg har lige været en tur på Bidstrup gods for at hente egetræsplanker til de nye fronter, så de kan blive lavet i matchene hele bjælker. Så når vejret vil, er jeg på vej ud for at høvle lidt i de rå planker for at se hvad der gemmer sig under. Jeg har købt ca. 5 mtr. så mon ikke jeg kan finde 2 stykker der kommer til at passe
Om det manglende "niveau" i bassen skyldes at jeg ikke har ramt den rigtige dæmpning endnu, eller stuen simpelhen er for stor (+45m2) til den relativt lille enhed i denne konstruktion ved jeg ikke.
Jeg er dog stadig særdeles tilfreds med lyden, men mangler bare lige det sidste lille nøk i bassen for at den er der 100%
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bradman,
Tak for det!
Jeg har tidligere med interesse læst om de "problemer" der har været med bassen i "Thor" konstruktionen, hvor der anvendes SEAS basser med lavt Q.
De har haft svært at få det afstemt med et fornuftigt niveau.
I Optimoens tilfælde er konstruktionen jo relativt godt dokumenteret på hjemmesiden, men selv f.eks. Gamut's højtalere skal jo passe til rummet
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille opdatering:
Dæmpemateriale:
Efter mange forsøg med dæmpemateriale og placering af materialet må jeg konstatere at det er absolut kritisk for lyden. En "lille" tot uld eller dæmpemateriale kan gøre en STOR forskel. Her kan der virkelig "tweakes". Men nu er den der, så rigelige mængder af tør bas at man faktisk kan blive helt tør i halsen af at høre musik .
(Eller også er det alle de dæmpematerialer der er røget ind og ud af kabinetterne.)

Her ses lidt af rodet når der ændres på dæmpematerialet.
Næste projekt er at få de nye massive egetræsforplader færdige og sat i, men jeg skal lige høre lidt mere musik inden det projekt fortsætter
Anlægget der spiller nu er en Lyd HTPC med Terratec 24FW, i enden af den digitale udgang fra lydkortet sidder en Audio Alchemy DDE 1.0. Signalet derfra går via passiv pre til en LC 2.3 SE (Fabrikslavet )
|
Til top |
|
|
capsule Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 54
|
Sendt: 11 September 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Fimpe,
spændende at høre om dine erfaringer med denne TL højttaler. Jeg har selv bygget et par Optimo for et par år siden, dog med små afvigelser fra originalen.
Jeg havde de samme oplevelser mht. bas/mllemtone kompromisset og fandt aldrig helt en ballance jeg kunne acceptere. Min stue var ca 40m2 og jeg tror simpelthen det er for meget til to 7" enheder. Mellemtonen er til gengæld rigtigt god synes jeg, så en sub som du selv afprøver nu, er nok den rigtige løsning. Jeg nåede desværre aldrig at sætte en god sub til.
Nu skal jeg igang med et nyt diy projekt der matcher en noget mindre stue, glæder mig til at komme igang igen efter godt 2 års pause fra Hifi diy.
Held og lykke med finnish arbejdet. Jeg har tidligere prøvet kræfter med buede kabinetter, men denne gang blev det firkantet:-D
Capsule

|
Til top |
|
|