Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 09:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Diy: 230V Stjerne connected box. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Stjerneforbindelse. Star connection.

Her mit foreslag til udførsel af stjerne forbundet boks til 230V Hi-Fi tilslutning, med tegning.

Teorien ved at Stjerne forbinde, er en anden måde at parallel forbinde de enkelte
stikdåser på end i en strømskinner. Nogen mener den anderledes mekaniske
opbygning i stjerne boksen giver en hørbar forskel.

At fases/vende stikket rigtigt, mener jeg er vigtigt for et få det rigtige lydbillede
med god dybde og bredde. Har du ikke stik med jord, så lav mærker på
stik og stikdåse når du har fundet den rigtige fase for dine Hi-Fi produkter.

Jeg forestiller mig at bruge stift 1.5 kvadrat  installations kabel og
Fuga Stikkontakt 1 modul 2-pol med jord. Pris 49,50 kr.

Chassie stikket jeg vil bruge er til 10A 250Vac. Vælg så rigtigt gode
PC netstrøms kabler mellem dette stik og væg kontakten.

Her et stykke stor kabelkasse, mit foreslag til monterings kasse.

Foreslag er velkommen. Om du tror på virkningen af en sådan konstruktion eller
ikke, må du godt gøre helt klart, hvis du skriver.

God fornøjelse. 

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Det ser spændende ud! Men skal der ikke bruges kraftigere kabel internt? Et stort og højtydende anlæg trækker trods alt en god del ampere...

Og ... du bliver simpelthen nød til at passe på med dine overskrifter!

"Peter Pans stjerne forbundet 230V box med" lyder som et fredag d. 13 arrangement i en swinger klub 
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hej Clemmensen

Overskriften er rettet. Der var ikke plads til "med 6 stik"

Så til dit spørgsmål. Da jeg selv bruger ICEpower forstærkere, må jeg indrømme at jeg ikke har tænkt i klasse A  forstærkere, her er det måske en ide at bruge en større kvadrat, det kan man jo selv bestemme.

SimonB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Juni 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Man kan så lige tænke lidt over at der er brugt et apperatstik der typisk ar godkendt til 6 ampere.

I mine øjene er det der ikke andet end en rigtig fin stik slæde.

Og Hvor stort et kvadrat er det lige der bliver brugt i alm lys inst.... 1.5 kvadret... er der så nogen grund til at bruge 4 kvadrat, der iøvrigt ikke kan komme i klemmerne på en fuga stikdåse.

Og så ligger det også sådan at disse fordelere skal være cee godkendte.

MVH

Simon Vestergaard

Til top Vis SimonB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SimonB

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Simon

Dette er et diy projekt som kan laves til en overkommelig pris, og som beskrevet har en fordel som en stik slæde som du kalder den ikke har.

Om man så mener / tror på at det gør en forskel for lyden må jo komme an på en prøve, det positive udfald vil nok være størst, hvis man har et tilsluttet produkt som ellers ville kunne sende støj via net kablet ind i de andre Hi-Fi produkter.

Efter en stikkontakt må man godt selv lave dette diy. Der står: Forbrugeren må udskifte allerede installeret materiel, så- fremt installationen er beskyttet med HPFI- eller HFI-afbryder. 

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Clemmensen skrev:
Men skal der ikke bruges kraftigere kabel internt? 

2,5 kvadrat er vis mere end rigligt !

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Når stikdåserne monteres i boksen, bør du tænke over at vende dem rigtigt.
Som det ses her, er der en del stik der vender ud til den ene side. Det er muligt
at det ikke er AC adapteren der skal i boksen, men rigtigt mange PC stik ser
ud som på billedet.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Til dette emne, vil jeg gerne fremhæve denne tekst skrevet af  Gammel & Suhr her.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Juni 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Her et gratis tweak

Her et gratis tweak, som du kan tro på eller ej. Da det er gratis vil jeg anbefale dig at starte med at prøve at vende netstikket/strømmen til din forstærker.

Efter en fasevending via netstikket, lytte efter om rumperpektivet, og lyd ud til siderne ændre sig.

Lyt så til forskellige lydkilder, og beslut dig for hvad der er den korrekt fase på netup dit setup.

Det kan måske giver dig et bedre lydbillede.

SimonB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2007
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Efter en stikkontakt må man godt selv lave dette dry. Der står: Forbrugeren må udskifte allerede installeret materiel, så- fremt installationen er beskyttet med HPFI- eller HFI-afbryder. 

Jeg ved ikke lige hvor mange huse der er udstyret med den fordeler du har tegnet, men det er nok ikke ret mange.
Og man kan jo ikke udskifte noget der ikke er der.

MVH
    Simon vestergaard
Til top Vis SimonB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SimonB

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Simon

Dette er et dry projekt som kan laves til en overkommelig pris, og som beskrevet har en fordel som en stik slæde som du kalder den ikke har.

dry = ?

mener du DIY = Do It Yourself ?
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Bjarke_Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Dette emne har været oppe før. Her mit foreslag til udførsel, med tegning.

SNIP

Hej

Undskyld.. Men nu er jeg Elektriker, og det er noget værre pladder at skrive EDIT:Stjerneforbundet, og hver stikkontakt ikke "kan se hianden"

Din tegning viser at udtagene er Parelleltforbundet, og det er fuldstændigt ligegyldigt  hvordan du vender og drejer forbindelsesledningerne, det vil altid være parelleltforbundet. Her har du bare en masse tilslutninger i samme klemme fra tilgangsstikket.

EDIT:Altså ligemeget hvad du gør, vil evt. støj være på alle udgange i stikdåsen. Det eneste der kan være tale om her, er at tale om alle udtag for samme spænding at arbejde med. Men det er fuldstændigt ligegyldigt når det er inden for få cm.

Fx LK`s standart Stikdåse med Jord, har en god kobberskinde, der er ubrudt går igennem skinnen. og uden samlinger. Det er nok en klart bedre løsning.

Til top Vis Bjarke_Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke_Hansen

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

For at teorien om den stjernekoblede (parallelkoblede) stikdåse skal have nogen relevans, så skal alle ledninger ud fra stjernepunktet have samme længde, det er jo det teorien går ud på, nemlig at alle apparater skal se nettet ens.

Men jeg har nu personligt ikke fundet den stjernekoblede stikdåse bedre end de gode stikpaneler eller skinnesystemer, for i skinnesystemet sidder stikkene godt nok i serie (Fy), men fordelen er her at modstanden i samlingerne og i lederne er lavere end i stjerne systemet, netop på grund af de kraftige skinner i panelet, og stikkene er jo ofte en del af disse kraftige skinner. Det eneste man bør gøre ved panelet er at sætte de største strømslugere forest i panelet.

Det der menes her er nu godt nok stikkene sidder i rækkefølge på skinne systemet, jeg kan godt se at det kan misforståes, når jeg skriver i serie.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 17 Juni 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Bjarke_Hansen skrev:

Undskyld.. Men nu er jeg Elektriker, og det er noget værre pladder at skrive serieforbundet, og hver stikkontakt ikke "kan se hianden"

Din tegning viser at udtagene er Parelleltforbundet, og det er fuldstændigt ligegyldigt  hvordan du vender og drejer forbindelsesledningerne, det vil altid være parelleltforbundet. Her har du bare en masse tilslutninger i samme klemme fra tilgangsstikket.

Der er så vidt jeg kan se ingen der har skrevet serieforbundet. De skriver stjerneforbundet og det er som du skriver det samme som parallelforbundet. Der er dog flere måder at lave den parallelforbindelse på rent mekanisk. I en traditionel stikdåse kører man fra indgangsstikket/kablet til det første udtag og derfra videre til næste udtag o.s.v. I en stjernedåse kører man hvert enkelt udtag direkte til indgangsstikket. I begge tilfælde er der tale om en parallelforbindelse. Forskellen er altså bare at strømmen til alle udtag løber i den samme metalskinne i en alm. stikdåse mens den løber i separate ledninger i stjernedåsen. I stjernedåsen har man til gengæld en masse ledninger ( fuglerede ).

Giver ovennævnte så nogen lydmæssig forskel ? Det er jo et meget følsomt spørgsmål, som kan give anledning til lange ( ofte meget ophidsede ) debatter. Du har da ret i at apparaterne stadig kan "se hinanden", da alle ledningerne stadig rent elektrisk er samlet i samme punkt ved indgangen. Jeg vil da også mene at hvis man kan måle støj på et udtag, kan man måle nøjagtig samme støj på de øvrige udtag. Jeg tror at vi er enige m.h.t. den hørbare forskel, men den diskussion hører nok hjemme i en anden tråd.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Bjarke_Hansen

Hvor står der serieforbundet i min tekst ?

At hi-fi apparater i den enkelte stikkontakt ikke elektrisk "kan se hianden" er rigtigt, og parelleltforbundet er rigtigt.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

For at teorien om den stjernekoblede (parallelkoblede) stikdåse skal have nogen relevans, så skal alle ledninger ud fra stjernepunktet have samme længde, det er jo det teorien går ud på, nemlig at alle apparater skal se nettet ens.

Men jeg har nu personligt ikke fundet den stjernekoblede stikdåse bedre end de gode stikpaneler eller skinnesystemer, for i skinnesystemet sidder stikkene godt nok i serie (Fy), men fordelen er her at modstanden i samlingerne og i lederne er lavere end i stjerne systemet, netop på grund af de kraftige skinner i panelet, og stikkene er jo ofte en del af disse kraftige skinner. Det eneste man bør gøre ved panelet er at sætte de største strømslugere forest i panelet.

Nu sad jeg lige og skrev at ingen havde skrevet noget om serieforbindelse, og så gør du det mens jeg skriver.

Der er ikke tale om serieforbindelse. Ved serieforbindelse er det samme strøm der løber gennem alle de tilsluttede apparater, hvilket ville være meget uheldigt. Hvis det var en serieforbindelse, og man tilsluttede en lampe til et udtag, ville den ikke kunne lyse før der var noget tilsluttet på alle udtag. Tænk f.eks. på en gammeldags juletræskæde, hvor alle lysene gik ud, hvis man løsnede en pære.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

At hi-fi apparater i den enkelte stikkontakt ikke elektrisk "kan se hianden" er rigtigt

Nej, det er ikke rigtigt. De hænger stadig elektrisk sammen. På din tegning sker det i højre side ved hanstikket. Hvis du måler på din færdige stikdåse med et ohmmeter mellem de enkelte udtag, vil du måle 0 ohm. Den støj der findes på et udtag, vil også findes på de fem andre.

Bjarke_Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Bjarke_Hansen

Hvor står der serieforbundet i min tekst ?

At hi-fi apparater i den enkelte stikkontakt ikke elektrisk "kan se hianden" er rigtigt, og parelleltforbundet er rigtigt.

Det er rigtigt, der står ikke noget med serieforbindelse i din tekst. Men da du havde skrevet teksten i selve billedet, jeg lige lige forskudt det sammen med at du skriver at stikkene ikke kan se hiandenden eletkriktriskt, og det er noget værre vås.

Til top Vis Bjarke_Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke_Hansen

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hej Stanley

Fin formulering,   der er jeg ikke altid lige heldig.

Jeg har startet denne tråd med en tegning som viser hvordan man kan lave en sådan boks, som du skriver lægges der ikke op til diskussion og følsomme debatter i denne tråd, den er kun ment som en vejledning hvis nogen vil lave en stjerne forbundet netstrøms boks.

Tager forbehold for eventuelle skrive og stavefejl, såvel som grammatiskefejl.

Bjarke_Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Hej Stanley

Fin formulering,   der er jeg ikke altid lige heldig.

Jeg har startet denne tråd med en tegning som viser hvordan man kan lave en sådan boks, som du skriver lægges der ikke op til diskussion og følsomme debatter i denne tråd, den er kun ment som en vejledning hvis nogen vil lave en stjerne forbundet netstrøms boks.

Tager forbehold for eventuelle skrive og stavefejl, såvel som grammatiskefejl.

Hej det sidste vil jeg jo så også klart sige, det er jeg jo nok heller ikke den bedste til.

Det er altid dejligt med nok strømudtag, men Peter Pan, jeg synes ikke det er retfærdigt at begynde at skrive, nu citere jeg:

"da de tilsluttede eneheder ikke elektriskt kan se hiandenen, og dermed udelukkes eventuel støj indstrålling fra enhed til enhed."

Det er jo betemt ikke noget der passer, og ikke helt den baggrund der skulle være for at lave en "stjerneforbundet" stikdåse.

Nu du har fortalt omkring indstrålling. Så vil jeg mene udstrålling har mere at sige..

Fx vil jeg tro det kan have lydmessig betydning, hvis man bruger skærmede powerkabler, og afskærmede stikdåser. Da de ligger tæt op af hifianlæget og deres kabler.

Fx kabler på sygehuse er som ofte armerede strømkabler, både for mekaniskt styrke, men som det vigtigeste at de ikke udstråler støj til udstyret.

Så altså hvis man fandt noget godt 2,5kvd skærmet tilledning, og en aluboks til at sætte stikkontakter i. og laver alle tilledninger med fx. 1,5kvd skærmet, til hver hifi-dims.. Så tror jeg bestemt det har noget at betyde.

Nu har jeg bare ikke rigtigt set så meget skærmet tilledning, inden for elektriker branchen. Selvom det kunne være anvendeligt. Fx halogen belysning som forsygnes fra elektroniskt trafo kan udsende ret kraftig Langbølge-radiostøj. og dette kunne afskærmes vha skærmede tilledninger til spot´s. Dog har producenterne ofte den regl, at man skal holde sig under 2meter kabel, for ikke at støjen bliver for kraftig.

Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes